Beantwoord

VPN werkt niet meer op Experiabox V10a [opgelost]

  • 22 February 2019
  • 1023 reacties
  • 63450 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

1023 reacties

Reputatie 7
Heeft de nieuwe firmware een instelling die "VPN Passthrough" of iets dergelijks heet?

Heeft iemand ook gekeken of het via een KPN met een andere Experia Box wel werkt?
Ik heb thuis een V10 modem en via een laptop (welke verbonden is met 4G) werkt het wel
Reputatie 7
Ik heb thuis een V10 modem en via een laptop (welke verbonden is met 4G) werkt het wel
Het gaat er juist om dat de VPN cliënt (laptop) uitgaand via de Experia Box een PPTP VPN verbinding opzet met een VPN server elders.

Zelf gebruik ik uitgaand en inkomend geen PPTP (onveilig) maar wel OpenVPN en IPSec VPN verbindingen. Ik ervaar ik daar geen problemen mee, maar ik gebruik ook geen Experia Box, dus zegt dat nog steeds weinig.

Mocht de V10A werkelijk debet zijn aan dit issue dan wordt het hoog tijd om KPN maar eens in gebreke te stellen want dit druist in tegen de netneutraliteit clausules, onderdeel van de telecommunicatiewet.
Mocht de V10A werkelijk debet zijn aan dit issue dan wordt het hoog tijd om KPN maar eens in gebreke te stellen want dit druist in tegen de netneutraliteit clausules, onderdeel van de telecommunicatiewet.


Wat een dure woorden allemaal.
De vraag is wat mij betreft of met de nieuwe firmware nog wel steeds alle protocollen op dezelfde manier worden doorgelaten, vooral dan ook m.b.t. DMZ. PPTP gebruikt GRE (protocol nummer 47), misschien dat dat nu een andere behandeling krijgt.
Zie voor complete lijst:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_IP_protocol_numbers

Als het niet aan de nieuwe firmware ligt, dan zou het nog aan de e.v.t. tegelijkertijd veranderde routing kunnen liggen. Controleer daartoe de uitkomst van een traceroute op private adressen in de route, tussen modemrouter publieke IP adress (WAN zijde) en de rest van het internet.

Of anders IPv4 v.s. IPv6 prioriteit/voorkeur.
De vraag is wat mij betreft of met de nieuwe firmware nog wel steeds alle protocollen op dezelfde manier worden doorgelaten, vooral dan ook m.b.t. DMZ. PPTP gebruikt GRE (protocol nummer 47), misschien dat dat nu een andere behandeling krijgt.
Zie voor complete lijst:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_IP_protocol_numbers

Als het niet aan de nieuwe firmware ligt, dan zou het nog aan de e.v.t. tegelijkertijd veranderde routing kunnen liggen. Controleer daartoe de uitkomst van een traceroute op private adressen in de route, tussen modemrouter publieke IP adress (WAN zijde) en de rest van het internet.

Of anders IPv4 v.s. IPv6 prioriteit/voorkeur.

Route zal ik vanavond nog ns vergelijken.
IPv6 protocol staat voor mijn specifieke VPN-verbinding zelfs uit, of kan ik nog ergens anders daar iets instellen?
IPv6 protocol staat voor mijn specifieke VPN-verbinding zelfs uit, of kan ik nog ergens anders daar iets instellen?
Je kan het beste voor de hele ExperiaBox v10a dan IPv6 support uitzetten en e.v.t. ook nog op de computer waarop de VPN-verbinding draait. Ik weet niet precies hoe jouw Windows computer enz met het 1 en ander omgaat, maar ik heb in het verleden wel een keer de situatie gehad dat ik ook een bepaalde VPN-verbinding ook IPv6 uit had en toch zaken niet gingen zoals verwacht. In Linux was het voor mij heel eenvoudig om even IPv6 compleet uit te zetten voor een gehele computer, dat bood uiteindelijke de weg naar een oplossing.

