Vrije modemkeuze bij KPN

  • 25 March 2020
  • 516 reacties
  • 65235 keer bekeken
Vrije modemkeuze bij KPN

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

516 reacties

Wil je liever een ander modem gebruiken dan de Experia Box die wij bij je pakket leveren? Dan is dat vanaf nu een mogelijkheid. Alle benodigde informatie daarvoor vind je op de vrije modemkeuze pagina van onze website.

M.b.t. ADSL2, onderstaande lijkt niet te kloppen, er is m.i. geen sprake van PPPoE voor DNS wat ook gewoon internet is:

“Internet PPPoA via ATM PVC 8/48 vcmux. IPv4 adres en DNS via PPPoE. IPv6 prefix en DNS via DHCPv6-PD in PPP interface.”

De tekst op https://www.xs4all.nl/service/installeren/internet/instellingen-andere-modems/ bij PPP Instellingen is consistenter.

 

Verder:

Kan ik ergens alle specificaties vinden die van belang zijn bij een eigen modem? Ja, bekijk hiervoor de WBA-dienstbeschrijving. Je vindt de informatie in VULA-WBA Annex 2 (technische specificaties). Je kan dit document vinden op de KPN Wholesale website. Deze specificaties zijn leidend met betrekking tot de breedband aansluiting.   De specs staan daar, Netwerkinfo en fotoprint uitrol , maar achter een account. Wat weer niet echt ‘vrij’ is, dus URL weghalen of niet alleen voor wholesale maar ook gewoon voor iedere KPN-provider-consument beschikbaar stellen.
Reputatie 7

Je kan een apparaat configureren hoe je het zelf wilt. Bij voorkeur houd mijn modem zich puur bezig met modem taken en sloop ik de router taken er volledig uit 😁

Het zou inderdaad een prachtige ontwikkeling zijn als er een leverancier zou opstaan die, net als vroeger, weer een puur modem zou gaan produceren.

Dan zou "mijn" fictieve Experia Box V11 helemaal een feit zijn. :wink:

Reputatie 7
Badge +30

​FelixGroen wrote:
Op de website (http://kpn.com/eigenmodem) kun je bij stap 1 op ‘Verbinding bekijken’ klikken. Dit is om te achterhalen wat voor type verbinding je hebt. Echter krijg ik de foutmelding: Er is een fout opgetreden. Hierdoor kunnen we je helaas nu niet verder helpen. Probeer het op een later tijdstip nogmaals.

Ik zie in de URL dat deze eindigt op /voip-credentials. Ik heb geen VoIP in mijn abonnement, maar ben wel benieuwd wat voor DSL verbinding ik heb. Heeft dat er iets mee te maken?

De tool om je verbindingstype te bekijken is ook de tool om je SIP wachtwoord in te stellen. Deze is alleen te gebruiken als je ook daadwerkelijk VoIP in je abonnement hebt. Dat blijkt nu niet helemaal ideaal. Willen we aanpassen, gaat even duren.

In de tussentijd kunnen klanten inloggen in hun Experia Box om zo te achterhalen wat de verbinding is. Ik voeg instructie daarvoor toe aan het startbericht. Fijn dat jij inmiddels er wel achter bent wat je verbindingstype is.


 

JeroenB22 wrote:
Oh, @Erik_ ook hier werken eigenlijk alle “Tools” niet.

Zelfs niet wanneer ik enkel met een kabel ben aangesloten, inlog via mijn KPN-ID.
Wordt er continu die foutmelding weergegeven. Chrome, Firefox, Edge mag niks uitmaken, iedere keer dezelfde foutmelding  

@JeroenB22 

Alles niet, dat is raar. En zou niet moeten gebeuren. Er zit ook verder niets tussen je apparaat en de Experia Box, alleen die kabel? Dan ga ik dit even voor je navragen.


 

SjorsK wrote:
Yesss! Het is eindelijk zo ver!

Ik zou graag nog een bridged mode zien voor de experiabox, dan ben ik helemaal blij :D 

Dat zal helaas niet gaan gebeuren.

 

wjb wrote:

@Erik_,

Wat gebeurt er eigenlijk als je een VoIP ATA wil gebruiken achter een Experia Box?

