Vrije modemkeuze bij KPN

  • 25 March 2020
  • 516 reacties
  • 65272 keer bekeken
Vrije modemkeuze bij KPN

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

516 reacties

Modem? Gaan we voor het gemak enkel van DSL klanten uit?  Een Experiabox en andere geschikte merken en modellen zijn toch wel iets anders dan enkel modems.

Reputatie 7

Modem? Gaan we voor het gemak enkel van DSL klanten uit?  Een Experiabox en andere geschikte merken en modellen zijn toch wel iets anders dan enkel modems.

Vandaar dat ik consequent zal spreken over vrije (modem)routerkeuze.

Maar het is een leuke ontwikkeling, welwat zaken die mij vreemd over komen zoals een tool ontwikkeld. Spijt me zeer die tool zal met xs4all zijn gekocht , label KPN opgeplakt klaar.

Reputatie 7

Maar het is een leuke ontwikkeling, welwat zaken die mij vreemd over komen zoals een tool ontwikkeld. Spijt me zeer die tool zal met xs4all zijn gekocht , label KPN opgeplakt klaar.

Ik kan je vertellen dat die tool om het SIP wachtwoord te beheren echt door KPN ontwikkeld is. Ik kan me de meeting met het KPN projectteam voor de vrije (modem)routerkeuze in juni 2019 nog prima voor de geest halen. We hebben toen in het hoofdkantoor van Telfort (Amsterdam) met meerdere onderdelen van KPN en een kleine groep abonnees (2) gebrainstormd over de vrije (modem)routerkeuze. Daar hebben we ook de eerste mockups van de tools mogen aanschouwen. Heel interessant om met zo'n multi-disciplinair team vanuit verschillende gezichtspunten naar zo'n ontwikkeling te kijken en daar als abonnee een bijdrage aan te mogen leveren.

Ik kan me ook de testfase nog goed herinneren waarbij ik op 23 december 2019 mijn Experia Box V10 definitief uit heb kunnen zetten en vaste telefonie van KPN op mijn Gigaset N300A IP heb kunnen configureren.

 

De tools van XS4ALL t.a.v. vaste telefonie gaan overigens nog een stuk verder. Zo kan je bij XS4ALL bijvoorbeeld ook de belhistorie inzien of voicemails afluisteren, iets wat bij KPN (nog) niet het geval is.

 

Op de website (http://kpn.com/eigenmodem) kun je bij stap 1 op ‘Verbinding bekijken’ klikken. Dit is om te achterhalen wat voor type verbinding je hebt. Echter krijg ik de foutmelding: Er is een fout opgetreden. Hierdoor kunnen we je helaas nu niet verder helpen. Probeer het op een later tijdstip nogmaals.

Ik zie in de URL dat deze eindigt op /voip-credentials. Ik heb geen VoIP in mijn abonnement, maar ben wel benieuwd wat voor DSL verbinding ik heb. Heeft dat er iets mee te maken?

Edit: ik weet mijn type verbinding inmiddels, maar ik kan mij voorstellen dat veel klanten tegen dit probleem aan kunnen lopen.

Reputatie 7

Helaas lijkt dit vaker voor te komen. Ik hoop dat KPN snel de oorzaak zal weten te achterhalen.

@Erik_ ?!

Op de website (http://kpn.com/eigenmodem) kun je bij stap 1 op ‘Verbinding bekijken’ klikken. Dit is om te achterhalen wat voor type verbinding je hebt. Echter krijg ik de foutmelding: Er is een fout opgetreden. Hierdoor kunnen we je helaas nu niet verder helpen. Probeer het op een later tijdstip nogmaals.

Ik zie in de URL dat deze eindigt op /voip-credentials. Ik heb geen VoIP in mijn abonnement, maar ben wel benieuwd wat voor DSL verbinding ik heb. Heeft dat er iets mee te maken?

Edit: ik weet mijn type verbinding inmiddels, maar ik kan mij voorstellen dat veel klanten tegen dit probleem aan kunnen lopen.

 

Ook ik loop tegen dit probleem aan, ik heb verschillende browsers geprobeerd maar kan niet zien welke verbinding ik heb. Iemand een oplossing?

 

Mvg

Reputatie 7

Dit probleem lijkt echt een timing/performance probleem te zijn.

Gistermiddag en avond liep ik daar ook tegenaan maar zojuist lukte het wel weer.

 

@wjb Ik ben al 12 uur bezig om er achter te komen wat mijn verbinding is, maar wat ik ook doe ik blijf de fout krijgen. Hoop dat het snel verholpen word want zo kan ik niet verder.

 

Mvg

Reputatie 7

@wjb Ik ben al 12 uur bezig om er achter te komen wat mijn verbinding is, maar wat ik ook doe ik blijf de fout krijgen. Hoop dat het snel verholpen word want zo kan ik niet verder.

