Beantwoord

Wandcontactdoos telefoonkabel ombouwen

  • 14 October 2019
  • 9 reacties
  • 5039 keer bekeken

Goedemiddag,

Op onze opbouw (2e etage) is er een stekkerdoos aanwezig waar nu enkel een stekker formaat telefoonaansluiting op past. HIeronder wat foto’s van de situatie.

Om ook internet + TV op deze etage bedraad aan te sluiten vroeg ik mij af of deze aansluiting gemakkelijk omgebouwd kan worden naar een variant waarop in een UTP stekker in kan pluggen?

Zoals op de foto te zien is is de aansluiting nu niet werkend omdat de kabel niet is aangesloten op de stekkeraansluiting. In de grijze kabel zitten 4 kleine draadjes in de kleuren blauw, rood, oranje en wit.

 

 

Admin: titel aangepast i.v.m. vindbaarheid.

icon

Beste antwoord door Rutjes87 28 October 2019, 20:02

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Dit is volgens mij een isra punt. Hier hoor je vanaf te blijven. Hoe komt dit hier? Nieuw huis? Net gekocht? Heb je elders in huis nog zo'n punt waar je de Experiabox op aangesloten hebt? Want dat is de functie van dit stopcontact. Het is een telefoonaansluiting van KPN. Deze kun je zeker niet ombouwen. Dan zal je een compleet andere kabel nodig hebben.

Dit is een aansluiting op de 2e etage. Dit betreft een opbouw bovenop de eerste verdieping die de vorige bewoners erop hebben laten bouwen.

In mijn woonkamer komt het signaal binnen en heeft de KPN monteur toen de experiabox op aangesloten.

Reputatie 7
Badge +24

Ok. En had die opbouw dan een eigen aansluiting ofzo? Werd die verhuurd? Heeft u meerdere huisnummers? Want normaal gesproken zou er maar 1 zo'n isra punt in huis aanwezig moeten zijn.

Het huis is een normale eengezinswoning van steen. Standaard met 1 etage. In de hele wijk zijn er woningen die later een opbouw erop hebben laten plaatsen. Dit is dus ook bij onze woning het geval. 

Reputatie 5
Badge +6

Kun je in de meterkast ergens zien of deze kabel is doorgetrokken naar boven. Dat zou dan moeten zijn bij de aansluiting waar de experiabox aan zit. Als het een doorgetrokken kabel is en je boven geen telefoon nodig hebt, zou die kabel kunnen vervangen door een utp kabel die je aansluit op je experiabox en boven op een utp wandcontactdoos.

Reputatie 7
Badge +24

Ja. Maar dat is dus geen ombouwen, maar vervangen :grin:

Het zou kunnen wezen dat die grijze kabel al een utp kabel is.

Reputatie 5
Badge +6

Als de kabel 4 aders heeft dan is dat dus geen upt kabel. Als je een utp aansluiting wilt hebben zul je de kabel moeten vervangen. 

Reputatie 6
Badge +9

Dag @Rutjes87. Van harte welkom hier. @Nick83 heeft het bij het juiste eind: dit is een wandcontactdoos, waarop je de Experia Box aansluit. Volgens mij hebben @Nick83 en @r_k je ook al van een duidelijke uitleg voorzien. Ben je daarmee geholpen? Als je nog aanvullende vragen hebt, laat het dan gerust weten. 

Het probleem is verholpen. Ik had zeer instabiele verbinding tussen de DVS in woonkamer (naast modem) en die op de 2e etage. Waarschijnlijk ergens verstoring in het elektriciteitsnet.:triumph: Dus tv kijken ging vaak haperend. Vandaar dat ik de mogelijkheid bekeek om dit bedraad op te lossen via die aansluiting daar. Dat was dus geen optie.

 

De DVS nog op meerdere stopcontacten geprobeerd maar zonder verbetering. Zojuist de DVS een verdieping lager geprobeerd en had direct een helder wit led lampje die nu constant blijft branden en dus een goede verbinding heeft met de DVS die aan de experiabox zit in de woonkamer. Vanuit die kamer op de 1e verdieping kon ik eenvoudig een nieuwe utp kabel doortrekken naar onze slaapkamer die er pal boven zit. 

 

Eindstand: super scherp beeld op de tv zonder haperingen. :grinning:

Reageer