Beantwoord

Waar vind ik een XGS-PON-module voor de FRITZ!Box 5530?

  • 10 February 2022
  • 251 reacties
  • 8389 keer bekeken

Reputatie 5
Badge +1

Weet iemand waar ik een xgs-pon-module (zonder ont) voor de FRITZ!Box 5530 fiber kan bemachtigen?

Die staat “aangekondigd” op de fritzschop maar bij navraag wat die moet kosten laten ze me wat in de steek. Nu is die shop sowieso erg duur maar die module moet toch nog wel ergens anders te krijgen/te koop zijn dan alleen die fritzschop?

icon

Beste antwoord door Eric van Uden 15 February 2022, 17:44

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

251 reacties

@gensnet - Wellicht hier, bij fs, wbt XGS.PON module, wel prijzig.

Overigens net als alle andere benodigdheden ( Glasvezelkabel met BLAUWE/GROENE aansluitingen (LC/APC - SC/APC) in diverse lengtes en het Koppelblokje BLAUW/GROEN (2 x SC/APC ) en vergeet ook de OneClick Cleaner set niet als je aan de slag wilt.

gr!

Reputatie 5
Badge +1

@gensnet - Wellicht hier, bij fs, wbt XGS.PON module, wel prijzig.

Overigens net als alle andere benodigdheden ( Glasvezelkabel met BLAUWE/GROENE aansluitingen (LC/APC - SC/APC) in diverse lengtes en het Koppelblokje BLAUW/GROEN (2 x SC/APC ) en vergeet ook de OneClick Cleaner set niet als je aan de slag wilt.

gr!

Dàt klopt dat een xgs-pon-module aardig prijzig is. Was wel een beetje te verwachten. Het liefst zou ik de meegeleverde gpon-module gebruiken. Die kan ik dan prima tot die tijd gebruiken wanneer het netwerk naar 10 of 25 Gb/s gaat. Maar wanneer je niet de momenteel maximum (1 Gb/s) snelheid hebt, moet de gpon-module voor die langzamere snelheid voldoen.

Kpn is in proefgebieden bezig om xgs-pon ont te testen maar wanneer ze dan 10 of 25 Gb/s ook daadwerkelijk gaan leveren, zal nog wel een mooie tijd duren. Kpn is namelijk met zulke dingen nooit haantje de voorste.

Voor wat betreft dat rechtstreeks “aansluiten” op de ftu heb ik alle benodigde spullen. Glasvezelkabel groen sc/apc naar groen lc/apc; groen koppelstuk; gpon-module en schoonmaakspul.

Reputatie 7
Badge +24

Kpn is in proefgebieden bezig om xgs-pon ont te testen maar wanneer ze dan 10 of 25 Gb/s ook daadwerkelijk gaan leveren, zal nog wel een mooie tijd duren. Kpn is namelijk met zulke dingen nooit haantje de voorste.

Dat stadium is denk ik al voorbij. Volgens mij word XGS-PON nu landelijk uitgerold. Iedereen die nu een gbit abonnement neemt krijgt het dacht ik.

Reputatie 7

In de FRITZ!Box 5530 passen alleen SFP modules van AVM zelf en dus is er maar één geschikt en dat is de FRITZ!SFP XGS.PON.

Die is nog niet beschikbaar voor de Nederlandse markt en zodra die beschikbaar komt zal je waarschijnlijk stijl achterover slaan van de prijs die maar zo €65,- of meer zou kunnen gaan bedragen.

 

P.S. Als je een eigen ONT wilt gaan gebruiken dan moet dat een XGS.PON ONT zijn. G.PON wordt niet ondersteund door kpn en jouw aansluiting zal sowieso omgezet worden naar XGS.PON voordat je jouw eigen ONT kunt registreren.

Reputatie 5
Badge +1

Kpn is in proefgebieden bezig om xgs-pon ont te testen maar wanneer ze dan 10 of 25 Gb/s ook daadwerkelijk gaan leveren, zal nog wel een mooie tijd duren. Kpn is namelijk met zulke dingen nooit haantje de voorste.

