Beantwoord

Waar vind ik een XGS-PON-module voor de FRITZ!Box 5530?

  • 10 February 2022
  • 251 reacties
  • 8389 keer bekeken

Reputatie 5
Badge +1

Weet iemand waar ik een xgs-pon-module (zonder ont) voor de FRITZ!Box 5530 fiber kan bemachtigen?

Die staat “aangekondigd” op de fritzschop maar bij navraag wat die moet kosten laten ze me wat in de steek. Nu is die shop sowieso erg duur maar die module moet toch nog wel ergens anders te krijgen/te koop zijn dan alleen die fritzschop?

icon

Beste antwoord door Eric van Uden 15 February 2022, 17:44

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

251 reacties

Off topic @JeroenB22 

Wat was de rede om de 6660 te vervangen ?

Werkt de verbruik knop nog met je Sony afstandsbediening ?

Om de mediabox next uit en aan te kunnen zetten 

@voorstad1 

Ik hoop dat je hier nog blijft 

 

Reputatie 7

Jaa die werkt gelukkig en vrijwel probleemloos. Soms reageert die toets ff niet met in/uitschakelen. Maar dat onding heeft geen bluetooth,.. Verder wel erg tevreden over!

Enne eigenlijk gewoon vrij simpel. In onze gemeente vind de gemeente dat er genoeg marktwerking is tussen Ziggo en KPN. 95% van Ziggo is al verglaasd, behalve vanaf de straatkast naar de woningen. Ook krijgen wij binnenkort een 1gb verbinding tot de mogelijkheden. Ik heb in 2013 uit coulance van Ziggo een nieuwe groene grondkabel gekregen vanaf de kast naar mijn woning wegens problemen. En de gemeente ziet Ziggo als snelle provider en zal verder ook geen andere aanbieders toelaten. Het is hier van oorsprong echt Fziggo gebied. 

Dan hebben we KPN met hun gare plakkabel. Sinds corona en thuiswerken ben ik die vieze ouwe koperkabel gaan verafschuwen. Er was telkens een bijzondere onverklaarbare onderbreking. Dit ligt niet aan mijn interne netwerk of aan mijn vpn van kantoor. Sinds ik dus bij Ziggo zit heb ik geen enkele onderbreking meer gehad.

Dus hoop ik dat ook wij ooit eens glasvezel gaan zullen krijgen. Wil KPN ook hier klanten blijven werven dan zullen ze wel moeten,.. Pas dan wil ik wel weer eens overstappen. Maar dan wél met een eigen modem die ik in beide situaties wil kunnen gaan gebruiken. Ofwel aansluiten op de  glasvezelconverter van KPN of hoe die tegenwoordig ook maar heet. Of aansluiten op de Connectbox van Ziggo via het AOP. Gewoon een stukje gemak. Wil ik switchen, dan kan ik switchen. En het kost je geen gedoe of aanschaf van steeds maar nieuwe apparatuur. En als er dan een router is gekomen die alles kan handelen, please, give it to me! 

Die beide aansluitpunten zie ik persoonlijk gewoon als "eigendom van de Provider" en daar hoef ik zozeer niet aan te zitten rommelen. Bij defect krijg je wel een vervanging. Mooiste zou zijn dat Ziggo ipv het AOP ook een soort van "coaxconverter" moeten introduceren ipv die Connectbox. Al zullen ze in beide situaties hetzelfde blijven doen haha. Meer een esthetische gedachtegang zo even. 

Reputatie 7

Dus mensen geven het aan dat het hinderlijk is en niet op dat commentaar zitten te wachten (in hun eigen topic soms)

Het gaat mij niet om wat jij er van vindt maar dat een bezoeker die via Google op dit topic komt het onder ogen krijgt. Nogmaals, dergelijke bezoekers lezen veelal alleen het begin en het einde van een topic en dus is het belangrijk dat mijn advies daar zichtbaar is en niet ergens in het midden van het topic.

