Vrije modemkeuze bij KPN

  • 25 March 2020
  • 516 reacties
  • 65282 keer bekeken
Vrije modemkeuze bij KPN

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

516 reacties

Badge

Heb je ook televisie van KPN?

Hey WJB nee dat heb ik niet, (nog wel bij de instap maar ben niet van plan die kast ooit aan te gaan sluiten) in plaats daarvan wil ik op de LG tv (is compatible) de KPN iTV app gaan proberen en als die niet bevalt ga ik over naar NLZiet op de Chromecast met Google TV (die ik nu ook al gebruik dagelijks voor ziggo's android tv app).

Je doet je ogen echt te kort door die apps te gebruiken, de beeldkwaliteit via een TV ontvanger is beduidend beter dan via de app. Maar goed, dat is jouw keuze.

Als je geen TV ontvangers aansluit dan kan je de Experia Box er eenvoudig tussenuit halen door de TP-Link een pppoe verbinding op vlan 6 op te laten zetten.

Als je geen glas maar een VDSL aansluiting hebt dan zal je er een Zyxel VMG4005-B50A in full-bridge mode voor moeten zetten. Deze gedraagt zich dan puur als transparant modem.


Dankjewel voor je super snelle reactie WJB. Ik snap het argument volkomen m.b.t. beeldkwaliteit het zal inderdaad minder zijn tegelijkertijd moet ik bekennen dat ik weinig TV meer kijk en eigenlijk alleen nog streaming services op de TV toon + NPO zenders. Gezien dit heb ik lange tijd geleden al besloten niet (veel) meer te willen betalen voor TV.

Wel ben ik geintereseerd naar (vind het wel leuk om er mee te prutsen) of ik de voor nu nog bijgeleverde TV ontvanger aan de praat zou kunnen krijgen. Ik heb min of meer de volgende setup:

 

Netwerk map omada

En ben best bereid nog een dedicated: TP-Link TL-SG2008P te halen bij de televisie om die ook als managed switch door te lussen in het netwerk voor de TV ontvanger. Gezien de huidige switches bij de televisies en het kantoor unmanaged zijn. Maar had ook al min of meer begrepen dat dit nog best een dingetje is om aan de praat te krijgen als het uberhaupt werkt.

P.S. Het is een glasvezel aansluiting

Reputatie 7

Wel ben ik geintereseerd naar (vind het wel leuk om er mee te prutsen) of ik de voor nu nog bijgeleverde TV ontvanger aan de praat zou kunnen krijgen.

Die TP-Link heeft geen IGMP proxy server en is daarmee niet geschikt voor IPTV.

Zie ook het topic "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box".

Badge

Wel ben ik geintereseerd naar (vind het wel leuk om er mee te prutsen) of ik de voor nu nog bijgeleverde TV ontvanger aan de praat zou kunnen krijgen.

Die TP-Link heeft geen IGMP proxy server en is daarmee niet geschikt voor IPTV.

Zie ook het topic "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box".

 

Ah okay helder, dankjewel

Badge

Wel ben ik geintereseerd naar (vind het wel leuk om er mee te prutsen) of ik de voor nu nog bijgeleverde TV ontvanger aan de praat zou kunnen krijgen.

Die TP-Link heeft geen IGMP proxy server en is daarmee niet geschikt voor IPTV.

Zie ook het topic "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box".


Ik kwam deze nog tegen in de instellingen van de Omada SDN heb geen idee of dit betekent dat het wel ondersteuning heeft op router niveau voor ITV:

 

 

Reputatie 7

Wel ben ik geintereseerd naar (vind het wel leuk om er mee te prutsen) of ik de voor nu nog bijgeleverde TV ontvanger aan de praat zou kunnen krijgen.

Die TP-Link heeft geen IGMP proxy server en is daarmee niet geschikt voor IPTV.

Zie ook het topic "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box".


Ik kwam deze nog tegen in de instellingen van de Omada SDN heb geen idee of dit betekent dat het wel ondersteuning heeft op router niveau voor ITV:

 

 

Nee, helaas. Er zal namelijk ook nog gedefinieerd moeten kunnen worden dat die IGMP proxy server aan de WAN zijde niet op vlan 6 maar op vlan 4 aangesloten moet worden.

Sinds enige tijd kan ik met mijn opgehaalde SIP account en mijn Siemens N300A-IP geen verbinding meer maken. Het heeft altijd goed gewerkt maar nu krijg ik de foutmelding "registratie mislukt”. Vorige week is er een update van de experiabox geweest (die ik dus niet gebruik voor VOIP) en heb ik een nieuw extern IP-adres gekregen. Mijn vermoeden is dat ik ook sindsdien geen verbinding meer kan maken. Als ik (via Experiabox) naar de servicetool ga om opnieuw sip gegevens op te halen krijg ik de foutmelding "Gebruik Servicetool niet mogelijk. Zorg dat je thuis bent en verbonden bent met je eigen KPN netwerk.”. Ik weet zeker dat ik thuis ben 😉 en verbonden via de experiabox. Het gaat om een glasvezelverbinding.