Dat stadium is denk ik al voorbij. Volgens mij word XGS-PON nu landelijk uitgerold. Iedereen die nu een gbit abonnement neemt krijgt het dacht ik.

Dat weet ik zo net nog niet of we dat stadium inmiddels voorbij zijn. Bij een vriend hebben ze nu de glasvezel op een rol in de meterkast hangen en die zou nu dus een xgs-pon ont moeten krijgen. Wat ik dus zelf sterk betwijfel. Maar we gaan het “zien”.

Nick83 schrijft: Die is nog niet beschikbaar voor de Nederlandse markt en zodra die beschikbaar komt zal je waarschijnlijk stijl achterover slaan van de prijs die maar zo € 65,- of meer zou kunnen gaan bedragen.

Ik heb hierover contact gehad met AVM in Berlin. Die gaan de aparte xgs-pon-module niet maken, omdat als je die in de FRITZ!Box 5530 fiber gaat gebruiken die snelheden niet goed aankan. Ze gaan een paar- waarschijnlijk- test exemplaren leveren voor de verkoop aan webshops. Ze gaan zich concentreren op de FRITZ!Box 5590 met ingebouwde xgs-pon of aon-module. Gpon is nu dus al achterhaald zonder het lang gebruikt te hebben :-(

Reputatie 7

Ik heb hierover contact gehad met AVM in Berlin. Die gaan de aparte xgs-pon-module niet maken, omdat als je die in de FRITZ!Box 5530 fiber gaat gebruiken die snelheden niet goed aankan.

Dan kan je de 5530 dus niet gebruiken immers kpn zal jouw aansluiting altijd eerst omzetten naar XGS.PON als je een eigen ONT wilt gaan gebruiken.

En als AVM dan geen XGS.PON gaat leveren dat is dat dus een doodlopende weg.

Lees de technische specificaties van kpn voor het gebruik van een eigen router en je zult zien dat kpn alleen XGS.PON ondersteunt.

Reputatie 7
Badge +11

Kpn is in proefgebieden bezig om xgs-pon ont te testen maar wanneer ze dan 10 of 25 Gb/s ook daadwerkelijk gaan leveren, zal nog wel een mooie tijd duren. Kpn is namelijk met zulke dingen nooit haantje de voorste.

Dat stadium is denk ik al voorbij. Volgens mij word XGS-PON nu landelijk uitgerold. Iedereen die nu een gbit abonnement neemt krijgt het dacht ik.

Dat weet ik zo net nog niet of we dat stadium inmiddels voorbij zijn. Bij een vriend hebben ze nu de glasvezel op een rol in de meterkast hangen en die zou nu dus een xgs-pon ont moeten krijgen. Wat ik dus zelf sterk betwijfel. Maar we gaan het “zien”.

GPON wordt niet meer nieuw geleverd bij KPN. Een WBA-wholesale provider zoals Online kan echter nog wel op GPON leveren. Afhankelijk van wanneer de order geplaatst is kan het zijn dat we nog wel eens GPON leveren maar alle nieuwe orders van na 31 december 2021 zijn XGS-PON. Dus ja, dat stadium zijn we al voorbij. Het doel bij KPN was altijd al om over te gaan naar XGS-PON, vandaar ook dat er voor GPON nooit een passende ‘TK01-ONT’ is ontwikkeld zoals we dat bij XGS-PON wel zien. De tijd dat GPON echter geïntroduceerd werd was XGS-PON-apparatuur nog niet zo goed leverbaar als nu naar ik begrepen heb.

 

Kpn is namelijk met zulke dingen nooit haantje de voorste.

Niet gek ook, op telecomgebied gaat alles een stuk langzamer dan het tempo waarin de apparatuur voor thuisnetwerken zich ontwikkeld. GPON bestaat bijvoorbeeld al ruim 20 jaar. Het duurt echter lang voordat de apparatuur goed te verkrijgen is op grote schaal en een bepaalde techniek moet zich eerst bewijzen. XGS-PON is bijvoorbeeld lange tijd uitvoerig getest voordat het op grote schaal ingezet werd aangezien iedere PoP die op PON draait nieuwe SFP's gekregen heeft die zowel GPON als XGS-PON compatibel zijn. Dat is een gigantisch aantal SFP's.

