Vraag

Wel vol wifi signaal maar geen data komt binnen.

  • 17 December 2020
  • 33 reacties
  • 698 keer bekeken

Hallo,

 

Sinds wij van Telfort overgenomen zijn door KPN hebben we problemen met de WIFI.

We zien wel een signaal maar er komt geen data binnen.

Inmiddels nu 5x een monteur over de vloer gehad en nog is het niet opgelost.

apparatuur:

Experia box V10 staat in de meterkast.

3x Experia WIFI.

1x bekabeld op zolder, 1x bekabeld in de huiskamer en 1x bekabeld naast de experia box.

 

Probleem:

Op de beneden etage (toilet) wel signaal maar geen internet.

Op de eerste etage een slecht signaal en als er signaal is komt er geen data.

Op advies van de monteur het abonnement verhoogd van 50 mb naar 100 mb, maakt geen verschil.

 

Nu is er al 5 X !!!! een monteur geweest en nog steeds het zelfde probleem.

Ligt dit aan de glasvezel? Of is de Experia wifi te zwak?

Inmiddels zijn wij de wanhoop nabij en snappen echt niet waarom het internet zo'n probleem is ineens.

Heeft iemand de gouden tip?

 

Anders rest ons niets anders dan maar over te stappen met een installatie monteur naar Ziggo of zo.

 

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

33 reacties

Reputatie 7
Badge +10

Nu is er al 5 X !!!! een monteur geweest en nog steeds het zelfde probleem.

Ligt dit aan de glasvezel? Of is de Experia wifi te zwak?

Als ik dat zo lees zou ik zeggen, onbekwame monteurs.
Wat hebben die eigenlijk bij je gedaan?

Heb je misschien een werkbon waarop staat wat ze hebben gedaan, zodat mogelijk sneller een indicatie gegeven kan worden in welke richting te zoeken in het vinden van een oplossing?

Heb je wel een goede internetverbinding met een bekabelde aansluiting, rechtstreeks op de Experia Box V10 ?  (Als test met bijv. een langere ethernetkabel naar de meterkast).

Op de werkbonnen staat: modem vervangen(3x) experia WiFi vervangen(1x). Modem van huiskamer naar meterkast verplaatst, glasvezel kast vervangen.  Eindeloos meten met eigen app. Die geeft trouwens een beter beeld dan de WiFi snelheidstest op mijn iPhone 11.  Volgens de monteur was mijn bundel te beperkt dus een hogere(duurdere) bundel genomen. 
de tv, Apple TV, alle experia WiFi , versterker bekabeld aangesloten. Blijft over voor WiFi signaal 2x iPhone, 2x iPad en 1x laptop. Uiteraard staan deze niet allemaal tegelijk aan. 
 

Als ik de laptop met een UTP kabel aansluit aan de router dan heb ik wel verbinding.  

Reputatie 7
Badge +24

Modem verplaatsen is zinloos, WiFi op dat ding staat uit. Als het goed is tenminste. Controleer dat even, wat doet het lampje?

Als je een laptop bekabeld aan de Experiabox hangt heeft u internet? Als je de laptop bekabeld aan de 2de poort van de Experia WiFi's hangt heeft u internet?

2de poort van de Experia WiFi. 

Op de v10 zitten lampjes bij de poorten:

Doen die leuk branden? Bij elk stekkertje moet er in ieder geval 1 branden. Als er niets brand is de kabel dood.

 

 

In de huiskamer wel hoede en snelle verbinding. Maar in de gang naast de meterkast is het toilet. En daar is het signaal slecht.

Reputatie 7
Badge +10

Ik zie in ieder geval al zo'n surrogaat oplossing met zo'n “Devolo” dingetje.
Dat kan al een probleem opleveren. Als dat als oplossing bedoeld is om bijv. aan de “andere kant” achter een 2e / 3e set(?) daar een WiFi Access Point op aan te sluiten, is dat de verkeerde aanpak.
Extra WiFi-punten gewoon “ouderwets” met ethernetkabels verbinden.