 

Wat zou er mis zijn? Hoe los ik dit op?

Is er iemand die weet of een Zyxel VMG 4005-B50A-EU03V1F  met KPN firmware (deze wordt in de webshop van KPN voor WBA aangeboden) kan worden gebruikt op mijn  VDSL2 vectored aansluiting?

Dus puur als bridged modem, daarachter komt mijn Asus router. Dit geheel als vervanger van de Experiabox V8 die in bridged modus draait.

Reputatie 7
Badge +20

Ik heb de Hardware Specifications gevonden:

VDSL • G.993.1 VDSL • G.993.2 VDSL2, Band 997, 998, over POTS • Support VDSL profiles: 8a/b/c/d, 12a/b, 17a, and 35b • G.vector

Daarmee moet het lukken al staat deze aangemerkt voor BVDSL. Maar het komt overeen met de instellingen voor eigen modem.

 

Admin: instellingen eigen modem toegevoegd.

Reputatie 7

Die Zyxel VMG 4005-B50A-EU03V1F gaat werken.

Zie ook "Gebruik een eigen router I.p.v. de Experia Box".

Die Zyxel VMG 4005-B50A-EU03V1F gaat werken.

Zie ook "Gebruik een eigen router I.p.v. de Experia Box".

 

Bedankt, dat is goed nieuws! KPN vermeldt in de webshop dat deze Zyxel voorzien is van speciale firmware

voor het KPN WBA netwerk. Heb ik daar als niet-zakelijke grbruiker dan geen last van? 

Ik gebruik alleen internet, TV kijk ik via de schotel en telefonie uitsluitend via mobiel.

Kan ik er van uitgaan dat de Experiabox één op één door Zyxel vervangen kan worden, dus plug en play?

Als dat zo is, bestel ik hem direct.

 

Reputatie 7

Die Zyxel VMG 4005-B50A-EU03V1F gaat werken.

Zie ook "Gebruik een eigen router I.p.v. de Experia Box".

Bedankt, dat is goed nieuws! KPN vermeldt in de webshop dat deze Zyxel voorzien is van speciale firmware

voor het KPN WBA netwerk. Heb ik daar als niet-zakelijke grbruiker dan geen last van? 

Ik gebruik alleen internet, TV kijk ik via de schotel en telefonie uitsluitend via mobiel.

Kan ik er van uitgaan dat de Experiabox één op één door Zyxel vervangen kan worden, dus plug en play?

Als dat zo is, bestel ik hem direct.

Er zijn al meerdere abonnees die een standaard Zyxel in gebruik hebben die ze gewoon in een webwinkel gekocht hebben zoals bijvoorbeeld bij azerty.nl. Let op, de prijzen in de zakelijke webshop van KPN zijn excl. BTW en ik ben niet zo happig op "speciale" firmware voor KPN.

 

Het is natuurlijk niet een één op één vervanging van de Experia Box immers jouw eigen achterliggende router moet nu natuurlijk wel de pppoe verbinding op vlan 6 gaan opzetten.

Die Zyxel VMG 4005-B50A-EU03V1F gaat werken.

Zie ook "Gebruik een eigen router I.p.v. de Experia Box".

Bedankt, dat is goed nieuws! KPN vermeldt in de webshop dat deze Zyxel voorzien is van speciale firmware

voor het KPN WBA netwerk. Heb ik daar als niet-zakelijke grbruiker dan geen last van? 

Ik gebruik alleen internet, TV kijk ik via de schotel en telefonie uitsluitend via mobiel.

Kan ik er van uitgaan dat de Experiabox één op één door Zyxel vervangen kan worden, dus plug en play?

Als dat zo is, bestel ik hem direct.

Er zijn al meerdere abonnees die een standaard Zyxel in gebruik hebben die ze gewoon in een webwinkel gekocht hebben zoals bijvoorbeeld bij azerty.nl.

 

Het is natuurlijk niet een één op één vervanging van de Experia Box immers jouw eigen achterliggende router moet nu natuurlijk wel de pppoe verbinding op vlan 6 gaan opzetten.

 

Dat begrijp ik. Mijn ASUS router werkt nu ook met PPPoE i.c.m. de Experiabox V8 die nu in bridge modus staat.

Reputatie 7

Dan gaat de standaard Zyxel VMG 4005-B50A zeker werken.

De Zyxel gekocht by azerty.nl , is  vandaag binnengekomen. Ik heb mijn MacBookPro via adapter aangesloten om in het hoofdmenu van de Zyxel te kunnen komen. Daar VLAN 6 ingesteld en vervolgens tussen VDSL2 aansluiting en ASUS Zen router  geplaatst:  en het werkt!  Bedankt voor het advies.

