Vrije modemkeuze bij KPN

  • 25 March 2020
  • 516 reacties
  • 65283 keer bekeken
Vrije modemkeuze bij KPN

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

516 reacties

Reputatie 1

het mooiste zou idd zijn als KPN de Experia box kan inzetten als modem zo dat 
VLAN 6, en 4 en 7 beschikbaar komen via LAN port 1.  evt optie om de Experia box voip / sip box te gebruiken. of uitraard niet. zo dat je er idd een eigen router achter kan zetten. 

ik moet wel wat rectificeren, de RB4011 kan met de standaard Power brik geen POE voeding geven aan de N510. daar moet ik een 48V 2A adapter voor hebben. ipv 24V die standaard mee komt. 
 

Reputatie 7

het mooiste zou idd zijn als KPN de Experia box kan inzetten als modem zo dat 
VLAN 6, en 4 en 7 beschikbaar komen via LAN port 1.

VLAN 7 wordt niet gebruikt voor telefonie op een ander apparaat dan de Experia Box.

Badge

Als ik de SIP-gegevens opvraag, kan ik dan nog steeds gebruik maken van de VOIP functionaliteit in de Experiabox V10, en daarnaast nog een Yealink telefoon gebruiken? 

Mijn huidige Gigaset is op de Experiabox aangesloten, en dat wil ik zo houden. Ik wil daarnaast een Yealink VOIP telefoon gebruiken. Daar moet ik dan natuurlijk inloggen met de SIP gegevens.  

Als dat niet lukt, kan ik dan met meerdere apparaten tegelijkertijd inloggen met de sip-gegevens? Dan zou ik op een Gigaset N300A en mijn Yealink T41P tegelijkertijd inloggen met de SIP gegevens. 

Ik hoor graag of dit kan. 

Reputatie 7

Als ik de SIP-gegevens opvraag, kan ik dan nog steeds gebruik maken van de VOIP functionaliteit in de Experiabox V10, en daarnaast nog een Yealink telefoon gebruiken? 

Als jij het SIP wachtwoord via http://www.kpn.com/sip gaat aanpassen dan wordt dat ook automatisch op jouw Experia Box doorgevoerd. Je kunt echter maar met één apparaat inloggen op de SIP server. Je kunt dus niet zowel de Experia Box (of N300A) als die Yealink telefoon gebruiken.

Badge

Als ik de SIP-gegevens opvraag, kan ik dan nog steeds gebruik maken van de VOIP functionaliteit in de Experiabox V10, en daarnaast nog een Yealink telefoon gebruiken? 

Als jij het SIP wachtwoord via http://www.kpn.com/sip gaat aanpassen dan wordt dat ook automatisch op jouw Experia Box doorgevoerd. Je kunt echter maar met één apparaat inloggen op de SIP server. Je kunt dus niet zowel de Experia Box als die Yealink telefoon gebruiken.

Bedankt voor je reactie. Het is zeker niet mogelijk om een tweede SIP account te krijgen? Anders moet ik een andere oplossing bedenken om dit voor elkaar te krijgen.

Reputatie 7

Bij KPN kan je helaas geen tweede SIP account krijgen op hetzelfde telefoonnummer.

Bij CheapConnect kan dat wel, maar let op, het is niet zo dat alle telefoons tegelijk overgaan.

Je stelt daar in na hoeveel seconde naar het volgende toestel geschakeld wordt.

Zelf heb ik thuis drie SIP aansluitingen op mijn N300A IP ingesteld.

In het onderstaande screenshot is de eerste lijn ("Privé") een CheapConnect account die ik gebruik voor uitgaand bellen met ons privé nummer van KPN als caller-id. De ontvanger ziet dus ons KPN telefoonnummer maar het telefoontje loopt via CheapConnect.

De tweede lijn (weggepoetste naam) is mijn zakelijke telefoon die ook via CheapConnect loopt. Deze heeft een toestel in mijn kantoor en één in mijn werkkamer thuis.

De derde lijn ("KPN") is ons KPN account waar inkomende privé gesprekken op binnenkomen.

 

Reputatie 1

het mooiste zou idd zijn als KPN de Experia box kan inzetten als modem zo dat 
VLAN 6, en 4 en 7 beschikbaar komen via LAN port 1.

VLAN 7 wordt niet gebruikt voor telefonie op een ander apparaat dan de Experia Box.

sorry moet nog even wennen aan dat fijt. :grin:  dat Vlan 7 niet meer nodig is. 

Als ik de SIP-gegevens opvraag, kan ik dan nog steeds gebruik maken van de VOIP functionaliteit in de Experiabox V10, en daarnaast nog een Yealink telefoon gebruiken? 

