Beantwoord

Waar vind ik een XGS-PON-module voor de FRITZ!Box 5530?

  • 10 February 2022
  • 251 reacties
  • 8429 keer bekeken

Reputatie 5
Badge +1

Weet iemand waar ik een xgs-pon-module (zonder ont) voor de FRITZ!Box 5530 fiber kan bemachtigen?

Die staat “aangekondigd” op de fritzschop maar bij navraag wat die moet kosten laten ze me wat in de steek. Nu is die shop sowieso erg duur maar die module moet toch nog wel ergens anders te krijgen/te koop zijn dan alleen die fritzschop?

icon

Beste antwoord door Eric van Uden 15 February 2022, 17:44

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

251 reacties

Reputatie 7

Eindelijk daar is ie dan de FRITZ!SFP+ XGS-PON met juiste Patch Cabel SC/APC-SC/APC. Je kan hem dus gewoon bij AVM bestellen. 

Via welke site heb jij die FRITZ!SFP+ XGS-PON besteld en wat kostte dat ding?

Hallo @jpdelabou , de servicetool van KPN gebruiken, zie onderstaande link:

 

https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur.htm

Reputatie 7
Badge +11

Hallo @jpdelabou , de servicetool van KPN gebruiken, zie onderstaande link:

 

https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur.htm

Die servicetool werkt alleen voor KPN-klanten aangezien die onderdeel zijn van KPN-provider. Nu zie ik ‘Online.nl’ als geselecteerd profiel en dan moet @jpdelabou dus bij Online zijn voor zoiets, geen idee hoe dat bij hen werkt.

Oke @NHendriks , dat ik ik niet door, ik ga er meestal van uit dat forumleden ook klant van KPN zijn.

Ik ga als klant van KPN ook geen vragen stellen en/of mededelingen doen bij Online.nl

 

@NHendriks Dank je wel voor de info en top. Op de ONT zit idd een serienummer maar waar moet ik dat dan invullen registreren en of doorgeven? Ik weet wel mijn waarde en positie in de POP is dat van belang?

Ga er overigens vanuit dat ik bij de KPN moet zijn omdat zij dit netwerk beheren of zie ik dat niet goed?

 

Reputatie 7
Badge +12

@NHendriks Dank je wel voor de info en top. Op de ONT zit idd een serienummer maar waar moet ik dat dan invullen registreren en of doorgeven? Ik weet wel mijn waarde en positie in de POP is dat van belang?

Online.nl is jouw provider, niet KPN. Aan wie je dat moet doorgeven is dus onbekend voor ons omdat wij vooral bekend zijn met de protocollen van KPN.

Reputatie 7

@NHendriks Dank je wel voor de info en top. Op de ONT zit idd een serienummer maar waar moet ik dat dan invullen registreren en of doorgeven? Ik weet wel mijn waarde en positie in de POP is dat van belang?

Je bent abonnee van online.nl en dus zal je bij hun moeten zijn voor het aanmelden van jouw ONT.

Reputatie 7
Badge +11

Ga er overigens vanuit dat ik bij de KPN moet zijn omdat zij dit netwerk beheren of zie ik dat niet goed?

 

Dat klopt niet helemaal. KPN kent veel bedrijfsonderdelen maar de grootsten zijn KPN als provider, KPN Netwerk als netwerkbeheerder en KPN Wholesale. Online, maar ook KPN Provider huren hun diensten bij KPN Wholesale. KPN Wholesale dient geen individuele klanten en in dit geval zul je dus bij Online moeten zijn, die kunnen dan opdracht geven aan KPN Wholesale.

@NHendriks Helder uitgelegd en duidelijk welke stappen ik moet doen en welke hordes er te nemen zijn. Online helpdesk staat sowieso met de handen in het haar. Hoop dat ik ze kan overtuigen stappen te willen ondernemen.. Dank je

 

@jpdelabou 

ik heb ergens gelezen dat je het serienummer van de ONT in moet vullen

proberen kan altijd

http://fritz.box/support.lua PON  S/N:

Reputatie 7
Badge +11

@jpdelabou

ik heb ergens gelezen dat je het serienummer van de ONT in moet vullen

proberen kan altijd

http://fritz.box/support.lua PON  S/N:

Maar dan moet er nog steeds een PON SN door Online geregistreerd worden om deze te kunnen koppelen aan het abonnement wat bij het adres hoort. Dat is namelijk het core-principe van PON en TDM. De ONT op klantlocatie en OLT in de PoP moeten namelijk de versleuteling afspreken, als je gewoon een ONT aansluit dan weet de OLT nog steeds niet wat ie daarmee moet en wordt die genegeerd.

