Beantwoord

Waar vind ik een XGS-PON-module voor de FRITZ!Box 5530?

  • 10 February 2022
  • 251 reacties
  • 8426 keer bekeken

Reputatie 5
Badge +1

Weet iemand waar ik een xgs-pon-module (zonder ont) voor de FRITZ!Box 5530 fiber kan bemachtigen?

Die staat “aangekondigd” op de fritzschop maar bij navraag wat die moet kosten laten ze me wat in de steek. Nu is die shop sowieso erg duur maar die module moet toch nog wel ergens anders te krijgen/te koop zijn dan alleen die fritzschop?

icon

Beste antwoord door Eric van Uden 15 February 2022, 17:44

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

251 reacties

Kan, maar KPN lost problemen ook steeds trager op, dus dde kans op een langere verstoring is aanwezig.

...KPN consumenten is dan eigenlijk niet de goede keuze.

Voor je thuiskantoor is KPN consumenten aansluiting meer dan prima.

In de afgelopen jaren (>10) heeft die lijn er misschien vijf uurtjes uitgelegen en dat is ook voor zakelijk gebruik prima.

En een backup met een LTE dongel kun je dat opvangen.

Zo heb ik een 4g usb dongel wat prima werkt in mijn fritzbox 5590.

Wel of topic. 

Reputatie 7

Kan, maar KPN lost problemen ook steeds trager op, dus dde kans op een langere verstoring is aanwezig.

Dat is gewoon een risico analyse en de vraag of de meerprijs voor een scherper SLA opweegt tegen dat risico. Voor mijn ICT bedrijf weegt die meerprijs absoluut niet op tegen het lage risico van een storing.

Reputatie 7

...KPN consumenten is dan eigenlijk niet de goede keuze.

Voor je thuiskantoor is KPN consumenten aansluiting meer dan prima.

In de afgelopen jaren (>10) heeft die lijn er misschien vijf uurtjes uitgelegen en dat is ook voor zakelijk gebruik prima.

En een backup met een LTE dongel kun je dat opvangen.

Zo heb ik een 4g usb dongel wat prima werkt in mijn fritzbox 5590.

Wel of topic. 

Zeer zeker off-topic, maar dat is mijns inziens niet erg.

Ik ga voor die vijf uurtjes in meer dan tien jaar natuurlijk geen LTE dongle aanschaffen, daarvoor is de hoeveelheid verstoringen veel te laag.

En mocht de nood echt aan de man zijn dan tether ik wel even via mijn mobiele telefoon.

...KPN consumenten is dan eigenlijk niet de goede keuze.

Voor je thuiskantoor is KPN consumenten aansluiting meer dan prima.

In de afgelopen jaren (>10) heeft die lijn er misschien vijf uurtjes uitgelegen en dat is ook voor zakelijk gebruik prima.

En een backup met een LTE dongel kun je dat opvangen.

Zo heb ik een 4g usb dongel wat prima werkt in mijn fritzbox 5590.

Wel of topic. 

Zeer zeker off-topic, maar dat is mijns inziens niet erg.

Ik ga voor die vijf uurtjes in meer dan tien jaar natuurlijk geen LTE dongle aanschaffen, daarvoor is de hoeveelheid verstoringen veel te laag.

En mocht de nood echt aan de man zijn dan tether ik wel even via mijn mobiele telefoon.

Heb de dongel toch liggen.

En de dual simkaart heb ik al sinds ik nog in de auto de simkaart gebruikte in de ingebouwde autoradio (telefoon) 

Maar die auto gebruik ik haast niet meer.

Trouwens die simkaart kan ik ook direct in mijn hp elitebook drukken.

Maar met dongel in fritzbox gaat het hele netwerk door op itv na.

Alleen heb ik dan geen mobiele data op smartphone.

Lekker off topic.

