Vraag

Vraag over ontvangst NPO2 Extra zonder tv-provider

  • 28 December 2019
  • 13 reacties
  • 505 keer bekeken

Reputatie 2

Onderwerp:       Vraag over ontvangst NPO2 extra zonder tv-provider.

Mijn huidige “tv-situatie”: geen tv-provider; alleen ontvangst van publieke zenders NPO1, 2 en 3 mbv receiver Xoro (DVB-T2); voorts internet via laptop, I-pad en I-phone
Overweging: aanschaf smart-tv
Is het mogelijk NPO2 extra te ontvangen zonder een abonnement op een tv-provider te nemen? ‘k Ben wel bereid een goedkoop abonnement op alleen NPO-2 extra te nemen.
Is het mogelijks films van Picl te streamen rechtstreeks op de smart-tv dan wel door tussenkomst laptop, I-pad of I-phone (hoe breng ik dan de draadloze verbinding tussen laptop/I-phone en de smart-tv tot stand?)


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

13 reacties

Is het mogelijk NPO2 extra te ontvangen zonder een abonnement op een tv-provider te nemen?

Ja, via npostart.nl. Voor laptop. Voor tablet, smartphone en SMART-TV is er een npostart-app beschikbaar. Klik daar op 'live’ en je kunt kiezen uit alle tv- en radiokanalen van de npo.

 

Reputatie 2

Bedankt voor je snelle reactie.

groet, Hans - Eric

Reputatie 2

Hoe realiseer ik een draadloze verbinding tussen een (aan te schaffen) smart-tv en mijn laptop (Android) dan wel Ipad/Iphone?

Waarom zou dat nodig zijn?

Die smart tv heeft vele apps aan boord w.o. NPOstart. En een smart tv kan via wifi met je modem verbonden worden. Ikzelf heb de tv bekabeld i.v.m. stabiliteit v.d. verbinding.

V.a. een laptop kan je mirroren en ook chromecasten. Maar hoe dat allemaal werkt, zeker dat eerste, kan ik je niet uitleggen. Een moderne Sony en Philips tv hebben chromecast al ingebouwd. Anders moet je een losse aanschaffen, bv. deze.

Zelf gebruik ik heel incidenteel de hdmi uitgang van de laptop naar de hdmi ingang van de tv. Met hdmi kabel dus.
Vrijwel altijd voldoen de apps in de tv zelf.

Reputatie 2

Wederom bedankt voor de snelle reactie! Het komt er dus op neer dat ik bij de aanschaf van een smart-tv moet letten of die is uitgerust met een (ingebouwde) Chromecast. De vraag was ingegeven voor het streamen van Picl-films (waarvoor Chromecast nodig is).  Een losse Chromecast wordt me met de Xoro, de (verouderde) dvd-speler een beetje teveel.

Reputatie 2

Sorry, ik zie nu pas hoe klein chromecast in feite is. Ik dacht dat het meer een toestel was.

Reputatie 2

Als ik het goed begrijp zou bij aanschaf van een smart-tv zelfs "mijn” Xoro overbodig zijn voor ontvangst van de NPO-zenders. Maar voor het opnemen van programma's (het betreft Xoro type DVB-T2) zal ik hem toch wel weer nodig hebben.

Met een nieuwe tv is het, meestal, mogelijk om DVB-T2 HEVC te ontvangen. Er is voor de voeding van de antenne dan wel een losse power inserter nodig. Schaf je die niet aan dan kan het alleen met de Xoro.
Opnemen kan via de tv ook, met een usb-SSD drive.

Maar zowel antennevoeding als opneemmogelijkheid heb je al via de Xoro. Dan is het natuurlijk 'goedkoper’ gewoon die te blijven gebruiken voor NPO ether ontvangst :wink: . Een tv heeft meerdere HDMI ingangen.

Een moderne tv heeft geen SCART meer. Dan kun je mogelijk je verouderde dvd-speler niet meer aansluiten. Dan kun je een (niet zo dure) Bluraydisc-speler aanschaffen. Die heeft HDMI out en kan ook dvd’s afspelen.

