Beantwoord

Waarom blokkeert KPN websites zoals rarbg.to en limetorrents.cc?

  • 30 March 2022
  • 48 reacties
  • 8912 keer bekeken

Ik krijg dan de melding dat een rechter in 2020 heeft bepaald dat kpn piratebay sites moet blokkeren. Dit zijn geen piratebay sites...

icon

Beste antwoord door Raymondt 31 March 2022, 11:27

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

48 reacties

Sinds afgelopen maandag zijn inderdaad bepaalde websites niet meer te bereiken via een KPN verbinding. Via andere verbindingen zijn diezelfde sites wel gewoon te bereiken. Resultaat via KPN verbinding is “Forbidden.  Access to <website adress> is declined. The server doesn't allow access to the page...” Duidelijk dat specifieke sites geblokkeerd worden door KPN of KPN heeft weer een DNS probleem waar ze nog geen weet van hebben. Want vreemde is bepaalde videos die op dezelfde dag zijn geupload in youtube spelen ook niet af, zowel op de PC als op andere apparaten. Scherm blijft gewoon op zwart bij alleen die filmpjes, maar een dag of 2 later kun je diezelfde filmpje wel gewoon probleemloos afspelen op alle apparaten maar loop je weer tegen hetzelfde probleem aan bij bepaalde nieuwe geuploadde filmpjes. 

Hier hetzelfde probleem, ik kan de sites die mikess73 noemt (plus een andere) niet meer bereiken. Het probleem is bij mij niet maandag, maar dinsdag laat in de middag begonnen. Ik krijg ook de genoemde melding niet, maar de sites laden gewoon niet (“This site can’t be reached”). 

Ik zou graag van KPN weten of deze sites actief geblokkeerd worden, en zo ja, waarom.

 

 

Ik kan die sites gewoon bereiken.

 

Ik kan die sites gewoon bereiken.

 

ik ook Jan maar ik gebruik ook hele andere dns servers dan die van kpn

jij ook toch ?

@mikess73 andere dns server invoeren en je kunt die sites weer benaderen

@peter-keetfm thnx dat lost het op!

Inderdaad. Had wat kenissen die ook KPN hebben rondgebeld en degenen die zelfs de publieke google DNS servers gebruiken of een andere DNS server hebben nergens last van. Duidelijk dat de DNS server van KPN een mankement heeft en anders zit KPN gewoon lekker specifieke sites te blokkeren. En wat fijn dat ze dit topic gewoon negeren.

 

JosjeFlosje, die melding wat ik noemde krijg ik als ik een analyse naar een site uitvoer waarom ik het niet kan benaderen. Via de normale manier krijg ik ook gewoon dat de sites niet laden.

Inderdaad. Had wat kenissen die ook KPN hebben rondgebeld en degenen die zelfs de publieke google DNS servers gebruiken of een andere DNS server hebben nergens last van. Duidelijk dat de DNS server van KPN een mankement heeft en anders zit KPN gewoon lekker specifieke sites te blokkeren. En wat fijn dat ze dit topic gewoon negeren.

 

JosjeFlosje, die melding wat ik noemde krijg ik als ik een analyse naar een site uitvoer waarom ik het niet kan benaderen. Via de normale manier krijg ik ook gewoon dat de sites niet laden.

ja de vraag waarom zou je een provider dns gebruiken ?

ik zelf gebruik al jaren opendns nu zo,n 2 jaar een betaalde versie van nextdns

deze laatste dat ik veel kan blocken reclames enz.

maar je kunt ook cloudflare dns pakken bijvoorbeeld er zijn er genoeg

 

 

Alternatief DNS, VPN, gebruik van een proxy, enz. is mij allemaal bekend. Maar ik wil graag weten of KPN deze sites specifiek blokkeert, en zo ja waarom. Blokkeren is iets wat KPN alleen doet als er juridische dwang achter zit, en zover mij bekend is geldt dat niet voor de genoemde sites.

Dus KPN, misschien kunnen jullie even reageren?

Ik kan ze niet bereiken en krijg de melding,

Deze pagina is onbereikbaar gemaakt op last van de rechter

 

Dit zegt mij dat KPN de sites bewust blokkeert.

Ik kan die sites gewoon bereiken.

 

ik ook Jan maar ik gebruik ook hele andere dns servers dan die van kpn

jij ook toch ?

@mikess73andere dns server invoeren en je kunt die sites weer benaderen

Hallo @peter-keetfm , bij controle bleek ik nog ergens 1.1.1.1 aan te hebben staan, na dit verwijderd te hebben lukt het me ook niet meer op die websites te komen en krijg ik de bewuste KPN-site over geblokkeerde websites.