Reputatie 7

Heren. Gelukkig is er een verschil in informeren en adviseren. Als iedereen het leest als informeren. Dan kun je je ook niet aangevallen voelen. Voorkomt discussies of ergenissen :ok_hand_tone1:

Reputatie 7

Maar dan wél met een eigen modem die ik in beide situaties wil kunnen gaan gebruiken. Ofwel aansluiten op de  glasvezelconverter van KPN of hoe die tegenwoordig ook maar heet. Of aansluiten op de Connectbox van Ziggo via het AOP. Gewoon een stukje gemak. Wil ik switchen, dan kan ik switchen. En het kost je geen gedoe of aanschaf van steeds maar nieuwe apparatuur. 

En daar heb je een heel belangrijk punt te pakken om te kiezen voor een generieke router die onafhankelijk van het type netwerk ingezet kan worden.

Reputatie 7

Maar ook ten tijde van een verhuizing. Stel je betrekt een nieuwe woning. En daar is of alleen Ziggo of alleen KPN. Dan kun je je daar zelf zo op inrichten. Of je moet een paar grapjassen hebben gehad die telkens aan de kabels hebben zitten rommelen en er geen fatsoenlijk aansluitpunt meer aanwezig is. Dan is het wel even balen omdat je dan alsnog een monteur nodig bent. :joy:

ik ga zeker de fritzbox 5590 kopen

Wat gaat de 5590 jou brengen dat de 5530 niet heeft?

O ja dat is ook mogelijk op de 4060 en 7590 en meerdere types maar niet op de 5530

Reputatie 1

wjb schrijft: Weet je zeker dat de 5590, net als de 5490 een ongebouwde glasvezel module gaat krijgen en niet een SFP+ slot waar de benodigde FRITZ!SFP ingestoken kan worden?

Nee, dat weet ik niet zeker. Maar wanneer ze een “aparte” xgs-pon-module zouden gaan maken/ontwikkelen, zou je die toch ook met een FRITZ!Box 5530 fiber kunnen gebruiken? Ik krijg de indruk van de AVM-medewerker dat je de xgs-pon-(module?) niet met een FRITZ!Box 5530 fiber kunt gebruiken……… maar alleen met de FRITZ!Box 5590.

Mijn ervaring met KPN uit het verleden met adsl en adsl2, met allerlei beloften, vrije maanden en bossen bloemen omdat het allemaal weer niet klopte, zorgde ervoor dat ik overstapte op Casema, later Ziggo. Uitstekende kwaliteit en zorgeloos internetten, bellen en TV kijken. Met enige huivering probeer ik het nu met KPN vanwege de snellere upload, de download van Ziggo was al prima. Een aantal dingen vallen mij op: bij het aangaan van een abonnement zie je niet welke Fritz!Box je kan huren. Onduidelijk. Mijn ervaring met de helpdesk heb ik al beschreven was chaotisch. Wist niet welke kabel verbinding maakt tussen de FTU en de KPN ONT die kabel was per ongeluk door de monteur meegenomen, waardoor ik de BOX 12 niet eens kan aansluiten. Niemand van de helpdesk kon mij uitleggen waarom mijn GPON niet KON verbinden met XGS-PON ONT. Ze wisten alleen niet waarom. Wilde ook niet echt helpen. Gelukkig heb ik 14 dagen bedenktijd. Hoewel ik de 5530 volgens AVM mook met een XGS-PON spf kan worden gebruikt - waar te koop? - overweeg ik nu beide modems Fritz!BOX en KPN Modem te retourneren. Dan maar een betrouwbare provider met minder upload snelheid. Zodra de Fritz!BOX 5590 met XGS-PON uitkomt wil ik het misschien nog eens proberen.

 

Reputatie 7

Mijn advies zou zijn om de ONT van KPN te gebruiken en daar een FRITZ!Box 4060 achter te plaatsen.

De kabel tussen ONT en WAN poort van de FRITZ!Box is een gewone netwerkkabel.