Reputatie 2

Mijn dvd-speler betreft een Sony RDR-AT105 voorzien ook van HDMI aansluiting waarmee ik voorheen (dus nog voor de digitalisering van de zenders) tv-programma’s opnam. Na aanschaf van de Xorotype DVB-T2 gebruik ik een usb-SSD drive. Onderstaande vraag heb ik (ook) gesteld aan de service van de NPO

 

Bedankt voor uw antwoord. Maar als zo vaak geeft dit weer aanleiding voor een nieuwe vraag e.e.a. i.v.m. de aanschaf van een smart-tv.
Welke instantie is verantwoordelijk voor het updaten van de NPOstart-app. ? Is dat de fabrikant van de smart-tv, de provider of de NPO. Ik merk op dat ik geen abonnement van een tv-provider heb en gebruik maak van de “vrije” Publieke zenders. De reden dat ik overweeg een smart-tv aan te schaffen is o.m. het dan kunnen ontvangen van NPO2 extra met gebruik maken van de NPOstart-app maar wat heb ik er aan een smart-tv te kopen als blijkt dat deze app na 2 jaar niet wordt ge-updated?

Met vriendelijke groet,

Hans - Eric

Welke instantie is verantwoordelijk voor het updaten van de NPOstart-app. ?

Dat is de NPO zelf. Bij uitbreiding van functies bijvoorbeeld. Ook stellen (stelden) de contenteigenaren van het materiaal de laatste jaren steeds zwaardere eisen aan beveiliging. Daardoor werken beter beveiligde app’s niet op wat oudere toestellen.

wat heb ik er aan een smart-tv te kopen als blijkt dat deze app na 2 jaar niet wordt ge-updated?

Er zijn m.i. merken waarbij dat risico groter is dan andere. Topmerken als LG, Sony, Samsung, Philips e.d. verouderen niet zo snel. Maar bij mijn Philips uit 2013 heb ik de netwerkkabel er inmiddels al een jaar uit. Daar werkt vrijwel niets meer qua apps. Philips nu naar slaapkamer en in woonkamer een nieuwe Samsung.

Wil je het risico niet lopen dan kun je bv. een los apparaatje kopen als een Apple TV.

En met Chromecast kun je v.a. je smartphone / tablet / laptop (v.u. Google Chrome) streamen naar je tv. Een nieuwe Sony-tv en Philips-tv zijn Android met ingebouwde Chromecast.

NPOstart: website danwel app.

Reputatie 7
Badge +28

Op mijn LG 4K tv uit september 2017 (model december 2016) werkt de app NPO start niet meer voor live TV. Ik kan alleen nog wat programma’s terugkijken. Vertrouw niet op het bijwerken van apps. 

NPO streams via internet zijn al geruime tijd (sinds een jaar dacht ik) versleuteld middels Digital Rights Management. Op gangbare computers met Intel processor en b.v. Firefox browser is dit zonder grote problemen werkend te krijgen, zie o.a. https://support.mozilla.org/nl/kb/drm-inschakelen?as=u&utm_source=inproduct

Echter voor andere hardwareplatformen kan het voor zover ik zie nogal gedoe opleveren om het aan de praat te krijgen. Ik heb het niet echt nodig, vandaar dat ik er nog niet dieper ben in gedoken, maar b.v. op mijn RaspberryPi4 met Firefox (Ubuntu 64bit) werkt niks van de NPO. Ik zal ergens die DRM module vandaan moeten toveren denk ik.

Voor de grote mobiele- en tablet chips van bedrijven als Samsung, Qualcomm, Mediatek, Huawei, Apple is er wel voor gezorgd dat het voor hun chips zo uit de doos werkt (in totaal 2 miljard stuks grofweg). Voor de vele honderden soorten/merken en relatief zeer kleine aantallen chips in TV’s enz is het een ander verhaal. Met een verloopkabeltje van smartphone/tablet naar HDMI kun je i.i.g. wel beeld krijg. Als je tenminste de TV in een hotel ver genoeg van de muur kan trekken om HDMI in te pluggen …

NPO streams via internet zijn al geruime tijd (sinds een jaar dacht ik) versleuteld middels Digital Rights Management. Op gangbare computers met Intel processor en b.v. Firefox browser is dit zonder grote problemen werkend te krijgen, zie o.a. https://support.mozilla.org/nl/kb/drm-inschakelen?as=u&utm_source=inproduct

Echter voor andere hardwareplatformen kan het voor zover ik zie nogal gedoe opleveren om het aan de praat te krijgen. Ik heb het niet echt nodig, vandaar dat ik er nog niet dieper ben in gedoken, maar b.v. op mijn RaspberryPi4 met Firefox (Ubuntu 64bit) werkt niks van de NPO. Ik zal ergens die DRM module vandaan moeten toveren denk ik.

Zo te lezen bestaat er geen 64-bit binary van libwidevinecdm.so

Op Chromebooks met een 64-bit ARM processor is alleen de kernel 64-bit, de chrome browser is 32-bit, zo ook die widevine module.

Met 32bit Raspbian werkt het wel, maar nu dus waarschijnlijk even niet voor KPNiTV gezien de meldingen in andere posts van linux gebruikers.