Beantwoord

Weet niet welke ik moet kiezen....

• 30 april 2017
  • 29 reacties
  • 663 keer bekeken

Reputatie 1
Ik zit te twijfelen tussen 2 Synology NAS systemen en ik weet echt niet welke ik zou moeten aanschaffen. Mogelijk kunnen jullie mij helpen? Wat ik graag wil is:
- Backup maken van de laptops, mobieltjes, iPad zowel thuis als onderweg
- Automatisch de gemaakte foto's uploaden naar de backup locatie
- Overal waar ik ben bij mijn bestanden kunnen komen en eventueel bewerken
- Mogelijkheid eventueel tot een webserver
- Met meerdere tegelijk toegang hebben, dus snelheid is wel belangrijk
- Syncen met bv Dropbox, Google Drive, OneDrive
- Enz

Nu heb ik mijn lijstje verkort tot de volgende 2 systemen: https://www.synology.com/nl-nl/products/DS116 en https://www.synology.com/nl-nl/products/DS216j

Welke zouden jullie kiezen en waarom? Of hebben jullie een andere alternatief in dezelfde range qua prijs als deze 2? Thnx!
icon

Beste antwoord door josima 15 mei 2017, 19:16

Uiteindelijk toch voor de 216play gegaan! Vandaag alles in werking gezet en uitgetest. Wat een fijn apparaat! Maar wat ik nu graag wil is dat ik niet via de .synology.me de NAS bereik maar via www.mijneigendomennaam.nl en dat ik dit domein overal op de NAS de hoofddomein is. Nu heb ik al vanalles geprobeerd maar niets werkt! @wjb of @RobinFlikkema of iemand anders een idee? Of een stap voor stap handleiding hoe ik dit werkend krijg? Thnx!
Bekijk origineel

Ik zou kiezen voor de

29 reacties

Reputatie 7
In de DS116 zit maar één harddisk en als die crasht ben je alsnog je backups kwijt.
De DS216J heeft twee harddisks en die configureer je voor RAID 1 (mirroring). Als er nu een disk crasht, dan vervang je die en de mirror wordt vanzelf weer hersteld. Jouw gegevens zijn dan dus veel beter beschermd.
Reputatie 1
In de DS116 zit maar één harddisk en als die crasht ben je alsnog je backups kwijt.
De DS216J heeft twee harddisks in RAID 0 (mirroring). Als er ne een disk crasht, dan vervang je die en de mirror wordt vanzelf weer hersteld. Jouw gegevens zijn dan dus veel beter beschermd.
De DS116 heeft 1 GB DDR3 en de DS216J maar 512 MB. Is dat een duidelijk verschil wat je merkt qua snelheid en werkgeheugen?
Reputatie 7
Ik heb zelf op drie locaties Synology NASsen staan die onderling backups en bewakingsbeelden synchroniseren.
Één daarvan is DS216J een andere is een DS215J en de derde is een DS415+ die op mijn kantoor staat.
De DS216J is voor ons gebruik krachtig genoeg, maar voor ons is de RAID 1 veel belangrijker.
Mijn stelling is: Een backup-voorziening met één schijf is geen backup-voorziening.
Reputatie 7
Badge +30
Als je per se voor het extra geheugen wil gaan is de 216play een goede optie. Het geheugen is vooral handig voor de "apps" die je kan installeren.
Reputatie 1
Uiteindelijk toch voor de 216play gegaan! Vandaag alles in werking gezet en uitgetest. Wat een fijn apparaat! Maar wat ik nu graag wil is dat ik niet via de .synology.me de NAS bereik maar via www.mijneigendomennaam.nl en dat ik dit domein overal op de NAS de hoofddomein is. Nu heb ik al vanalles geprobeerd maar niets werkt! @wjb of @RobinFlikkema of iemand anders een idee? Of een stap voor stap handleiding hoe ik dit werkend krijg? Thnx!
Reputatie 7
Staat de DNS entry voor www.jouweigendomeinnaam.nl netjes naar jouw publieke IP adres te wijzen?
Dus naar hetzelfde IP adres als jouw.synology.me?
Reputatie 1
Ik heb een A record die naar hetzelfde IP adres verwijst als mijn.synology.me....