Als jij het SIP wachtwoord via http://www.kpn.com/sip gaat aanpassen dan wordt dat ook automatisch op jouw Experia Box doorgevoerd. Je kunt echter maar met één apparaat inloggen op de SIP server. Je kunt dus niet zowel de Experia Box als die Yealink telefoon gebruiken.

Bedankt voor je reactie. Het is zeker niet mogelijk om een tweede SIP account te krijgen? Anders moet ik een andere oplossing bedenken om dit voor elkaar te krijgen.

2de sip account ? op zelfde nummer ? of een 2 de lijn ? 
dus nummer 1 : (netnummer)123456
en nummer 2: (netnummer) 123457

of bedoelt u 1 nummer gebruiken over meerdere toestellen ? 
dan kunt u het beste gebruik maken van https://www.asterisk.org/ en een server op zetten. 
deze kunt u draaien op een oude PC, of zelfs een PI 2,3,4 
en daar de KPN lijn op binnen laten komen. en via deze PBX server u Yealink gebruiken. en via een N300 evt een DECT telefoon aansluiten, of zelfs een oude anndroid / iphone als Voipt telefoon aansluiten.
u maakt dan een sip login voor de Yealink die gekoppeld is aan een account in asterisk. 
en ook voor u Dect toestel. dit is niet mogelijk voor de KPN experia box, 

of wat WJB zegt. neem een 2 de telefoon nummer. 

Badge

Bij KPN kan je helaas geen tweede SIP account krijgen op hetzelfde telefoonnummer.

Bij CheapConnect kan dat wel, maar let op, het is niet zo dat alle telefoons tegelijk overgaan.

Je stelt daar in na hoeveel seconde naar het volgende toestel geschakeld wordt.

Zelf heb ik thuis drie SIP aansluitingen op mijn N300A IP ingesteld.

In het onderstaande screenshot is de eerste lijn ("Privé") een CheapConnect account die ik gebruik voor uitgaand bellen met ons privé nummer van KPN als caller-id. De ontvanger ziet dus ons KPN telefoonnummer maar het telefoontje loopt via CheapConnect.

De tweede lijn (weggepoetste naam) is mijn zakelijke telefoon die ook via CheapConnect loopt. Deze heeft een toestel in mijn kantoor en één in mijn werkkamer thuis.

De derde lijn ("KPN") is ons KPN account waar inkomende privé gesprekken op binnenkomen.

 

Dat zou voor mij ook een optie kunnen zijn, maar waarom heb je er voor gekozen om de vaste lijn bij KPN te houden, en die ook niet over te zetten naar Cheapconnect? Ik heb ook een tweede nummer bij Cheapconnect, en ik overweeg om mijn KPN nummer daar ook onder te brengen. Daarom ben ik benieuwd waarom jij dat niet hebt gedaan.

Met mijn tweede nummer bij Cheapconnect kan ik trouwens wel twee SIP accounts tegelijkertijd over laten gaan. Ik heb twee extra SIP accounts aangevraagd, en het SIP nummer op “alleen doorschakelen” gezet en vervolgens de doorschakeling op gelijktijdig gezet. Nu gaan beide accounts tegelijkertijd over.

Hetgene wat me echter tegenhoudt om mijn vaste KPN nummer over te zetten naar Cheapconnect is dat het bij KPN gewoon goed werkt. Ik ben bang dat ik bij Cheapconnect niet altijd bereikbaar ben, wat wel van belang is met mijn vaste nummer.

 

het mooiste zou idd zijn als KPN de Experia box kan inzetten als modem zo dat 
VLAN 6, en 4 en 7 beschikbaar komen via LAN port 1.

VLAN 7 wordt niet gebruikt voor telefonie op een ander apparaat dan de Experia Box.

sorry moet nog even wennen aan dat fijt. :grin:  dat Vlan 7 niet meer nodig is. 

Als ik de SIP-gegevens opvraag, kan ik dan nog steeds gebruik maken van de VOIP functionaliteit in de Experiabox V10, en daarnaast nog een Yealink telefoon gebruiken? 

Als jij het SIP wachtwoord via http://www.kpn.com/sip gaat aanpassen dan wordt dat ook automatisch op jouw Experia Box doorgevoerd. Je kunt echter maar met één apparaat inloggen op de SIP server. Je kunt dus niet zowel de Experia Box als die Yealink telefoon gebruiken.

Bedankt voor je reactie. Het is zeker niet mogelijk om een tweede SIP account te krijgen? Anders moet ik een andere oplossing bedenken om dit voor elkaar te krijgen.