Reputatie 7
Badge +11

Mijn ervaring met KPN uit het verleden met adsl en adsl2, met allerlei beloften, vrije maanden en bossen bloemen omdat het allemaal weer niet klopte, zorgde ervoor dat ik overstapte op Casema, later Ziggo. Uitstekende kwaliteit en zorgeloos internetten, bellen en TV kijken.

Allemaal ver voor mijn tijd dus hier kan ik niet op reageren.

 

Een aantal dingen vallen mij op: bij het aangaan van een abonnement zie je niet welke Fritz!Box je kan huren. Onduidelijk. 

 Daar heb je een punt. Als je iets verder zoekt (2e klik op Google) kom je uit op deze pagina: https://www.kpn.com/internet/fritzbox.htm. Hier staat precies omschreven wat Service Plus inhoudt die je bij de Fritzbox krijgt maar ook welke Fritzboxen er geleverd kunnen worden.

 

Mijn ervaring met de helpdesk heb ik al beschreven was chaotisch. Wist niet welke kabel verbinding maakt tussen de FTU en de KPN ONT

Er zit geen kabel tussen de FTU en de ONT, deze klikt namelijk direct op de FTU. Als deze vraag op die manier gesteld is dan begrijp ik dat de servicedesk niet weet dat er een OS2 glasvezelkabel nodig is met een SC/APC-connector aan de ene zijde en een nader te bepalen connector aan de andere zijde (afhankelijk van de apparatuur).

 

Niemand van de helpdesk kon mij uitleggen waarom mijn GPON niet KON verbinden met XGS-PON ONT. Ze wisten alleen niet waarom. Wilde ook niet echt helpen.

Dit soort technische kennis is ook niet aanwezig bij de reguliere klantenservice. Volgens mij worden er echter wel wat termen door elkaar gebruikt. Waarom zou je een GPON ONT aan een XGS-PON ONT willen hangen? Dat kan niet eens. Voor de duidelijkheid:

  • FTU = grondplaat waarin glasvezel is afgewerkt
  • ONT = Optical Network Terminator aka mediaconverter, het kastje dat het lichtsignaal omzet in een ethernetsignaal en zorgt voor versleuteling op het lichtsignaal
  • GPON = Gigabit Passive Optical Network, een tecnologie die op glasvezel gebruikt kan worden welke beperkt is tot 2.5Gbit download en 1.25Gbit upload tot maximaal 64 klanten
  • XGS-PON = 10 Gigabit Symmetrical Passive Optical Network, een techniek die op glasvezel gebruikt kan worden met 10Gbit symmetrisch tot maximaal 128 klanten.

Als de termen onhandig door elkaar gebruikt worden dan snap ik volledig dat de klantenservice hier niet mee kan helpen.

 

Hoewel ik de 5530 volgens AVM mook met een XGS-PON spf kan worden gebruikt - waar te koop?

Nog niet. Er zijn wat leverproblemen maar uiteindelijk moet Fritzshop er wel een klein aantal gaan krijgen.

 

Zodra de Fritz!BOX 5590 met XGS-PON uitkomt wil ik het misschien nog eens proberen.

Maar wat verwacht je te bereiken met een apparaat direct op glasvezel aansluiten? Qua performance wordt er geen enkele winst behaald ten opzichte van een router direct op de XGS-PON ONT aan te sluiten. Ik deel de mening van @wjb hierin. Ik denk dat een Fritzbox 7590 of de 4060 op dit moment de beste opties zijn om mee te werken op een glasvezelverbinding. Ik zou zelf nooit voor een Fritzbox met SFP-module gaan maar dat komt onder andere ook omdat AVM het apparaat zo heeft dichtgetimmerd dat er enkel overpriced SFP's van AVM gebruikt kunnen worden en dat vind ik nou net een beetje jammer.

 

Mijn advies zou zijn om de ONT van KPN te gebruiken en daar een FRITZ!Box 4060 achter te plaatsen.

Dat weten we nu wel een keer 

Pfff

Jij wel maar anderen die net in het topic komen aanwaaien niet. Hoewel het voor ons misschien als herhaling klinkt kan het voor mensen die net op het forum aankomen volledig nieuw zijn.

