Beantwoord

VPN werkt niet meer op Experiabox V10a [opgelost]

  • 22 February 2019
  • 1023 reacties
  • 63429 keer bekeken

Reputatie 2
KPN heeft deze week een update uitgevoerd op de Experiabox V10a.
Nu werkt mijn VPN verbinding met kantoor niet meer.
Heeft iemand een suggestie?
icon

Beste antwoord door Erik van KPN 2 December 2019, 10:18

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

1023 reacties

Reputatie 7
Komt een trace route (tracert in Windows) naar jouw werk nog wel tot een goed einde?
Reputatie 2
@wjb wat bedoel je met een trace route? Hoe kan ik dat zien?
Reputatie 7
Open een command prompt (dos box) en type daar tracert {URL of IP adres} waarbij {URL of IP adres} vervangen wordt door de URL of het IP adres van de VPN server.
Reputatie 2
@wjb ik krijg "trace complete" zonder een foutmelding. Dus een trace route lijkt wel tot een goed einde te komen.
Reputatie 7
Dat is mooi, dan zou je dus ook een VPN verbinding moeten kunnen opzetten.
Kan je vanaf een ander netwerk (van de buren bijvoorbeeld) wel een VPN verbinding opzetten?
Reputatie 2
@wjb vanaf een ander netwerk lukte het gisteren wel. Thuis lukt het niet.
Reputatie 7
Heb je op kantoor al nagevraagd of jouw IP adres wellicht geblokkeerd is op de VPN server?
Sommige VPN servers blokkeren een IP adres automatisch als er binnen een bepaalde tijd meerdere foutieve inlogpogingen hebben plaatagevonden.
Reputatie 2
@wjb Nee, nog niet gedaan. Het gekke is dat alles werkte tot dinsdag. Volgens KPN is er toen een update geweest in de firmware van de experiabox....
Zal het maandag navragen. Dank tot zover.
Reputatie 7
Er wordt momenteel inderdaad een firmware update op de V10A uitgerold en deze zal, als ik het goed begrepen heb, aanstaande maandag afgerond zijn.
Het zou niet mooi zijn deze nieuwe firmware debet zou zijn aan het probleem dat zij momenteel ervaart. Ik zeg niet dat dat niet zo is, maar aan de andere kant zou het ook maar zou kunnen zijn dat een blokkade van jouw IP adres de oorzaak blijkt te zijn.
Het is aan KPN om aan te geven wat er is veranderd t.o.v. oude firmware.

Nu is het raden, maar wat zou kunnen is dat de beveliging in de firewall standaard een tandje hoger staat en dat daardoor een bepaald VPN type niet meer goed kan functioneren.
Reputatie 7
Nu is het raden, maar wat zou kunnen is dat de beveliging in de firewall standaard een tandje hoger staat en dat daardoor een bepaald VPN type niet meer goed kan functioneren.
Dat is wettelijk verboden.

Nu is het raden, maar wat zou kunnen is dat de beveliging in de firewall standaard een tandje hoger staat en dat daardoor een bepaald VPN type niet meer goed kan functioneren.Dat is wettelijk verboden.

Als KPN duidelijk documenteert wat er is aangepast en hoe een eventuele instelling kan worden aangepast als dat het probleem zou zijn is er volgens mij geen wetsovertreding.
Maar strict genomen kan het de wetsovertreding al zijn, dat de functies van het eindapparaat onvoldoende zijn gedocumenteerd en dus de eindgebruiker niet weet wat het apparaat doet dat hij gedwongen is te gebruiken. Maar is allemaal als, zou, enz.
Wachten totdat de werkgever er naar heeft gekeken lijkt me voor FritsKI voorlopig het beste.
KPN heeft deze week een update uitgevoerd op de Experiabox V10a.
Nu werkt mijn VPN verbinding met kantoor niet meer.
Heeft iemand een suggestie?


Dit heb ik ook. PPTP VPN doet het niet, L2TP voor mij geen optie.
Wordt door support herkend als bestaand probleem zonder oplossing.
Downgrade kan / wil men niet uitvoeren.
Heb dit in veel meer dan 10 jaar tijd bij andere ISP's nog niet meegemaakt zo slecht...
Reputatie 2
@wjb volgens mijn werkgever worden er geen IP adressen geblokkeerd.
Ik krijg de VPN overal werkend, maar niet thuis.
Reputatie 7
Welke VPN methodiek gebruik je? PPTP, L2TP/IPSec, OpenVPN, ...?
Reputatie 2
Waar kan ik dat zien?
Reputatie 7
Waar kan ik dat zien?
Welk VPN programma gebruik je?
Als je binnen dat programma naar de instellingen gaat, dan zal je dat toch wel ergens kunnen zien.
Reputatie 2
Het VPN programma in Windows. Als ik daar bij instellingen kijk staat type VPN op automatisch.
Bij netwerkverbindingen staat “WAN miniport (PPTP)”
Het VPN programma in Windows. Als ik daar bij instellingen kijk staat type VPN op automatisch.
Bij netwerkverbindingen staat “WAN miniport (PPTP)”


Klopt, dat heb ik dus ook. Support weet dit, advies van support is om zoveel mogelijk te melden op dit forum. Ik had liever een oplossing...
Reputatie 7
Voor wie het wil testen.
Stel de PC eens in als DMZ Host van de V10A en zet dan eens een VPN verbinding op.
Werkt het dan wel?

Vergeet niet om je PC weer weg te halen als DMZ Host.
Reputatie 7
---
Voor wie het wil testen.
Stel de PC eens in als DMZ Host van de V10A en zet dan eens een VPN verbinding op.
Werkt het dan wel?

Vergeet niet om je PC weer weg te halen als DMZ Host.

Bedankt voor het idee.
Getest...
Helaas geen succes.
Reputatie 7
Getest...
Helaas geen succes.

Dat is mooi, want dan weten we dat de oorzaak van dit issue zeer waarschijnlijk niet in de Experia Box gezocht moet worden.
Het apparaat die als DMZ staat immers open en bloot op Internet waarbij de firewall van de Experia Box geen rol zou mogen spelen.
De vraag is wel waar de oorzaak dan wel gezocht moet worden.
Ik heb thuis ook een VPN server staan en met mijn laptop (verbonden met 4G) werkt het wel. Bij familie met een V10a werkte het eerst wel en na de update werkt het dus ook niet meer.

Getest...
Helaas geen succes.
Dat is mooi, want dan weten we dat de oorzaak van dit issue zeer waarschijnlijk niet in de Experia Box gezocht moet worden.
Het apparaat die als DMZ staat immers open en bloot op Internet waarbij de firewall van de Experia Box geen rol zou mogen spelen.
De vraag is wel waar de oorzaak dan wel gezocht moet worden.

Dat durf ik te betwijfelen. Ik had tot ergens vorige week een werkende situatie en er is niets aangepast voor zover ik weet, buiten dus de firmware upgrade. Op de laptop werkt het wel op een ander netwerk, lijkt toch wel heel sterk de Experiabox te zijn.