 

Reputatie 5
Badge +4

Deze blokkeerfries komt er wel even tussen met zijn 4060 BAM! Nu via Ziggo, straks lekker via Delta. Wat dacht je van die miljoenen thuiswerkers. Die houden ook van gemak. En dat bereik je niet door te gaan rommelen/prutsen/aansluiten aan een ielig kabeltje met een dure schoonmaakpen. Om hem vervolgens je eigen modem in te drukken. Glaskabel blijft beschermt en enige wat je hoeft te doen is een internetkabeltje omprikken. We blijven geen modems kopen elke paar jaar 🤓

Ieder zijn ding wil je rechtstreeks prima. Maar weet ook dat er 'zonder gedoe' legio makkelijkere mogelijkheden zijn. Ben je iemand die graag jaarlijks switcht om te 'moeten' besparen. Neem dan lekker de 4060. Sneuvelt dat glasvezel ding bel ik de provider en zorgen ze maar voor een nieuwe. 

Ik zie de 4060 vaak voorbij komen en het is een prachtapparaat. Enige nadeel van dit model, is dat die 160Mhz mist. Die is toch wel gewenst met een laptop.

Reputatie 7
Badge +11

  

Mijn hostname is:

X-X-X-X.fixed.kpn.net

Fixed is een woord wat KPN intern gebruikt voor vaste aansluitingen. Dit heeft niets met het IP-adres te maken verder. Mobiel is 'mobile', vast is ‘fixed’.

 

Dus stel je hebt 1 Gbps en je haalt door je eigen ding 1,1 Gbps nou joepie dat zullen we echt merken hoor…

Zo lang het profiel voor een gigabit abonnement op 970Mbps staat ga je nooit meer krijgen dan dat. Of je nou eigen apparatuur gebruikt of niet, de maximum haalbare snelheid van een gigabit-poort blijft rond de 950 ivm zaken als overhead.

 

Kan, maar KPN lost problemen ook steeds trager op, dus dde kans op een langere verstoring is aanwezig.

Het voordeel is dat @wjb op een relatief oud glasvezelnetwerk zit en met glas is het over het algemeen wel zo dat als zo'n netwerk na een jaar of twee/drie het meest stabiel gaat zijn omdat er daarna steeds minder in dat netwerk fysieke arbeid verricht wordt waardoor de kans op kapotte of foutief verwijderde patches steeds kleiner wordt. De apparatuur in de wijkcentrale heeft ook amper fysiek onderhoud nodig behalve het zo nu en dan vervangen van stoffilters en mogelijk tussentijds een keer vervanging van een lijnkaart als er iets kapot gaat. Enige wat dan overblijft qua storings mogelijkheden is defecte apparatuur, fysieke onderbrekingen van de glasvezel (bijvoorbeeld graafschade) of ergens administratief klopt er iets niet met het abonnement. Hier in de wijk is dat graafwerk bijvoorbeeld al geen issue. Ik zit ook al tegen de vijf jaar hier op glas en de enige storing die ik ooit heb gehad was omdat de DHCP-server in mijn Fritzbox die de LTE backup draait aan het storen was waardoor de router over de zeik ging.

  

Mijn hostname is:

X-X-X-X.fixed.kpn.net

Fixed is een woord wat KPN intern gebruikt voor vaste aansluitingen. Dit heeft niets met het IP-adres te maken verder. Mobiel is 'mobile', vast is ‘fixed’.

 

Dus stel je hebt 1 Gbps en je haalt door je eigen ding 1,1 Gbps nou joepie dat zullen we echt merken hoor…

Zo lang het profiel voor een gigabit abonnement op 970Mbps staat ga je nooit meer krijgen dan dat. Of je nou eigen apparatuur gebruikt of niet, de maximum haalbare snelheid van een gigabit-poort blijft rond de 950 ivm zaken als overhead.

 

Kan, maar KPN lost problemen ook steeds trager op, dus dde kans op een langere verstoring is aanwezig.

