Vrije modemkeuze bij KPN

  • 25 March 2020
  • 516 reacties
  • 65047 keer bekeken
Vrije modemkeuze bij KPN
Reputatie 7
Badge +30

Wil je liever een ander modem gebruiken dan de Experia of KPN Box die wij bij je pakket leveren? Dan is dat vanaf nu een mogelijkheid. Vrije modemkeuze bij KPN is een feit.

 

Wat is vrije modemkeuze?

Vrije modemkeuze is de mogelijkheid om een eigen modem aan te sluiten op je KPN verbinding. Dit kan een goede optie zijn als je graag meer controle over je eigen netwerk zou willen. Of als je bepaalde functies wenst die onze modems niet hebben. 

 

Hoe werkt vrije modemkeuze, in het kort?

  • Controleer welk type aansluiting je hebt.
  • Bekijk op kpn.com/eigenmodem de technische eisen van die verbinding.
  • Controleer of het modem dat je op het oog hebt aan die eisen voldoet.
    Voor de zekerheid: kies een modem dat ook hogere types verbindingen ondersteunt om zo klaar te zijn voor toekomstige ontwikkelingen.

Vervolgens kun je de instellingen die worden getoond invoeren in je modem. Volg daarvoor de handleiding van je eigen modem.

 

Meer informatie over het uitvoeren van vrije modemkeuze vind je in ons kennisbankartikel:

 

Welke KPN diensten werken niet of anders met een eigen modem?

TV ontvangers werken alleen via routed mode. Om dan ook gebruik te kunnen maken van interactieve tv zal je eigen modem in routed mode moeten worden ingesteld.

Sneller Internet Buitengebied werkt alleen als je een Experia Box V10 of V10A gebruikt. Dit omdat we bij SIB een apart stukje software gebruiken in de Experia Box om de DSL en 4G verbinding als één te laten werken. Dit stukje software, waar wij een licentie op hebben, is niet vrij verkrijgbaar.

Apparaten zoals Experia Wifi en de SuperWifi punten kun je prima gebruiken met een eigen modem. Maar, deze apparaten zijn gebouwd om samen te werken met een Experia Box. Met een eigen modem zal je dan ook merken dat deze apparaten niet automatisch de wifi overnemen. Je zult dit zelf moeten instellen. Heb je een FRITZ!Box, dan zijn FRITZ!Repeaters een goede oplossing. Deze kun je ook, als je wilt, via ons aanschaffen (F!R 2400).

De verschillende servicetools die via kpn.com beschikbaar zijn werken niet met een eigen modem.

 

Wat doet KPN wel en wat niet bij het instellen van een eigen modem?

In de Experia Box die we leveren staat alles goed ingesteld om direct gebruik te kunnen maken van Internet, televisie en bellen. Als je een ander modem wilt gebruiken dan moet je die zelf instellen. KPN kan je daar, via de reguliere klantenservice, niet bij helpen. Je bent ook zelf verantwoordelijk, en aansprakelijk, dat je modem (en de verbinding daarvan met ons netwerk) veilig is.

 

Ik heb toch hulp nodig bij het instellen/aanpassen, waar kan ik terecht?

Je kunt terecht bij de fabrikant van je modem, of je vraag stellen hier op het forum. Andere forumgebruikers kunnen je dan helpen. Het moderatorteam kan hierbij bijspringen om te helpen gebaseerd op kennis die zij hebben. We hebben daarnaast een topic met handige links en tips in het algemeen.

Wil je toch meer ondersteuning dan kun je KPN Service Plus toevoegen aan je abonnement. Dit kost €5 per maand en zorgt ervoor dat je, als je belt, altijd wordt doorverbonden naar KPN Service Plus. Je krijgt dan een expert aan de lijn met een passie voor techniek en telecom met alle tijd om jou te helpen. KPN Service Plus kun je via je MijnKPN, of via de klantenservice toevoegen aan je abonnement.

 

Ik heb een probleem met mijn diensten, wat nu?

Als je problemen ervaart met je diensten terwijl je een eigen modem hebt aangesloten check dan als eerste of er een storing bekend is. Als dat het geval is kun je op de site meer informatie vinden.

Als er geen storing is kan de reguliere klantenservice je niet helpen zolang je eigen modem aangesloten is. Kom je er zelf niet uit, sluit dan ook eerst je Experia Box weer aan. Is het probleem dan opgelost, dan zit de oorzaak hem ergens in je eigen apparatuur. Je kunt dan hulp krijgen via KPN Service Plus. Ook kun je de vraag hier op het forum stellen zodat andere gebruikers je kunnen helpen.

