Vrije modemkeuze bij KPN

  • 25 March 2020
  • 516 reacties
  • 65044 keer bekeken
Vrije modemkeuze bij KPN
Reputatie 7
Badge +30

Wil je liever een ander modem gebruiken dan de Experia of KPN Box die wij bij je pakket leveren? Dan is dat vanaf nu een mogelijkheid. Vrije modemkeuze bij KPN is een feit.

 

Wat is vrije modemkeuze?

Vrije modemkeuze is de mogelijkheid om een eigen modem aan te sluiten op je KPN verbinding. Dit kan een goede optie zijn als je graag meer controle over je eigen netwerk zou willen. Of als je bepaalde functies wenst die onze modems niet hebben. 

 

Hoe werkt vrije modemkeuze, in het kort?

  • Controleer welk type aansluiting je hebt.
  • Bekijk op kpn.com/eigenmodem de technische eisen van die verbinding.
  • Controleer of het modem dat je op het oog hebt aan die eisen voldoet.
    Voor de zekerheid: kies een modem dat ook hogere types verbindingen ondersteunt om zo klaar te zijn voor toekomstige ontwikkelingen.

Vervolgens kun je de instellingen die worden getoond invoeren in je modem. Volg daarvoor de handleiding van je eigen modem.

 

Meer informatie over het uitvoeren van vrije modemkeuze vind je in ons kennisbankartikel:

 

Welke KPN diensten werken niet of anders met een eigen modem?

TV ontvangers werken alleen via routed mode. Om dan ook gebruik te kunnen maken van interactieve tv zal je eigen modem in routed mode moeten worden ingesteld.

Sneller Internet Buitengebied werkt alleen als je een Experia Box V10 of V10A gebruikt. Dit omdat we bij SIB een apart stukje software gebruiken in de Experia Box om de DSL en 4G verbinding als één te laten werken. Dit stukje software, waar wij een licentie op hebben, is niet vrij verkrijgbaar.

Apparaten zoals Experia Wifi en de SuperWifi punten kun je prima gebruiken met een eigen modem. Maar, deze apparaten zijn gebouwd om samen te werken met een Experia Box. Met een eigen modem zal je dan ook merken dat deze apparaten niet automatisch de wifi overnemen. Je zult dit zelf moeten instellen. Heb je een FRITZ!Box, dan zijn FRITZ!Repeaters een goede oplossing. Deze kun je ook, als je wilt, via ons aanschaffen (F!R 2400).

De verschillende servicetools die via kpn.com beschikbaar zijn werken niet met een eigen modem.

 

Wat doet KPN wel en wat niet bij het instellen van een eigen modem?

In de Experia Box die we leveren staat alles goed ingesteld om direct gebruik te kunnen maken van Internet, televisie en bellen. Als je een ander modem wilt gebruiken dan moet je die zelf instellen. KPN kan je daar, via de reguliere klantenservice, niet bij helpen. Je bent ook zelf verantwoordelijk, en aansprakelijk, dat je modem (en de verbinding daarvan met ons netwerk) veilig is.

 

Ik heb toch hulp nodig bij het instellen/aanpassen, waar kan ik terecht?

Je kunt terecht bij de fabrikant van je modem, of je vraag stellen hier op het forum. Andere forumgebruikers kunnen je dan helpen. Het moderatorteam kan hierbij bijspringen om te helpen gebaseerd op kennis die zij hebben. We hebben daarnaast een topic met handige links en tips in het algemeen.

Wil je toch meer ondersteuning dan kun je KPN Service Plus toevoegen aan je abonnement. Dit kost €5 per maand en zorgt ervoor dat je, als je belt, altijd wordt doorverbonden naar KPN Service Plus. Je krijgt dan een expert aan de lijn met een passie voor techniek en telecom met alle tijd om jou te helpen. KPN Service Plus kun je via je MijnKPN, of via de klantenservice toevoegen aan je abonnement.

 

Ik heb een probleem met mijn diensten, wat nu?

Als je problemen ervaart met je diensten terwijl je een eigen modem hebt aangesloten check dan als eerste of er een storing bekend is. Als dat het geval is kun je op de site meer informatie vinden.

Als er geen storing is kan de reguliere klantenservice je niet helpen zolang je eigen modem aangesloten is. Kom je er zelf niet uit, sluit dan ook eerst je Experia Box weer aan. Is het probleem dan opgelost, dan zit de oorzaak hem ergens in je eigen apparatuur. Je kunt dan hulp krijgen via KPN Service Plus. Ook kun je de vraag hier op het forum stellen zodat andere gebruikers je kunnen helpen.

