Beantwoord

Wat betekent melding: "Gateway [f0:9f:**:**:**:5f] IPS handtekeningupdate heeft een probleem aangetroffen" in het logboek van mijn Unifi?

  • 4 October 2021
  • 3 reacties
  • 104 keer bekeken

Vandaag kreeg ik het volgende bericht in mijn logboek van Unifi.

Gateway [f0:9f:**:**:**:5f] IPS handtekeningupdate heeft een probleem aangetroffen

 

Iemand een idee wat dit betekend en hoe ik dit kan oplossen? Ik heb de instellingen - ‘image’ gebruik welke op dit forum is aangegeven. 



Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

icon

Beste antwoord door GeSp 17 October 2021, 14:39

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

3 reacties

Reputatie 7
Badge +18

Hallo @DannyD88 

IPS staat voor Intrusion Prevention System, maar Ubiquiti heeft het soms ook over Intrusion Protection System, komt in feite op hetzelfde neer.
Dat systeem werkt met een bestand waarin signatures (handtekeningen) staan (net zoiets als bij een antivirus pakket) aan de hand waaraan de router bepaald of er connectie gemaakt mag worden.
Die foutmelding betekent dat hij het bestand niet kan ophalen of dat er fouten inzitten waardoor hij het niet kan laden.
Ik heb IPS hier ook even aangezet op een USG en krijg precies dezelfde fout, lijkt mij dus een probleem bij Ubiquiti.
Het oude bestand zou in dit geval aktief moeten blijven, even afwachten tot ze bij Ubiquiti het probleem hebben opgelost, je kan er zelf verder niets aan doen.

Super bedankt voor je reactie. Dan gaan we eens afwachten :wink:

Reputatie 7
Badge +18

Hoi @DannyD88 

 

Aangezien de USG nog steeds niet de IPS signatures kon updaten heb ik verder gezocht en het blijkt aan een verlopen Root certificaat te liggen.

Je kan hier vinden hoe je dat certificaat update: https://community.ui.com/questions/Fix-Solution-Lets-Encrypt-DST-Root-CA-X3-Expiration-Problems-with-IDS-IPS-Signature-Updates-HTTPS-E/0404a626-1a77-4d6c-9b4c-17ea3dea641d

 

Ik heb het net zelf op een USG-4-Pro getest en daar haalt hij nu weer de updates binnen.