Beantwoord

Wanneer nieuwe KPN configuratie laden op mijn USG (ex-Telfort)?

  • 16 October 2021
  • 6 reacties
  • 160 keer bekeken

Goedemorgen allemaal,

Ik ben een ex-Telfort klant en heb mijn huidige netwerk prima draaiend op een Ubiquiti USG.

Nu heb ik van KPN een bericht gekregen dat ik mijn configuratie moet omzetten op 18 oktober 2021 omdat ik anders zonder een werkende internetverbinding zit.

De juiste werkwijze en bestanden heb ik hier al gevonden (prima forum hoor!), maar ik vraag me af wanneer ik deze configuratie moet laden.

 

Moet dat persé op 18 oktober aanstaande of kan ik dat nu ook doen?

Het is nogal een klusje, dus ik doe het bij voorkeur 1 keer.

 

Dank jullie wel voor het antwoord alvast!

Christian

 

icon

Beste antwoord door Babylonia 16 October 2021, 12:06

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

6 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Verwijderd 

Vraag verkeerd begrepen. 

Reputatie 7
Badge +10

???

Maar op 18 oktober 2021 wordt de update automatisch naar jouw toestel gestuurd:

Toestel??
@ChristianJ  zal de originele “Telfort” Experia Box aan het vaste internet moeten hangen, om de update van de juiste firmware in de modem/router gepusht the krijgen, zodat die erna geschikt is voor de KPN internet structuur.  Dat zal doorgaans in de nachtelijke uren gebeuren.
(Staat vermeld in de vooraankondiging).

Die Experia Box blijf je nodig hebben voor het geval er een storing mocht zijn met internet. KPN geeft namelijk alleen support met de eigen KPN spullen, die zul je er dan tijdelijk aan moeten hangen.
 

  • Het is belangrijk dat je je toestel op de dag van de update aan hebt staan.
    Rond 11:00 uur wordt de update naar je simkaart gestuurd.

Er zit helemaal geen simkaart in een Experia Box modem/router.

Ik denk dat je in de war bent met een mobiele telefoon. Maar daar is helemaal geen sprake van.

Zolang de Experia Box nog niet is aangesloten en er nog geen update heeft plaatsgevonden blijven er gedurende 5 dagen twee systemen ter beschikking, Telfort en KPN. Heb je 5 dagen de tijd om die update alsnog een keer te laten uitvoeren in de Experia Box.

Nadat de Experia Box is voorzien van nieuwe firmware wordt achterliggend de Telfort internet structuur uitgeschakeld en blijft alleen de KPN structuur werken. Erna kun je de Ubiquiti USG  weer aansluiten, die je op zijn beurt zal moeten aanpassen met de instellingen die voor KPN gelden.

@ChristianJ
De bevindingen van mijn eigen omzetting met een Experia Box V8 eind augustus
kun je < HIER > lezen.  Misschien dat je daar nog iets aan extra info uit kunt halen.
En “monteursreset” voor de Experia modellen V10 en V10A die ik een week later heb uitgevoerd.

Reputatie 7
Badge +28

@Babylonia 

Ik ging inderdaad uit van een toestel. 

Reputatie 7

Het is nogal een klusje, dus ik doe het bij voorkeur 1 keer.

Maar het omzetten van jouw USG van Telfort naar KPN stelt toch niet zoveel voor.

eth34 wordt eth6 en i.p.v. DHCP moet je een PPPoE verbinding opzetten.

Dank je wel voor jullie hulp.

@Babylonia Even voor de duidelijkheid, zou de onderstaande aanpak werken dan?:

  1. ik kan morgen overdag dus mijn USG aanpassen, daarna blijft mijn internet en TV werken (vermits ik dat correct doe natuurlijk). :wink:
  2. In de week na de 18e kan ik mijn Experiabox een keer inprikken om de deze ook te laten upgraden door KPN.

Correct?

Reputatie 7
Badge +10

Ik zou het andersom doen, eerst omzetten met de Experia Box, zodat je zeker weet dat zowel de upgrade van de firmware goed heeft uitgepakt, alsook erna het systeem naar KPN wordt omgezet. Daarna nog even die kleine wijziging voor je USG aanpassen.
(VLAN 34 naar VLAN 6 + PPPoe aanmelding).