 

Reputatie 7
Badge +9

Om een lang verhaal kort te maken: ja, die sites worden sinds deze week geblokkeerd.

Het langere verhaal: de blokkade die er rond the piratebay al enige tijd was is er gekomen na een rechtzaak tegen stichting Brein welke door Brein gewonnen is. Eind vorige week is er een nieuwe rechtzaak geweest die stichting Brein aangespannen heeft tegen provider Delta Fiber Nederland. Hierin heeft Brein verzocht tot een verplichting tot het blokkeren van de sites 1337x, limetorrents, YTS, rarbg, kickasstorrents en EZTV. Deze rechtzaak heeft Brein gewonnen.

Er is in een eerder stadium door alle Nederlandse providers een convenant ondertekend waarin staat dat als Brein een dergelijke rechtzaak tegen 1 van de providers wint, de rest van de providers zich aansluit bij deze uitspraak (de exacte juridische details ken ik niet precies, want ik ben geen jurist). Deze blokkades zullen dus sinds deze week bij elke Nederlandse provider gaan voorkomen.

Reputatie 7

@Raymondt, Het lijkt mij verstandig om de “vang-pagina” up-to-date te houden en de organisaties, IP adressen en/of domeinen die nu ook geblokkeerd moeten worden daar in op te nemen. 

Overigens worden deze sites door Ziggo (nog) niet geblokkeerd.

Reputatie 7
Badge +9

Ja dat is zeker de bedoeling @wjb , normaalgesproken doen we dit ook, maar in dit geval kwam de uitspraak van de rechter nogal plotseling (we wisten niet dat er uberhaupt een rechtzaak plaats zou vinden), dus het up to date maken van die vangpagina daar wordt nog aan gewerkt.

Om een lang verhaal kort te maken: ja, die sites worden sinds deze week geblokkeerd.

Het langere verhaal: de blokkade die er rond the piratebay al enige tijd was is er gekomen na een rechtzaak tegen stichting Brein welke door Brein gewonnen is. Eind vorige week is er een nieuwe rechtzaak geweest die stichting Brein aangespannen heeft tegen provider Delta Fiber Nederland. Hierin heeft Brein verzocht tot een verplichting tot het blokkeren van de sites 1337x, limetorrents, YTS, rarbg, kickasstorrents en EZTV. Deze rechtzaak heeft Brein gewonnen.

Er is in een eerder stadium door alle Nederlandse providers een convenant ondertekend waarin staat dat als Brein een dergelijke rechtzaak tegen 1 van de providers wint, de rest van de providers zich aansluit bij deze uitspraak (de exacte juridische details ken ik niet precies, want ik ben geen jurist). Deze blokkades zullen dus sinds deze week bij elke Nederlandse provider gaan voorkomen.

 

Ik ben normaal gesproken toch vrij goed op de hoogte mbt dit soort tech nieuws, maar berichten hierover heb ik nergens voorbij zien komen. Heb je misschien wat meer informatie hierover? Link naar de uitspraak oid?

Reputatie 7
Badge +9

Ik vraag het even na. Ik heb de uitspraak wel op papier, maar die mag ik uiteraard niet delen. Ik ga zoeken of er iets over online staat.

Ja dat is zeker de bedoeling @wjb , normaalgesproken doen we dit ook, maar in dit geval kwam de uitspraak van de rechter nogal plotseling (we wisten niet dat er uberhaupt een rechtzaak plaats zou vinden), dus het up to date maken van die vangpagina daar wordt nog aan gewerkt.

Wel een convenant tekenen en elkaar niet op de hoogte houden van een aanstaande rechtzaak? Charmant. Zou trouwens wel die pagina updaten met de nodige informatie.

 

Er is in een eerder stadium door alle Nederlandse providers een convenant ondertekend waarin staat dat als Brein een dergelijke rechtzaak tegen 1 van de providers wint, de rest van de providers zich aansluit bij deze uitspraak (de exacte juridische details ken ik niet precies, want ik ben geen jurist). Deze blokkades zullen dus sinds deze week bij elke Nederlandse provider gaan voorkomen.

 

Dat klopt niet. Hoewel er inderdaad een convenant is, geeft artikel 6 een internetprovider de mogelijkheid om niet mee te gaan in de uitspraak. Het gevolg daarvan is dat BREIN dan een nieuwe rechtszaak tegen die provider kan starten, om ze alsnog te dwingen.