Hetzelfde is bijvoorbeeld met Vplus toen dat geïntroduceerd werd. Het was een nieuwe techniek die eerst uitvoerig getest moest worden omdat Vplus een nieuwe investering vereiste in de vorm van nieuwe lijnkaarten in DSLAMs. Tegenwoordig is er vanuit elke kast die vectoring levert Vplus mogelijk. Tel maar uit, dat gaat om enkele tienduizenden kasten.

Dat gaat overigens niet alleen bij KPN zo maar bij vrijwel alle grote telecom-providers in de wereld. Op een aantal zaken loopt men voorop en op andere zaken gaat het wat langzamer.

 

Gpon is nu dus al achterhaald zonder het lang gebruikt te hebben :-(

Tikkeltje kort door de bocht, GPON is niet achterhaald maar wel ingehaald. Het wordt echter nog steeds op grote schaal toegepast door verschillende providers in de wereld. 

Reputatie 5
Badge +1

Gpon is nu dus al achterhaald zonder het lang gebruikt te hebben :-(

Tikkeltje kort door de bocht, GPON is niet achterhaald maar wel ingehaald. Het wordt echter nog steeds op grote schaal toegepast door verschillende providers in de wereld. 

En ik begrijp dan niet dat ze zo'n “betrouwbaar” netwerk inwisselen voor een nog niet zo erg betrouwbaar netwerk dat zich nog moet “bewijzen".

Reputatie 7

En ik begrijp dan niet dat ze zo'n “betrouwbaar” netwerk inwisselen voor een nog niet zo erg betrouwbaar netwerk dat zich nog moet “bewijzen".

XGS.PON hoeft zich echt niet meer te bewijzen hoor, ook die techniek bestaat al een tijdje en wordt in veel netwerken probleemloos ingezet.

Reputatie 7
Badge +24

En ik begrijp dan niet dat ze zo'n “betrouwbaar” netwerk inwisselen voor een nog niet zo erg betrouwbaar netwerk dat zich nog moet “bewijzen".

Omdat de concurrentie ook al bezig is met hogere snelheden. En KPN wil niet achterblijven. Het zal denk ik nog wel een poosje duren voordat er daadwerkelijk abonnementen boven de 1 gbit beschikbaar komen. Maar mocht het zover komen, dan wil KPN er wel klaar voor zijn denk ik.

Reputatie 5
Badge +1

wjb schrijft: XGS.PON hoeft zich echt niet meer te bewijzen hoor, ook die techniek bestaat al een tijdje en wordt in veel netwerken probleemloos ingezet.

Als die techniek al een mooi poosje bestaat, waarom hebben ze mij dan op gpon (op 30 april 2021) aangesloten? Als is gebleken dat xgs-pon net zo betrouwbaar is als gpon moet je dàt toch aan het denken zetten……… Kpn heeft echter onder “druk” van vrije router keuze en andere providers plotsklaps bedacht om voortaan xgs-pon aan te bieden. Dat doen ze echt niet voor niets maar alleen om de concurrentie de baas te blijven…...

Reputatie 7

Kpn heeft echter onder “druk” van vrije router keuze en andere providers plotsklaps bedacht om voortaan xgs-pon aan te bieden.

Het besluit eindapparaten stelt dat een provider er voor moet zorgen dat eindapparaten op haar netwerk aangesloten kunnen worden maar ook dat deze aangesloten moeten kunnen blijven. Dat laatste is de reden waarom kpn besloten heeft om G.PON niet te ondersteunen. Het is namelijk niet te verkopen als iemand een G.PON ONT aanschaft en deze één of twee jaar later al moet vervangen door een XGS.PON ONT omdat G.PON dan alsnog uitgefaseerd wordt. Dit doet ze dus om abonnees te behoeden voor hoge uitgaven.