2de sip account ? op zelfde nummer ? of een 2 de lijn ? 
dus nummer 1 : (netnummer)123456
en nummer 2: (netnummer) 123457

of bedoelt u 1 nummer gebruiken over meerdere toestellen ? 
dan kunt u het beste gebruik maken van https://www.asterisk.org/ en een server op zetten. 
deze kunt u draaien op een oude PC, of zelfs een PI 2,3,4 
en daar de KPN lijn op binnen laten komen. en via deze PBX server u Yealink gebruiken. en via een N300 evt een DECT telefoon aansluiten, of zelfs een oude anndroid / iphone als Voipt telefoon aansluiten.
u maakt dan een sip login voor de Yealink die gekoppeld is aan een account in asterisk. 
en ook voor u Dect toestel. dit is niet mogelijk voor de KPN experia box, 

of wat WJB zegt. neem een 2 de telefoon nummer. 

Ik dacht er ook over na om een Freepbx server op mijn Raspberry pi te draaien, maar mijn ervaring is dat een Raspberry-project wat 24/7 draait het maar 3-6 maanden volhoudt. Vervolgens gaat het SD kaartje stuk en kan ik alles weer opnieuw instellen. Voor een hobbyproject is het ideaal, maar ik wil niet het risico lopen dat ik opeens niet meer bereikbaar ben door een defect SD kaartje.

Het doel is om mijn Yealink en Gigaset tegelijkertijd over laten te gaan. Ik heb het de afgelopen tijd ook overleefd zonder dat dit werkt, dus het is geen ramp, maar ik was benieuwd of dit mogelijk zou zijn met nu KPN de SIP gegevens vrijgeeft.

Nogmaals bedankt voor jullie reacties.

Reputatie 1

Is ook afhankelijk van wat voor SD kaart . 

De goede sd kaart zou het lang moeten doen. Probleem is wel met Flash geheugen dat het na een x1000 keer idd kapot gaat, verder is Linux (ook wel beetje afhankelijk van hoe de software gemaakt is. Bevattelijk voor zomaar stroom uitval

 

Ik denk dat ik wel een poging wil wagen met een pi en een pbx

Reputatie 7

... waarom heb je er voor gekozen om de vaste lijn bij KPN te houden, en die ook niet over te zetten naar Cheapconnect?

Daar zit een historie aan. Toentertijd had ik nog een Alles-in-1 abonnement en daar ging het nogal eens fout dat bij het porteren van de telefoon het hele abonnement door KPN beëindigd werd. Daarom heb ik toen besloten om de vaste telefoon nog maar bij KPN te laten.

 

Met mijn tweede nummer bij Cheapconnect kan ik trouwens wel twee SIP accounts tegelijkertijd over laten gaan. Ik heb twee extra SIP accounts aangevraagd, en het SIP nummer op “alleen doorschakelen” gezet en vervolgens de doorschakeling op gelijktijdig gezet. Nu gaan beide accounts tegelijkertijd over.

Dat is inderdaad een goede optie. Ik gebruik nu het eerste extra SIP account voor het tweede zakelijke toestel en het tweede extra SIP account voor uitgaand bellen met het ons privé nummer. Ik zou voor €0,99 per jaar een derde SIP account kunnen toevoegen en mijn zakelijke telefoon op "alleen doorschakelen" kunnen zetten.

Reputatie 1
Badge

Oh, @Erik_ ook hier werken eigenlijk alle “Tools” niet.

Zelfs niet wanneer ik enkel met een kabel ben aangesloten, inlog via mijn KPN-ID.

Wordt er continu die foutmelding weergegeven. Chrome, Firefox, Edge mag niks uitmaken, iedere keer dezelfde foutmelding :sweat_smile:

Ben nu al drie dagen met 4 verschillende pc's/laptops met 4 verschillende webbrowsers en met en zonder firewalls/beveiliging etc etc. met mijn EB10 en/of Fritz!Box 7590 en na de gegevens van het type verbinding, mijn huidige gegevens daaropvolgend steeds het resultaat dat ik mijn wachtwoord (18 tekens, gegenereerd met Lastpass zonder de “vreemde tekens) niet kan veranderen vanwege :

 

Er is een fout opgetreden

Hierdoor kunnen we je helaas nu niet verder helpen. Probeer het op een later tijdstip nogmaals.

Probeer opnieuw

 

Ik wordt er moedeloos van……  Graag een oplossing voor deze doodlopende weg….. Is er ook nog een andere mogelijkheid dan deze tools, om het sip-wachtwoord te veranderen ?

Reputatie 7

Op welk scherm krijg je die foutmelding?

Op het onderstaande scherm?

Of kan je zelfs al niet inloggen met jouw KPN ID?

Reputatie 7
Badge +30

Hallo @GSH1964, welkom! Ik ben ook benieuwd naar het antwoord op de vraag van wjb. Wil je daarnaast je forumprofiel aanvullen met je postcode + huisnummer en evt. klantnummer(s)? Als je er met hulp van wjb niet uitkomt, duiken we er verder in.

