Beantwoord

Wat zijn de voordelen van de fritzbox t.o.v. de KPN Experiabox?

  • 25 March 2020
  • 21 reacties
  • 10987 keer bekeken

Reputatie 1

Wat is het voordeel om de fritzbox te gebruiken ipv de experiabox van kpn?

Heeft het nut om de fritzbox op de experiabox aan te sluiten, of liever ipv de experiabox te plaatsen?

Admin: titel aangepast i.v.m. vindbaarheid topic
topic verplaatst naar juiste board

 

icon

Beste antwoord door Nadia 30 March 2020, 12:12

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

21 reacties

Badge +19

Als je tevreden bent met de experiabox kan je het beter zo houden. Als je graag met modems speelt is een Fritzbox een mooi speeltje schijnt.

Reputatie 1

Ik lees verschillende berichten dat de experiabox niet zo goed is als de meeste modem/routers.

 

Badge +12

Het ligt er een beetje aan waarmee je het vergelijkt en wat je doel is.

Ik had bij KPN een V10. Prima router/modem. De V10a levert wel eens problemen op lees ik hier op het forum. Nu heb ik via XS4ALL een Fritz!Box 7590. Top-apparaat en 0 storing. Ik werk ook met eigen accesspoints en dat wil op de Fritz!Box gewoon beter werken dan op de EB. Het is dus mede afhankelijk hoe je de Experiabox ervaart en hoe het met wifi is gesteld. De Fritz!Box geeft daarin meer mogelijkheden en een betere kwaliteit.

Reputatie 7

Ik lees verschillende berichten dat de experiabox niet zo goed is als de meeste modem/routers.

Ervaar je problemen met de Experia Box?

Zo ja, welke?

Mis je functionaliteit in de Experia Box?

Zo ja, welke?

 

Is het antwoord op beide vragen “nee”, dan is de Experia Box prima.

Reputatie 6
Badge +8

Wat is het voordeel om de fritzbox te gebruiken ipv de experiabox van kpn?

Heeft het nut om de fritzbox op de experiabox aan te sluiten, of liever ipv de experiabox te plaatsen?

Admin: titel aangepast i.v.m. vindbaarheid topic
topic verplaatst naar juiste board

 

Als je je dit afvraagt is het antwoord eigenlijk heel simpel: Waarschijnlijk geeft het jou geen voordelen.

 

Je kan op een Fritz!Box veel meer instellingen maken en zaken zelf regelen. Als je momenteel niets mist in je Experiabox, dan biedt het verder geen meerwaarde.

Wil je thuis bepaalde services gaan draaien, regels aanmaken over toegang tot internet, poorten blokkeren of juist forwarden, bepaald verkeer een andere prioriteit geven (iets om ook mee uit te kijken) en dat soort zaken, dan kan een Fritz!Box voordelen leveren. Maar dan was je daar in het verleden waarschijnlijk ook al tegenaan gelopen.

Je lijn wordt niet sneller/beter door een Fritz!Box.

Kortom, een eigen modem is voor de nerds onder ons.:relaxed:

Wat is het voordeel om de fritzbox te gebruiken ipv de experiabox van kpn?

Heeft het nut om de fritzbox op de experiabox aan te sluiten, of liever ipv de experiabox te plaatsen?

Admin: titel aangepast i.v.m. vindbaarheid topic
topic verplaatst naar juiste board

 

Als je je dit afvraagt is het antwoord eigenlijk heel simpel: Waarschijnlijk geeft het jou geen voordelen.

 

Je kan op een Fritz!Box veel meer instellingen maken en zaken zelf regelen. Als je momenteel niets mist in je Experiabox, dan biedt het verder geen meerwaarde.

Wil je thuis bepaalde services gaan draaien, regels aanmaken over toegang tot internet, poorten blokkeren of juist forwarden, bepaald verkeer een andere prioriteit geven (iets om ook mee uit te kijken) en dat soort zaken, dan kan een Fritz!Box voordelen leveren. Maar dan was je daar in het verleden waarschijnlijk ook al tegenaan gelopen.

Je lijn wordt niet sneller/beter door een Fritz!Box.