@jpdelabou

ik heb ergens gelezen dat je het serienummer van de ONT in moet vullen

proberen kan altijd

http://fritz.box/support.lua PON  S/N:

Maar dan moet er nog steeds een PON SN door Online geregistreerd worden om deze te kunnen koppelen aan het abonnement wat bij het adres hoort. Dat is namelijk het core-principe van PON en TDM. De ONT op klantlocatie en OLT in de PoP moeten namelijk de versleuteling afspreken, als je gewoon een ONT aansluit dan weet de OLT nog steeds niet wat ie daarmee moet en wordt die genegeerd.

Wat ik er van begrijp is het het serienummer van de ont die er al hangt invoeren 

Maar ik kan het mis hebben hoor 

Wat ik bij de roze concurent heb gelezen is dat je het nummer van de ONT er neer moet zetten zodat je hem insteld als de geplaatste ONt, dus eigenlijk een clone er van maakt.

Geen idee of dat werkt bij KPN.

Reputatie 7
Badge +11

Wat ik er van begrijp is het het serienummer van de ont die er al hangt invoeren 

Maar ik kan het mis hebben hoor 

Lijkt me zeer onwaarschijnlijk maar ik kan het fout hebben. Denk dat je dit topic op het T-Mobile forum bedoelt? Om dan gelijk even in te duiken op wat daar wordt aangegeven: -15dBm is op een PON-verbinding de normaalste zaak van de wereld. Dempingsmarges van een PON-verbinding kunnen niet vergeleken worden met die van een AON-verbinding. Door het passief splitten zal er altijd een grote hoeveelheid demping toegevoegd worden, gelukkig is een PON-netwerk en de bijbehorende apparatuur hierop ontworpen.

 

En om wat verwarring de wereld uit te helpen: ook de FritzSFP is ook een ONT.

 

Als het wel zo is dat je zoals @Doornekamp33 al suggereert dan de Provider-ONT ‘kloont’ dan zou je technisch gezien ook op GPON-verbindingen bij KPN een 5530 met FritzSFP kunnen gebruiken. Ben benieuwd of dat werkt inderdaad! Nokia OLT's zijn toch anders dan Huawei's in het beheer dus mogelijk dat het bij T-Mobile perfect werkt maar bij KPN WBA niet.

Ik heb beide niet, geen PON aansluiting en geen SFP pon, anders had ik het geprobeert.

Hallo @jpdelabou , de servicetool van KPN gebruiken, zie onderstaande link:

 

https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur.htm

Werkt die service tool wel goed ?

Ik heb al een tijd de fritzbox 5490 fiber er achter 

En toch geeft die tool KPN ONT aan 

(Provider services aan gehad)

Er hoort Eigen ONT te staan (ingebouwde glasvezel module)

 

Hallo @peter-keetfm , dat zou je aan KPN moeten vragen, daar heb ik geen inzicht in.

 

vreemd het is op T-mobile met gpon al gelukt

en avm zegt dat het nog niet kan (t-mobile)

https://nl.avm.de/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-5530/3588_FRITZ-Box-configureren-handleidingen-voor-verschillende-providers/

Reputatie 7
Badge +11

Werkt die service tool wel goed ?

Ik heb al een tijd de fritzbox 5490 fiber er achter 

En toch geeft die tool KPN ONT aan 

(Provider services aan gehad)

Er hoort Eigen ONT te staan (ingebouwde glasvezel module)

Dat komt omdat jij een GoF-verbinding hebt, op die typen verbindingen is het NT niets meer dan een domme mediaconverter waarvan wij niet kunnen zien of het nou een Genexis, ZTE of welk ander merk/type dan ook het is. Een PON ONT is een heel ander soort apparaat dat actief communiceert met de apparatuur in de centrale waardoor we daar wel veel meer over kunnen uitlezen.

Provider Services op een Fritzbox is niets anders dan een koppeling via TR-069 om zaken als bijvoorbeeld VoIP in te laden.