Reputatie 1
Badge

Yep, na het invullen van het (nieuwe) wachtwoord komt de fout telkens tevoorschijn… :-((

Reputatie 7

Yep, na het invullen van het (nieuwe) wachtwoord komt de fout telkens tevoorschijn… :-((

Direct na het invullen of nadat je op de knop "Wachtwoord opslaan" hebt gedrukt?

Bevat dat gegenereerde wachtwoord andere tekens dan cijfers en letters? (Spaties bijvoorbeeld.)

Als je zelf een wachtwoord bedenkt van 20 karakters werkt het dan wel?

Heb je één of twee vaste telefoonnummers bij KPN?

Reputatie 1
Badge

@Marcia_ Done :-)

@wjb Inderdaad na het indrukken van "Wachtwoord opslaan"…

Alleen cijfers en letters (klein en kapitalen) geen spaties…. en nee ook 20 karakters werkt (helaas) niet.

1 vast telefoonnummer.

Reputatie 7

Dan hoop ik dat @Marcia_ de hulptroepen zal gaan mobiliseren.

Tijdens de testfase vorig jaar in december heb ik hier ook last van gehad en dat werd toen vrij snel verholpen. Ik hoop dat de oorzaak iets simpels (administratiefs) is.

Reputatie 1
Badge

@wjb Dank voor alle moeite 🙂 in deze drukke tijden!

@Marcia_ Ik hoop op de "hulptroepen” THNX!!! :wink:

Ik dacht er ook over na om een Freepbx server op mijn Raspberry pi te draaien, maar mijn ervaring is dat een Raspberry-project wat 24/7 draait het maar 3-6 maanden volhoudt. Vervolgens gaat het SD kaartje stuk en kan ik alles weer opnieuw instellen. Voor een hobbyproject is het ideaal, maar ik wil niet het risico lopen dat ik opeens niet meer bereikbaar ben door een defect SD kaartje.

 

Misschien heb je fake SDkaarten van de bekende merken o.i.d. getroffen, dan is het met standaard EXT4 bestands systeem en geen frequente backups eerder een last dan een voordeel. Maar kijk eens naar een Copy-on-Write bestandssysteem met block-checks, zoals b.v. Btrfs. Daarmee scheidt zich, als het moet, vrij snel het kaf van het koren, en kom je er wel achter wat slechte en goede SDkaarten zijn. Ik heb er in ieder geval meerdere die het al enkele jaren zonder problemen doen, eentje zelfs al langer dan 5 jaar.

Aan de andere kant, dit Freepbx is puur software, kan je ook in een Docker container draaien, op een vrijwel willekeurig platform. Of iets makkelijker misschien in een virtuele machine. 

Reputatie 7
Badge +30

@wjbDank voor alle moeite 🙂 in deze drukke tijden!

@Marcia_Ik hoop op de "hulptroepen” THNX!!! :wink:

Navraag staat uit, @GSH1964, ik kom er bij je op terug. 

Reputatie 1
Badge

Het is nog steeds erg stil…. en ik kan (nog steeds) geen wachtwoord veranderen mbt mijn SIP. Ik ben nu verbonden met de EB V10….. anyone?:disappointed_relieved:

De vraag staat nog uit, @GSH1964 . Zodra er een antwoord/oplossing is, laten we het weten.,

Reputatie 1
Badge

Vandaag opgelost !!! Alle hulde voor de snelle en gedegen oplossing voor een lastig (administratief) probleem.

Ik kan nu met mijn Fritz!boxen 7590 (2x) volledig los gaan….

Tip: bij foutmelding bij aanmelden met de Fritz!Box 7590 (V.7.13) van de VoiP (standaard via IPv4) kan je proberen om de keuzemogelijkheid te kiezen “IPv4 of IPv6 met voorkeur voor IPv4” Wellicht 'pakt’ de Fritz!Box het dan wel….

Nogmaals dank en hulde in deze “barre Corona-tijden”

Reputatie 1

wederom bedankt @wjb. ik heb jou N300 gegevens gebruikt in mijn N510, voor wat betreft, 
en overzicht voor de verdere instellingen voor de proxy, stun,UDP en dat soort dingen.

achtwoord via de tool veranderen ging heel goed hier geen probleem, telefoon kan uit bellen, en gebeld worden. 

dus nu Experia box uit. N510 aan. Blij
Na 6 jaar echt Experia Box uit. en via de handsets die ik nog had. 

 

Reputatie 1

Yesss! Het is eindelijk zo ver!

 

Ik zou graag nog een bridged mode zien voor de experiabox, dan ben ik helemaal blij :D 

deze vraag werd gesteld.
en er werd gezegd, NEE

 

heel vreemd. dit is wat ik haal uit de Telford Arcadyan VGV7519
Firmware Version:02.00.141W4. 

betekend dit dat ik er een router achter kan zetten en een paar VLANS hier op kan zetten dan ? 
jha telford. niet KPN. i know