Verder power-adapters en WiFi-versterker zo op een kluitje bij elkaar meteen naast de V10 geplaatst is ook niet aan te bevelen m.b.t. elektromagnetische interferentie, zodat signalen elkaar storen.
Ik zou zeggen minimaal 20-30 cm van elkaar.

Die opgerolde (netwerk ??) kabel achter de V10 indien actief aangesloten geeft met die windingen een “spoelwwerking”, en is dan eveneens een mogelijk (sterke) bron voor elektromagnetische interferentie.

Gebruik dan beter een niet opgerolde korte kabel.

Advies opgevolgd. Kabel en experia WiFi verplaatst. Helaas geen effect nog😢

Reputatie 7
Badge +10

En de rest met die Devolo power adapters?
Hoe is dat verder opgezet naar “mogelijk” achterliggende WiFi Access Points?

Als de connectie daarmee slecht is, kan het WiFi-signaal op zichzelf van zo'n Access Point ter plekke nog zo sterk zijn, het gaat om de zwakste schakel ertussen in de connectie-keten,  --die Devolo's--

Trek eens voor de aardigheid een lange losse ethernetkabel door het huis heen, van je Experia Box, naar een van die Access Point WiFi-punten op bijv. de 1e verdieping, en sluit die rechtstreeks aan.
Wat blijft er dan van over aan werkelijke internet data-connectie?

Bij eigen testen met “powerlines” kan het rendement van een internetverbinding makkelijk 2-3x terugvallen afhankelijk welk stopcontact je al gebruikt, tegenover een normaal bekabelde verbinding, (En dat is dan nog op een beperkte snelheid internetverbinding, laat staan lokaal 1 Gb LAN-verkeer).
Het is altijd maar afwachten wat er overblijft. Vandaar aangeduid als “surrogaat” oplossingen.

Je zult echt stap voor stap per onderdeel moeten kijken waar de bottlenecks liggen in je verbindingen.

De devolo is er maar 1. Die in de meterkast. Door de (expert) monteur daar geplaatst. Zal hem morgen er tussenuit halen. En opnieuw testen.

Reputatie 7
Badge +10

De devolo is er maar 1.

Dan toch minimaal twee. Het werkt alleen als “set”.  (Eentje die data uitstuurt over het stroomnet  -  en een andere die het weer oppikt en weer converteert naar een normaal ethernetsignaal).

Gebruik overigens ook alleen goede kwaliteit kabels.
Tegenwoordig worden er namelijk erg veel slechte “no-name” kabels verkocht waarvan de kerndraden bestaan uit aluminium met een dun laagje koper eroverheen.

Het maakt zeker verschil nu de devolo er tussenuit is. Blijft alleen dat het signaal tot nu toe wel extreem instabiel is. Dit vlak na elkaar op de zelfde plek. 

 

Reputatie 7
Badge +10

Het maakt zeker verschil nu de devolo er tussenuit is. Blijft alleen dat het signaal tot nu toe wel extreem instabiel is. Dit vlak na elkaar op de zelfde plek.

En als je diezelfde kabel die je hebt gebruikt om daar een WiFi Access Point op aan te sluiten, gebruikt om er direct een bekabelde connectie mee te maken met een PC of laptop?
Wat leveren diverse snelheidsmetingen dan achter elkaar op?
(Niets anders in gebruik thuis wat internet bandbreedte zou kunnen gebruiken).

Dit om erachter te komen of de kabel zelf problemen zou kunnen hebben?

De vaste lijn geeft een stabiel beeld. Het is echt de WiFi die vreemd doet.

Reputatie 7
Badge +10

OK. Geen probleem met kabel.
Omdat je meerdere van die WiFi punten hebt, zou daar het probleem ook kunnen zitten?

Communicatie onderling en het “verspringen” van een connectie tussen het ene “goede” WiFi-punt,
en een “slecht” bereikbaar WiFi-punt.  Of het zogenaamde te lang “plakken” aan het verkeerde WiFi Access Point met dezelfde WiFi gegevens.  Een wisselwerking in gebruik van slecht geïmplementeerde technieken, in samenwerking met tekortkomingen van mobiele apparatuur die jezelf gebruikt.