Komt het probleem ook voor met de Experia Box aangesloten, dan kun je natuurlijk wel bij de reguliere klantenservice terecht. In dat geval mag je ook nog steeds je vraag hier op het forum stellen. De moderators, en andere gebruikers, zullen dan helpen.

 

Krijg ik nog wel updates voor andere KPN apparaten die ik heb?

Ja, de tv ontvanger zal zijn updates blijven krijgen zoals je gewend bent.

Overige KPN apparaten die je koopt zoals de Experia Wifi, of SuperWifi punten blijven ook gewoon hun updates krijgen.

 

Kan ik via KPN een ander modem krijgen?

Ja, dit kan. Je kunt via ons een FRITZ!Box huren in plaats van je Experia Box. Hoe dat werkt lees je hier: FRITZ!Box bij KPN


516 reacties

Reputatie 7

 

De wonderen zijn de wereld nog niet uit !

Badge +19

Pfff dat wordt oorlog in huize joep1965!!!

NICE!

Reputatie 7

Uit veiligheidsoverweging is de servicetool om jouw SIP wachtwoord in te stellen alleen te gebruiken vanaf jouw thuisnetwerk.

Terecht wordt gesteld dat je het SIP wachtwoord geheim moet houden.

Ik ben het SIP wachtwoord ondertussen alweer vergeten, het is al zo lang terug dat ik deze heb moeten vastleggen. :sunglasses:

Het is overigens zo dat er geen gebruik gemaakt kan worden van jouw SIP account buiten het KPN netwerk. Persoonlijk vind ik dit in het kader van voorkoming van misbruik heel terecht. Ik zou zelfs liever zien dat het SIP account alleen vanaf het eigen thuisnetwerk (IP adres) gebruikt kan worden maar ik heb wel vrede met deze situatie.

Reputatie 6
Badge +8

Het werd tijd, maar… netjes dan het eindelijk zo ver is :)

Reputatie 7

Hoe gaaf is dit! Gefeliciteerd iedereen. En speciale felicitaties en dank aan @wjb :champagne_glass::confetti_ball::rocket:

 

Reputatie 7

Veelgestelde Vragen

  • Ik gebruik een aparte VoIP client die zich wel aangemeld heeft, maar er komen geen gesprekken binnen.
    Het kan  zijn dat de NAT service die actief is op je modem een barrière creëert tussen je VoIP client en het KPN VoIP platform.  Een van de meest voorkomende symptomen hiervan is dat de VoIP client zich succesvol bij het KPN VoIP platform aanmeldt/registreert, maar dat er geen inkomende gesprekken zijn.
    Dit is op te lossen door een STUN
     (Session Traversal Utilities for NAT) server te gebruiken. Als deze door de VoIP client wordt ondersteund, dan zal de VoIP client in samenwerking met de STUN server, de VoIP signalering zodanig aanpassen dat het KPN VoIP netwerk en de VoIP client wel kunnen verbinden. Verder kan de STUN server connectie ook gebruikt worden om er voor te zorgen dat de NAT translatie die voor de VoIP dienst gemaakt is, actief blijft. 
    We werken aan verbeteringen hierin zodat het gebruik van een STUN server in de toekomst wellicht niet meer nodig is. Als het zover is laten we dat hier natuurlijk weten.

Zo heb ik op mijn Gigaset N300A IP de stun server van Gigaset ingesteld staan omdat mijn EdgeRouter Lite 3 symmetric NAT heeft die het gebruik van een STUN server vereist.

Er zijn vele stun servers beschikbaar op Internet maar gebruik zoveel mogelijk de stun server die door de leverancier van jouw VoIP ATA / telefoon aanbevolen wordt.

Reputatie 7
Badge +30

Het is overigens zo dat er geen gebruik gemaakt kan worden van jouw SIP account buiten het KPN netwerk. Persoonlijk vind ik dit in het kader van voorkoming van misbruik heel terecht, ik zou zelfs liever zien dat het SIP account alleen vanaf het eigen thuisnetwerk (IP adres) gebruikt kan worden.

Dat is iets dat we ook gaan doen, of zelfs al hebben gedaan. Maar van dat laatste heb ik nog geen definitieve bevestiging, dus vandaar dat het er nu nog zo staat. Zodra ik die bevestiging wel heb pas ik het startbericht ook aan.

Hallo @Erik_ , is die vrije keus er ook voor Telfort-klanten?

Zo nee, is die vrije keus er dan als THUIS in de loop van dit jaar bij KPN ingelijfd wordt?

Indien weer nee, waarom niet?