Lijn niet sneller je bedoelt internet snelheid

Ik haal met de fritzbox ruim 100mbit meer up

op mijn 500/500 verbinding

dan de experiabox v10

Reputatie 7
Badge +7

Het voordeel van een Fritz is dat alles compatible is met elkaar. Zelf heb ik de 7590 als router en via een LAN naar de 7560 als extra WIFI repeater ingesteld. Ook een 1750E (FB repeater) is in het MESH netwerk opgenomen, wat heel lekker werkt. Gelukkig dat KPN nu ook FB’s gaat gebruiken, wat XS4ALL overigens al jaren doet!

Badge +19

@driemaster conclusie; leuk voor degene die graag met modems speelt maar anders voegt het niets toe. 

@driemaster conclusie; leuk voor degene die graag met modems speelt maar anders voegt het niets toe. 


Onzin

Reputatie 7
Badge +24

@driemaster conclusie; leuk voor degene die graag met modems speelt maar anders voegt het niets toe. 


Onzin

Nou ja... waarom?

Ik zal het nog sterker vertellen: voor iemand die wel graag met routers knutselt voegt die fritzbox ook niets toe. Want: geen vlan :no_mouth:

Ze hebben wat extra opties tegenover de Experiabox. Maar de echte knutselaar die alles uit de kast wel trekken, die kan er nog niet veel mee.

@driemaster conclusie; leuk voor degene die graag met modems speelt maar anders voegt het niets toe. 


Onzin

Nou ja... waarom?

Ik zal het nog sterker vertellen: voor iemand die wel graag met routers knutselt voegt die fritzbox ook niets toe. Want: geen vlan :no_mouth:


Dat bedoel ik dus een fritzbox is niet echt voor tweakers en simpel te gebruiken

Maar je kunt er veel meer mee als een experiabox

Daarom mijn opmerking “onzin"

Met modems speelt

En jah is het een modem of router he

 

 

Badge +19

Maarja wat kan je er meer mee? Het gros van de mensen zet dat ding in de meterkast en kijkt er nooit meer naar om!

Maarja wat kan je er meer mee? Het gros van de mensen zet dat ding in de meterkast en kijkt er nooit meer naar om!


Ik heb mijn fritzbox ook in de meterkast en kijk er echt niet naar om

Als het maar werkt en goed werkt en je de functies aanstaat

in ieder geval ik ben blij dat ik uiteindelijk de v10 als voip adapter heb kunnen verwijderen

 

Mijn rede ff uit het ander topic geplakt

Ik gebruik de fritzbox 7590

omdat hij stabiel werkt

hij heeft een hogere doorvoer bij mijn glasvezel 500/500

Er is een telefoon dect centrale aanwezig

Het werkt allemaal wat lekkerder als de v10 van kpn

Ook een rede is dat kpn niet in mijn thuis netwerk kan komen

de kpn tools ook niet

en ik eigen beheer heb (een keer gehad alle instellingen kwijt door een of andere update van buitenaf) bij de v10

Fritzbox firmware in eigen beheer

Vpn server maar deze gebruik ik van de netgear r9000

NAS maar daar heb ik een synology voor

enz.

Reputatie 7

Als je functionaliteit als VPN of parental control nodig hebt dan biedt de FRITZ!Box beduidend meer dan de Experia Box. Daarnaast heeft de organisatie achter de FRITZ!Box (AVM GmbH) een aanzienlijk actiever beleid t.a.v. het beheer van de firmware en de introductie van nieuwe functionaliteit.

Ben je tevreden met de Experia Box en doet die gewoon wat je er van verwacht, blijf dan vooral de Experia Box gebruiken.

Reputatie 7

Hé @RB62, welkom op het KPN forum. Goede vraag! Leuk dat dit onderwerp aanstipt. Er ontstaat hier al een leuke discussie. Top! Daarvoor ben je hier aan het juiste adres :sunglasses:  

Sinds kort geven wij je de vrijheid om een eigen modem te kiezen! Hiermee komen we tegemoet aan een lang gekoesterde wens van een groep gebruikers die graag meer inspraak wil over zijn eigen thuisnetwerk. Heb je zelf de behoefte om je netwerk in huis te beheren en extra functionaliteiten toe te voegen? Dan is een eigen modem een mooie oplossing. Wij geven je de gegevens voor het instellen van een modem naar keuze, zodat je aan de slag kunt.