Edit: Ik krijg nu een verbinding maar dan niet met mijn NAS maar met de KPN modem 😞
Reputatie 7
Ik heb een A record die naar hetzelfde IP adres verwijst als mijn.synology.me....Wat is dan het probleem dat je ervaart?
Plaats anders een wat screenshots van de problemen die je ervaart.
Zorg er wel voor dat je jouw publieke IP adres en domeinnaam gedeeltelijk wegpoetst.
Kan je wel connecten op jouw publieke IP adres.
Gebruik je UPnP of heb je port-forwarding gemaakt.
Plaats een screenshots van de port-forwardings.
Reputatie 1
Het probleem wat ik ervaar is dat ik dus als ik het domeinnaam invoer ik bij de inlogscherm van het modem uitkom en niet bij het inlogscherm van mijn nas. Ook via het IP adres kom ik er ook niet. Ik heb het via mijn WIFI geprobeerd maar ook via mijn mobiele 4G internet. Ik heb de firewall ingeschakeld met de meest gangbare poorten. Maar UPnP en forwarding????? Daar ben ik nog niet mee bezig geweest. Hoe, wat en waar doe ik dat? En welke is het beste?

Ik heb ook DNS server geinstalleerd en daar een master domein ingevoerd. Die heeft domein.tld met ns.domein.tld en een ns.domein.tld met de publieke IP
Reputatie 7
Daar zit hem het probleem dan ook.
De bewegwijzering is nog niet aangebracht waardoor de voordeur wel gevonden wordt (publiek IP adres) maar niet de kamer waar de server staat (lokaal IP adres).
Persoonlijk ben ik geen voorstander van UPnP maar het is wel veel eenvoudiger dan port-forwarding.
Welke Experia Box heb je?
Reputatie 1
Ik vindt de voordeur dan wel alleen als ik op het zelfde wifi netwerk zit....met 4G niet....
Ik heb de Experi Box V10

En warom ben je daar geen voorstander van? Is het makkelijker om daarmee te beginnen en later omzetten of?
Reputatie 7
Met UPnP worden de benodigde poorten automatisch "open gezet".
Op zich is daar niets mis mee, zolang je je daar maar bewust bent en er voor zorgt dat de beveiliging overeenkomstig is.
Wat dat betreft heb je aan die Synology een goede.

Zonder UPnP zal er op de V10 een DHCP binding voor de Synology gemaakt moeten worden zodat het IP adres van de Synology niet zal wijzigen en vervolgens moeten er port-forwardings gemaakt worden voor de poorten die naar de Synology moeten gaan.
Zie https://forum.kpn.com/internet-9/experia-box-v10-veelgestelde-vragen-344379 om te zien hoe je dit op een V10 kunt configureren.
Reputatie 1
Zou je toch nog eens willen helpen @wjb?! Ik heb je link gevolgd gisteren en de stappen doorlopen, maar helaas werkt het nog niet. Ik heb in mijn modem een DHC binding gemaakt: http://www.awesomescreenshot.com/image/2500896/dba5f6cb7d7cd832c047e139e0a46be4
Daarna een applicatie gemaakt:
http://www.awesomescreenshot.com/image/2500909/348d1117dea4fff5eddb37e1dbafbf67
En toen de poort forwarding: http://www.awesomescreenshot.com/image/2500915/6732100aa99125c240478b058a641a57

En nog werkt het niet. Plz help! Thnx
Reputatie 7
Badge +30
Die 192.168 adressen kan je gewoon laten staan hoor!

Maar, je hebt poort 5000 geforwarden, moet je dan niet http(s)://eigendomeinnaam.nl:5000 bezoeken?

Je zou intern dan ook 192.168.x.x:5000 moeten kunnen bezoeken.
Reputatie 1
Nou op de een of andere vage reden is het ineens bereikbaar. Eindelijk ;-)
Maar ik moet dus wel altijd de poort erbij vermelden? Zonder poort is niet mogelijk? Of wordt het dan een hoofddomeinnaam van de NAS? Of moet ik dat anders instellen?
Reputatie 7
Badge +30
Nou op de een of andere vage reden is het ineens bereikbaar. Eindelijk ;-)
Maar ik moet dus wel altijd de poort erbij vermelden? Zonder poort is niet mogelijk? Of wordt het dan een hoofddomeinnaam van de NAS? Of moet ik dat anders instellen?
Dus je kan extern met :5000 verbinden? Dan wil je die poort forwarding aanpassen:

