Beantwoord

Vragen over plaatsing switches

  • 4 September 2019
  • 7 reacties
  • 210 keer bekeken

Hallo allemaal,

Wij kunnen binnenkort eindelijk gebruik gaan maken van glasvezel en daarvoor willen we ook graag ons thuisnetwerk helemaal opknappen.

Hiervoor had ik wat vragen over de plaatsing van switch(es) en verder ben ik ook benieuwd naar eventuele adviezen van jullie.

De situatie:
Het is een vrij groot huis waar de glasvezelaansluiting in de meterkast komt, deze zit vrij centraal dus dat scheelt.
Mijn idee was om in de meterkast naast de modem nog een switch te plaatsen zodat van daaruit alle kabels getrokken kunnen worden.
Vervolgens wilde ik vandaar uit dan kabels trekken naar de locaties waar televisies/computers staan. Op die locaties is het soms handig om weer meerdere aansluitingen te hebben (spelcomputers bij de televisie of voor het plaatsen van een wifipunt). Hiervoor zou ik dan komen op nog een stuk of 4 a 5 lokalere switches.

Vraag 1: Is het in dat geval dan handiger om op die locatie een switch te plaatsen of is het beter om dan een grotere switch te plaatsen in de meterkast en voor alles een aparte kabel te trekken? Kan het bijvoorbeeld zijn dat de televisie gaat storen als een spelcomputer iets aan het downloaden is over die "lokalere" switch of maakt dat echt helemaal niks uit?

Verder is het vanwege de indeling van het huis en hoe het oude netwerk ligt op een locatie handiger om een switch te plaatsen (wat centraler in een ander gedeelte), dit punt zou dan echter al met een redelijk lange kabel verbonden moeten worden met de modem/switch en van daaruit zou er weer een redelijk lange kabel naar de volgende punten getrokken moeten worden.
Vraag 2: Maakt het hierbij nog uit hoe lang de uiteindelijke afstand dan is? Moet er bijvoorbeeld iets van een signaal versterker tussen bij een bepaalde afstand?
Vraag 3: In hoeverre is het verstandig om meerdere switches in serie aan te sluiten?

Dit zijn voor nu mijn vragen.
Verder ben ik ook benieuwd naar jullie adviezen of eventuele tips. Ook voor de aanschaf van kabels/switches waar we op moeten letten en eventuele aanraders qua hardware.

Alvast heel erg bedankt!
icon

Beste antwoord door Heijntje9 10 September 2019, 19:25

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

7 reacties

Reputatie 7
Badge +24
Hi Heijntje, welkom op het forum.

Ik verwacht dat zich meerdere users zullen melden met adviezen. Hierbij de mijne.

Is het in dat geval dan handiger om op die locatie een switch te plaatsen of is het beter om dan een grotere switch te plaatsen in de meterkast en voor alles een aparte kabel te trekken?

Ik zou voor de grotere switch gaan en kabels trekken, mocht dat mogelijk zijn.

Voor alle switches is het toverwoord IGMP snooping, zorg dat ze dat ondersteunen als je ook iTV erop aansluit. Hier een voorbeeld van een switch die wij verkopen. Verder is mijn mening dat hoe simpeler een netwerk is hoe beter, dus zo weinig mogelijk switches plaatsen. Troubleshooting bij problemen wordt dan ook iets makkelijker.

Wat de lengte van de kabel betreft; zolang je onder de ~80 meter blijft zal er niet veel aan de hand zijn. Let wel goed op dat de connectoren goed zijn aangesloten mocht je dit zelf gaan knutselen.

Heb ik zo'n beetje al je vragen beantwoord? 🙂

Ik hoor graag van je.
Reputatie 7
Badge +24
Er kunnen max 2 kabels door 1 zo'n geel pijpje. Als dat een lang pijpje is met veel bochten, dan lukt zelfs dat niet. Dan kun je dr met goed fatsoen maar 1 kabel in trekken.

Als je meer dan 2 apparaten aan wilt sluiten aan het eind van dat pijpje, dan kun je gewoon niet anders dan een switch plaatsen.

Zorg dat alles gigabit is. Dan hebben de tv en de spelcomputer echt geen last van elkaar.

Vraag 3: dat kan gewoon, is geen enkel probleem.
Reputatie 2
Badge +1
@Heijntje9 ,

Ben zelf ook bezig met mijn netwerk in huis aan te passen en wat heel verhelderend werkt, is een overzicht van de infrastructuur.

Gewoon voor jezelf even uittekenen. Zet op die tekening de locatie (bijv. Meterkast, Slaakamer 1, Slaapkamer ouders, tuinhuis, woonkamer, etc.) en per ruimte teken je in wat daar staat.
Vervolgens de lijntjes trekken van waaruit wat verbonden is met elkaar.