 

  

vreemd het is op T-mobile met gpon al gelukt

en avm zegt dat het nog niet kan (t-mobile)

https://nl.avm.de/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-5530/3588_FRITZ-Box-configureren-handleidingen-voor-verschillende-providers/

Dat komt omdat T-Mobile geen migratie naar XGS-PON vereist bij ODF-PON. Er is hier niets vreemds aan.

Werkt die service tool wel goed ?

Ik heb al een tijd de fritzbox 5490 fiber er achter 

En toch geeft die tool KPN ONT aan 

(Provider services aan gehad)

Er hoort Eigen ONT te staan (ingebouwde glasvezel module)

Dat komt omdat jij een GoF-verbinding hebt, op die typen verbindingen is het NT niets meer dan een domme mediaconverter waarvan wij niet kunnen zien of het nou een Genexis, ZTE of welk ander merk/type dan ook het is. Een PON ONT is een heel ander soort apparaat dat actief communiceert met de apparatuur in de centrale waardoor we daar wel veel meer over kunnen uitlezen.

Provider Services op een Fritzbox is niets anders dan een koppeling via TR-069 om zaken als bijvoorbeeld VoIP in te laden.

 

  

vreemd het is op T-mobile met gpon al gelukt

en avm zegt dat het nog niet kan (t-mobile)

https://nl.avm.de/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-5530/3588_FRITZ-Box-configureren-handleidingen-voor-verschillende-providers/

Dat komt omdat T-Mobile geen migratie naar XGS-PON vereist bij ODF-PON. Er is hier niets vreemds aan.

staat gewoon op de site van avm niet anders

  • FRITZ!Box Fiber met SFP-module "FRITZ!SFP AON".
  • Actieve glasvezelaansluiting van T-Mobile (AON). Het is op dit moment niet mogelijk om de FRITZ!Box rechtstreeks op een passieve glasvezelaansluiting van T-Mobile (GPON, XGS-PON) te gebruiken.

    Opmerking:Op een GPON- of XGS-PON-aansluiting kun je de FRITZ!Box configureren met de instelling "Internet connection via ‘LAN 1’" en achter de T-Mobile-glasvezelmodem gebruiken.

Reputatie 7
Badge +11

staat gewoon op de site van avm niet anders

  • FRITZ!Box Fiber met SFP-module "FRITZ!SFP AON".
  • Actieve glasvezelaansluiting van T-Mobile (AON). Het is op dit moment niet mogelijk om de FRITZ!Box rechtstreeks op een passieve glasvezelaansluiting van T-Mobile (GPON, XGS-PON) te gebruiken.

    Opmerking:Op een GPON- of XGS-PON-aansluiting kun je de FRITZ!Box configureren met de instelling "Internet connection via ‘LAN 1’" en achter de T-Mobile-glasvezelmodem gebruiken.

Kan natuurlijk zijn dat AVM hier iets in achter loopt, heb al een succesverhaal gelezen in een topic waar ik recent nog naar gelinkt heb: https://community.t-mobile.nl/bekabeld-internet-492/fritz-5530-fiber-direct-op-gpon-339734?postid=1654961#post1654961

staat gewoon op de site van avm niet anders

  • FRITZ!Box Fiber met SFP-module "FRITZ!SFP AON".
  • Actieve glasvezelaansluiting van T-Mobile (AON). Het is op dit moment niet mogelijk om de FRITZ!Box rechtstreeks op een passieve glasvezelaansluiting van T-Mobile (GPON, XGS-PON) te gebruiken.

    Opmerking:Op een GPON- of XGS-PON-aansluiting kun je de FRITZ!Box configureren met de instelling "Internet connection via ‘LAN 1’" en achter de T-Mobile-glasvezelmodem gebruiken.

Kan natuurlijk zijn dat AVM hier iets in achter loopt, heb al een succesverhaal gelezen in een topic waar ik recent nog naar gelinkt heb: https://community.t-mobile.nl/bekabeld-internet-492/fritz-5530-fiber-direct-op-gpon-339734?postid=1654961#post1654961

Ja hehe dat bedoel ik ook dat avm aangeeft het nog niet kan en het wel kan 

Maar laat maar 

Reputatie 7
Badge +20

Dan bedoelen jullie dus beide hetzelfde @NHendriks en @peter-keetfm 😉

Dan bedoelen jullie dus beide hetzelfde @NHendriks en @peter-keetfm 😉

Klopt helemaal 👍