Ik hoop dat @Erik_ hier snel achteraan zal gaan.

Ik neem aan dat je de KPN ID gebruikt waar jouw Thuis product aan gekoppeld is. Klopt dat?

Reputatie 7

Oh, @Erik_ ook hier werken eigenlijk alle “Tools” niet.

Zelfs niet wanneer ik enkel met een kabel ben aangesloten, inlog via mijn KPN-ID.

Wordt er continu die foutmelding weergegeven. Chrome, Firefox, Edge mag niks uitmaken, iedere keer dezelfde foutmelding :sweat_smile:

Reputatie 7
Badge +16

Yesss! Het is eindelijk zo ver!

 

Ik zou graag nog een bridged mode zien voor de experiabox, dan ben ik helemaal blij :D 

Reputatie 2

Voor de mensen die een foutmelding krijgen, check eens of je toevallig niet gebruik maakt van een VPN verbinding richting b.v. je werk. Ik kreeg met de laptop van de zaak ook een foutmelding, echter toen ik de VPN verbinding verbrak kon ik wel inloggen zonder foutmelding. Misschien niet de oplossing voor iedereen, maar zomaar een tip….

Voor de mensen die een foutmelding krijgen, check eens of je toevallig niet gebruik maakt van een VPN verbinding richting b.v. je werk. Ik kreeg met de laptop van de zaak ook een foutmelding, echter toen ik de VPN verbinding verbrak kon ik wel inloggen zonder foutmelding. Misschien niet de oplossing voor iedereen, maar zomaar een tip….

Een goede tip. Ik had er al rekening mee gehouden. Ik krijg de foutmelding ook zonder gebruik van VPN.

Reputatie 4
Badge +4

Goed nieuws! Persoonlijk zie ik alleen nog geen meerwaarde in een Fritzbox. Is een gastnetwerk via vlan bijvoorbeeld wel mogelijk via een Fritzbox en wat zijn andere voordelen tegenover de Experiabox (v10A)

Reputatie 7

Goed nieuws! Persoonlijk zie ik alleen nog geen meerwaarde in een Fritzbox. Is een gastnetwerk via vlan bijvoorbeeld wel mogelijk via een Fritzbox en wat zijn andere voordelen tegenover de Experiabox (v10A)

Een Experia Box kent geen functionaliteit m.b.t. VPN en ook de parental control is op een Experia Box voor velen niet echt toereikend.

Persoonlijk zou ook ik niet snel kiezen voor een FRITZ!Box als alternatief voor de Experia Box immers een goede VPN server kan ook op bijvoorbeeld een Synology NAS ingericht worden en parental control is voor mijn volwassen kinderen niet echt noodzakelijk.

Ik heb juist gekozen voor een EdgeRouter aangezien ik daarmee mijn privé en zakelijke netwerk 100% gescheiden kan houden zonder double nat.

De keuze voor een router is dus sterk afhankelijk van je eisenpakket en daarom is het goed dat er eindelijk een vrije (modem)routerkeuze is. Eigenlijk was die er al langere tijd mits je maar geen vaste telefonie van KPN afnam. Nu nog hopen dat er meerdere leveranciers van (modem)routers gaan komen die hun apparatuur geschikt gaan maken voor het gebruik op het KPN netwerk en dan met name t.a.v. IPTV.

Reputatie 1

Ik zou graag nog een bridged mode zien voor de experiabox, dan ben ik helemaal blij :D 

bridge mode’s voor ADSL ?
zo dat modem de 3 VLANS kan aanbieden naar een LAN poort ? 
 

Reputatie 7

Modem is in ieder geval nu naar mij onderweg (gisterenmiddag 16.30 uur besteld in mijnkpn)

Ik betaal dan maandelijks een klein bedrag. Minimum duur is 6 maanden, ik geniet nu ook nog van een actiekorting. Dus die prijzen zijn voor mij in de komende 6 maanden te verwaarlozen.

 

Als het iets voor mij is/kan zijn, heb namelijk ook Pairbonding, dan is er ook weer niet heel veel meer keuze in een router. Dit kan ik op deze manier ook weer mooi testen . Indien positief dan wordt het wel een blijvertje, echter zal ik dan wel naar koop overgaan.

 

 

Reputatie 1

@wjb Is het jouw al gelukt om je eigen SIP verbinding op te zetten?
Zover ik weet had jij ook een gigaset ip basis station, maar ik blijf de melding houden dat de registratie is mislukt :thinking:

Reputatie 7

bridge mode’s voor ADSL ?
zo dat modem de 3 VLANS kan aanbieden naar een LAN poort ? 