Heb je ooit problemen of wil je wat aan gaan passen, kun je van daaruit gaan werken.

Hieronder een voorbeeld zoals ik gedaan heb (om mijn problemen op te gaan lossen).
Deze is "even snel" gemaakt en ga ik nog aanpassen met:
  • benoemen merk/type
  • ip-adres (indien vast)
  • mac-adres

Badge +12
Hallo allemaal,

Wij kunnen binnenkort eindelijk gebruik gaan maken van glasvezel en daarvoor willen we ook graag ons thuisnetwerk helemaal opknappen.

Hiervoor had ik wat vragen over de plaatsing van switch(es) en verder ben ik ook benieuwd naar eventuele adviezen van jullie.

De situatie:
Het is een vrij groot huis waar de glasvezelaansluiting in de meterkast komt, deze zit vrij centraal dus dat scheelt.
Mijn idee was om in de meterkast naast de modem nog een switch te plaatsen zodat van daaruit alle kabels getrokken kunnen worden.
Vervolgens wilde ik vandaar uit dan kabels trekken naar de locaties waar televisies/computers staan. Op die locaties is het soms handig om weer meerdere aansluitingen te hebben (spelcomputers bij de televisie of voor het plaatsen van een wifipunt). Hiervoor zou ik dan komen op nog een stuk of 4 a 5 lokalere switches.

Vraag 1: Is het in dat geval dan handiger om op die locatie een switch te plaatsen of is het beter om dan een grotere switch te plaatsen in de meterkast en voor alles een aparte kabel te trekken? Kan het bijvoorbeeld zijn dat de televisie gaat storen als een spelcomputer iets aan het downloaden is over die "lokalere" switch of maakt dat echt helemaal niks uit?

Verder is het vanwege de indeling van het huis en hoe het oude netwerk ligt op een locatie handiger om een switch te plaatsen (wat centraler in een ander gedeelte), dit punt zou dan echter al met een redelijk lange kabel verbonden moeten worden met de modem/switch en van daaruit zou er weer een redelijk lange kabel naar de volgende punten getrokken moeten worden.Vraag 2: Maakt het hierbij nog uit hoe lang de uiteindelijke afstand dan is? Moet er bijvoorbeeld iets van een signaal versterker tussen bij een bepaalde afstand?Vraag 3: In hoeverre is het verstandig om meerdere switches in serie aan te sluiten?

Dit zijn voor nu mijn vragen.
Verder ben ik ook benieuwd naar jullie adviezen of eventuele tips. Ook voor de aanschaf van kabels/switches waar we op moeten letten en eventuele aanraders qua hardware.

Alvast heel erg bedankt!


Vraag 1: maakt op zich niet zoveel uit. Ik zou wel switches van hetzelfde merk (en evt type) nemen. Ik heb hier meerdere switches in mijn netwerk hangen. Allemaal van Netgear (GS105E, GD108E en GS116E). Let op de E...dat betekent dat ze IGMP-snooping ondersteunen en dat heb je nodig voor itv.
Ik de meterkast heb ik het modem hangen (Fritz!box 7590). Poort 1 richting overloop voor een Accespoint. Poort 2 naar de eerste verdieping. Daar hangt de GS108E. Die is gevuld met spelcomputer, PC, itv etc.
Poort 3 gaat richting woonkamer. Daar hangt de GS116E. Die is redelijk vol (TV, iTV, PC, Accesspoint, Sonos ect.) Vanuit de GS116E gaat er ook een kabel richting de achterkamer. Daar hangt een GS105E voor o.a. een TV, iTV. In principe kun je dus doorlussen zonder problemen.

Vraag 2: Binnen een regulier woonhuis maakt dat niet zoveel uit. Kwaliteit van je kabel is veel belangrijker. Ga voor CAT 6 of hoger. Als ze in eenzelfde buis als stroom komen te liggen dan voor shielded gaan.

Vraag 3: zoals bij 1 aangegeven geeft dat (in ieder geval bij mij) geen problemen.
Reputatie 7
Badge +24
Een utp kabel in de buis proppen waar al stroomdraden in zitten? 🤔 Daar zou ik toch bijna nachtmerries van krijgen. Ongeacht of die nou wel en niet shielded is.
Hee mensen, allemaal heel erg bedankt voor de vele meningen en tips, ik kan hier zeker mee vooruit! Fijn ook om jullie ervaringen met verschillende setups te lezen!
Volgende week komt de monteur van KPN, ik vraag hem ook nog een beetje om advies en dan moet het denk ik helemaal goed komen!
Reputatie 7
Badge +24
Fijn Heijntje, laat het ons weten hoe dit afloopt.