Is dit überhaupt mogelijk aangezien dan zowel de Experia Box (via vlan 7) en de VoIP ATA (via vlan 6) zich willen aanmelden.

@wjb 

Vraag ik na.
​​
 

tmoesel wrote:
M.b.t. ADSL2, onderstaande lijkt niet te kloppen, er is m.i. geen sprake van PPPoE voor DNS wat ook gewoon internet is:

“Internet PPPoA via ATM PVC 8/48 vcmux. IPv4 adres en DNS via PPPoE. IPv6 prefix en DNS via DHCPv6-PD in PPP interface.”

De tekst op https://www.xs4all.nl/service/installeren/internet/instellingen-andere-modems/ bij PPP Instellingen is consistenter.


Verder:
Kan ik ergens alle specificaties vinden die van belang zijn bij een eigen modem? Ja, bekijk hiervoor de WBA-dienstbeschrijving. Je vindt de informatie in VULA-WBA Annex 2 (technische specificaties). Je kan dit document vinden op de KPN Wholesale website. Deze specificaties zijn leidend met betrekking tot de breedband aansluiting.   De specs staan daar, Netwerkinfo en fotoprint uitrol , maar achter een account. Wat weer niet echt ‘vrij’ is, dus URL weghalen of niet alleen voor wholesale maar ook gewoon voor iedere KPN-provider-consument beschikbaar stellen.

@tmoesel 
Vraag ik ook na.

Reputatie 7
Badge +30

Op de website (http://kpn.com/eigenmodem) kun je bij stap 1 op ‘Verbinding bekijken’ klikken. Dit is om te achterhalen wat voor type verbinding je hebt. Echter krijg ik de foutmelding: Er is een fout opgetreden. Hierdoor kunnen we je helaas nu niet verder helpen. Probeer het op een later tijdstip nogmaals.

Ik zie in de URL dat deze eindigt op /voip-credentials. Ik heb geen VoIP in mijn abonnement, maar ben wel benieuwd wat voor DSL verbinding ik heb. Heeft dat er iets mee te maken?

Edit: ik weet mijn type verbinding inmiddels, maar ik kan mij voorstellen dat veel klanten tegen dit probleem aan kunnen lopen.

 

Ook ik loop tegen dit probleem aan, ik heb verschillende browsers geprobeerd maar kan niet zien welke verbinding ik heb. Iemand een oplossing?

 

Mvg

@Gerben27, is het inmiddels gelukt om de tool te gebruiken? Zo niet, je hebt wel VoIP in je abonnement? Zo niet, dan gaat het ook niet werken, helaas. Log dan in op je Experia Box om dit te achterhalen. Waar je dat vindt staat in het startbericht onder de Veelgestelde Vragen. Heb je wel VoIP in je abonnement en het wil nog steeds niet, zorg dat je rechtstreeks verbonden bent met internet, zonder VPN of andere dingen ertussen. Als dat ook het geval is, laat even weten dan gaan we er naar kijken.

Reputatie 7

@JeroenB22

Alles niet, dat is raar. En zou niet moeten gebeuren. Er zit ook verder niets tussen je apparaat en de Experia Box, alleen die kabel? Dan ga ik dit even voor je navragen.

 

@Erik_ Ja er zit verder niets tussen alleen die kabel, enkel de Netgear GS 105E switch. hierop zitten alle netwerkkabels, waarvan 1 kabel die richting de nu Fritzbox gaat. meer zit er niet in. Wifi pakt die m logischerwijs ook niet op dan natuurlijk.

Maar ook zonder de switch rechtstreeks pakt die hem gewoon niet.

 

@Erik_ Ik heb inderdaad geen VoIP in me abonnement, maar ben er nu wel achter via een casemanger van KPN dat ik een VVDSL2_POTS = (Vectored VDSL2 en VPlus) aansluiting heb.

Mvg

Reputatie 7
Badge +30

@Erik_ Ik heb inderdaad geen VoIP in me abonnement, maar ben er nu wel achter via een casemanger van KPN dat ik een VVDSL2_POTS = (Vectored VDSL2 en VPlus) aansluiting heb.