Komt het probleem ook voor met de Experia Box aangesloten, dan kun je natuurlijk wel bij de reguliere klantenservice terecht. In dat geval mag je ook nog steeds je vraag hier op het forum stellen. De moderators, en andere gebruikers, zullen dan helpen.

 

Krijg ik nog wel updates voor andere KPN apparaten die ik heb?

Ja, de tv ontvanger zal zijn updates blijven krijgen zoals je gewend bent.

Overige KPN apparaten die je koopt zoals de Experia Wifi, of SuperWifi punten blijven ook gewoon hun updates krijgen.

 

Kan ik via KPN een ander modem krijgen?

Ja, dit kan. Je kunt via ons een FRITZ!Box huren in plaats van je Experia Box. Hoe dat werkt lees je hier: FRITZ!Box bij KPN


516 reacties

Reputatie 3

Okay. Dank voor de info. Het is dat ik op internet verschillende klachten had gevonden van andere kpn gebruikers die ook klagen dat poort 5060 geblokkeerd is door kpn. Dus nu is het wel vrij? Ik hoor dan graag meerdere bevestigingen van andere kpn gebruikers zonder een kpn telefoonnummer en met eigen modem.

 

Is er ook herroepingsrecht als ik glasvezel via internet bestel? Dat gaat bij kpn in zodra glasvezel actief is?...dus binnen 14 dagen kan ik het altijd nog annuleren mochten bepaalde poorten geblokkeerd zijn waardoor mijn Fritz 7590 niet optimaal overal bij kan zoals voip/nas/etc?

 

Verder nog een vraag. Omdat het kpn netwerk eerder onstabiel was met T-Mobile had ik deze opgezegd. Nu zag ik een filmpje op youtube over glasvezel aansluiten door kpn. De monteur deed daar een meting van de glasvezelverbinding met de centrale. Dat stukje is nooit bij mij gebeurd, kan het daardoor zijn dat het instabiel was op mijn locatie?...ene keer was internet groen en dan weer rood...dus ik had na deze ellende de abo maar opgezegd.

Reputatie 7
Badge +30

Hey @FiberRookie, wij blokkeren die poort niet. Dus je kunt hem vrijelijk gebruiken met je Fritz. 

En we hebben ook netjes een 14 dagen annuleringstermijn. Deze gaat in zodra je signaal geactiveerd wordt. Dus als je dan dingen tegenkomt die voor jou deal breakers zijn kun je annuleren.

Betreffende installatie, een monteur doet in de basis altijd checken of de boel optimaal is aangesloten en werkt. Maar kan zijn dat dit bij jou eerder per ongeluk is overgeslagen. Nu zal de boel niet instabiel worden doordat een meting niet uitgevoerd wordt. Maar als er in de aansluiting/verbinding iets niet lekker zat, dan had een meting dit waarschijnlijk wel duidelijk gemaakt.

Heb je destijs nog een storingsmonteur gehad voor de problemen met het internet? Want die monteur had dan alsnog kunnen meten etc.

Reputatie 3

Okay dank voor de info. Komende week zal ik wel merken of ik via externe voip aanbieders op mijn eigen fritz modem kan bellen.

Er was geen monteur langs geweest voor de onstabiele lijn; ik was nl na activatie en werkende lijn, meerdere keren (uren/dagen) bezig geweest om de glasvezel aan de praat te krijgen op mijn eigen Fritz modem.

Achteraf bleek het eerst op de provider modem te werken en later weer niet meer, dus alle pogingen die ik daar tussen deed met mijn modem waren eigenlijk voor niks, want achteraf bleek er dus weer geen internet te wezen nadat ik de provider modem weer had aangesloten.

Ik was zoveel tijd kwijt om mijn eigen modem aan de praat te krijgen, terwijl er dus geen internet meer was, dat ik gewoon alles heb geannuleerd en terug ben gegaan naar mijn storingsvrije ADSL.

Dus ik hoop echt dat ik betere beleving ga krijgen met KPN. Door uitfasering koper word ik nu gedwongen om over te stappen.

Reputatie 7
Badge +30

Jammer dat het zo moeizaam ging eerder, @FiberRookie. Als je komende week gaat aansluiten, dan kan dit gewoon met je Fritz. Installeer die met KPN profiel, dan wordt alles automatisch goed ingesteld. Daarna kun je dan zelf verder gaan met je VoIP instellingen. 