Het zou dus een bewuste keus van KPN geweest zijn om ‘mee te doen’ met deze blokkade, geen noodzaak, als er inderdaad een gerechtelijke uitspraak tegenover Delta Fiber ligt.

Reputatie 7
Badge +9

Zoals aangegeven, ik ben geen jurist. De collega's van onze juridische afdeling zijn ook niet aanwezig op dit forum, en zullen dat waarschijnlijk in de toekomst ook niet gaan zijn, dus meer antwoorden als welke ik reeds gegeven heb, kunnen we simpelweg niet geven. Het is voor mij niet mogelijk om te vertellen waarom de juristen van KPN de beslissingen gemaakt hebben die ze gemaakt hebben, simpelweg omdat ik het niet weet. Zou ik het wel weten, of me erin laten informeren, dan zou ik waarschijnlijk een deel van die informatie alsnog niet in het openbaar mogen publiceren.

Hoewel ik dat begrijp, is het natuurlijk niet heel hoopgevend in het licht van de “XS4ALL wordt KPN, maar blijft onder de nieuwe naam voor dezelfde belangen en vrijheid vechten”-beloftes die er gedaan zijn.

Dan zou ik op z’n minst enige ruggengraat verwachten, en duidelijke publieke communicatie over wat er besloten is en waarom, zoals ook bij XS4ALL destijds het geval was. Niet het standaard bedrijfsriedeltje van “tja dat heeft een andere afdeling nu eenmaal besloten”.

Badge +12

Hier staat er ook het een en ander over vermeld.

Tsja… Bukken is voor KPN natuurlijk makkelijker dan vechten voor de vrijheid van informatie waar ze normaal zo te koop mee lopen.

Grappig dat de blokkade meteen ingevoerd kan worden, maar het lijstje waarop de geblokkeerde sites staan updaten blijkbaar meer moeite kost.

Maar goed, ik heb mijn antwoord. Dank!

Reputatie 7

Tsja… Bukken is voor KPN natuurlijk makkelijker dan vechten voor de vrijheid van informatie waar ze normaal zo te koop mee lopen.

Stel dat jij een boek geschreven hebt en dat boek wordt zonder toestemming (illegaal) als e-book door malafide sites vrij ter download beschikbaar gesteld.

Zou jij dan niet naar de rechter stappen om deze praktijken te stoppen?

En als die rechter dan beslist dat die site offline moet gaan betekent dat dan dat je als provider dan toch eigen rechter moet blijven spelen i.p.v. het gerechtelijke bevel gewoon te volgen.

Wel merkwaardig dat KPN nadat ze specifieke sites blokkeren vervolgens de klant in de duister laten en dan vervolgens pas nadat de klant om opheldering vraagt ermee naar buiten komt met flinterdun informatie wat daarna meer door klanten wordt aangevuld. Ik zou het prettiger vinden als KPN gewoon wanneer zoiets wordt besloten gelijk aangeeft van deze sites blokkeren we voortaan. We hoeven zelfs de reden geeneens te weten zolang we maar op de hoogte worden gesteld ipv dat we in de duister worden gelaten.

Wel merkwaardig dat KPN nadat ze specifieke sites blokkeren vervolgens de klant in de duister laten en dan vervolgens pas nadat de klant om opheldering vraagt ermee naar buiten komt met flinterdun informatie wat daarna meer door klanten wordt aangevuld. Ik zou het prettiger vinden als KPN gewoon wanneer zoiets wordt besloten gelijk aangeeft van deze sites blokkeren we voortaan. We hoeven zelfs de reden geeneens te weten zolang we maar op de hoogte worden gesteld ipv dat we in de duister worden gelaten.

Je bent eigenlijk al in het duister bezig door überhaupt dat soort sites te bezoeken. Mij interesseert het helemaal niets of dat soort sites nu wel of niet te bezoeken zijn, maar dat is persoonlijk.

 

Reputatie 7

Wel merkwaardig dat KPN nadat ze specifieke sites blokkeren vervolgens de klant in de duister laten en dan vervolgens pas nadat de klant om opheldering vraagt ermee naar buiten komt met flinterdun informatie wat daarna meer door klanten wordt aangevuld. Ik zou het prettiger vinden als KPN gewoon wanneer zoiets wordt besloten gelijk aangeeft van deze sites blokkeren we voortaan. We hoeven zelfs de reden geeneens te weten zolang we maar op de hoogte worden gesteld ipv dat we in de duister worden gelaten.

Wat mij betreft doet KPN dat keurig op de vang-pagina die getoond wordt als je naar rarbg.to of limetorrents.cc gaat.