Het voordeel is dat @wjb op een relatief oud glasvezelnetwerk zit en met glas is het over het algemeen wel zo dat als zo'n netwerk na een jaar of twee/drie het meest stabiel gaat zijn omdat er daarna steeds minder in dat netwerk fysieke arbeid verricht wordt waardoor de kans op kapotte of foutief verwijderde patches steeds kleiner wordt. De apparatuur in de wijkcentrale heeft ook amper fysiek onderhoud nodig behalve het zo nu en dan vervangen van stoffilters en mogelijk tussentijds een keer vervanging van een lijnkaart als er iets kapot gaat. Enige wat dan overblijft qua storings mogelijkheden is defecte apparatuur, fysieke onderbrekingen van de glasvezel (bijvoorbeeld graafschade) of ergens administratief klopt er iets niet met het abonnement. Hier in de wijk is dat graafwerk bijvoorbeeld al geen issue. Ik zit ook al tegen de vijf jaar hier op glas en de enige storing die ik ooit heb gehad was omdat de DHCP-server in mijn Fritzbox die de LTE backup draait aan het storen was waardoor de router over de zeik ging.

@Doornekamp33 en ik zitten ook gewoon op AON.

Oud netwerk bij mij 2014 aangelegd.

Ik heb dan een enkele dag zonder internet gezeten.

Maar dat was een rede dat de glasvezel lettelijk uit de stront is gehaald.

(Glasvezel door drukriolering Rijssen/Holten)

Wat betreft de LTE dongel werkt niet op alle fritzboxen goed.

Zo op de fritzbox 5490 ook niet.

Op de 5590 werkt het perfect. 

 

Naar aanleiding van de content op de productpagina @ https://en.avm.de/products/fritzbox/...pecifications/

Voor XGS.PON heb je de volgende types nodig: -FRITZ!Box 5530 XGS.Pon AVM Art: 20002959 of -FRITZ!Box 5590 XGS.Pon AVM Art: 20003015

De producten zullen de komende weken beschikbaar komen bij de Nederlandse retailers.
Voor info kun je contact opnemen met Eric van Uden, e.vanuden@avm.de

Fijn (race)weekend.

Weet iemand waar ik een xgs-pon-module (zonder ont) voor de FRITZ!Box 5530 fiber kan bemachtigen?

F! is versies aan het uitrollen die deze niet meer nodig hebben:
-FRITZ!Box 5530 XGS.Pon AVM Art: 20002959 of -FRITZ!Box 5590 XGS.Pon AVM Art: 20003015

 

Ik wil nog wel even een mededeling doen in dit topic. 

Ik zit nu ruim een week bij T-Mobile glasvezel.

Ik gebruik dezelfde fritzbox 5590 maar dan met gpon module.

Bij kpn was het de aon module.

Aanmelden op gpon met serienummer was simpel. (Bij kpn niet kunnen testen)

Wat betreft is kpn beter kwa snelheid.

100mbit pakket is bij T-Mobile stipt 100mbit.

En de tv stream gaat er ook vanaf.

Bij kpn was 100mbit pakket 130mbit.

Zonder dat de tv stream via ontvanger eraf gaat.

Over de Fritzbox 5590 fiber ik heb mooi de keuze. Of ik op gpon (t-mobile) blijf of weer naar aon (kpn) terug kan gaan.

Mijn gpon waarde bij T-Mobile.

 

@peter-keetfm, Dat van die krap afgeknepen snelheid had ik je kunnen vertellen, en dat de TV er ook nog eens af gaat ook, dat was op het oude platform niet het geval, gaan nu de oude abonnent lekker de bietenbrug mee op, Vodafone had 20Mb en als je dan 2 TV boxen hebt gaat het niet meer, en ze zijn hard, moet je maar een 2x zo duur abbo afsluiten.

Voor de rest, ik denk dat jij op internet gebied weinig verschil merkt, TV zal een ander dingetje zijn vermoed en begrijp ik zo.

@peter-keetfm, Dat van die krap afgeknepen snelheid had ik je kunnen vertellen, en dat de TV er ook nog eens af gaat ook, dat was op het oude platform.niet het geval.

Voor de rest, ik denk dat je op internet gebied weinig verschil merkt, TV zal een ander dingetje zijn vermoed ik zo.

Ik wist dat ook wel maar wil het toch mededelen zodat andere forum gebruikers er wat aan hebben.