 

Reputatie 3
Badge +1

De fritzbox die je kunt huren via kpn is meteen gebruiksklaar?

Badge +12

Hallo @Erik_ , is die vrije keus er ook voor Telfort-klanten?

Zo nee, is die vrije keus er dan als THUIS in de loop van dit jaar bij KPN ingelijfd wordt?

Indien weer nee, waarom niet?

 

De keuze om een Fritz!Box te gebruiken is er, ook bij Telfort, al langer. In het menu van de Fritz!Box kun je bij het tabblad ‘internettoegang’ een provider kiezen. Daar staat ook Telfort tussen. De vrije keuze heb je dus al een tijdje. Het antwoord of het ook mogelijk is om een Fritz!box te huren laat ik even aan @Erik_  over.

Hallo @Edwin_Merks , dat weet ik, op het VOIP-deel na.

 

Reputatie 7

Pfff dat wordt oorlog in huize joep1965!!!

Maar wel 1,5 meter afstand houden hè! :wink:

Reputatie 1

yes, feest. even kijken of de n300 van giga set werkt met mijn Dect set. zo jha. dan kan de Experia box mooi weg. 

dan nog wel een vraag. ik heb een KPN kasje dat niet werkt. een maand geleden had ik “ruzie” met een KPN medewerker over het fijt dat ik al een eigen router gebruik om mijn KPN glass verbinding, dit al ruim 6 jaar. eigelijk al meteen toen ik van KPN ADSL naar glass ging. en later Routed TV toegevoegd. draaide een RB2011 met 2.4Ghz , en nu een RB4011 2.4+5Ghz wifi. nooit storingen. 

lang verhaal kort. ik heb een Kasje dat prima beeld geeft als het zijn software gaat binnen halen via mijn eigen setup. 
maar blijft hangen op geen beeld. eigelijk op 75P. de KPN mede werker zei over mijn eigen setup toen hij ging kijken naar mijn experia box
“ik zie niet eens een Experia box, is u netwerk wel goed” ja ik maak gebruik van de vrije router keuze. wat volgend die jonge niet door KPN werd ondersteund. Maar wel toegeven dat hij het zelf ook doet, hij vroeg mij of ik het KPN Experia modem wilde aan sluiten zo dat ze na 12 uur konden zien of het kasje goed werkte, ja of nee. zinloos, de rest van mijn KPN iP kasjes werken zo als dat moet. 

dan wel een vraag met betrekking tot de SIP gegevens. 
“SIP gebruikersnaam, opvragen met service tool: xxxxxxxx@ims.imscore.net”
moet daar voor de Experia box tijdelijk even aan gesloten staan op de hoofd aansluiting ?. 

Reputatie 7
Badge +30

Het is overigens zo dat er geen gebruik gemaakt kan worden van jouw SIP account buiten het KPN netwerk. Persoonlijk vind ik dit in het kader van voorkoming van misbruik heel terecht, ik zou zelfs liever zien dat het SIP account alleen vanaf het eigen thuisnetwerk (IP adres) gebruikt kan worden.

Dat is iets dat we ook gaan doen, of zelfs al hebben gedaan. Maar van dat laatste heb ik nog geen definitieve bevestiging, dus vandaar dat het er nu nog zo staat. Zodra ik die bevestiging wel heb pas ik het startbericht ook aan.

Hier heb ik duidelijkheid over.

Je logt met je KPN ID in op de servicetool om je wachtwoord in te stellen. De tool checkt je of je op je thuisverbinding zit, zo ja, dan mag je het wachtwoord instellen. Vervolgens kun je met dit wachtwoord één SIP basisstation (ingebouwd in een modem, of een los apparaat) instellen en gebruiken. Dit ingestelde basisstation is verder te gebruiken op elke KPN verbinding. Dus je kunt, als je wilt, met het apparaat op stap en hem ergens anders aansluiten (i.p.v. een Experia Box) en bellen met jouw nummer, op jouw kosten. In de praktijk zal dit niet veel voorkomen. Houd het wel in gedachten voor als je ooit besluit je SIP apparaat van de hand te doen. Reset hem dan eerst.

Dit heb ik ook net toegevoegd aan het startbericht.

 

 

Hallo @Erik_ , is die vrije keus er ook voor Telfort-klanten?

Zo nee, is die vrije keus er dan als THUIS in de loop van dit jaar bij KPN ingelijfd wordt?

Indien weer nee, waarom niet?