Het is op zichzelf al een hele uitdaging voor ontwikkelaars om dat goed samen te laten werken.

Dit soort “troep” zou je IMO beter niet gebruiken. Zeker niet apparatuur van KPN, met mogelijk één positieve uitzondering met wat ikzelf heb ervaren in een expliciete situatie met een SuperWifi set.
En dat ook nog bij de gratie dat ik de bemoeienis in de aansturing van apparatuur door apps, en WiFi-managers van KPN bewust buiten de deur houd. Ik regel zoiets liever zelf.

Ik ga altijd uit van het meest slechte scenario. Combineer ook zo min mogelijk onderling met WiFi. (Géén mesh set-ups met meerdere WiFi-punten).
Probeer zo min mogelijk WiFi-apparatuur in te zetten, niet alles onder delfde WiFi SSID gegevens. Werkt naar mijn ervaring het beste en stabiel.

Reputatie 7
Badge +24

In de huiskamer wel hoede en snelle verbinding. Maar in de gang naast de meterkast is het toilet. En daar is het signaal slecht.

Heeft u in de huiskamer een andere versterker staan misschien? Of heel u maar 1 zo'n zwarte Experia WiFi? Geen andere WiFi punten?

@Nick,

in huis alleen KPN apparatuur.

3x experia WiFi en 1x experia box. 
 

zit te denken om misschien toch een hele sterke range extender te kopen.

misschien de fritz repeater 3000. Die schijnt nogal sterk te zijn. 
maar eerst zorgen dat het signaal stabiel is. Dat is het nu niet.

Badge +19

En als je nou eens helemaal opnieuw begint. Alles los koppelen van de experiabox.  Glasvezelkastje en experiabox resetten wat is je Wi-Fi snelheid dan?

Reputatie 7
Badge +10

...Of heel u maar 1 zo'n zwarte Experia WiFi? Geen andere WiFi punten?

Vanuit de eerste reactie van de topic starter  3x Experia WiFi.
Waarvan ik denk dat het onderling niet goed samenwerkt.
(Vandaar mijn eerdere opmerkingen in mijn vorige reactie over dit soort spullen).

Ik vermoed als  @HenCthuis  2 ervan uitschakelt dat ene WiFi punt wat overblijft een stuk beter voldoet. Maar dan heb je natuurlijk wel weer een probleem in de ruimten / verdiepingen waar die andere 2 staan?

De snelheid wisselt. Ik heb alles behandeld als een nieuwe aansluiting en alles gereset(met een naald) en heb alles een voor een aangesloten. Kijk maar in de bovenstaande screenshots. Dat is beide net na elkaar gemeten op de zelfde plek. Zoals op de foto te zien is heb ik wel vol ontvangst maar komt de data instabiel. Deze meting overigens gedaan op het moment dat ik alleen in huis was zonder overig apparatuur aan met een iPhone 11. 

Ik vermoed als  @HenCthuis  2 ervan uitschakelt dat ene WiFi punt wat overblijft een stuk beter voldoet. Maar dan heb je natuurlijk wel weer een probleem in de ruimten / verdiepingen waar die andere 2 staan?
 

Dat is ook de reden om er 3 aan te sluiten. Zolder moet internet hebben voor de zonnepanelen, in de meterkast een tweede voor de WiFi in de gang(toilet) en hopelijk een beetje van de eerste etage en in de huiskamer. Om problemen te voorkomen alle 3 bekabeld aangesloten. 
 

de huiskamer, zolder, gang alle 3 wisselende metingen. Ik kan idd nog proberen 2 uit te zetten.

Maar los ik daarmee op dat de data instabiel is? 
het signaal is goed(behalve op de tussen etage waar geen experia WiFi staat). 

Reputatie 7
Badge +10

de huiskamer, zolder, gang alle 3 wisselende metingen. Ik kan idd nog proberen 2 uit te zetten.

Maar los ik daarmee op dat de data instabiel is? 
het signaal is goed(behalve op de tussen etage waar geen experia WiFi staat).