Mvg

Ah, dat verklaart het dan. Fijn dat je er inmiddels wel achter bent wat je verbindingstype is :)

 

 

wjb wrote:

Wat gebeurt er eigenlijk als je een VoIP ATA wil gebruiken achter een Experia Box?

Is dit überhaupt mogelijk aangezien dan zowel de Experia Box (via vlan 7) en de VoIP ATA (via vlan 6) zich willen aanmelden.

@wjb

Vraag ik na.

Een ATA achter de Experia Box is lastig. We zien dat dit of gewoon niet lukt, of veel problemen geeft. Dit vanwege de dubbele entry naar de KPN telefooncentrale (IMS systeem). Met daarnaast ook dat een ATA achter een router met NAT een uitdaging is. En gezien waar dit hele topic om draait is dit ook niet echt iets waar we een grote prioriteit in zien om werk aan te gaan doen.

Wat wij dan ook als opties zien:

  • Telefonie gewoon via de Experia Box
  • Een eigen modem/router met geïntegreerde telefonie (zoals bijvoorbeeld een FRITZ!Box)
  • Losse ATA/VoIP basisstation achter een eigen modem/router. Waarbij dan mogelijk een STUN server nodig is
  • Gebruik de Experia Box als ATA achter een eigen modem/router. Hierbij moet je er op letten dat je wel de juiste VLAN's routeert. 

 

 

tmoesel wrote:
Kan ik ergens alle specificaties vinden die van belang zijn bij een eigen modem? Ja, bekijk hiervoor de WBA-dienstbeschrijving. Je vindt de informatie in VULA-WBA Annex 2 (technische specificaties). Je kan dit document vinden op de KPN Wholesale website. Deze specificaties zijn leidend met betrekking tot de breedband aansluiting.   De specs staan daar, Netwerkinfo en fotoprint uitrol , maar achter een account. Wat weer niet echt ‘vrij’ is, dus URL weghalen of niet alleen voor wholesale maar ook gewoon voor iedere KPN-provider-consument beschikbaar stellen.

@tmoesel 
Vraag ik ook na.

Alvast over dit stuk, je kunt het daar zeker downloaden, alleen niet in dat uitvouwmenu. Je moet bij Raamovereenkomst/Dienstbeschrijving zijn. Daar kun je verschillende documenten downloaden waaronder ook VULA-WBA Annex 2 (technische specificaties) v6.6 (geldig vanaf 02-03-2020) (21-02-2020)

 

 

Maar ook zonder de switch rechtstreeks pakt die hem gewoon niet.

@JeroenB22, ik ga hier even intern naar laten kijken.

 

Reputatie 7

 

wjb wrote:

Wat gebeurt er eigenlijk als je een VoIP ATA wil gebruiken achter een Experia Box?

Is dit überhaupt mogelijk aangezien dan zowel de Experia Box (via vlan 7) en de VoIP ATA (via vlan 6) zich willen aanmelden.

@wjb

Vraag ik na.

Een ATA achter de Experia Box is lastig. We zien dat dit of gewoon niet lukt, of veel problemen geeft. Dit vanwege de dubbele entry naar de KPN telefooncentrale (IMS systeem). Met daarnaast ook dat een ATA achter een router met NAT een uitdaging is. En gezien waar dit hele topic om draait is dit ook niet echt iets waar we een grote prioriteit in zien om werk aan te gaan doen.

Wat wij dan ook als opties zien:

  • Telefonie gewoon via de Experia Box
  • Een eigen modem/router met geïntegreerde telefonie (zoals bijvoorbeeld een FRITZ!Box)
  • Losse ATA/VoIP basisstation achter een eigen modem/router. Waarbij dan mogelijk een STUN server nodig is
  • Gebruik de Experia Box als ATA achter een eigen modem/router. Hierbij moet je er op letten dat je wel de juiste VLAN's routeert. 

Dank je voor het uitgebreide antwoord.

Ik had eigenlijk ook niet anders verwacht en persoonlijk vind ik het ook helemaal geen probleem. Het is denk ik goed dat dit nu duidelijk geventileerd is zodat die kennis nu publiekelijk beschikbaar is. Dat was precies de achterliggende gedachte van mijn vraag.

