Wan subnet als vlan in LAN subnet edgerouter x

  • 9 March 2019
  • 17 reacties
  • 539 keer bekeken

Reputatie 3
Ik wil graag mijn WAN subnet via vlan naar mijn LAN subnet hebben op mijn edgerouter x.
Weet iemand of dat kan met de ER X.
Met een tplink 1043 en openwrt lukt dat wel en hoop dat dat ook lukt met een ER.

Vriendelijke bedankt voor het meedenken alvast

groet

17 reacties

Reputatie 7
Welk vlan wil je bridgen?
Heb je het topic "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box" al gelezen.
In het daar opgenomen configuratiebestand voor de Edgerouter X met telefonie zit een bridge tussen vlan 7 op het WAN en vlan 7 op LAN poort 1 (eth1.7).
Reputatie 3
Aaha, ja ben dat topic aan het lezen. Wist niet dat dat met bridging ging. Had het wel gezien maar niet zo gedacht. Ik ga het bekijken en proberen. Bedankt

edit: maar wel even voor de duidelijkheid, ik heb de edge niet als vervanging. Omdat ik dsl heb, staat ie als dmz achter de experiabox.
Ik heb dus geen vlan aan de wanzijde. Die kan ik toch niet zelf creeeren? Heb het geprobeerd maar krijg geen ipadres op een zelfgemaakte vlan, wel op de interface eth0 zelf
Reputatie 7
Wat wil je bereiken?
Welke vlan wil je dan bridgen?
Reputatie 3
Op mijn netgear gs108e switch heb ik een vlan voor iptv in de range van de experiabox (192.168.3.0/24) dmv een utp-kabel tussen experiabox en switch

vanuit de ER X komt ook een utp die zorgt voor het 192.168.1.0/24 subnet

maar ik wil die lijn tussen EB en switch er tussen uit en dat via de edgerouter laten lopen.

Dus op de wan komt 192.168.3.0/24, maar dat subnet wil ik ook via een vlan via de edgerouter vanuit eth1 naar de switch

er is komt dus geen vlan binnen op eth0.
Reputatie 7
Dus je wilt WAN vlan 4 bridgen naar jouw ER.
Dat zal helaas niet gaan immers aan de LAN zijde van de Experia Box worden helemaal geen vlans gebruikt en op de WAN zijde kan je niet inhaken omdat je een VDSL aansluiting hebt.
Reputatie 3
Dat vermoeden had ik al.
Met een tplink lukt het wel omdat daar de wan op vlan 2 zit.
Dacht dat je met de ER ook wel zoiets in kon stellen. Maar helaas. Dan houd ik het bij de huidige setting
Reputatie 7
Maar hoe had je die TP-Link dan aangesloten?
Ook als tweede router achter de Experia Box of ...?

Ik denk overigens dat je er verstandig aan doet om de TV streams bij de EdgeRouter X weg te houden, er zijn best nog wel wat meldingen dat IGMP snooping niet echt goed lijkt te werken op de EdgeRouter X.
Reputatie 3
Ja op dezelfde manier. In Openwrt (zie foto)

Reputatie 3
En als ik eth0 ook in switch0 opneem? Dat is blijkbaar in openwrt ook
Reputatie 3
Ja miss kan ik het beter gescheiden houden indd. Het werkt nu uitmuntend. Maar het leverde me een extra poort op, op de switch
Reputatie 7
Ja op dezelfde manier. In Openwrt (zie foto)


Deze configuratie zet op die TP-Link wel twee vlans op, maar zo te zien wordt vlan 2 helemaal niet gebruikt. Het heeft ook helemaal geen zin om vlan 2 te definiëren immers vanaf de Experia Box krijg je toch al alles aangeleverd via één en hetzelfde vlan.
Reputatie 3
Jawel, op vlan 2 zit de wan. Door op een lanpoort een trunk te maken van vlan 1 en 2, kon ik zo beide subnetten naar de switch sturen.
Of de experiabox wel of geen vlan’s uitstuurt, is hier niet van toepassing. Bij de edgerouter dus wel helaas. Tenzij ik, zoals ik al eerder zei, eth0 in de switch zet. Maar weet nog niet of dat lukt.
Reputatie 7
De de WAN poort van de TP-Link was op vlan 2 via een switch verbonden met een LAN poort van de Experia Box. Klopt dat?
Wat bedoel je dan met "Trunc-Port to another Router" op LAN poort 2?
Vertel met ook eens wat er dan die eth0 en eth1 voor een "poorten" zijn op die TP-Link en op welke poort die switch was aangesloten.

Je moet eth0 op de EdgeRouter niet binnen de switch plaatsen. eth0 is in de configuratie immers de WAN poort van de router en de switch is voor de LAN poorten.
Reputatie 3
De wan van de tplink ging rechtteeks naar een lan van de experiabox. In de tp link stond ie op vlan 2. In de tplink ging hij door de cpu (eth0 denknik) naar vlan 1, de switch op. Zo heb ik dat toendertijd begrepen. Cpu is de NAT denk ik dan.

Die rooie tekst kan je vergeten. Is een plaatje van internet. Heeft niks met dit te maken.

Eth0 en eth1 zijn interne interfaces en geen fysieke NIC’s. Wat ze exact doen weet ik niet maar volgens mij zoals ik hierboven beschreef
Reputatie 3
Even ter verduidelijking van wat de eth0 en eth1 doen in de tp link

Reputatie 7
Op de EdgeRouter kan je een vlan aan de WAN zijde ofwel bridgen ofwel als WAN netwerk houden. Beide gaat niet.
Maar goed, al zou dat kunnen, mijn advies zou nog steeds zijn om de IGMP streams bij de EdgeRouter X weg te houden, ten koste van die éne poort op jouw switch.
Hoe minder componenten in de route hoe beter.
Reputatie 3
Ja ik hou het bij de huidige setting.

Reageer