Beantwoord

Waarom is alleen mijn eigen wifi netwerk NIET zichtbaar op Dell Inspiron 17-3737 en Dell Studio1555 met Windows 10 Home?

  • 4 June 2020
  • 14 reacties
  • 756 keer bekeken

Dell Inspiron 17-3737

Dell Studio 1555

Beide laptops zijn oud en traag maar werken nog goed. (Met wat geduld)

Maar het is mij een raadsel waarom beide laptops alle wifi netwerken rondom mijn huis kunnen zien, maar niet mijn eigen netwerk. 

Mobiele telefoons, tablets, en 3 Lenovo laptops hebben geen enkel probleem met de wifi hier...…

Handmatige resets van de modem geven geen oplossing.

Automatische resets van de modem via mobiel, tablet, Lenovo laptops en zelfs de Dell laptops (maar dan bekabeld) geven geen oplossing.

Wel opmerkelijk dat de KPN servicetool een wifi-test uitvoert maar niet detecteert dat de aansluiting bekabeld is en dus zinloos is.

De Dell laptops werken wel op Ziggo wifi.

De Dell klantenservice geeft geen oplossing en de apparaten zijn buiten garantie. (Het ligt ook niet aan de laptops anders zou het op Ziggo ook niet werken)

Graag een oplossing hiervoor. 

Bij voorbaat dank.

Dhr. Zalmijn 

icon

Beste antwoord door Hoopvol 10 June 2020, 21:32

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

14 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Welkom op het forum @Eigen wifi niet zichtbaar!

Ik denk graag even met je mee, het is natuurlijk vreemd dat deze 2 laptops als enige apparaten geen verbinding kunnen krijgen met je eigen wifi netwerk :thinking:

Wat me niet helemaal duidelijk wordt uit je verhaal: is dit iets recents en hebben de laptops eerder wél verbinding kunnen maken? Of heb je het nog niet eerder geprobeerd en kom je er nu achter dat het niet goed gaat?

Reputatie 7
Badge +9

Je geeft aan dat de laptops al ouder zijn. Zou het kunnen zijn dat deze enkel met de 2,4ghz WiFi werken en dat je WIFI van je netwerk nu enkel op de 5ghz uitzend.

Reputatie 7
Badge +20

Ik heb geen reactie meer van je gezien dus ga ik ervan uit dat je geen verdere hulp nodig hebt. Anders hoor ik het graag!

Ik heb niet zoveel geduld en heb maar een router gekocht, aangesloten op jullie modem. De laptops kunnen wel op de nieuwe router op de wifi. Het probleem ligt echt in jullie modem.

 

Jammer.......

Reputatie 7
Badge +21

Hallo @Eigen wifi niet zichtbaar , welk KPN modem heb je gekregen? Naam/type zoals genoemd op etiket aan achterzijde.  

En nog even een antwoord op de vragen:

Als je de typenummers opzoekt, dan kun je zien dat deze 2 apparaten alleen 2,4Ghz aankunnen.

Kennelijk is het dus niet zo dat men van afstand kan zien of de modem wel of niet uitzend in 2,4Ghz of 5Ghz.

Telefonisch is verteld dat de modem in orde is. 

Vóór de klacht heb ik nooit naar die instellingen gekeken.

De Dell Studio 1555 heeft eerst wel verbinding gehad, daarna niet meer. De Dell Inspiron 17-3737 kwam later en heeft het nooit op de wifi gedaan.

Jammer dat er geen reactie is op de kpn servicetool die niet detecteert dat de verbinding bekabeld is.

Wederom, jammer......

Als je de zwarte KPN BOX 12 hebt: deze zit standaard op wifi 6 en via 2.4 en 5 Ghz, Die oude laptops zullen het wifi 6 niet herkennen en dus niet aangeven (netwerk niet te zien in lijst). Om wifi op de oudjes (ook) te kunnen gebruiken dien je de BOX 12 op wifi 4 (802.11n) in te stellen. Dan zullen die oude laptops het er op doen.

Zie ook deze vraag gelijk aan die van jouw:
https://forum.kpn.com/internet-9/laptop-kan-wifi-netwerk-niet-vinden-503817

Goed antwoord.

Maar ik heb een witte kpn box.

Is de oplossing dan anders?