Mijn ervaring met KPN uit het verleden met adsl en adsl2, met allerlei beloften, vrije maanden en bossen bloemen omdat het allemaal weer niet klopte, zorgde ervoor dat ik overstapte op Casema, later Ziggo. Uitstekende kwaliteit en zorgeloos internetten, bellen en TV kijken.

Allemaal ver voor mijn tijd dus hier kan ik niet op reageren.

 

Een aantal dingen vallen mij op: bij het aangaan van een abonnement zie je niet welke Fritz!Box je kan huren. Onduidelijk. 

 Daar heb je een punt. Als je iets verder zoekt (2e klik op Google) kom je uit op deze pagina: https://www.kpn.com/internet/fritzbox.htm. Hier staat precies omschreven wat Service Plus inhoudt die je bij de Fritzbox krijgt maar ook welke Fritzboxen er geleverd kunnen worden.

 

Mijn ervaring met de helpdesk heb ik al beschreven was chaotisch. Wist niet welke kabel verbinding maakt tussen de FTU en de KPN ONT

Er zit geen kabel tussen de FTU en de ONT, deze klikt namelijk direct op de FTU. Als deze vraag op die manier gesteld is dan begrijp ik dat de servicedesk niet weet dat er een OS2 glasvezelkabel nodig is met een SC/APC-connector aan de ene zijde en een nader te bepalen connector aan de andere zijde (afhankelijk van de apparatuur).

 

Niemand van de helpdesk kon mij uitleggen waarom mijn GPON niet KON verbinden met XGS-PON ONT. Ze wisten alleen niet waarom. Wilde ook niet echt helpen.

Dit soort technische kennis is ook niet aanwezig bij de reguliere klantenservice. Volgens mij worden er echter wel wat termen door elkaar gebruikt. Waarom zou je een GPON ONT aan een XGS-PON ONT willen hangen? Dat kan niet eens. Voor de duidelijkheid:

  • FTU = grondplaat waarin glasvezel is afgewerkt
  • ONT = Optical Network Terminator aka mediaconverter, het kastje dat het lichtsignaal omzet in een ethernetsignaal en zorgt voor versleuteling op het lichtsignaal
  • GPON = Gigabit Passive Optical Network, een tecnologie die op glasvezel gebruikt kan worden welke beperkt is tot 2.5Gbit download en 1.25Gbit upload tot maximaal 64 klanten
  • XGS-PON = 10 Gigabit Symmetrical Passive Optical Network, een techniek die op glasvezel gebruikt kan worden met 10Gbit symmetrisch tot maximaal 128 klanten.

Als de termen onhandig door elkaar gebruikt worden dan snap ik volledig dat de klantenservice hier niet mee kan helpen.

 

Hoewel ik de 5530 volgens AVM mook met een XGS-PON spf kan worden gebruikt - waar te koop?

Nog niet. Er zijn wat leverproblemen maar uiteindelijk moet Fritzshop er wel een klein aantal gaan krijgen.

 

Zodra de Fritz!BOX 5590 met XGS-PON uitkomt wil ik het misschien nog eens proberen.

Maar wat verwacht je te bereiken met een apparaat direct op glasvezel aansluiten? Qua performance wordt er geen enkele winst behaald ten opzichte van een router direct op de XGS-PON ONT aan te sluiten. Ik deel de mening van @wjb hierin. Ik denk dat een Fritzbox 7590 of de 4060 op dit moment de beste opties zijn om mee te werken op een glasvezelverbinding. Ik zou zelf nooit voor een Fritzbox met SFP-module gaan maar dat komt onder andere ook omdat AVM het apparaat zo heeft dichtgetimmerd dat er enkel overpriced SFP's van AVM gebruikt kunnen worden en dat vind ik nou net een beetje jammer.

 

Mijn advies zou zijn om de ONT van KPN te gebruiken en daar een FRITZ!Box 4060 achter te plaatsen.