Ja, maar zonder VoIP. Zoals Edwin al benoemt zit er een Telfort profiel in de FRITZ!Box dus die is te gebruiken. De VoIP servicetool is alleen beschikbaar voor KPN klanten, dus dat wil nog niet als je Telfort bent. Na migratie zou dat moeten kunnen. Net als het huren van een FRITZ!Box. Daar komen we dichterbij de migratie nog weer op terug. Overstappen naar KPN is verder een optie als je nu al heel graag ook al SIP wilt kunnen doen of een FRITZ!Box wilt huren.

 

De fritzbox die je kunt huren via kpn is meteen gebruiksklaar?

Ja, in zoverre dat je wel de installatiewizard moet doorlopen. Maar dat is een kwestie van inloggen op de FRITZ!Box en kiezen voor het KPN profiel. En eventueel de SIP tool moet doorlopen voor telefonie. Zie voor meer informatie het aparte topic FRITZ!Box bij KPN.

Reputatie 7
Badge +30

lang verhaal kort. ik heb een Kasje dat prima beeld geeft als het zijn software gaat binnen halen via mijn eigen setup. 
maar blijft hangen op geen beeld. eigelijk op 70P. de KPN mede werker zei over mijn eigen setup toen hij ging kijken naar mijn experia box
“ik zie niet eens een Experia box, is u netwerk wel goed” ja ik maak gebruik van de vrije router keuze. wat volgend die jonge niet door KPN werd ondersteund. Maar wel toegeven dat hij het zelf ook doet, hij vroeg mij of ik het KPN Experia modem wilde aan sluiten zo dat ze na 12 uur konden zien of het kasje goed werkte, ja of nee. zinloos, de rest van mijn KPN iP kasjes werken zo als dat moet. 

dan wel een vraag met betrekking tot de SIP gegevens. 
“SIP gebruikersnaam, opvragen met service tool: xxxxxxxx@ims.imscore.net”
moet daar voor de Experia box tijdelijk even aan gesloten staan op de hoofd aansluiting ?. 

Reguliere klantenservice ondersteunt eigen modem niet. Dus om dan te troubleshooten zullen we vragen om de Experia Box weer aan te sluiten. Komt het probleem dan niet voor, dan zit het ergens in je eigen netwerk en kunnen zij niet helpen.

In jouw geval gaat het om één specifieke ontvanger die niet goed werkt? Dan raad ik je aan om even een apart topic aan te maken. Geef daarin aan hoe je thuisnetwerk in elkaar zit. Dan kunnen we samen met andere gebruikers daarnaar kijken. Als dan blijkt dat het probleem toch in de ontvanger zit, dan gaan we daar natuurlijk wat aan doen.

 

Wat betreft de SIP servicetool, daarvoor hoeft geen Experia Box aangesloten te zijn. Enige vereiste is op je eigen verbinding zitten en inloggen met je KPN ID.

Reputatie 1

lang verhaal kort. ik heb een Kasje dat prima beeld geeft als het zijn software gaat binnen halen via mijn eigen setup. 
maar blijft hangen op geen beeld. eigelijk op 70P. de KPN mede werker zei over mijn eigen setup toen hij ging kijken naar mijn experia box
“ik zie niet eens een Experia box, is u netwerk wel goed” ja ik maak gebruik van de vrije router keuze. wat volgend die jonge niet door KPN werd ondersteund. Maar wel toegeven dat hij het zelf ook doet, hij vroeg mij of ik het KPN Experia modem wilde aan sluiten zo dat ze na 12 uur konden zien of het kasje goed werkte, ja of nee. zinloos, de rest van mijn KPN iP kasjes werken zo als dat moet. 

dan wel een vraag met betrekking tot de SIP gegevens. 
“SIP gebruikersnaam, opvragen met service tool: xxxxxxxx@ims.imscore.net”
moet daar voor de Experia box tijdelijk even aan gesloten staan op de hoofd aansluiting ?. 

Reguliere klantenservice ondersteunt eigen modem niet. Dus om dan te troubleshooten zullen we vragen om de Experia Box weer aan te sluiten. Komt het probleem dan niet voor, dan zit het ergens in je eigen netwerk en kunnen zij niet helpen.

In jouw geval gaat het om één specifieke ontvanger die niet goed werkt? Dan raad ik je aan om even een apart topic aan te maken. Geef daarin aan hoe je thuisnetwerk in elkaar zit. Dan kunnen we samen met andere gebruikers daarnaar kijken. Als dan blijkt dat het probleem toch in de ontvanger zit, dan gaan we daar natuurlijk wat aan doen.