Ja. Want dan zal er een héél andere oorzaak zijn! @Eigen wifi niet zichtbaar .

Heeft geen enkel apparaat wifi? Welke witte Experiabox heb je? V8, V9, V10 of V10A?

Achterop de box zie je de SSID (en WPA) van het netwerk wat ie heeft. LET OP: heb je ooit de wifi-tool gebruikt dan worden (oude) gegevens van het netwerk gehaald.

Experia Box v10A 
VRV9517UWAC34-A-99 

ART. NO: 847740  
SSID (Network Name): VRV9517480DE7 

S/N: J829652416 

 

Wifi tool meerdere malen geprobeerd.

Alle andere apparaten hebben gewoon wifi.

(Zie oorspronkelijk bericht)

Alle andere apparaten hebben gewoon wifi.

Moet dus aan apparaat liggen lijkt mij.

Welk apparaat niet? Hoe oud? Welk besturingssysteem?

P.S. Bij mijn buur was de wifi op haar pc ook niet om over naar huis te schrijven. Op de tablet en telefoon wel goed. Ook in de buurt van de pc. Wifi-usb-stick gekocht voor de pc en … prima. Conclusie: ingebouwde wifi stuk (mogelijk de antenne).

Reputatie 7
Badge +20

Jammer dat er geen reactie is op de kpn servicetool die niet detecteert dat de verbinding bekabeld is.

Pardon, deze had ik even gemist, dat is inderdaad wel heel erg merkwaardig. Zodra de verbinding NIET via je eigen wifi netwerk gaat, zou de servicetool direct weer moeten geven dat je verbinding moet hebben met je eigen wifi netwerk. Waarom dit in jouw geval anders is gelopen, is mij een raadsel.

Verder hoort de V10A zowel op 2,4Ghz als op 5Ghz uit te zenden, dus dat je 2 laptops die beide via 2,4Ghz werken het netwerk helemaal niet zien, is ook merkwaardig :thinking:

Fijn dat je al een andere router hebt gekocht en dat de laptops daar wel mee verbinden! 

PeterG schreef:

 

Alle andere apparaten hebben gewoon wifi.

Moet dus aan apparaat liggen lijkt mij.

Welk apparaat niet? Hoe oud? Welk besturingssysteem?

P.S. Bij mijn buur was de wifi op haar pc ook niet om over naar huis te schrijven. Op de tablet en telefoon wel goed. Ook in de buurt van de pc. Wifi-usb-stick gekocht voor de pc en … prima. Conclusie: ingebouwde wifi stuk (mogelijk de antenne).

Wederom, het ligt niet aan de apparaten. In het oorspronkelijk bericht staat dat de laptops probleemloos werken op ziggo wifi..…

 Typenummers staan in het oorspronkelijk bericht. 

Beide apparaten zijn meer dan 8 jaar oud.

Beide hebben windows 10

 

PeterG schreef: 

Als je de zwarte KPN BOX 12 hebt: deze zit standaard op wifi 6 en via 2.4 en 5 Ghz, Die oude laptops zullen het wifi 6 niet herkennen en dus niet aangeven (netwerk niet te zien in lijst). Om wifi op de oudjes (ook) te kunnen gebruiken dien je de BOX 12 op wifi 4 (802.11n) in te stellen. Dan zullen die oude laptops het er op doen.

 

Zoals ik zei, dit lijkt een goed en plausibel antwoord.

Graag zou ik meer uitleg en instructies daarover willen hebben om dit te doen op een V10A.

Bij een V10A wordt standaard wifi 4/5 uitgezonden. Daar kunnen de oudste apparaten mee overweg. De V10A doet dat op 2,4 en 5 Ghz.

Die Dell’s kunnen alleen overweg met 2.4 Ghz wifi.

Als het goed is zendt de V10A beide uit met dezelfde SSID.

Het is natuurlijk mogelijk dat 2,4 Ghz niet (goed) werkt. Check dat met de wifi-analyzer (zie dit topic).

Er zijn inlogproblemen met de V10A. Je kunt het nog het beste doen met het oude Internet Explorer 11 (browser). Die is ook te vinden in Windows 10 (onder :mag_right: en dan apps). Meer tips.

Je kunt het ook nog oplossen met de Dell’s met een wifi-usb-stick. Dan upgrade je de wifi dus hardwarematig :slight_smile: .