Dat weten we nu wel een keer 

Pfff

Jij wel maar anderen die net in het topic komen aanwaaien niet. Hoewel het voor ons misschien als herhaling klinkt kan het voor mensen die net op het forum aankomen volledig nieuw zijn.

Dit is de pagina waar je op terecht komt 

Om te kijken welke aansluiting je hebt 

Daar staat het duidelijk vermeld

 

Mijn advies zou zijn om de ONT van KPN te gebruiken en daar een FRITZ!Box 4060 achter te plaatsen.

De kabel tussen ONT en WAN poort van de FRITZ!Box is een gewone netwerkkabel.

Waarom gebruik je dan een edgerouter 

En geen fritzbox 4060 ?

 

Reputatie 1

Mijn ervaring met KPN uit het verleden met adsl en adsl2, met allerlei beloften, vrije maanden en bossen bloemen omdat het allemaal weer niet klopte, zorgde ervoor dat ik overstapte op Casema, later Ziggo. Uitstekende kwaliteit en zorgeloos internetten, bellen en TV kijken.

Allemaal ver voor mijn tijd dus hier kan ik niet op reageren.

 

Een aantal dingen vallen mij op: bij het aangaan van een abonnement zie je niet welke Fritz!Box je kan huren. Onduidelijk. 

 Daar heb je een punt. Als je iets verder zoekt (2e klik op Google) kom je uit op deze pagina: https://www.kpn.com/internet/fritzbox.htm. Hier staat precies omschreven wat Service Plus inhoudt die je bij de Fritzbox krijgt maar ook welke Fritzboxen er geleverd kunnen worden.

 

Mijn ervaring met de helpdesk heb ik al beschreven was chaotisch. Wist niet welke kabel verbinding maakt tussen de FTU en de KPN ONT

Er zit geen kabel tussen de FTU en de ONT, deze klikt namelijk direct op de FTU. Als deze vraag op die manier gesteld is dan begrijp ik dat de servicedesk niet weet dat er een OS2 glasvezelkabel nodig is met een SC/APC-connector aan de ene zijde en een nader te bepalen connector aan de andere zijde (afhankelijk van de apparatuur).

 

Niemand van de helpdesk kon mij uitleggen waarom mijn GPON niet KON verbinden met XGS-PON ONT. Ze wisten alleen niet waarom. Wilde ook niet echt helpen.

Dit soort technische kennis is ook niet aanwezig bij de reguliere klantenservice. Volgens mij worden er echter wel wat termen door elkaar gebruikt. Waarom zou je een GPON ONT aan een XGS-PON ONT willen hangen? Dat kan niet eens. Voor de duidelijkheid:

  • FTU = grondplaat waarin glasvezel is afgewerkt
  • ONT = Optical Network Terminator aka mediaconverter, het kastje dat het lichtsignaal omzet in een ethernetsignaal en zorgt voor versleuteling op het lichtsignaal
  • GPON = Gigabit Passive Optical Network, een tecnologie die op glasvezel gebruikt kan worden welke beperkt is tot 2.5Gbit download en 1.25Gbit upload tot maximaal 64 klanten
  • XGS-PON = 10 Gigabit Symmetrical Passive Optical Network, een techniek die op glasvezel gebruikt kan worden met 10Gbit symmetrisch tot maximaal 128 klanten.

Als de termen onhandig door elkaar gebruikt worden dan snap ik volledig dat de klantenservice hier niet mee kan helpen.

Ik heb hen rechtstreeks gevraagd naar de kabel tussen de FTU en de ONT. Is dat verwarrend? 

 

Hoewel ik de 5530 volgens AVM mook met een XGS-PON spf kan worden gebruikt - waar te koop?

Nog niet. Er zijn wat leverproblemen maar uiteindelijk moet Fritzshop er wel een klein aantal gaan krijgen.

De 4060 is ruim 35-45 duurder dan de 5530. 

Zodra de Fritz!BOX 5590 met XGS-PON uitkomt wil ik het misschien nog eens proberen.