IPv6 protocol staat voor mijn specifieke VPN-verbinding zelfs uit, of kan ik nog ergens anders daar iets instellen?Je kan het beste voor de hele ExperiaBox v10a dan IPv6 support uitzetten en e.v.t. ook nog op de computer waarop de VPN-verbinding draait. Ik weet niet precies hoe jouw Windows computer enz met het 1 en ander omgaat, maar ik heb in het verleden wel een keer de situatie gehad dat ik ook een bepaalde VPN-verbinding ook IPv6 uit had en toch zaken niet gingen zoals verwacht. In Linux was het voor mij heel eenvoudig om even IPv6 compleet uit te zetten voor een gehele computer, dat bood uiteindelijke de weg naar een oplossing.

Ipv6 uitzetten op de v10Aa lijkt geen optie te zijn, ik kan het tenminste niet vinden.
De tracert is wel anders, maar dat lijkt me ook wel logisch. Ook 1 hop meer. Iemand nog een hint hoe je daaraan wat kan veranderen of anders zien wat er niet juist is?
IPv6 uitzetten op PC maakt geen verschil.


IPv6 protocol staat voor mijn specifieke VPN-verbinding zelfs uit, of kan ik nog ergens anders daar iets instellen?Je kan het beste voor de hele ExperiaBox v10a dan IPv6 support uitzetten en e.v.t. ook nog op de computer waarop de VPN-verbinding draait. Ik weet niet precies hoe jouw Windows computer enz met het 1 en ander omgaat, maar ik heb in het verleden wel een keer de situatie gehad dat ik ook een bepaalde VPN-verbinding ook IPv6 uit had en toch zaken niet gingen zoals verwacht. In Linux was het voor mij heel eenvoudig om even IPv6 compleet uit te zetten voor een gehele computer, dat bood uiteindelijke de weg naar een oplossing.
Ipv6 uitzetten op de v10Aa lijkt geen optie te zijn, ik kan het tenminste niet vinden.
De tracert is wel anders, maar dat lijkt me ook wel logisch. Ook 1 hop meer. Iemand nog een hint hoe je daaraan wat kan veranderen of anders zien wat er niet juist is?
IPv6 uitzetten op PC maakt geen verschil.

Als er bij de tracert geen 10.x.x.x adressen zitten zal de routering ook niet echt een probleem zijn.

Dan blijft wat ik zo denk nu alleen nog over dat KPN in deze nieuwe firmware GRE IP pakketten niet doorlaat of anders behandelt.
Er is sowieso nog PPPoE actief voor het hebben van de internet verbinding van KPN zelf, misschien hangt het daarme samen.
Of ergens een bug...



IPv6 protocol staat voor mijn specifieke VPN-verbinding zelfs uit, of kan ik nog ergens anders daar iets instellen?Je kan het beste voor de hele ExperiaBox v10a dan IPv6 support uitzetten en e.v.t. ook nog op de computer waarop de VPN-verbinding draait. Ik weet niet precies hoe jouw Windows computer enz met het 1 en ander omgaat, maar ik heb in het verleden wel een keer de situatie gehad dat ik ook een bepaalde VPN-verbinding ook IPv6 uit had en toch zaken niet gingen zoals verwacht. In Linux was het voor mij heel eenvoudig om even IPv6 compleet uit te zetten voor een gehele computer, dat bood uiteindelijke de weg naar een oplossing.
Ipv6 uitzetten op de v10Aa lijkt geen optie te zijn, ik kan het tenminste niet vinden.
De tracert is wel anders, maar dat lijkt me ook wel logisch. Ook 1 hop meer. Iemand nog een hint hoe je daaraan wat kan veranderen of anders zien wat er niet juist is?
IPv6 uitzetten op PC maakt geen verschil.
Als er bij de tracert geen 10.x.x.x adressen zitten zal de routering ook niet echt een probleem zijn.

