Vrije modemkeuze bij KPN

  • 25 March 2020
  • 516 reacties
  • 65043 keer bekeken
Vrije modemkeuze bij KPN
Reputatie 7
Badge +30

Wil je liever een ander modem gebruiken dan de Experia of KPN Box die wij bij je pakket leveren? Dan is dat vanaf nu een mogelijkheid. Vrije modemkeuze bij KPN is een feit.

 

Wat is vrije modemkeuze?

Vrije modemkeuze is de mogelijkheid om een eigen modem aan te sluiten op je KPN verbinding. Dit kan een goede optie zijn als je graag meer controle over je eigen netwerk zou willen. Of als je bepaalde functies wenst die onze modems niet hebben. 

 

Hoe werkt vrije modemkeuze, in het kort?

  • Controleer welk type aansluiting je hebt.
  • Bekijk op kpn.com/eigenmodem de technische eisen van die verbinding.
  • Controleer of het modem dat je op het oog hebt aan die eisen voldoet.
    Voor de zekerheid: kies een modem dat ook hogere types verbindingen ondersteunt om zo klaar te zijn voor toekomstige ontwikkelingen.

Vervolgens kun je de instellingen die worden getoond invoeren in je modem. Volg daarvoor de handleiding van je eigen modem.

 

Meer informatie over het uitvoeren van vrije modemkeuze vind je in ons kennisbankartikel:

 

Welke KPN diensten werken niet of anders met een eigen modem?

TV ontvangers werken alleen via routed mode. Om dan ook gebruik te kunnen maken van interactieve tv zal je eigen modem in routed mode moeten worden ingesteld.

Sneller Internet Buitengebied werkt alleen als je een Experia Box V10 of V10A gebruikt. Dit omdat we bij SIB een apart stukje software gebruiken in de Experia Box om de DSL en 4G verbinding als één te laten werken. Dit stukje software, waar wij een licentie op hebben, is niet vrij verkrijgbaar.

Apparaten zoals Experia Wifi en de SuperWifi punten kun je prima gebruiken met een eigen modem. Maar, deze apparaten zijn gebouwd om samen te werken met een Experia Box. Met een eigen modem zal je dan ook merken dat deze apparaten niet automatisch de wifi overnemen. Je zult dit zelf moeten instellen. Heb je een FRITZ!Box, dan zijn FRITZ!Repeaters een goede oplossing. Deze kun je ook, als je wilt, via ons aanschaffen (F!R 2400).

De verschillende servicetools die via kpn.com beschikbaar zijn werken niet met een eigen modem.

 

Wat doet KPN wel en wat niet bij het instellen van een eigen modem?

In de Experia Box die we leveren staat alles goed ingesteld om direct gebruik te kunnen maken van Internet, televisie en bellen. Als je een ander modem wilt gebruiken dan moet je die zelf instellen. KPN kan je daar, via de reguliere klantenservice, niet bij helpen. Je bent ook zelf verantwoordelijk, en aansprakelijk, dat je modem (en de verbinding daarvan met ons netwerk) veilig is.

 

Ik heb toch hulp nodig bij het instellen/aanpassen, waar kan ik terecht?

Je kunt terecht bij de fabrikant van je modem, of je vraag stellen hier op het forum. Andere forumgebruikers kunnen je dan helpen. Het moderatorteam kan hierbij bijspringen om te helpen gebaseerd op kennis die zij hebben. We hebben daarnaast een topic met handige links en tips in het algemeen.

Wil je toch meer ondersteuning dan kun je KPN Service Plus toevoegen aan je abonnement. Dit kost €5 per maand en zorgt ervoor dat je, als je belt, altijd wordt doorverbonden naar KPN Service Plus. Je krijgt dan een expert aan de lijn met een passie voor techniek en telecom met alle tijd om jou te helpen. KPN Service Plus kun je via je MijnKPN, of via de klantenservice toevoegen aan je abonnement.

 

Ik heb een probleem met mijn diensten, wat nu?

Als je problemen ervaart met je diensten terwijl je een eigen modem hebt aangesloten check dan als eerste of er een storing bekend is. Als dat het geval is kun je op de site meer informatie vinden.

Als er geen storing is kan de reguliere klantenservice je niet helpen zolang je eigen modem aangesloten is. Kom je er zelf niet uit, sluit dan ook eerst je Experia Box weer aan. Is het probleem dan opgelost, dan zit de oorzaak hem ergens in je eigen apparatuur. Je kunt dan hulp krijgen via KPN Service Plus. Ook kun je de vraag hier op het forum stellen zodat andere gebruikers je kunnen helpen.