Reputatie 7
Badge +30

@JeroenB22, onze servicetool man heeft hier naar gekeken en van onze kant is alles in orde. Je hebt gewoon toegang, als we vanaf hier jouw verbinding testen werken de servicetools ook. Het probleem moet dan toch ergens aan jouw kant zitten, maar wat het dan precies is...

Reputatie 7

Raar dan hoor! Deze tool om je verbinding te controleren werkt gewoon niet, zelfs niet met kabel van EB naar laptop. En verander niets aan de instellingen.

Ook de apparatuur controle werkt niet. Nu heb ik alles actueel, maar zal die dat toch moeten aangeven.

De anderen werken inderdaad toch wel, blijkbaar was ik daar even mis mee,…

 

Het is geen ramp, niet dat ik het nodig ben. Omdat ik wel weet wat ik heb :)

Reputatie 1

iemand al een Ubiquiti AmplifiHD aan de praat gekregen? 

Reputatie 7

iemand al een Ubiquiti AmplifiHD aan de praat gekregen? 

Met of zonder IPTV?

De tool om je verbindingstype te bekijken is ook de tool om je SIP wachtwoord in te stellen. Deze is alleen te gebruiken als je ook daadwerkelijk VoIP in je abonnement hebt. Dat blijkt nu niet helemaal ideaal. Willen we aanpassen, gaat even duren.

In de tussentijd kunnen klanten inloggen in hun Experia Box om zo te achterhalen wat de verbinding is. Ik voeg instructie daarvoor toe aan het startbericht. Fijn dat jij inmiddels er wel achter bent wat je verbindingstype is.

Bedankt voor je reactie! In mijn V10 EB zie ik onder Status > Huidige Uplink `VDSL` staan. Maar ik heb VPLUS. Op https://www.kpn.com/eigenmodem, bij stap 2 kijk ik bij het ene onder het kopje VDSL2_POTS = (VDSL2) en bij het andere kijk ik onder VVDSL2_POTS = (Vectored VDSL2 en VPlus). Er zijn verschillen tussen beide. Ik wil niet moeilijk doen, maar hoop enkel bij te dragen aan de duidelijkheid voor andere jullie en andere klanten.

Reputatie 1

iemand al een Ubiquiti AmplifiHD aan de praat gekregen? 

Met of zonder IPTV?

Met

Reputatie 7

iemand al een Ubiquiti AmplifiHD aan de praat gekregen? 

Met of zonder IPTV?

Met

Dat gaat hem volgens mij niet worden immers ik lees nergens iets over een configureerbare IGMP proxy server in de manuals van die Amplifi HD.

En als ik op het forum van Ubiquiti kijk dan zie ik ook vragen over of en wanneer de Amplifi HD voorizen gaat worden van een IGMP proxy server.

Reputatie 4
Badge +2

Natuurlijk geweldig nieuws die vrije keuze voor de liefhebbers die allerlei extra dingen willen doen. Ik gun ze dat van harte en hoop dat ze veel mogelijkheden kunnen realiseren die voorheen niet konden.

Maar nu de huis, tuin en keuken gebruikers, zoals ik. Blij met een dichtgetimmerde Experiabox, waardoor er veilig op internet gegaan kan worden en alle standaard zaken als surfen, radio luisteren, youtube bekijken, mailen enz. gewoon prima werken.

Zijn mensen zoals ik, die ook vast bellen bij KPN hebben, een potentieel slachtoffer van de vrijgave van de SIP gegevens door KPN?

Stel dat een of andere Pipo bij mij voor de deur gaat staan, die mijn bankrekening weet (laatste cijfers worden gevraagd) en vervolgens de wifisleutel kraakt. Daarna gaat die clown de Servicetool draaien om mijn SIP gegevens met wachtwoord te bemachtigen. Dat kan gewoon, want technisch gezien maakt hij gebruik van mijn KPN verbinding, zonder dat ik er weet van heb.