 

En of XGS.PON al een tijdje bestaat…

Bron

Reputatie 7
Badge +11

wjb schrijft: XGS.PON hoeft zich echt niet meer te bewijzen hoor, ook die techniek bestaat al een tijdje en wordt in veel netwerken probleemloos ingezet.

Als die techniek al een mooi poosje bestaat, waarom hebben ze mij dan op gpon (op 30 april 2021) aangesloten? Als is gebleken dat xgs-pon net zo betrouwbaar is als gpon moet je dàt toch aan het denken zetten……… Kpn heeft echter onder “druk” van vrije router keuze en andere providers plotsklaps bedacht om voortaan xgs-pon aan te bieden. Dat doen ze echt niet voor niets maar alleen om de concurrentie de baas te blijven…...

Lezen is ook moeilijk en theorieën bedenken weer heel makkelijk. Ik begin me hier oprecht aan te storen, je spreekt alles tegen wat de kenners zeggen en de helft wordt genegeerd. De andere helft vul je zelf in en breng je alsof het waarheid is zonder ook maar enig idee te hebben van de werkelijkheid terwijl die wel al meermaals is verteld. KPN heeft niet ‘plotsklaps’ iets bedacht, heb je enig idee hoe een organisatie als KPN überhaupt werkt? Zo'n besluit wordt niet eventjes ‘bij de koffiemachine’ genomen maar je doet alsof het wel zo is gegaan.

Ik heb al vaak zat aangegeven waarom we nu met XGS-PON werken en waarom eerst GPON gebruikt werd maar ik zal het nog eens herhalen voor je:

  • GPON werd eerst ingezet omdat de apparatuur voor XGS-PON nog op grote schaal te verkrijgen was zoals dat hedendaags wel is, daarbij test KPN ook lang voor ze een nieuwe drager landelijk gaan uitrollen, het gaat namelijk om een flinke investering om zoiets landelijk in te voeren. Zoiets hebben we al eerder mee gemaakt met Ethernet over Fiber naar Gigabit over Fiber in de AON-netten.
  • GPON heeft ‘slechts’ 1.25Gbps upload, in het begin werd er nog geen gigabit geleverd op PON maar nu we dat wel zijn gaan doen en in best grote aantallen was hierin verandering nodig in de capaciteit zonder alsnog het hele netwerk fysiek om te moeten bouwen naar een andere splitterratio. Met XGS-PON heb je 10Gbit symmetrisch en dat maakt dat we de komende jaren voldoende capaciteit hebben per splitter, ook als er abonnementen komen met een hogere snelheid dan 1Gbps.

 

Als je je nu bedrogen voelt dat je meer geld hebt uitgegeven voor een Duitse 5530 met GPON module dan is dat niet iets wat je op KPN moet gaan botvieren, het is je toen al vaak zat verteld dat het zonde van het geld is en je er op dat moment toch nog niks mee kon. 

Reputatie 5
Badge +1

> Lezen is ook moeilijk en theorieën bedenken weer heel makkelijk.

Dàt klopt dat lezen voor een heleboel mensen moeilijk is en theorieën bedenken heeft ermee te maken dat ik in al die jaren dat ik te maken heb gehad als klant of bij andere mensen slechte ervaringen heb met die club die zich “koninklijk” mag noemen omdat dat status aan een bedrijf geeft.

Er gebeurt veel achter gesloten deuren en dat weet bijna niemand en dat moet vooral zo blijven. Ik zal je twee dingen vertellen.

PTT had veel te veel mensen in dienst en dat is bedrijfskundig niet efficiënt. Duidelijk overcapaciteit. De ptt heeft daarom heel veel mensen geruisloos door de achterdeur eruit gewerkt maar nu hadden de verschillende afdelingen eigenlijk mensen tekort. Maar die konden ze ook niet even "lenen” van een andere afdeling met ook een tekort aan mensen. Gevolg was dat de ene afdeling niet meer wist waar de andere afdeling mee bezig was en zo gaat het nu nog.