Komt het probleem ook voor met de Experia Box aangesloten, dan kun je natuurlijk wel bij de reguliere klantenservice terecht. In dat geval mag je ook nog steeds je vraag hier op het forum stellen. De moderators, en andere gebruikers, zullen dan helpen.

 

Krijg ik nog wel updates voor andere KPN apparaten die ik heb?

Ja, de tv ontvanger zal zijn updates blijven krijgen zoals je gewend bent.

Overige KPN apparaten die je koopt zoals de Experia Wifi, of SuperWifi punten blijven ook gewoon hun updates krijgen.

 

Kan ik via KPN een ander modem krijgen?

Ja, dit kan. Je kunt via ons een FRITZ!Box huren in plaats van je Experia Box. Hoe dat werkt lees je hier: FRITZ!Box bij KPN


516 reacties

Yesss! Het is eindelijk zo ver!

 

Ik zou graag nog een bridged mode zien voor de experiabox, dan ben ik helemaal blij :D 

deze vraag werd gesteld.
en er werd gezegd, NEE

 

heel vreemd. dit is wat ik haal uit de Telford Arcadyan VGV7519
Firmware Version:02.00.141W4. 

betekend dit dat ik er een router achter kan zetten en een paar VLANS hier op kan zetten dan ? 
jha telford. niet KPN. i know

ExperiaBox v8 is een Arcadyan VGV7519, daar is dat bridgemode mogelijk. Maar de v10 is een heel ander ding, daar kan het niet.

Reputatie 7

ExperiaBox v8 is een Arcadyan VGV7519, daar is dat bridgemode mogelijk.

Ook met een V8 van KPN is bridge-mode niet mogelijk.

ExperiaBox v8 is een Arcadyan VGV7519, daar is dat bridgemode mogelijk.

Ook met een V8 van KPN is bridge-mode niet mogelijk.

OK, helaas dan. Ik heb nog ergens een v8 liggen, al 8 jaar niet aan een telefoonlijn gehangen, screenshot van PPPoE passthrough komt me engszins bekend voor, misschien zat/zit er oudere firmware op. (Er kan OpenWRT op, voor de knutselaar).

Reputatie 7
Badge +30

Vandaag opgelost !!! Alle hulde voor de snelle en gedegen oplossing voor een lastig (administratief) probleem.

Ik kan nu met mijn Fritz!boxen 7590 (2x) volledig los gaan….

Tip: bij foutmelding bij aanmelden met de Fritz!Box 7590 (V.7.13) van de VoiP (standaard via IPv4) kan je proberen om de keuzemogelijkheid te kiezen “IPv4 of IPv6 met voorkeur voor IPv4” Wellicht 'pakt’ de Fritz!Box het dan wel….

Nogmaals dank en hulde in deze “barre Corona-tijden”

Top, goed om te horen dat het nu weer werkt en m'n collega je heeft kunnen helpen.

 

 

Wat betreft bridge modus, de V8 is het laatste type Experia Box dat we uitbrachten waar dit op kan/kon. Ik durf alleen niet te zeggen of het nog steeds kunnen met dat model een verschil is tussen Telfort en KPN versies, of firmwareversies in het algemeen. 

Reputatie 7

Wat betreft bridge modus, de V8 is het laatste type Experia Box dat we uitbrachten waar dit op kan/kon. Ik durf alleen niet te zeggen of het nog steeds kunnen met dat model een verschil is tussen Telfort en KPN versies, of firmwareversies in het algemeen. 

Dit is al heel lang (vele jaren) niet (meer) mogelijk op de V8 van KPN behalve door een verborgen pagina te gebruiken zoals je op deze site kunt lezen.

Ik zou iedereen willen aanraden hier niet meer aan te beginnen, als het überhaupt nog mogelijk is, ik denk dat je een stuk beter af bent met het vervangen van zo'n V8 door een geschikte router.

Reputatie 1

@wjb. ik heb toch te vroeg gejuicht. 
bij inkomende gesprekken op de N510 Van mijn af mijn GSM heb ik wel geluid. 
maar bij uitgaan van af de N510 naar mijn GSM, geen geluid. ik weet even niet waar ik moet kijken. heb all zitten spelen met de Codec, deze staat op

  • G.711 µ law,
  • G.711 a law
  • G.722,G

ook in deze volgorde. 

DTFM staat op RFC 2833

mijn gevoel zegt dat het een NAT ding is. 