Vervolgens gaat hij ergens op een KPN aansluiting aan de gang met een apparaat, dat je volgens de openingspost overal naar toe mag nemen naar een willekeurige KPN aansluiting, om te bellen naar allerlei extreme eigen betaalnummers en ik nietsvermoedend een rekening krijg van honderden of zelfs duizenden euro's, terwijl ik mij veilig waan met de afgeschermde Experiabox.

Ik ben heel benieuwd hoe dat zit? Let wel: er zijn veel meer mensen dan je denkt die je NAW gegevens en je bankrekeningnummer weten, dan wel kunnen achterhalen. Neem alleen maar alle instanties, abonnementen, aannemers, loodgieters en ga maar door waar je aan betaalt of ooit betaald hebt.

Reputatie 1

Natuurlijk geweldig nieuws die vrije keuze voor de liefhebbers die allerlei extra dingen willen doen. Ik gun ze dat van harte en hoop dat ze veel mogelijkheden kunnen realiseren die voorheen niet konden.

Maar nu de huis, tuin en keuken gebruikers, zoals ik. Blij met een dichtgetimmerde Experiabox, waardoor er veilig op internet gegaan kan worden en alle standaard zaken als surfen, radio luisteren, youtube bekijken, mailen enz. gewoon prima werken.

Zijn mensen zoals ik, die vast bellen bij KPN hebben, een potentieel slachtoffer van de vrijgave van de SIP gegevens door KPN?

Stel dat een of andere Pipo bij mij voor de deur gaat staan, die mijn bankrekening weet (laatste cijfers worden gevraagd) en vervolgens de wifisleutel kraakt. Daarna gaat die clown de Servicetool draaien om de SIP gegevens te bemachtigen. Dat kan gewoon, want technisch gezien maakt hij gebruik van mijn KPN verbinding.

Vervolgens gaat hij ergens op een KPN aansluiting aan de gang met een apparaat, dat je volgens de openingspost overal naar toe mag nemen naar een willekeurige KPN aansluiting, om te bellen naar allerlei extreme betaalnummers en ik nietsvermoedend een rekening krijg van honderden of zelfs duizenden euro's, terwijl ik mij veilig waan met de afgeschermde Experiabox.

Ik ben heel benieuwd hoe dat zit. Let wel: er zijn meer mensen die je NAW gegevens en je bankrekeningnummer kunnen achterhalen. Neem alleen maar alle instanties, abonnementen, aannemers, loodgieters en ga maar door waar je aan betaalt of ooit betaald hebt.

het beschermen van je Experia box is uitraard voor u zelf, en zeker geld dat ook voor een eigen ingestelde router/modem. 

zie het als een raam wat u open heeft laten staan, en u portemonnee weg is. en u de dief aan klaagt. 
u blijft verantwoordelijk om dat raam te sluiten, dan wel op slot te draaien. 

ik raad ook huis en tuin gebruikers hun standaard wifi code wat op de achterkant van hun Experia box staat te veranderen naar iets wat niemand kan raden. in het verleden was er een tool die zo de code van de speedtouch routers kon raden om dat deze gelekt waren.

tips over een goed wachtwoord.
een goed wifi wachtwoord is bijvoorbeel niet “schatje1234!” of “parkeerplaats1980” (ja dat heb ik is een keer gezien bij iemand die ik geholpen heb)

maar een willekeurige cijfercombinatie met tekens en letters. en niet iets dat in een woordenboek terug te vinden is. zo worden 9 vd 10 passwords gekraakt. door een computer die gewoon een woordenboek afloopt.
ik raad aan om iets als dit te gebruiken. Secure Password Generator. of een andere generator. als u deze link niet vertrouwd. 

ergens heb ik hier gelezen dat @Erik_ zei dat KPN er aan werkt om U KPN telefoon alleen te laten werken van af u aansluiting. 
 

Reputatie 4
Badge +2

ergens heb ik hier gelezen dat @Erik_ zei dat KPN er aan werkt om U KPN telefoon alleen te laten werken van af u aansluiting. 

 

Dat is nu juist mijn punt. Volgens de openingspost kan een eenmaal ingesteld apparaat overal naar toe genomen worden en op een willekeurige KPN verbinding gebruikt worden.

 

Overigens maakt KPN gebruik van een 12 teken wachtwoord voor de wifi en de gemiddelde niet “nerd” klant laat het daar bij.