Let op. Wil je een eigen modem gebruiken, dan is het belangrijk om te weten dat je zelf verantwoordelijk bent voor het instellen van het modem. Werkt er iets niet (optimaal)? Dan kan de klantenservice je hier geen ondersteuning op bieden*. Het instellen van een modem kan best lastig zijn. Het is verstandig om je eerst goed in het onderwerp te verdiepen. 

*Bij je aansluiting leveren we altijd de KPN Experia Box in bruikleen. Bewaar deze goed. Hiermee kunnen we wanneer nodig ondersteunen. 

Wil je graag je eigen netwerk beheren maar ook ondersteuning vanuit KPN? Dan kun je via ons de FRITZ!Box tegen betaling afnemen. De voor- en nadelen voor het installeren van de FRITZ!box ten opzichte van de Experia Box worden hierboven al gegeven door de community. Ik sluit mij aan bij het advies: voldoet de Experia Box aan je verwachtingen? Dan is een FRITZ!box (of ander modem) overbodig. Wil je meer functionaliteiten en ben je daar bedreven in? Ga er dan voor :) 

Kun je hiermee uit de voeten?

 

Admin: Lees hier alles over de Fritzbox via KPN

Met de experiabox ervaar ik een vaak terugkerende storing. De internetsnelheid daalt zo sterk, dat thuis werken of normaal internetten niet meer werkt. Soms ook dat bellen via voip niet meer lukt, radio luisteren niet gaat en TV kijken onmogelijk is.

Meestal verholpen als ik de EB reset, maar dat moet steeds vaker gedaan worden.

Nu vraag ik me dus af of dat met een ander modem verholpen is. Blijkbaar is de aansluiting dus wel goed, want als ik het modem reset, geen centje pijn meer.

Overigens wel een slechte zaak dat KPN tegen betaling een beter/ stabieler modem aanbiedt. Ik wil gewoon de dienst ontvangen waar ik voor betaal en dat is een internetverbinding.

Groet,

Jack

Badge +19

Dat is natuurlijk niet zo. Je betaalt voor een goede verbinding tot en met de experiabox. En dat moet ook geleverd worden. Maar wat gaat er allemaal mis??

Reputatie 1

Dat is natuurlijk niet zo. Je betaalt voor een goede verbinding tot en met de experiabox. En dat moet ook geleverd worden. Maar wat gaat er allemaal mis??

Je hebt gelijk, dit zou niet moeten gebeuren. Dit klink als een probleem in het interne netwerk waarbij de EB het niet meer aan kan.

 

Met de experiabox ervaar ik een vaak terugkerende storing. De internetsnelheid daalt zo sterk, dat thuis werken of normaal internetten niet meer werkt. Soms ook dat bellen via voip niet meer lukt, radio luisteren niet gaat en TV kijken onmogelijk is.

Meestal verholpen als ik de EB reset, maar dat moet steeds vaker gedaan worden.

 

Het is eigenlijk zo dat als het probleem weg is na een modem reset, dat iets anders het probleem is waardoor de modem van slag raakt. Gebruik je naast de Experiabox nog andere routers en/of wifi versterkers?

Reputatie 7
Badge +11

Dat is natuurlijk niet zo. Je betaalt voor een goede verbinding tot en met de experiabox. En dat moet ook geleverd worden. Maar wat gaat er allemaal mis??

Je hebt gelijk, dit zou niet moeten gebeuren. Dit klink als een probleem in het interne netwerk waarbij de EB het niet meer aan kan.

Dat hoeft echt niet het geval te zijn. Met DSL-verbindingen vaker meegemaakt dat het buiten de deur zat, problemen met ruis, slecht koper of hij draait überhaupt maar op één poot. Mogelijk is het pairbonding en komen beide lijnen in sync en valt er daarna toch eentje uit. Met andere woorden: het kan van alles zijn, vooral als vast bellen ook uitvalt, afhankelijk van het type modem gaat dit via een apart VLAN en staat volledig los van het thuisnetwerk.