Reputatie 7

@wjb. ik heb toch te vroeg gejuicht. 
bij inkomende gesprekken op de N510 Van mijn af mijn GSM heb ik wel geluid. 
maar bij uitgaan van af de N510 naar mijn GSM, geen geluid. ik weet even niet waar ik moet kijken. heb all zitten spelen met de Codec, deze staat op

  • G.711 µ law,
  • G.711 a law
  • G.722,G

ook in deze volgorde. 

DTFM staat op RFC 2833

mijn gevoel zegt dat het een NAT ding is. 

Zelf gebruik ik de onderstaande instellingen.

En ook in die volgorde.

 

Nu bellen wij uitgaand niet via KPN maar via een SIP trunk van CheapConnect immers bellen via CheapConnect is veel goedkoper dan via KPN. Geen starttarief en een gesprekstarief (af te rekenen per seconde) van 2,38 cent per minuut naar vaste nummers cq. 5 cent per minuut naar mobiele nummers versus een starttarief van 14 cent en een gesprekstarief (af te rekenen per seconde) van ook 14 cent per minuut naar zowel vaste als mobiele nummers.

Het registreren van een SIP trunk bij CheapConnect is overigens gratis.

Reputatie 1

ik was nog niet van plan om van KPN af te stappen als het ging om een vaste lijn. 

maar goed. even wat spitten op het internet, en heb all veel geprobeerd. 
zelfs porten proberen te forwarden. maar dat wil ook niet echt helpen. 
dus ben even met WireShark (WS) gaan kijken wat ik zie bij bellen. en zie daar dat de Codec g711 PCMA word gebruikt. ook voor het in-bellen waar ik geluid heb op GSM en dect telefoon . en bij Uit-bellen geen geluid.
grrr. 
service poort voor SIP staat uit in de Router. zelfs al geprobeerd met aan. 
ik ben niet zo Thuis in WS uit lezen. maar aan gezien ik verbinding zie naar het IP adress van de N510. ga ik er niet van uit dat de router iets blokt. wel lees ik veel over Jitttrr met de microtik. 
maar zou ik dan ook niet een probleem moeten hebben als ik naar de KPN lijn bell ? 
want dan hoor ik wel aan 2 kanten geluid. 
ik weet ook zo even niet wat ik er zelf aan kan veranderen, voor wat betreft het geen geluid hebben van af de N510. zit ook nog te denken dat het aan de handset te verwijten valt. maar ook hier denk ik. dan zou ik ook niets moeten horen met gebeld worden. 
 

Reputatie 7

ik was nog niet van plan om van KPN af te stappen als het ging om een vaste lijn. 

Ik heb vaste telefonie ook gewoon bij KPN. Gebeld worden loopt via KPN en zelf bellen loopt via CheapConnect waarbij ik ons KPN nummer meegeef als caller-id t.b.v. nummerherkenning.

 

maar goed. even wat spitten op het internet, en heb all veel geprobeerd. 
zelfs porten proberen te forwarden. maar dat wil ook niet echt helpen. 

Port-forwarding heeft ook helemaal geen nut bij VoIP.

Reputatie 1

ik was nog niet van plan om van KPN af te stappen als het ging om een vaste lijn. 

Ik heb vaste telefonie ook gewoon bij KPN. Gebeld worden loopt via KPN en zelf bellen loopt via CheapConnect waarbij ik ons KPN nummer meegeef als caller-id t.b.v. nummerherkenning.

 

maar goed. even wat spitten op het internet, en heb all veel geprobeerd. 
zelfs porten proberen te forwarden. maar dat wil ook niet echt helpen. 

Port-forwarding heeft ook helemaal geen nut bij VoIP.

dat lees ik. maar ik lees ook dat er wel wat problemen kunnen zijn met NAT Regels. dan wel Firewall. 
ik kan het alleen alleen nog verwijten aan de handsets. 

Reputatie 7

dat lees ik. maar ik lees ook dat er wel wat problemen kunnen zijn met NAT Regels. dan wel Firewall. 

Geen "problemen" maar te configureren outbound NAT rules om te zorgen dat er ook daarwerkelijk UDP poort 5060 gebruikt wordt als source poort.

Een EdgeRouter doet dat gelukkig per definitie op die manier.