Maar wat verwacht je te bereiken met een apparaat direct op glasvezel aansluiten? Qua performance wordt er geen enkele winst behaald ten opzichte van een router direct op de XGS-PON ONT aan te sluiten. Ik deel de mening van @wjb hierin. Ik denk dat een Fritzbox 7590 of de 4060 op dit moment de beste opties zijn om mee te werken op een glasvezelverbinding. Ik zou zelf nooit voor een Fritzbox met SFP-module gaan maar dat komt onder andere ook omdat AVM het apparaat zo heeft dichtgetimmerd dat er enkel overpriced SFP's van AVM gebruikt kunnen worden en dat vind ik nou net een beetje jammer.

 

Mijn advies zou zijn om de ONT van KPN te gebruiken en daar een FRITZ!Box 4060 achter te plaatsen.

Dat weten we nu wel een keer 

Pfff

Jij wel maar anderen die net in het topic komen aanwaaien niet. Hoewel het voor ons misschien als herhaling klinkt kan het voor mensen die net op het forum aankomen volledig nieuw zijn.

 

Reputatie 7

Mijn advies zou zijn om de ONT van KPN te gebruiken en daar een FRITZ!Box 4060 achter te plaatsen.

De kabel tussen ONT en WAN poort van de FRITZ!Box is een gewone netwerkkabel.

Waarom gebruik je dan een edgerouter 

En geen fritzbox 4060 ?

Omdat de FRITZ!Box te weinig functionaliteit heeft om aan mijn eisen te kunnen voldoen. Zo is het met een FRITZ!Box niet mogelijk om het privé netwerk, zakelijk netwerk, gast netwerk en netwerk voor IoT volledig van elkaar te scheiden. Dat is voor mij een keiharde eis in de keuze van van mijn router.

Daarnaast heeft de FRITZ!Box bijvoorbeeld ook geen mogelijkheid om site-2-site VPN verbindingen te onderhouden terwijl mijn zakelijke netwerk op basis van dergelijke site-2-site met mijn kantoor en klanten verbonden is.

Zo kan ik nog wel even doorgaan met missende functionaliteit.

 

De FRITZ!Box 4060 is mijns inziens wel de beste keuze voor die abonnee die ook KPN TV heeft en een eenvoudig te beheren router wil hebben.

Mijn advies zou zijn om de ONT van KPN te gebruiken en daar een FRITZ!Box 4060 achter te plaatsen.

De kabel tussen ONT en WAN poort van de FRITZ!Box is een gewone netwerkkabel.

Waarom gebruik je dan een edgerouter 

En geen fritzbox 4060 ?

Omdat de FRITZ!Box te weinig functionaliteit heeft om aan mijn eisen te kunnen voldoen. Zo is het met een FRITZ!Box is het niet mogelijk om het privé netwerk, zakelijk netwerk, gast netwerk en netwerk voor IoT volledig van elkaar te scheiden. Dat is voor mij een keiharde eis in de keuze van van mijn router.

Daarnaast heeft de FRITZ!Box bijvoorbeeld ook geen mogelijkheid om site-2-site VPN verbindingen te onderhouden terwijl mijn zakelijke netwerk op basis van dergelijke site-2-site met mijn kantoor en klanten verbonden is.

Zo kan ik nog wel even doorgaan met missende functionaliteit.

 

De FRITZ!Box 4060 is mijns inziens wel de beste keuze voor die abonnee die ook KPN TV heeft en een eenvoudig te beheren router wil hebben.

Oke duidelijk 

Klopt als je met verschillende vlans bezig wil is een fritzbox geen optie 

Dan kan een tp-link omada wel goed werken alleen nog niet met itv 

Inmiddels ben ik weer bij het oude 

Glasvezel kastje fritzbox 7590 de Netgear r9000 als wifi router 

En weer 2 experia wifis boven en in de kelder 

Ik heb mijn snelheid weer verlaagd naar 200mbit 

Pff lekker off topic van mij 

 

Reputatie 7
Badge +11

Ik heb hen rechtstreeks gevraagd naar de kabel tussen de FTU en de ONT. Is dat verwarrend? 