Dan blijft wat ik zo denk nu alleen nog over dat KPN in deze nieuwe firmware GRE IP pakkettshaen niet doorlaat of anders behandelt.
Er is sowieso nog PPPoE actief voor het hebben van de internet verbinding van KPN zelf, misschien hangt het daarme samen.
Of ergens een bug...


Ok, geen 10.x.x.x adressen. Dat lijkt niet het probleem.
Ik hou het op de GRE pakket afhandeling eigenlijk / bug in deze firmware.
Wireshark laat trouwens zien dat er wel GRE pakketen over de lijn gaan, maar ergens bij de authenticatie gaat het mis. Ik zal een capture van ergens anders (waar het dus wel lukt) even vergelijken met een van via de Experiabox.
Reputatie 7
Kan je ook eens proberen vanaf een tablet of telefoon een PPTP VPN op te zetten.


Lukt dat wel?
---Kan je ook eens proberen vanaf een tablet of telefoon een PPTP VPN op te zetten.

Lukt dat wel?

Nee, dat lukt ook niet. Heb een Samsung Tablet, kan je ook VPN mee instellen maar krijg geen verbinding.
Reputatie 3
Badge
Ik ontdek pas nu deze berichtenwisseling.
Sinds 1 à 2 weken heb ik hetzelfde probleem, ook experia V10A.
Bij de telefonische helpdesk vertelde men bij eerst alleen dat ze VPN problemen niet konden doormeten en dus niets voor me konden doen. Over firmwareveranderingen wist men niets. Na lang aandringen en lang wachten kreeg ik uiteindelijk het advies van een expert door: zet in de router UPNP (geen idee wat dat is) op "on". Hielp niets. Tracert geprobeerd: kwam niet tot een eind. DMZ geprobeerd: geen resultaat.
Via den WiFi van de buurman (Ziggo klant) kan ik met mijn gewoon werken, dus is toch echt een KPN probleem!! (overigens werkt tracert ook niet bij de buurman, maar VPN dus wel)
Erg ontevreden
Reputatie 7
Badge +30
Hoi allen! We hebben hierover gesproken met de ontwikkelaars en het is gebleken dat dit een bug is in de nieuwe V10a firmware. Er wordt aan gewerkt om het te herstellen, maar wanneer dit dan opgelost is heb ik op dit moment nog geen info over. Voor zover bekend speelt de bug alleen voor PPTP en IPSEC/IKEv2. Dus als je de mogelijkheid hebt om een ander protocol te gebruiken, doe dat vooral, dan zou je nergens last van moeten hebben.


Mart, ik zie ook je eigen topic. Voor de volledigheid zal ik dit bericht daar ook nog even plaatsen.
Reputatie 7
Hoi allen! We hebben hierover gesproken met de ontwikkelaars en het is gebleken dat dit een bug is in de nieuwe V10a firmware.
Dat is een zeer kwalijke zaak.
Reputatie 2
@Erik_ Fijn dat er duidelijkheid is. Teleurstellend dat er geen tijdspad gegeven wordt.
En ondertussen heb ik wel een dienst die niet 100% functioneert. Hoe gaat KPN daarmee om?
Reputatie 7
@Erik_ Fijn dat er duidelijkheid is. Teleurstellend dat er geen tijdspad gegeven wordt.
En ondertussen heb ik wel een dienst die niet 100% functioneert. Hoe gaat KPN daarmee om?

Gewoon voor elke dag dat dit probleem niet verholpen is een claim voor deze storing indienen.
Dit kan en mag niet lang gaan duren en als dat wel het geval dreigt te worden, dan wordt het hoog tijd dat KPN ook maar eens de consequenties voor dergelijke "fouten" gaat voelen.
Lees dit topic nu voor het eerst. Heb helaas ook last van deze storing. Vanmiddag met de klantenservice gebeld en daar wordt verteld dat er absoluut geen aanpassingen op afstand worden gedaan zonder dat de klant hiervan op de hoogte wordt gebracht. Dat blijkt dus helemaal niet waar te zijn.
Vervolgens opdracht gekregen om IPv6 in te schakelen op de Experiabox maar dat is helemaal niet te vinden.