Reputatie 1
/ip firewall filter
add action=accept chain=forward dst-port=5060 in-interface=pppoe protocol=udp
add action=accept chain=forward dst-port=5060 in-interface=pppoe protocol=tcp
add action=accept chain=forward comment=16384-32766 dst-port=16384-32766 \
in-interface=pppoe protocol=udp
add action=accept chain=forward comment=16384-32766 dst-port=16384-32766 \
in-interface=pppoe protocol=tcp

/ip firewall nat
add action=dst-nat chain=dstnat comment="RTP udp" dst-address=<wan> \
dst-port=16384-32766 protocol=udp to-addresses=192.168.10.251
add action=dst-nat chain=dstnat comment="RTP tcp" dst-address=<wan> \
dst-port=16384-32766 protocol=tcp to-addresses=192.168.10.251
add action=dst-nat chain=dstnat comment="SIP UDP" dst-address=<wan> \
dst-port=5060-5061 protocol=tcp to-addresses=192.168.10.41 to-ports=3799
add action=dst-nat chain=dstnat comment="SIP TCP" dst-address=<wan> \
dst-port=5060-5061 protocol=tcp to-addresses=192.168.10.41 to-ports=3799
add action=accept chain=dstnat dst-port=5060 protocol=udp
add action=accept chain=dstnat dst-port=5060 protocol=tcp

/ip firewall service-port
set h323 disabled=yes
set sip disabled=yes

ik ben nu even dit aan proberen. en als weer mag van de vrouw des huises, even testen. 
V10A staat weer even op ze plek op vlan 7.. er kan weer gebeld worden. vrouw des huises weer blij, gelukkig niet op de bank slapen :rofl:
 

modemkeuze pagina van onze website.

In dit topic geven we aanvullende informatie over de vrije modemkeuze. Voornamelijk over wat je zelf moet doen, en wat KPN wel en niet doet. Heb je, na het lezen van het topic en de informatiepagina, nog aanvullende vragen, stel ze hieronder vooral.

 

Volgens mij staat op die pagina een fout:

De genoemde DHCP optie 50 moet waarschijnlijk 55 zijn. Optie 55 (request parameters) lijkt logischer in combinatie met de genoemde parameters en wordt als zodanig ook in een xs4all pagina genoemd.

 

Reputatie 7
Badge +30

modemkeuze pagina van onze website.

In dit topic geven we aanvullende informatie over de vrije modemkeuze. Voornamelijk over wat je zelf moet doen, en wat KPN wel en niet doet. Heb je, na het lezen van het topic en de informatiepagina, nog aanvullende vragen, stel ze hieronder vooral.

 

Volgens mij staat op die pagina een fout:

De genoemde DHCP optie 50 moet waarschijnlijk 55 zijn. Optie 55 (request parameters) lijkt logischer in combinatie met de genoemde parameters en wordt als zodanig ook in een xs4all pagina genoemd.

 

Scherp! Gaan we aanpassen :)

Reputatie 1

waar programmeer ik optie 55 ? als we het daar toch over hebben 
optie 28 en 60 heb ik all 
of moet ik dan deze veranderen ? van 28 naar 55 ? 
 

 

waar programmeer ik optie 55 ? als we het daar toch over hebben 
optie 28 en 60 heb ik all 
of moet ik dan deze veranderen ? van 28 naar 55 ? 
 

 

Via het plusje toevoegen of, want 28 lijkt niet meer nodig, die optie aanpassen. De 28 wordt dan 55 en je moet iets als 0x01020304 als ‘value' invullen. Die 01 etcetera zijn dan de hexadecimale representaties van de 4 parameters die worden genoemd.

Reputatie 1

thx, alleen begrijp ik het niet volledig. 
welke 4 value’s 
1,3,28,121 ? 
hoe zet ik deze om naar hex. ik weet niet hoe ik met hex om moet gaan. 

 

Reputatie 7

Ik zie overigens niet in waarom parameter 28 (broadcast address) opgevraagd zou moeten worden.

In mijn configuratiescripts voor de EdgeRouter vraag ik die in ieder geval niet op.

Reputatie 1

het zou kunnen dat ik er mee aan het spelen was toen werd gezegd dat Bridge TV niet weer zou werken. evt verkeerd geplaats. 
maar oke, weg er mee. ik zie nu zelf ook dat ik deze niet hoef aan te vragen. maar moet mee geven via de DHCP server (intern). 
rest nog steeds wel de vraag waar, of hoe ik optie 55 moet toevoegen en hoe ik aan de Value kom. 
gewoon 55 toevoegen werkt vast niet ? 

Reputatie 7

rest nog steeds wel de vraag waar, of hoe ik optie 55 moet toevoegen en hoe ik aan de Value kom. 