Toen de glasvezel in opkomst was en dat er door verschillende bedrijven glasvezel werd aangelegd, heeft de kpn al die bedrijven geruisloos opgekocht om de concurrentie de nek om te draaien. Toen ze eenmaal eigenaar van zo'n bedrijf waren, hebben ze die aanleg in de vriezer gedaan en die er weer uitgehaald toen ze er achter kwamen dat het gsm netwerk waar ze heel veel in geïnvesteerd hebben gedoemd was om te mislukken en zich sindsdien als een kip zonder kop bij zoveel mensen glasvezel aan te leggen. Ze doen zich nu wel als “weldoener” voor om “overal” glasvezel aan te leggen, maar dat is alleen maar schijn. Wanneer dat mislukken niet was gebeurt, hadden we nu nog geen glasvezel…….

Hier dus een mooi voorbeeld van goed lezen…...

  1. Als je je nu bedrogen voelt……...
    Ik voel me niet berogen omdat ik een FRITZ!Box 5530 fiber mèt beide modules in Duitsland heb gekocht. Daar ben ik nog steeds héél blij mee. Het heeft er namelijk niets mee te maken dat ik de FRITZ!Box 5530 fiber niet in Nederland maar in Duitsland gekocht heb. Dat heb ik op aanraden van AVM gedaan, want vanaf de FRITZ!Box 7590 zijn de modellen internationaal en kun je die prima in Duitsland of ander land kopen
  2. meer geld hebt uitgegeven…...
    FRITZ!Box 5530 fiber was € 20,-- GOEDKOPER dan hier in Nederland met wel twee modules die je er hier in Nederland niet bijkrijgt, omdat de kpn verpoft om die te registreren
  3. op dat moment toch nog niks mee kon
    Dat ik de gpon-module niet kon gebruiken en dat er een niet passend glasvezel kabeltje bij de FRITZ!Box 5530 fiber zat wist ik van tevoren. Goh heb ik gedacht het komt ooit wel eens dat ik die gpon-module kan gebruiken maar dat is dus nu verkeerd gedacht….

Ik kan me nu best voorstellen dat je dit niet wilt weten van je werkgever, want daar verdien je je brood mee, Is deze uitspraak niet van toepassing? Wat je niet ziet of weet, bestaat niet?

Reputatie 7

Hier dus een mooi voorbeeld van goed lezen…...

  1. Als je je nu bedrogen voelt……...
    Ik voel me niet berogen omdat ik een FRITZ!Box 5530 fiber mèt beide modules in Duitsland heb gekocht. Daar ben ik nog steeds héél blij mee. Het heeft er namelijk niets mee te maken dat ik de FRITZ!Box 5530 fiber niet in Nederland maar in Duitsland gekocht heb. Dat heb ik op aanraden van AVM gedaan, want vanaf de FRITZ!Box 7590 zijn de modellen internationaal en kun je die prima in Duitsland of ander land kopen
  2. meer geld hebt uitgegeven…...
    FRITZ!Box 5530 fiber was € 20,-- GOEDKOPER dan hier in Nederland met wel twee modules die je er hier in Nederland niet bijkrijgt, omdat de kpn verpoft om die te registreren
  3. op dat moment toch nog niks mee kon
    Dat ik de gpon-module niet kon gebruiken en dat er een niet passend glasvezel kabeltje bij de FRITZ!Box 5530 fiber zat wist ik van tevoren. Goh heb ik gedacht het komt ooit wel eens dat ik die gpon-module kan gebruiken maar dat is dus nu verkeerd gedacht….

Het is mijns inziens jouw eigen keuze geweest een FRITZ!Box 5530 aan te schaffen voordat de specificaties van het netwerkaansluitpunt gepubliceerd waren. Daarmee heb je dus zelf bewust een risico genomen en helaas blijkt die nu verkeerd uit te vallen.

Ik snap de keuze van kpn om alleen XGS.PON te ondersteunen volkomen hoe wrang het ook is voor jou en anderen die een 5530 aangeschaft hebben.