10 jaar bij Ziggo, nooit zo'n probleem gehad. Overgestapt naar KPN i.v.m. verhuizing...
Reputatie 7
Vanmiddag met de klantenservice gebeld en daar wordt verteld dat er absoluut geen aanpassingen op afstand worden gedaan zonder dat de klant hiervan op de hoogte wordt gebracht. Dat blijkt dus helemaal niet waar te zijn.
Tja, klanten"service" … een groep mensen wiens enige kennis van het product van KPN terug te vinden is in de draaiboeken die ze daarvoor gekregen hebben. Die draaiboeken zijn bij KPN, net als bij Ziggo, flinterdun.


Vervolgens opdracht gekregen om IPv6 in te schakelen op de Experiabox maar dat is helemaal niet te vinden.
Maar ja … je hebt een V10A en daar zit nog een bug in t.a.v. IPv6 waardoor deze sowieso niet aan stond.
Gelukkig stond er in het flinterdunne draaiboek niets over dat gevraagd moet worden naar het type Experia Box alvorens met zo'n "advies" te komen.

Overigens neem ik aan dat KPN heel snel met een fix gaat komen voor deze bug want dit is echt een lelijke bug.
Hier ook zelfde probleem. Experiabox is vervangen ivm WiFi problemen en sindsdien werkt VPN niet meer. Vrijdag contact gehad met helpdesk en zelfde advies ontvangen om in de router UPNP aan te zetten. Helaas is het daarmee dus niet opgelost.
Reputatie 7
Badge +30
Welkom, John! Aanpassingen in de zin van dat we persoonlijke instellingen etc.. aanpassen doen we inderdaad niet. Firmwareupdates doen we wel. En daarin blijkt dus nu deze bug te zitten. Als je de mogelijkheid hebt om een ander VPN protocol te gebruiken dan PPTP en IPSEC/IKEv2 zou het moeten werken.

IPv6 inschakelen in de V10A kan inderdaad nog niet. Het is niet zozeer dat daar ook een bug in zit, zoals wjb aangeeft, er is alleen nog geen pagina in de instellingen om daar aanpassingen in te doen. En daarom is voor nu nog IPv6 standaard uitgezet. Dit zal in een latere firmwareupdate aangepast worden.

Gijs, jij ook welkom! Het aanzetten van UPnP helpt inderdaad niet. Er wordt aan het probleem gewerkt, maar in de tussentijd zit er niets anders op dan een ander protocol te gebruiken als je kunt.
Allen, voor mij is er een oplossing aangeboden nadat ik hierover geklaagd heb.
De afdeling "klachtafhandeling" heeft wel aangegeven dat er een specifieke uitzondering gemaakt is die misschien niet voor iedereen met hetzelfde probleem gemaakt kan worden.
Overigens moest ik de oplossing wel zelf voorstellen, maar die is niet heel moeilijk te verzinnen.
Allen, voor mij is er een oplossing aangeboden nadat ik hierover geklaagd heb.
(..)
Overigens moest ik de oplossing wel zelf voorstellen, maar die is niet heel moeilijk te verzinnen.

Welke oplossing was dat? Oud type experiabox plaatsen of alleen software downgraden?

Allen, voor mij is er een oplossing aangeboden nadat ik hierover geklaagd heb.
(..)
Overigens moest ik de oplossing wel zelf voorstellen, maar die is niet heel moeilijk te verzinnen.
Welke oplossing was dat? Oud type experiabox plaatsen of alleen software downgraden?

Oud type Experiabox. Downgrade heb ik wel gevraagd maar wordt niet gedaan...
Reputatie 7
De oplossing is om de beste Experia Box te bemachtigen die ooit door KPN is uitgerold en dat is dus niet de V10A maar de V10 (zonder A).