Op een EdgeRouter gaat het alsvolgt er vanuit gaande dat eth0 met Internet verbonden is:

set interfaces ethernet eth0 vif 4 dhcp-options client-option "request subnet-mask, routers, rfc3442-classless-static-routes;"

thx, alleen begrijp ik het niet volledig. 
welke 4 value’s 
1,3,28,121 ? 
hoe zet ik deze om naar hex. ik weet niet hoe ik met hex om moet gaan. 

 

 

Zo moet het worden als ik heb goed begrijp. Ik heb het nog niet kunnen uitproberen.

 

Momenteel bezig met pfSense in te zetten als vervanging voor de Experiabox. Inmiddels heb ik alles werkend, behalve dat TV na een paar seconden met de melding komt “zender niet beschikbaar”

Ik heb de handleidingen doorgelopen op (en nog een paar andere):

https://swords.tweakblogs.net/blog/17122/pfsense-244-p1-met-kpn-wholesale

https://venxir.tweakblogs.net/blog/12507/kpn-glasvezel-via-pfsense#proxy

 

Wat mij opvalt is dat de multicast reeksen verschillen, waarbij de handleidingen daarnaast nog best oud zijn en er inmiddels andere wijzigingen zouden kunnen zijn. 

 

Ik heb het idee dat het hier met name fout gaat. IGMP proxy staat aan (evenals IGMP snooping op de switches) maar heb ik wel de juiste upstream reeksen geconfigureerd. Kan iemand van KPN de juiste reeksen doorgeven?

 

Dit is wat ik heb upstream in de IGMP Proxy: “213.75.0.0/16, 217.166.0.0/16, 216.177.0.0/16”

Alvast bedankt.

Reputatie 7
Badge +24

Ik zou het ook wel graag willen proberen. Heb al jaren pfsense achter de Experiabox draaien. Maar ja, ik heb een DSL verbinding. Dus voor mij is het geen optie om de Experiabox er tussenuit te halen.

Ik zou het ook wel graag willen proberen. Heb al jaren pfsense achter de Experiabox draaien. Maar ja, ik heb een DSL verbinding. Dus voor mij is het geen optie om de Experiabox er tussenuit te halen.

Je kan de ExperiaBox wel weghalen, maar dan zul je een VDSL modem zelf moeten regelen. Draytek Vigor 130 is zo uit mijn hoofd het goedkoopst, voor de hand liggend is een FritzBox, maar dan een type wat vrijwel niks meer heeft dan het noodzakelijke VDSL, en dat is denk ik niet echt gangbaar.

Wat voor VDSL profile is op jouw locatie maximaal mogelijk? profile 17a wellicht? Dan is de keus wat ruimer. KPN WBA klanten hebben dit ook, dus dat geeft misschien wat hints kwa merken/types apparatuur.

Verder is het hele TV gebeuren/architectuur nogal legacy, de IGMP proxy, of beter een anderssoortige streaming server/replicator, zou beter buitenshuis kunnen zijn. Net als dat vaste telefonie nu over het ‘internetkanaal’ gaat i.p.v. dedicated VLAN, zou dat ook voor TV kunnen. Maar dat is weer een ander topic wat al eens eerder aangezwengeld is.

Reputatie 7

... ,maar dan zul je een VDSL modem zelf moeten regelen. Draytek Vigor 130 is zo uit mijn hoofd het goedkoopst, ...

Maar de Draytek Vigor 130 is geen modem maar een modemrouter.

Ja, je kunt die Draytek Vigor 130 in bridge-mode plaatsen maar dat wil nog niet zeggen dat daarmee ook vlan 4 gebridged kan worden. Ik ben bang dat dat niet zal gaan werken.

 

Verder is het hele TV gebeuren/architectuur nogal legacy, de IGMP proxy, of beter een anderssoortige streaming server/replicator, zou beter buitenshuis kunnen zijn.

Wow ... legacy?!

 

Net als dat vaste telefonie nu over het ‘internetkanaal’ gaat i.p.v. dedicated VLAN, zou dat ook voor TV kunnen.

Alsjeblieft niet zeg, dat zal killing zijn voor de Internet Infrastructuur. Nee, houdt de infrastructuur voor IPTV zo lang mogelijk "fysiek" gescheiden van die van Internet zodat de nodes voor Internet geen last hebben van de load die IPTV met zich mee brengt.

Laat vlan 4 en vlan 6 het liefst pas samenkomen in de PoP (Glas), active straatkast (SDF) of wijkcentrale (MDF) en houd ze hogerop "fysiek" gescheiden van elkaar.

Reageer