Reputatie 1

iemand al een Ubiquiti AmplifiHD aan de praat gekregen? 

Met of zonder IPTV?

Met

Dat gaat hem volgens mij niet worden immers ik lees nergens iets over een configureerbare IGMP proxy server in de manuals van die Amplifi HD.

En als ik op het forum van Ubiquiti kijk dan zie ik ook vragen over of en wanneer de Amplifi HD voorizen gaat worden van een IGMP proxy server.

bedankt voor je respons! dan daar maar eens een bericht posten maar ik zie dat dit al dateert uit 2017 dus als ze na 3 jaar nog niets hebben gedaan zal dat ook niet snel komen. wellicht nu er meer voeten in de aarde gezet worden. 

Reputatie 7

Zijn mensen zoals ik, die ook vast bellen bij KPN hebben, een potentieel slachtoffer van de vrijgave van de SIP gegevens door KPN?

Stel dat een of andere Pipo bij mij voor de deur gaat staan, die mijn bankrekening weet (laatste cijfers worden gevraagd) en vervolgens de wifisleutel kraakt. Daarna gaat die clown de Servicetool draaien om mijn SIP gegevens met wachtwoord te bemachtigen. Dat kan gewoon, want technisch gezien maakt hij gebruik van mijn KPN verbinding, zonder dat ik er weet van heb.

Nee, hij kan jouw SIP/VoIP wachtwoord niet inzien want.

1) Voor het beheren van het SIP/VoIP wachtwoord je moet inloggen met je KPN ID.

2) Het wachtwoord wordt nooit getoond. Je kunt het wijzigen na inlog met je KPN ID maar bekijken kan je het niet. En na wijzigen krijg je een mail van KPN dat het SIP/VoIP wachtwoord gewijzigd is.

Allemaal extra drempels om misbruik te voorkomen.

 

Wel is het zo dat een KPN ID voor te veel dingen gebruikt moet worden. Zo wordt de KPN ID ook gebruikt om in te loggen in de iTV app en dat is dus iets wat je absoluut niet voor zou moeten komen. De KPN ID moet zijn om jouw contract te beheren en niet om bijvoorbeeld je kinderen toegang te verschaffen tot de iTV app.

Ik heb dit aangekaard tijdens de workshop t.a.v. de vrije (modem)routerkeuze die ik heb mogen bijwonen bij KPN. Ik hoop dat KPN daar iets mee gaat doen en er voor gaat zorgen dat je per gezinslid een eigen KPN ID kunt aanmaken die dan geen beheerrechten heeft om wijzigingen in het contract door te voeren of servicetools uit te voeren. @Erik_?

Reputatie 7
Badge +30

Raar dan hoor! Deze tool om je verbinding te controleren werkt gewoon niet, zelfs niet met kabel van EB naar laptop. En verander niets aan de instellingen.

Ook de apparatuur controle werkt niet. Nu heb ik alles actueel, maar zal die dat toch moeten aangeven.

De anderen werken inderdaad toch wel, blijkbaar was ik daar even mis mee,…

 

Het is geen ramp, niet dat ik het nodig ben. Omdat ik wel weet wat ik heb :)

Dat de verbindingscontrole niet werkt bij jou klopt, die werkt alleen als je VoIP in je abonnement hebt. Fijn dat de anderen nu wel weer werken :)

 

De tool om je verbindingstype te bekijken is ook de tool om je SIP wachtwoord in te stellen. Deze is alleen te gebruiken als je ook daadwerkelijk VoIP in je abonnement hebt. Dat blijkt nu niet helemaal ideaal. Willen we aanpassen, gaat even duren.

In de tussentijd kunnen klanten inloggen in hun Experia Box om zo te achterhalen wat de verbinding is. Ik voeg instructie daarvoor toe aan het startbericht. Fijn dat jij inmiddels er wel achter bent wat je verbindingstype is.