Dat is inderdaad verwarrend aangezien er bij KPN-apparatuur geen kabel tussen FTU en ONT zit, in ieder geval niet op XGS-PON. Bij GPON zit er inderdaad een korte patchkabel maar het is voor de klantenservice ook niet bekend welk type dit is omdat dit als heel product inclusief cover bij ons op voorraad in de bus ligt.

Als er gevraagd was naar kabel tussen ONT en Box12 hadden ze direct kunnen helpen door aan te geven dat het een reguliere ethernetkabel is, bij de XGS-PON ONT zit er in het doosje standaard een stugge CAT6 S/FTP-kabel. 

Reputatie 1

Ik heb hen rechtstreeks gevraagd naar de kabel tussen de FTU en de ONT. Is dat verwarrend? 

Dat is inderdaad verwarrend aangezien er bij KPN-apparatuur geen kabel tussen FTU en ONT zit, in ieder geval niet op XGS-PON. Bij GPON zit er inderdaad een korte patchkabel maar het is voor de klantenservice ook niet bekend welk type dit is omdat dit als heel product inclusief cover bij ons op voorraad in de bus ligt.

Als er gevraagd was naar kabel tussen ONT en Box12 hadden ze direct kunnen helpen door aan te geven dat het een reguliere ethernetkabel is, bij de XGS-PON ONT zit er in het doosje standaard een stugge CAT6 S/FTP-kabel. 

Het ging om de kabel tussen de FTU en de ONT. Je kunt de monteur niet terugbellen dat ie de kabel heeft meegenomen. Dan blijft de helpdesk over. Voor €5 krijg je iemand die iets meer weet. Er is een kabel onderweg. Ik ben benieuwd...

Ik heb hen rechtstreeks gevraagd naar de kabel tussen de FTU en de ONT. Is dat verwarrend? 

Dat is inderdaad verwarrend aangezien er bij KPN-apparatuur geen kabel tussen FTU en ONT zit, in ieder geval niet op XGS-PON. Bij GPON zit er inderdaad een korte patchkabel maar het is voor de klantenservice ook niet bekend welk type dit is omdat dit als heel product inclusief cover bij ons op voorraad in de bus ligt.

Als er gevraagd was naar kabel tussen ONT en Box12 hadden ze direct kunnen helpen door aan te geven dat het een reguliere ethernetkabel is, bij de XGS-PON ONT zit er in het doosje standaard een stugge CAT6 S/FTP-kabel. 

Het ging om de kabel tussen de FTU en de ONT. Je kunt de monteur niet terugbellen dat ie de kabel heeft meegenomen. Dan blijft de helpdesk over. Voor €5 krijg je iemand die iets meer weet. Er is een kabel onderweg. Ik ben benieuwd...

En dan maar hopen dat je de juiste kabel krijgt 

😉 Hier heb je veel soorten in patchkabels 

Sluit geen blauw op groen aan alleen kleur op kleur 

Info wat ik van internet heb geplukt

https://www.qsfptek.com/article/apc-upc-pc-fiber-connector-types-differences-and-selection

Reputatie 7
Badge +11

Het ging om de kabel tussen de FTU en de ONT. Je kunt de monteur niet terugbellen dat ie de kabel heeft meegenomen. Dan blijft de helpdesk over. Voor €5 krijg je iemand die iets meer weet. Er is een kabel onderweg. Ik ben benieuwd...

Nogmaals: er zit geen kabel tussen de FTU en het ONT. De Genexis-ONT schuift namelijk over de TK01-FTU en zit direct op de glasvezel aangesloten die daarin zit afgewerkt. Als je naar zo'n soort kabel vraagt dan snap ik inderdaad wel dat de reguliere klantenservice enigszins in de war raakt omdat het dan meer op een vraag over de ‘vrije ONT keuze’ lijkt te gaan waarvan de reguliere klantenservice inderdaad niet alle technische info paraat heeft. Enkel als je een Nokia-ONT hebt zit er inderdaad een korte patchkabel tussen maar alle nieuwe bestellingen in een PON-gebied die sinds eind december 2021 zijn geplaatst krijgen allemaal een Genexis ONT omdat die op XGS-PON geleverd worden. Kun je lang en breed over discussiëren maar dat zijn toch echt de feiten. Daarom denk ik dat er wat termen door elkaar gehaald worden.