Toch nog een vraag: mijn thuisnetwerk zit in de range 192.168.50.1-254.  De Experiabox  met IP 192.168.2.254 kon ik probleemloos bereiken. De Zyxel zit op IP 192.168.1.1 en kan ik niet direct bereiken.

Dan moet ik’m weer afkoppelen en aan de laptop hangen om instellingen te bekijken/veranderen.

Niet heel erg maar is dit op een of andere manier anders op te lossen?

 

 

 

Reputatie 7

Je hebt die Zyxel VMG 4005-B50A als het goed is in full-bridge gezet en dan hoef je daar nooit meer iets mee te doen immers het is nu geen router meer maar neemt puur en alleen de modem functionaliteit voor zijn rekening. Hij heeft in die modemrol ook geen IP adres op vlan 6 immers die staat in bridge rechtstreeks op Internet.

Als het goed is zie je op jouw eigen router ook dat het WAN IP adres van jouw eigen router het publieke IP adres is.

Als je in de router een static route aanmaakt naar de Zyxel zou je er bij moeten kunnen.

De Zyxel staat inderdaag in full bridge en je hebt gelijk, je hoeft er eigenlijk nooit meer iets

mee te doen, hooguit een keer een firmware update misschien. Dan hang ik’m weer even aan de MacBook.

De Experiabox V8 stond ook al in bridge-modus, het publieke IP adres was op de ASUS router direct zichtbaar. Uiteraard nu weer met de Zyxel.

Nogmaals dank voor de adviezen!!

Als je in de router een static route aanmaakt naar de Zyxel zou je er bij moeten kunnen.

Ga ik proberen! 

 

Reputatie 7

De ACM heeft eindelijk haar definitieve beleidsregel handaving besluit eindapparaten gepubliceerd. Zie dit topic.

Badge

kan dit modem ook gebruikt worden op gpon glasvezel abonnement die ik einde van de maand aangesloten krijg, door kpn   @Kpn 

AVM FRITZ!Box 6660 Cable

 

  https://tweakers.net/pricewatch/1396562/avm-fritzbox-6660-cable/specificaties/

Reputatie 7

Nee, het is (nog) niet mogelijk om bij GPON een router rechtstreeks op de glasvezel aan te sluiten en de ONT dus te vervangen .

Vanaf 28 januari 2022 zal KPN dat wel moeten gaan ondersteunen.

Overigens vraag ik me echt af wat het voordeel is van het wegsnijden van de ONT. Persoonlijk zou ik hem lekker laten zitten.

Badge

Nee, het is (nog) niet mogelijk om bij GPON een router rechtstreeks op de glasvezel aan te sluiten en de ONT dus te vervangen .

 

nee die wil ik laten zitten maar ik wil wel een modem kopen die ik bij kpn en misschien later ook voor ziggo kan gebruiken

dus dat als ik een keer zou overstappen niet gelijk een ander modem moet kopen.

Reputatie 7

Nee, het is (nog) niet mogelijk om bij GPON een router rechtstreeks op de glasvezel aan te sluiten en de ONT dus te vervangen .

nee die wil ik laten zitten maar ik wil wel een modem kopen die ik bij kpn en misschien later ook voor ziggo kan gebruiken

dus dat als ik een keer zou overstappen niet gelijk een ander modem moet kopen.

Oeps, verwissel ik die 6660 opnieuw met de 5530. :disappointed_relieved:

Ja, de 6660 kan op de ONT aangesloten worden via LAN 1 die dan als WAN poort gaat fungeren.

Reputatie 2
Badge

Vraagje: is er een reden om de Vigor130 niet als modem te gebruiken ?

heb hier geen pair bonding, is er een betere optie dan de Vigor130 ? ik wil daar de EdgeRouter 6p achter doen ik heb nu alleen internet bij KPN, ik heb zelf 12Connect als “vaste lijn” nu nog via de Fritz! 7590FN, ik ga ook de AP AC Pro gebruiken voor het wifi gedeelte, ik heb de Vigor130 al werkend gekregen met KPN, uit eerdere topics hier heb ik begrepen dat ik de Vigor130 in bridge moet zetten, en de ER 6p in DHCP moet zetten omdat de Vigor130 al PPPoE “doet”

btw. is WiFi6 een echte verbetering ?

Reputatie 7

De Vigor 130 is prima voor VDSL aansluitingen waar geen bonding en/of VPlus mogelijk is.

Als één van die mogelijkheden er is zijn dan adviseer ik de Zyxel VMG4005-B50A.

 

En WiFi 6 ... ik zou me er maar niet druk om maken, in grote zakelijke omgevingen met veel aangesloten apparaten zal het vast betere resultaten geven maar voor een thuis situatie? Nee, mijns inziens niet zo interessant en al helemaal niet als jouw Internet aansluiting toch "maar" maximaal zo'n 200Mbps is.