Ik hoop oprecht dat de FRITZ!SFP XGS.PON toch nog op de Nederlandse markt zal komen al verwacht ik dan wel dat je van de prijs niet echt vrolijk zal gaan worden.

Als AVM echter, zoals je aangeeft, besloten heeft om de FRITZ!SFP XGS.PON module niet op de Nederlandse markt aan te gaan bieden dan vind ik dit (klik) toch wel wat misleidende reclame. @Eric van Uden, weet jij of en zo ja wanneer, de FRITZ!SFP XGS.PON om de Nederlandse markt beschikbaar zal komen?

Reputatie 5
Badge +1

wjb schrijft: Als AVM echter, zoals je aangeeft, besloten heeft om de FRITZ!SFP XGS.PON module niet op de Nederlandse markt aan te gaan bieden dan vind ik dit (klik) toch wel wat misleidende reclame. @Eric van Uden, weet jij of en zo ja wanneer, de FRITZ!SFP XGS.PON om de Nederlandse markt beschikbaar zal komen?

Daar kom ik niet echt achter of die xgs-pon-module echt van AVM is wat wel gesuggereerd wordt. Vindt het sowieso een beetje wazige bedoeling. Aan de ene kant niet maken maar toch gaan verkopen, want ondanks dat je die met een FRITZ!BOx 5530 fiber kunt gebruiken, zal die niet de snelheden gaan halen die een xgs-pon-module kan leveren.

Reputatie 7
Badge +20

@gensnet en @Ik_Hussel ik heb jullie laatste berichten even verwijderd omdat die niet echt ets positiefs toevoegen aan dit topic, en niets te maken hebben met XGS.PON :slight_smile:

Reputatie 5
Badge +4

wjb schrijft: Als AVM echter, zoals je aangeeft, besloten heeft om de FRITZ!SFP XGS.PON module niet op de Nederlandse markt aan te gaan bieden dan vind ik dit (klik) toch wel wat misleidende reclame. @Eric van Uden, weet jij of en zo ja wanneer, de FRITZ!SFP XGS.PON om de Nederlandse markt beschikbaar zal komen?

Daar kom ik niet echt achter of die xgs-pon-module echt van AVM is wat wel gesuggereerd wordt. Vindt het sowieso een beetje wazige bedoeling. Aan de ene kant niet maken maar toch gaan verkopen, want ondanks dat je die met een FRITZ!BOx 5530 fiber kunt gebruiken, zal die niet de snelheden gaan halen die een xgs-pon-module kan leveren.

Wat ik niet begrijp waarom mijn woorden iedere keer in twijfel worden getrokken. Ik heb al eerder aangegeven dat ik altijd naar eer en geweten antwoord. Woorden als misleiding e.d. vind ik niet gepast.

Soms duren dingen nu eenmaal langer dan gewenst. O.a. door verpakkingen, prijzen etc. De SFP modules zijn AVM gebrand. Dit moet ivm goedkeuring van o.a. TR-247.  Als het goed is gaat (voorlopig alleen) Tijdhof in Groningen de modules leveren. Duurt even. Is niet anders.

Reputatie 7

Wat ik niet begrijp waarom mijn woorden iedere keer in twijfel worden getrokken. Ik heb al eerder aangegeven dat ik altijd naar eer en geweten antwoord. Woorden als misleiding e.d. vind ik niet gepast.

Jouw woorden worden toch ook niet als misleidend gezien, het is dat artikel in de fritzshop dat door mij als misleidend gekenmerkt wordt indien het werkelijk zo is dat die FRITZ!SFP XGS.PON niet, of in beperkte mate, op de Nederlandse markt gaat komen.

Tijdhof lijkt ook een zakelijke dienstverlener te zijn en daarmee lijkt de module (voorlopig) dus niet beschikbaar te komen voor de consument.

Reputatie 5
Badge +1

Wat ik niet begrijp waarom mijn woorden iedere keer in twijfel worden getrokken. Ik heb al eerder aangegeven dat ik altijd naar eer en geweten antwoord. Woorden als misleiding e.d. vind ik niet gepast.