 

En dan maar hopen dat je de juiste kabel krijgt 

😉 Hier heb je veel soorten in patchkabels 

Sluit geen blauw op groen aan alleen kleur op kleur 

De klantenservice zal echt geen OS2-patchkabel opsturen, die optie hebben ze immers helemaal niet.

Reputatie 1

Het ging om de kabel tussen de FTU en de ONT. Je kunt de monteur niet terugbellen dat ie de kabel heeft meegenomen. Dan blijft de helpdesk over. Voor €5 krijg je iemand die iets meer weet. Er is een kabel onderweg. Ik ben benieuwd...

Nogmaals: er zit geen kabel tussen de FTU en het ONT. De Genexis-ONT schuift namelijk over de TK01-FTU en zit direct op de glasvezel aangesloten die daarin zit afgewerkt. Als je naar zo'n soort kabel vraagt dan snap ik inderdaad wel dat de reguliere klantenservice enigszins in de war raakt omdat het dan meer op een vraag over de ‘vrije ONT keuze’ lijkt te gaan waarvan de reguliere klantenservice inderdaad niet alle technische info paraat heeft. Enkel als je een Nokia-ONT hebt zit er inderdaad een korte patchkabel tussen maar alle nieuwe bestellingen in een PON-gebied die sinds eind december 2021 zijn geplaatst krijgen allemaal een Genexis ONT omdat die op XGS-PON geleverd worden. Kun je lang en breed over discussiëren maar dat zijn toch echt de feiten. Daarom denk ik dat er wat termen door elkaar gehaald worden.

 

En dan maar hopen dat je de juiste kabel krijgt 

😉 Hier heb je veel soorten in patchkabels 

Sluit geen blauw op groen aan alleen kleur op kleur 

De klantenservice zal echt geen OS2-patchkabel opsturen, die optie hebben ze immers helemaal niet.

he he, totale verwarring. Langzaam maar zeker wordt het mij duidelijk. Ik vroeg mij al af waarom er geen schroefgaten in de ONT kast zaten om hem tegen de muur te bevestigen. Gewoon er overheen schuiven. dus Weer wat geleerd. 

Reputatie 7
Badge +11

he he, totale verwarring. Langzaam maar zeker wordt het mij duidelijk. Ik vroeg mij al af waarom er geen schroefgaten in de ONT kast zaten om hem tegen de muur te bevestigen. Gewoon er overheen schuiven. dus Weer wat geleerd. 

Ah, fijn dat die verwarring er in ieder geval vanaf is. Ik ging er namelijk van uit dat die Genexis al op de FTU zat. Dat verklaart ook dat ik het niet helemaal begreep. De kabel die onderweg is is naar mijn vermoeden een ethernetkabel en die kan gebruikt worden om de ONT aan het modem te koppelen :)

Eindelijk daar is ie dan de FRITZ!SFP+ XGS-PON met juiste Patch Cabel SC/APC-SC/APC. Je kan hem dus gewoon bij AVM bestellen. 

Kan iemand mij vertellen waar en hoe ik aan ONT-Installatiecode kan komen?

Dit leest hij uit mijn Fritzbox.

 

Reputatie 7
Badge +11

KPN vereist geen ONT installatie-code. Wel dient de ONT bij KPN geregistreerd te worden om de apparatuur in de centrale te laten weten welk apparaat bij jouw verbinding hoort. Meestal is dit het serienummer of is er een los PON-serienummer op het apparaat te vinden.

Ik zie Online staan als provider, voor de registratie van het ONT dien je bij Online te zijn. Op hun website kan ik hier helaas niets over vinden, wel de informatie maar registratie niet.