Beantwoord

Wandcontactdoos kopen en installeren

  • 4 December 2019
  • 12 reacties
  • 1938 keer bekeken

Hoi,

Onlangs is in ons nieuwe huis de KPN-monteur langsgekomen om de boel aan te sluiten. We wonen in recente bouw en zijn de eerste bewoners met KPN. Zodoende was er wel een kabel in de muur voor KPN, maar nog geen contactdoos. 

 

De monteur heeft aan de zeer korte kabel een stekkertje gemaakt en in de router geplugd, alles werkt. Alleen kan de router nu niet verder dan 1 cm van de muur af worden gezet omdat de kabel in de muur zo kort afgeknipt is.

 

Ik wil dus een wandcontactdoos installeren, waar je dan weer een internetkabel in kan pluggen, zodat ik een router normaal in de kast kan zetten. Alleen ben ik verstrikt geraakt in cat5, 5e, 6 en 7. Er ligt hier glasvezel en ik wil een contactdoos die mogelijke snelheden ook aan kan.

 

Dus de vraag is: Welke wandcontactdoos moet ik hebben? 

 

En ik moet zeker het stekkertje er weer afknippen? Waardoor de draad zo mogelijk nóg korter wordt. Of kan dit ook anders?

 

Alvast dank voor de hulp!

icon

Beste antwoord door Anonymous 5 December 2019, 08:22

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

12 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Cat 6 is prima. Maar ... waarom is die kabel niet langer? Waar loopt de kabel naar toe? Het glasvezel modem hangt gewoon in de meterkast? En de Experiabox staat in de woonkamer?

De experiabox staat inderdaad in de woonkamer en de kabel daarvandaan leidt naar de meterkast. Dat is overigens wel een flinke afstand, want de meterkast zit beneden bij de voordeur. 

 

Maar goed, ik heb er echt flink hard aan getrokken en ik krijg er geen millimeter bij.

 

Ik zal een cat6 inbouw wandcontactdoos aanschaffen dan.

Reputatie 7
Badge +24

Is het een kabel met soepele kern, of met harde kern?

Hallo @fjetz , plaats s.v.p. eens een foto van de aansluiting.

 

Hallo @fjetz , plaats s.v.p. eens een foto van de aansluiting.

 

 

Reputatie 7

Heel belangrijk blijft de vraag of die kabel stugge aders heeft of soepele.

Bij soepele aders is elke ader gemaakt van een bundeltje dunne koperdraadjes terwijl deze bij stugge aders gemaakt is van één koperdraadje.

Alleen stugge kabels zijn af te monteren op een LSA strip in een wandcontactdoos.

Hoe kan je zien of het een netwerkkabel met soepele of stugge aders betreft?

Een netwerk kabel met stugge aders buigt veel minder goed.

Reputatie 7
Badge +21

Is het niet makkelijker een koppelstukje en een kabel te gebruiken?
Is het een RJ 12 (4 draden) of een RJ 45 (8 draden) kabeltje?

RJ 12 (4draden) 

RJ 45 (8 draden)

Reputatie 7
Badge +24

Of Google eens op "keystone wandcontactdoos". Dan hoef je dus niet dat stekkertje eraf te knippen, maar klik je dat er gewoon aan de achterkant in. Ik met zeggen dat ik er geen ervaring mee heb.

Is het niet makkelijker een koppelstukje en een kabel te gebruiken?
Is het een RJ 12 (4 draden) of een RJ 45 (8 draden) kabeltje?

RJ 12 (4draden) 

RJ 45 (8 draden)

Hallo @huistijger  en @fjetz , het is een RJ45 aansluiting,  de lan kabel in wan poort modem, gewoon een koppelstukje kopen en een lan kabel in de gewenste lengte, probleem opgelost.

 

Dank voor jullie hulp allen! Ik ga ermee aan de slag en zal de oplossing nog posten hier. 

Reputatie 7

Zo'n Keystone snap-in met bijbehoherende wandcontactdoos is wellicht een zeer eenvoudige en nette oplossing met het minste risico bij installatie.

Reputatie 7
Badge +15

@fjetz Welkom op het forum. Ik zie dat je al goed geholpen bent door de mede forumgebruikers. Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik dit natuurlijk graag!