Twee vlans want telefonie loopt niet meer via vlan 7 bij het gebruik van een eigen router. :wink:

En om het helemaal spannend te maken met die 2 vlans, de éne is op basis van pppoe (vlan 6) en de andere op basis van dhcp (vlan 4).

Reputatie 7

@wjb Is het jouw al gelukt om je eigen SIP verbinding op te zetten?

Die had ik bij aanvang van de testfase op 23 december al actief op mijn N300A IP.

Zie het onderstaande screenshot voor de door mij gebruikte configuratie.

 

...ik blijf de melding houden dat de registratie is mislukt :thinking:

Ik neem aan dat je geen Experia Box meer gebruikt. Klopt dat?

 

@Erik_,

Wat gebeurt er eigenlijk als je een VoIP ATA wil gebruiken achter een Experia Box?

Is dit überhaupt mogelijk aangezien dan zowel de Experia Box (via vlan 7) en de VoIP ATA (via vlan 6) zich willen aanmelden.

Reputatie 1

@wjb Is het jouw al gelukt om je eigen SIP verbinding op te zetten?

Die had ik bij aanvang van de testfase op 23 december al actief op mijn N300A IP.

Zie het onderstaande screenshot voor de door mij gebruikte configuratie.

<afbeelding>

...ik blijf de melding houden dat de registratie is mislukt :thinking:

Ik neem aan dat je geen Experia Box meer gebruikt. Klopt dat?

Dank! Bleek de loginnaam en gebruikersnaam omgedraaid te hebben haha!
Inmiddels aangemeld en werkt :)

Ja de EXP was al tijdje als VoIP centrale in gebruik, heb voor het internet en tv een pfsense router staan.

Reputatie 1

bridge mode’s voor ADSL ?
zo dat modem de 3 VLANS kan aanbieden naar een LAN poort ? 

Twee vlans want telefonie loopt niet meer via vlan 7 bij het gebruik van een eigen router. :wink:

En om het helemaal spannend te maken met die 2 vlans, de éne is op basis van pppoe (vlan 6) en de andere op basis van dhcp (vlan 4).

dit is ook hoe ik mijn config heb. als ik het correct heb ingericht. iig heb ik beeld op de KPN decoder. (zo als uitvoerig uitgelegd) en Internet. en momenteel via Vlan 7 de SIP voor de Exeperia box. die tussen nu en een paar dagen uit gaat en plaats gaat maken voor een N300, of een n510 pro IP. 
of zou ik beter af zijn met een N300 ? daar over gesproken.

@wjb Is het jouw al gelukt om je eigen SIP verbinding op te zetten?
Zover ik weet had jij ook een gigaset ip basis station, maar ik blijf de melding houden dat de registratie is mislukt :thinking:

Ik ben het een en ander aan het uitzoeken over de Gigasets centrale. en ben op de waardevolle info gekomen dat in sommige gevallen. in u router SIP-ALG uit moet staan. 
dit zit vaak onder de NAT regels.
bij mij zit het in de Mikrotik onder de Firewall instellingen. 
en dan service poort. 

Reputatie 7

dit is ook hoe ik mijn config heb. als ik het correct heb ingericht. iig heb ik beeld op de KPN decoder. (zo als uitvoerig uitgelegd) en Internet. en momenteel via Vlan 7 de SIP voor de Exeperia box. die tussen nu en een paar dagen uit gaat en plaats gaat maken voor een N300, of een n510 pro IP. 
of zou ik beter af zijn met een N300 ? daar over gesproken.

Jij bridged vlan 7 nu nog t.b.v. telefonie op de Experia Box. Dat komt straks te vervallen als je een N300A IP of N510 IP Pro gaat gebruiken.

De andere vlans (4 en 6) bridge jij nu niet.

Overigens is de N300A IP meer dan voldoende en de vraag is waarom je dan meer geld zou uitgeven aan een N510 IP Pro.

 

Ik ben het een en ander aan het uitzoeken over de Gigasets centrale. en ben op de waardevolle info gekomen dat in sommige gevallen. in u router SIP-ALG uit moet staan. 
dit zit vaak onder de NAT regels.
bij mij zit het in de Mikrotik onder de Firewall instellingen. 
en dan service poort. 

Ook ik heb SIP-ALG uit staan op mijn EdgeRouter.

 

Reputatie 7
Badge +16

Ik zou graag nog een bridged mode zien voor de experiabox, dan ben ik helemaal blij :D 

bridge mode’s voor ADSL ?
zo dat modem de 3 VLANS kan aanbieden naar een LAN poort ? 
 

Je kan een apparaat configureren hoe je het zelf wilt. Bij voorkeur houd mijn modem zich puur bezig met modem taken en sloop ik de router taken er volledig uit 😁