Bedankt voor je reactie! In mijn V10 EB zie ik onder Status > Huidige Uplink `VDSL` staan. Maar ik heb VPLUS. Op https://www.kpn.com/eigenmodem, bij stap 2 kijk ik bij het ene onder het kopje VDSL2_POTS = (VDSL2) en bij het andere kijk ik onder VVDSL2_POTS = (Vectored VDSL2 en VPlus). Er zijn verschillen tussen beide. Ik wil niet moeilijk doen, maar hoop enkel bij te dragen aan de duidelijkheid voor andere jullie en andere klanten.

Dat is een goede opmerking. Ik neem dit mee en kom er op terug. Aanvullende workaround is dan via ons, wij kunnen het verbindingstype uitlezen.

Reputatie 4
Badge +2

1) Voor het beheren van het SIP/VoIP wachtwoord je moet inloggen met je KPN ID.

 

Fijn wjb dat je dit aangeeft. Want dat is wat een potentiële wifikraker niet weet.

Dan moet echt iemand het op je gemunt hebben die dag en nacht voor je deur hangt om je wifi te kraken en af te luisteren totdat je een keer inlogt met het KPN ID. Normaal heb je daar geen last van en is het kraken van de wifi niet voldoende om de SIP gegevens te verkrijgen.

Toch blijft het een aandachtspunt om te voorkomen dat er misbruik wordt gemaakt van die SIP gegevens. Zeker omdat er in deze tijd de omgekeerde bewijslast geldt. De abonnee moet aantonen geen misbruik gemaakt te hebben, in plaats van dat KPN moet aantonen dat er misbruik heeft plaats gevonden door de abonnee.

Reputatie 7

Toch blijft het een aandachtspunt om te voorkomen dat er misbruik wordt gemaakt van die SIP gegevens. Zeker omdat er in deze tijd de omgekeerde bewijslast geldt. De abonnee moet aantonen geen misbruik gemaakt te hebben, in plaats van dat KPN moet aantonen dat er misbruik heeft plaats gevonden door de abonnee.

Dat ben ik volledig met je eens en ik heb zelfs voorgesteld om alle servicetools achter de KPN ID plaatsen. Ik heb tijdens die workshop ook aangegeven dat het goed zou zijn dat het SIP account alleen vanaf het eigen thuisnetwerk (IP adres) gebruikt kan worden en ik hoop oprecht dat dat ooit nog eens geïmplementeerd zal gaan worden.

Toch kan ik leven met de huidige situatie maar ik verwacht wel van KPN dat ze er voor zullen gaan zorgen dat elke gezinslid zijn/haar eigen KPN ID zal gaan krijgen voor bijvoorbeeld het inloggen in de iTV app. Het is absoluut ongewenst dat de KPN ID waarmee het contract beheerd kan worden daarvoor nodig is. Weet dat ik al jaren een CheapConnect account heb waarbij je jouw eigen wachtwoord kunt instellen en ook daar is nog nooit misbruik van gemaakt.

Reputatie 1

heb een N510 IP pro van Marktplaats kunnen scoren voor een paar tientjes. 

ik ga vd week is kijken of het allemaal werkt.

ik heb een N510 gekocht om dat POE Voeding van de RB4010 kan krijgen. de n300 had ook gekund. maar de doorslag was de voeding van af de POE, en voor die paar tientjes dat deze koste. en zelfs te koppelen met mijn Gigaset A510H. niet alle functies zijn te zien op de handset. maar dat zijn voor nu even de 3 toestellen die ik heb en werken. (momenteel even 1 gekoppeld als test)

VIOPshop zei dat deze handset niet werkt icm n510 pro ip. maar werken dus wel ICM met dit basis station. ik vond het al een vreemd antwoord. want de N300 kan wel verbonden worden met deze hand-set. 

nog een paar dagen. en dan gaat de Experia box echt uit. 

Reputatie 1

Yesss! Het is eindelijk zo ver!

 

Ik zou graag nog een bridged mode zien voor de experiabox, dan ben ik helemaal blij :D 


Ik ook. dan ben je gelijk van die vervelde dubbele NAT af. Wordt nu op deze mannier wel erg op kosten gejaagd. Ik heb VVDSL en die modems zijn erg kostbaar. Als die bridge er nou komt dan kan ik de experiabox gebruiken voor d everbinding met het dsl verbinding en mijn internet netwerk regelt de edgerouter wel.