Als test zou je dat eens kunnen proberen.
Op die manier kom je er achter hoe de onderlinge samenwerking van die 3 WiFi punten is.
Ik vermoed dat het daar nogal aan schort. Bij ééntje ingeschakeld valt er natuurlijk niks met andere samen te werken. Vrij van interrupties.

Ik zie dit wel vaker bij WiFi apparatuur hoor. Niet alleen van KPN.

Heb het bijv. eerder gehad bij mijn dochter die in Amsterdam studeert.
Bewoont een appartement op de campus met een paar andere studenten. Tussen de gezamenlijke woonkamer en de verdieping erboven (slaapkamers) een gewapend betonnen vloer. De “draadloze” connectie van een Google Nest WiFi home van een van de studenten viel boven volledig weg. Kabel aanleggen was ook nogal problematisch (je mag daar ook niet echt boren door constructies heen).

Heb het toen opgelost via het stroomnet met een TP-Link Powerline adapter set met ac WiFi.
Daar bleef “apart” als WiFi boven ongeveer de helft van de 100/100 Mbps internet snelheid van over.
In de gebruiksaanwijzing werd ook geopperd om alle WiFi gegevens van een “router” via de WPS functie naar zo'n Powerline over te zetten. Ofwel dezelfde WiFi SSID gegevens als de router.
Notabene in dat geval ook een TP-Link router.   Je zag een snelheidstest met de Ookla speedtest daarbij echter helemaal wegzakken. Bleef echt niks van over. Heb het toen (met wat ik eigenlijk al direct had ingesteld) weer apart benoemd als eigen "bovenverdieping” SSID.  Probleem opgelost.

Weet niet of het mogelijk is die KPN Experia WiFi punten allemaal apart met eigen SSID in te stellen?
Ik denk het niet omdat KPN zich vanuit een achterliggend systeem “teveel bemoeit” met de technische afhandeling van die WiFi-punten. Het zal naar ik vermoed als één verbreid WiFi netwerk manifesteren. Als je een eigen router zou gebruiken, is die samenhang met het KPN-systeem naar ik denk daarmee verbroken. In ieder geval wel met de twee SuperWiFi's die ik hier heb.

Die gebruik ik als een aparte onderling afgestemde “WiFi-bridge” met de overbuurvrouw aan de overkant van de straat met pakweg 20 meter ertussen. Helemaal los van de andere WiFi die ik hier thuis heb. Dat werkt daardoor uitstekend (veel beter dan ik had verwacht).
En stabiel (anders had de buurvrouw wel geklaagd dat ze slecht internet en TV heeft).

Nu alle 3 experia WiFi uitgezet(knopje achterkant) en de metingen wisselen nog steeds enorm. 

Deze metingen na het uitschakelen van de experia WiFi en inschakelen de WiFi op de experiabox.  
de laptop is nu helemaal dramatisch. En geeft nu zelf niets aan. Ga nu de utp kabel uitrollen vanaf de meterkast en kijken wat bekabeld de laptop doet.

Bekabeld heeft de laptop wisselende snelheden van 40 mbps tot over de 120 mbps. Valt zelfs weg. Upload schiet zelfs hoger.

Reputatie 7
Badge +10

Als het bekabeld daarmee ook zo sterk uiteenloopt, is er wat anders aan de hand.
(En gerelateerd daaraan zullen WiFi versterkers dan ook een slechte doorvoer hebben).
Gebruik je wel goede kwaliteit kabel?  (Zie mijn opmerkingen eerder daarover).
Gebruik anders nog eens andere (kortere) kabel als test met een laptop?
Als enige aansluiting (om fouten / sluiting / lekstromen in andere bekabelde connecties uit te sluiten).

Als dat ook zo sterk uiteenloopt, is ofwel de Experia Box niet goed.
Of het netwerk / aansluiting vóór de router (NT-kastje), of zelfs nog verdere weg “buitenshuis”.
Dat hadden die 5 monteurs eerder echter dan al lang hebben moeten opmerken en corrigeren.