Daarom maak ik zoveel foto's/screenshots van dingen en plaats ik. 😜

Reputatie 2

Ik zag een foto waar de 3 sfp’s voor de 5530 en 5590 op staan de xsgpon is veel langer en heeft andere aansluiting (blauw) dan de aon en gpon. (Groen). Steekt die xsgpon sfp dan een eind uit de fritzbox?

 

Ik zag een foto waar de 3 sfp’s voor de 5530 en 5590 op staan de xsgpon is veel langer en heeft andere aansluiting (blauw) dan de aon en gpon. (Groen). Steekt die xsgpon sfp dan een eind uit de fritzbox?

 

Dat klopt zie ook dit stukje bij glasfaser. :

https://avm.de/produkte/fritzbox/fritzbox-5530-fiber/technische-daten/

Reputatie 1

Ik heb een GXS-PON voor Fritz!Box 5530 gekocht via AVM.de bij zubehoer@avm.de.

Kosten incl verzenden naar Nederland bijna €80.

 

Reputatie 7

Ik heb een GXS-PON voor Fritz!Box 5530 gekocht via AVM.de bij zubehoer@avm.de.

Kosten incl verzenden naar Nederland bijna €80.

Heb je ook al een patchkabel en een OneClick reinigingspen?

Reputatie 2

Ik heb ook de sfp xgspon bij AVM besteld voor de 5590 en de kabel die uit patchcover TK01 komt past op de xgspon. Deze heeft de blauwe. Connector 

Reputatie 7

Ik heb ook de sfp xgspon bij AVM besteld voor de 5590 en de kabel die uit patchcover TK01 komt past op de xgspon. Deze heeft de blauwe. Connector 

Weet je dat 100% zeker?

Heb je dan al een patchcover gekocht? Met de XGS-PON ONT van KPN wordt immers geen patchcover gebruikt en de patchcover i.c.m. een Nokia G.PON ONT heeft naar mijn weten een andere glasvezelconnector.

Reputatie 2

100% zeker. Patchcover heb ik al. En netwerk wordt niet door KPN aangelegd.  patchcover schuift over het glasvezelaansluitpunt. 

Reputatie 7

100% zeker. Patchcover heb ik al. En netwerk wordt niet door KPN aangelegd.  patchcover schuift over het glasvezelaansluitpunt. 

Hoeveel heb je betaald voor die patchcover?

En hoeveel kost die XGS-PON SFP module voor de 5590 incl. verzendkosten?

Heb je ook al een OneClick glasvezelreinigingspen?

Ik heb ook de sfp xgspon bij AVM besteld voor de 5590 en de kabel die uit patchcover TK01 komt past op de xgspon. Deze heeft de blauwe. Connector 

Ik ben benieuwd hoe je dit gaat koppelen bij kpn.

Ga je het serienummer van de XGS-PON ont klonen.

Ik heb dit bij mijn Fritzbox 5590 gedaan GPON bij provider T-Mobile. 

Ik kan dan bij eventuele problemen een swap maken naar de Huawei GPON ont.

Gewoon een vraagje.

Reputatie 2

76 euro inclusief verzendkosten. En de schoonmaakpen heb ik ook. De provider gaat de fritzbox registreren

Reputatie 7
Badge +30

Ik heb ook de sfp xgspon bij AVM besteld voor de 5590 en de kabel die uit patchcover TK01 komt past op de xgspon. Deze heeft de blauwe. Connector 

Ik ben benieuwd hoe je dit gaat koppelen bij kpn.

Kunt hiervoor gewoon de stappen volgen die AVM zelf op hun website aangeeft.

Ik heb ook de sfp xgspon bij AVM besteld voor de 5590 en de kabel die uit patchcover TK01 komt past op de xgspon. Deze heeft de blauwe. Connector 

Ik ben benieuwd hoe je dit gaat koppelen bij kpn.

Kunt hiervoor gewoon de stappen volgen die AVM zelf op hun website aangeeft.

Ja die link ken ik.

Ik was benieuwd of klonen ook wil bij kpn.

Dat werkt dus niet.?