Vraag

Waarom DHCP binding gebruiken bij DMZ als je ook direct MAC adres kan invullen?

• 28 februari 2017
  • 2 reacties
  • 2071 keer bekeken

Ik wil mijn eigen router achter de experiabox v10 zetten. Ik kan op de pagina over DMZ in de experiabox bij 'Input modus' kiezen voor Ip adres of Mac adres.

Op deze pagina over een eigen router gebruiken (https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/gebruik-eigen-router-achter-de-experia-box-164983) lees ik het volgende:
"Bepaal het MAC adres van de WAN (Internet) poort van jouw eigen router. Maak een "DHCP binding" (static DHCP) voor het gevonden MAC adres. Zet de DMZ functionaliteit aan en vul het gebruikte IP adres in bij de DMZ Host."

Waarom zou ik gebruikmaken van DHCP binding als ik het MAC adres ook direct kan invullen?

Daarnaast snap ik niet of ik DMZ-IPv4 of DMZ-IPv6 moet gebruiken? Of beide? Wat is het voordeel om de een of de ander te gebruiken?

Alvast ontzettend bedankt!

2 reacties

Reputatie 7
Op de V10 kan je rustig de DMZ Host koppelen op MAC adres, ook ik heb de DMZ Host (IPv4 en IPv6) op basis van MAC adres gekoppeld.
De V10 is ook de eerste Experia Box waar dit m.b.v. MAC adressen geconfigureerd kan worden. Op de oudere Experia Boxen kon dit alleen op basis van IP adres.
Het klopt dat het WAN IP adres van de eigen router dan nog steeds kan wijzigen maar dat hoeft geen enkel probleem te zijn. Alleen als je vanaf het LAN achter de Experia Box jouw tweede router wilt kunnen benaderen is een vast IP adres (DHCP-binding) gewenst.
Reputatie 7
Badge +30
Volgensmij kan het ook op MAC maar dan kan het WAN adres van je eigen router nog steeds veranderen.
Als je eigen router ook een IPv6 WAN krijgt toegewezen dan wil je zowel IPv4 als 6 gebruiken. Anders alleen 4

Reageer