Mocht je nou merken dat je lijn toch instabiel is, laat het weten. Kan via hier (d.m.v. een eigen topic), maar kan ook via de telefoon. Dan kunnen we de boel troubleshooten en doormeten en als het nodig is een monteur sturen.

Reputatie 3

Hartelijk dank voor je aangeboden hulp Erik!

Mijn glasvezel is geactiveerd! Fritz modem zit nu op glasvezel en was snel geconfigureerd. Bestaande settings werken en ook mijn voip zo te zien. Geen blokkade op 5060 poort. Eindelijk! 😍

Nu even een paar dagen flink testen voordat ik mijn ADSL opzeg…en nog even op de ADSL lijn flink gaan internetten voor het nog te betalen/verloren maandbedrag.🤗

Reputatie 7
Badge +13

@FiberRookie Dat zijn goede berichten! Fijn dat het gelukt is! 

Reputatie 3

Helaas...mijn vreugde was van korte duur. Ik heb er nog niet eens 12 uur van kunnen genieten en rond 22:30-23:00 heb ik geen internet meer. Ik word langzamerhand toch wel een beetje @#$@#& ZIEK van dat glasvezel geneuzel. Mijn fritz box geeft een PPPoE error timeout in de log. Glas lichtje op de glasvezelkastje is uit en komt ook niet meer op nadat ik zijn stekker eruit en weer in heb gestopt, power en ethernet lamp branden wel. Me modem ook reboot. Niks hielp. Wat is er toch met glasvezel? Het is eerder snel storingen dan ADSL 😡.

Ik ben weer terug op mijn betrouwbare ADSL 😪

Reputatie 7

Dat is wel gek inderdaad @FiberRookie, als ik nu kijk naar jouw glasvezelkastje lijkt er wel weer signaal te zijn. De laatste wijziging daarin was ook gisteravond. Werkt het nu nog steeds niet als je het modem daar weer op aansluit?

Reputatie 3

Kpn Box 12 modem is weer aangesloten op het glasvezelkastje. Ook daar brandt het glas lampje niet. Power en Ethernet lampjes op glasvezelkastje zijn groen. Internet lampje op de modem blijft als een gek knipperen.

Reputatie 3

Update:

net met 0800-0402 gebeld en nu is er weer internet op de Kpn Box 12 en brandt het glas lampje weer na volledige resets. Tijd om weer mijn snelle FritzBox op aan te sluiten en hopen dat er nu geen onverwachte netwerk updates meer door kpn worden gedaan op mijn glasvezel.

Reputatie 7

Gelukkig is de verbinding er nu weer op die manier. Ik hoop ook dat het vanaf nu blijft werken. Mocht het toch wegvallen kan je daar het beste een nieuw topic over aanmaken. Dit topic gaat puur over de vrije modemkeuze en een niet werkende glasvezel verbinding kan beter apart behandeld worden. Op die manier blijft het overzichtelijk.

Reputatie 3

Ik zou dit vrije modemkeuze topic maar niet zo serieus nemen, want ik heb al 4 dagen uitval met mijn vrije keuze modem. Er is dus geen 100% garantie dat het werkt.

Reputatie 7

Ik zou dit vrije modemkeuze topic maar niet zo serieus nemen, want ik heb al 4 dagen uitval met mijn vrije keuze modem. Er is dus geen 100% garantie dat het werkt.

Ik heb al vele jaren probleemloos een eigen router in gebruik.

Welk merk en type router gebruik je?

Wat voor een Internet aansluiting heb je?

Reputatie 3

Ik mocht dit topic niet vervuilen dus zie mijn andere post.

Reputatie 7
Badge +9

Ik zou dit vrije modemkeuze topic maar niet zo serieus nemen, want ik heb al 4 dagen uitval met mijn vrije keuze modem. Er is dus geen 100% garantie dat het werkt.

Ik heb al vele jaren probleemloos een eigen router in gebruik.

Hier ook geen enkel probleem met een Fritz!Box 7490.

Piet.

Reputatie 5
Badge +4

Ik zou dit vrije modemkeuze topic maar niet zo serieus nemen, want ik heb al 4 dagen uitval met mijn vrije keuze modem. Er is dus geen 100% garantie dat het werkt.

Er staan tig duizend FRITZ!Boxen in Nederland met een KPN aansluiting. Dat heeft te maken met het feit dat KPN de boxen van XS4ALL heeft overgenomen. Dus de kans dat er iets niet werkt is gering. Mocht er toch een probleem zijn, dan adviseer ik contact op te nemen met de AVM Helpdesk https://nl.avm.de/service/ondersteuning/ondersteuningsaanvraag/

Reageer