Jouw woorden worden toch ook niet als misleidend gezien, het is dat artikel in de fritzshop dat door mij als misleidend gekenmerkt wordt indien het werkelijk zo is dat die FRITZ!SFP XGS.PON niet, of in beperkte mate, op de Nederlandse markt gaat komen.

Tijdhof lijkt ook een zakelijke dienstverlener te zijn en daarmee lijkt de module (voorlopig) dus niet beschikbaar te komen voor de consument.

> FRITZ!SFP XGS.PON niet, of in beperkte mate, op de Nederlandse markt gaat komen.

Daar geef ik je _h_e_l_e_m_a_a_l_ gelijk in dat dit misleidend is. Ik heb AVM benadert en die heeft geantwoord:

AVM > Verder zal een paar XGS-Pon modules naar fritzshop.nl in Groningen gestuurd worden, waar je een hiervan zal kunnen kopen.

Het is overduidelijk dat ze zich nu bij AVM op de FRITZ!Box 5590 gaan concentreren (met ingebouwde xgs-pon) en de FRITZ!Box 5530 fiber “hangt” er nu een beetje bij. Als “doekje voor het bloeden” zullen ze nog wel een “paar” xgs-pon-modules naar Groningen (die gevraagd wanneer die module beschikbaar is en hoe duur die dan (ongeveer) dan gaat worden, maar ik krijg daar dus ook een nul op mijn request) zo'n xgs-pon-module sturen maar dit zet echt geen zoden aan de dijk en is alleen maar om FRITZ!Box 5530 fiber gebruikers “zoet” te houden. En zo worden klanten eigenlijk voor de gek gehouden………. of zoals Eric van Uden (of is het wjb?) terecht schrijft misleidend.

Eén ding begrijp ik niet helemaal xgs-pon-(modules) bestaat al veel langer en waarom is zo'n sfp-module òf met ingebouwde ont zo moeilijk “ergens” anders dan in Groningen te koop? sfp-modules voor een 1 Gb. verbinding zijn volop “elders” te koop…… xgs-pon is schijnbaar nog erg “schaars"……….

Reputatie 7
Badge +11

Het is overduidelijk dat ze zich nu bij AVM op de FRITZ!Box 5590 gaan concentreren (met ingebouwde xgs-pon) en de FRITZ!Box 5530 fiber “hangt” er nu een beetje bij. Als “doekje voor het bloeden” zullen ze nog wel een “paar” xgs-pon-modules naar Groningen (die gevraagd wanneer die module beschikbaar is en hoe duur die dan (ongeveer) dan gaat worden, maar ik krijg daar dus ook een nul op mijn request) zo'n xgs-pon-module sturen maar dit zet echt geen zoden aan de dijk en is alleen maar om FRITZ!Box 5530 fiber gebruikers “zoet” te houden. En zo worden klanten eigenlijk voor de gek gehouden………. of zoals Eric van Uden (of is het wjb?) terecht schrijft misleidend.

De enige die echt misleidend is in dit verhaal is Fritzshop naar mijn mening. Die geven aan dat het eraan komt waardoor de verwachting wordt gewekt dat het een nieuw product is in het standaardassortiment van AVM. AVM wordt nu beschuldigd dat de XGS-PON SFP alsnog als zoethoudertje gestuurd wordt maar daar geloof ik niet in. AVM kon immers ook niet weten dat GPON voor hen op de Nederlandse markt een veel kleiner aandeel zou krijgen dan XGS-PON. Uiteindelijk blijkt de productie van XGS-PON apparatuur duurder dan verwacht en mogelijk is de vraag ook voorlopig minimaal. Dan is het voor een bedrijf financieel gezien een betere stap om een nieuw product te ontwikkelen wat op den duur meer geld in het laatje brengt.

 

Eén ding begrijp ik niet helemaal xgs-pon-(modules) bestaat al veel langer en waarom is zo'n sfp-module òf met ingebouwde ont zo moeilijk “ergens” anders dan in Groningen te koop? sfp-modules voor een 1 Gb. verbinding zijn volop “elders” te koop…… xgs-pon is schijnbaar nog erg “schaars"……….