Als je dit gebruikt dan zal je met eigendomeinnaam.nl kunnen verbinden. Poort 80 wordt dan automatisch omgezet in 5000
Reputatie 1
Geweldig! Thnx! Nu kan ik idd met domeinnaam.nl direct inloggen in de NAS. Alleen dus nu niet meer te gebruiken als domeinnaam voor mijn web folder om daar op de index.html uit te komen ;-(
Hoe kan ik een extern domeinnaam dan naar mijn webserver sturen? Moet ik dan steeds voor elk domein in mijn modem de poort forwarden of gebruik ik dan de DNS Server op mijn NAS? En kan je vertellen hoe? Thnx!
Reputatie 7
Persoonlijk zou ik de DSM omgeving niet op poort 80 plaatsen, maar gewoon op poort 5000 of zelfs nog op een ander poort nummer.
Ik weet niet of je ook nog een webserver op de NAS gaat draaien voor jouw eigen website.
Zo ja dan zou je die immers op poort 80 beschikbaar willen stellen.
Reputatie 7
Badge +30
Nu snap ik het even niet meer.

Begrijp ik goed dat je een domeinnaam hebt gekocht bij een provider zoals TransIP, OVH, etc?
Begrijp ik goed dat je een webserver bij dezelfde provider afneemt? Of draait die webserver thuis?

Robin
Reputatie 1
Ik heb wel plannen om een webserver te gaan draaien, maar dat zijn nog plannen. Net zoals de email server. Ik heb idd een domeinnaam gekocht en deze nu doorgestuurd naar mijn NAS. Maar heb ook een webserver bij die provider, maar dat wil ik verminderen en steeds meer naar mijn NAS doorsturen....

Net zoals dat foto's nu automatisch worden geupload naar google en dropbox enzo, maar dit moet straks allemaal naar mijn NAS, dus ik probeer het zo gebruiks vriendelijk te maken....
Reputatie 7
Badge +30
Mag ik vragen om welke provider dit gaat?

Je wilt in je DNS beheeromgeving 2 A-records hebben. Bijvoorbeeld:
code:
@    1 dag    A     webserver IP
thuis 1 dag 4 extern IP v/d Experiabox

Bij TransIP zou dat er dan zo uit zien:

In DirectAdmin:

Op deze manier is domeinnaam.nl gewoon je website en is thuis.domeinnaam.nl je synology.
Reputatie 7
Op een Synology NAS staat de DSM omgeving standaard ingesteld op TCP poort 5000.
De webserver van de Synology NAS staat, als je de service actief hebt staan, standaard op poort 80.
Ik draai op mijn NAS de webserver en via poort 80 kom ik dan ook daar op uit en niet in de DSM omgeving.
De DSM omgeving heb ik op een poort ergens in de 5000 serie benaderbaar.
Reputatie 1
Mag ik vragen om welke provider dit gaat?

Je wilt in je DNS beheeromgeving 2 A-records hebben. Bijvoorbeeld:
code:
@    1 dag    A     webserver IP
thuis 1 dag 4 extern IP v/d Experiabox

Bij TransIP zou dat er dan zo uit zien:

Ik heb mijn domeinen bij Versio.
En waarom moet ik 2 DNS Records hebben dan? Ik heb nl nu alleen de @ record toegevoegd
Reputatie 1
Op een Synology NAS staat de DSM omgeving standaard ingesteld op TCP poort 5000.
De webserver van de Synology NAS staat, als je de service actief hebt staan, standaard op poort 80.
Ik draai op mijn NAS de webserver en via poort 80 kom ik dan ook daar op uit en niet in de DSM omgeving.
De DSM omgeving heb ik op een poort ergens in de 5000 serie benaderbaar.

Ik heb de webserver geinstalleerd want ik zie wel mijn standaard webpagina zoals hun dat hebben ingesteld op het moment dat ik de *.synology.me pagina bezoek
Reputatie 7
Badge +30
Ik heb mijn domeinen bij Versio.
En waarom moet ik 2 DNS Records hebben dan? Ik heb nl nu alleen de @ record toegevoegd
Elk A-record geeft een (sub)domein aan. Zoals ik begrijp wil je graag met een domeinnaam je Synology kunnen benaderen, maar ook nog steeds je webserver. Dan heb je 2 records nodig.

Reageer