 

Wat betreft de SIP servicetool, daarvoor hoeft geen Experia Box aangesloten te zijn. Enige vereiste is op je eigen verbinding zitten en inloggen met je KPN ID.

nee, mijn netwerk werkt prima. ik denk niet dat ik daar een topic voor hoef te openen. 
het was meer een vraag. betreft hoe nu te dealen met dit soort vragen over kapotte apparatuur. 
ik heb namelijk niet veel zin om de experia box aan te gaan sluiten. aangezien mijn router op een moeilijke plek zit.

maar dank voor u antwoord betreft de service tool

Reputatie 7
Badge +24

En als je een tweede nummers hebt bij KPN? Dan kun je daarvoor ook gewoon het sippe wachtwoord instellen?

Reputatie 7

het was meer een vraag. betreft hoe nu te dealen met dit soort vragen over kapotte apparatuur. 
ik heb namelijk niet veel zin om de experia box aan te gaan sluiten. aangezien mijn router op een moeilijke plek zit.

Alleen voor deze reden heb ik mijn Experia Box V10 nog in de meterkast hangen en heb ik mijn EdgeRouter Lite 3 op subnet 192.168.2.0/24 ingericht.

Hierdoor kan ik de Experia Box op mijn aansluiting activeren door het ompluggen van twee UTP kabeltjes en het op stroom zetten van de Experia Box. 

Niet dat ik het ooit nodig denk te hebben, maar toch. :sunglasses:

Reputatie 7

En als je een tweede nummers hebt bij KPN? Dan kun je daarvoor ook gewoon het sippe wachtwoord instellen?

Goede vraag. Helaas is dat op dit moment nog niet mogelijk.

Dit is wel aangekaart en als ik het goed begrepen heb wordt dit nog geïmplementeerd.

@Erik_ kan daar vast meer over vertellen.

Reputatie 1

het was meer een vraag. betreft hoe nu te dealen met dit soort vragen over kapotte apparatuur. 
ik heb namelijk niet veel zin om de experia box aan te gaan sluiten. aangezien mijn router op een moeilijke plek zit.

Alleen voor deze reden heb ik mijn Experia Box V10 nog in de meterkast hangen en heb ik mijn EdgeRouter Lite 3 op subnet 192.168.2.0/24 ingericht.

Hierdoor kan ik de Experia Box op mijn aansluiting activeren door het ompluggen van twee UTP kabeltjes en het op stroom zetten van de Experia Box. 

Niet dat ik het ooit nodig denk te hebben, maar toch. :sunglasses:

ik heb zelf een VLAN config gemaakt. die ik nog moet testen. 
maar dan zou ik als goed is de WAN kant van de NTU via de RB4011 naar een GS105Ev2 door zetten. en dan weer een verbinding terug naar de RB4011, bridge LAN. (Wel daar de DHCP uit) 
zo dat netwerk via de Experia box zo kunnen komen, ik heb dit nog niet kunnen testen. 

Reputatie 2

@Nick38 Tijdens de test-fase was er een probleem bij een tweede nummer. Dit is inmiddels opgelost en zou ook gewoon numoeten werken. Dit is dus een kwestie van 2x de service tool doorlopen, voor elk nummer moet je dus apart je wachtwoord wijzigen.

Badge

KPN, het heeft even geduurd maar alsnog hulde voor deze stap. Vele gebruikers met passie voor IT ( en/of werkzaam in IT) zijn je dankbaar. Ik ga zeker gebruik maken van deze mogelijkheid.

Reputatie 7
Badge +30

nee, mijn netwerk werkt prima. ik denk niet dat ik daar een topic voor hoef te openen. 
het was meer een vraag. betreft hoe nu te dealen met dit soort vragen over kapotte apparatuur. 
ik heb namelijk niet veel zin om de experia box aan te gaan sluiten. aangezien mijn router op een moeilijke plek zit.

Voor een forumtopic is het ook niet nodig om dat te doen. Het idee is dan meer dat je beschrijft hoe de boel in elkaar zit en dat we wellicht aan de hand daarvan al gelijk kunnen zeggen wat het probleem is. Omdat we hier op het forum wat flexibeler zijn en medegebruikers hebben met veel kennis. Het kan iets simpels zijn als bijvoorbeeld dat je tv ontvanger op een switch zonder IGMP snooping zit. Maar dat is verder je eigen keuze.

 

@Nick38Tijdens de test-fase was er een probleem bij een tweede nummer. Dit is inmiddels opgelost en zou ook gewoon numoeten werken. Dit is dus een kwestie van 2x de service tool doorlopen, voor elk nummer moet je dus apart je wachtwoord wijzigen.

Dit klopt inderdaad.

Reageer