1Gbps AON (GoF) SFP's zijn totaal niet vergelijkbaar met ONT's voor XGS-PON. De techniek voor single-mode gigabit glasvezel wordt ook wereldwijd in veel andere industrieën gebruikt buiten de telecom. Denk dan bijvoorbeeld aan een distributiecentrum met meerdere locaties die onderling verbonden zijn. PON is veel minder interessant voor een bedrijfsnetwerk omdat die vaak op een hele andere manier met glasvezel werken en het hier vaak in het LAN wordt toegepast. Kan met XGS-PON ook maar voor de schaal is XGS-PON weer veel duurder en daarom niet interessant voor het lokale netwerk. 1000BASE-x bestaat nu zo'n 20 jaar, net zoals GPON. 1000BASE-x is echter veel weider toegepast en daardoor is er ook een veel grotere markt. PON is altijd een ‘niche’ geweest op de wereldmarkt van glasvezel die voornamelijk door Fttx-netwerkbeheerders wordt aangelegd omdat het voor de internetprovider kostentechnisch een voordeel heeft ten opzichte van AON. Het gaat immers ook om miljoenen aansluitingen voor een netwerkbeheerder tegenover enkele tientallen voor een bedrijfsnetwerk. XGS-PON bestaat pas sinds 2016, er moet gewoon wat tijd komen.

Reputatie 7

Het is overduidelijk dat ze zich nu bij AVM op de FRITZ!Box 5590 gaan concentreren (met ingebouwde xgs-pon) en de FRITZ!Box 5530 fiber “hangt” er nu een beetje bij.

Weet je zeker dat de 5590, net als de 5490, een ingebouwde glasvezel module gaat krijgen en niet een SFP+ slot waar de benodigde FRITZ!SFP ingestoken kan worden?

Waar ik overigens een gruwelijke hekel aan heb is dat AVM met opzet een afwijkend SFP slot gebruikt waardoor er alleen SFP modules van AVM gebruikt kunnen worden een niet SFP modules van andere makelij.

Reputatie 7
Badge +11

Waar ik overigens een gruwelijke hekel aan heb is dat AVM met opzet een afwijkend SFP slot gebruikt waardoor er alleen SFP modules van AVM gebruikt kunnen worden een niet SFP modules van andere makelij.

Eens. Ik weet niet of het ook echt een andere formfactor is (en dan zou ik de naam ‘SFP’ ook erg misleidend vinden) of dat het softwarematig dichtgetimmerd is maar hier ben ik het volledig mee eens en dit is niet iets wat ik van AVM had verwacht. Ik vind dit soort praktijken niet passen bij AVM, doet me eerder aan Apple denken.

Is het misleidend, denk het niet, die sfp komt er wel, alleen is geduld een schone zaak, zeker op dit soort dingen, de tijd van “ik wil het en wel nu” is er niet naar op dit vlak, vooralsnog ging het effe wat anders dan men dacht, KPN koos altijd voor de goedkopere techniek ( verrek dat deed de NS ook met de Fyra😜) en dan gaan ze ineens over op de nieuwste techniek, daar kan een kleinere fabrikant als AVM is toch niet zo snel op acteren.

 

Reputatie 7

Ik vind dit soort praktijken niet passen bij AVM, doet me eerder aan Apple denken.

Als ik AVM was dan zou ik me juist richten op één generiek model waarbij de SFP module bepaalt in welk type netwerk hij gebruikt kan worden.

- FRITZ!SFP RJ45 voor achter een NTU, ONT, VDSL of DOCSIS modem.

- FRITZ!SFP AON voor direct op een AON glasvezel.

- FRITZ!SFP G.PON voor direct op een G.PON glasvezel.

- FRITZ!SFP XGS.PON voor direct op een XGS.PON glasvezel.

- FRITZ!SFP VDSL voor direct op het ISRA punt van een VDSL netwerk. Voorbeeld.

- FRITZ!SFP DOCSIS 3.1 voor direct op een DOCSIS 3.1 netwerk.