Vraag

wifi 2.4ghz of 5ghz verbinding richting de asus rt-ac87u? die achter de Experia v10 geplaats is.

• 1 februari 2017
  • 3 reacties
  • 342 keer bekeken

Zoals de titel aangeeft heb ik een tweede router aangesloten op de Experiabox v10 modem van kpn.
Ik heb alle instellingen en configuraties op de juiste manier ingesteld.
Ik heb via een internet kabel mijn Experiabox v10 Lan poort 4 verbonden op de Wan poort van mijn asus router.
Nu valt mij echter op dat wanneer ik via de web browser mijn instellingen bekijk van de Experiabox dat de Lan poort 4 en de overige poorten ook het mac adres hebben van de 2.4 ghz verbinding en niet de 5ghz verbinding.

Mijn vraag is daarom ook is mijn 5ghz verbinding die ik heb op mijn asus router juist of is dit onjuist en is het eigenlijk een 2.4ghz verbinding? zo ja is het dan mogelijk om de aansluiting van de Experia v10 Lan poort 4 alsnog met een 5ghz verbinding naar mijn asus router in te stellen?

alvast bedankt.
gr Lianne

Admin: Topic verplaatst naar Thuisnetwerk-forum

3 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Dit vind ik erg interessant en erg opmerkelijk dat hier een vraag over komt. Persoonlijk had ik hier nog niet over na gedacht.

Dit heeft met de interne layout van een "router" of eigenlijk "modem-router-AP-switch" te maken. Intern zit het 2.4Ghz accesspoint namelijk gewoon op een "onzichtbare" poort van de gele switch. Het 5Ghz AP zit blijkbaar op een fysiek andere interface van de router (of gebruikt andere truucjes)

De verbinding richting de Asus is gewoon Ethernet (802.3ab) en is dus maximaal 1 Gbit/s (afhankelijk van de kwaliteit van de kabel in dit geval). Het 5Ghz signaal van de Asus is dus "echt" 5Ghz.
Bedankt voor je snelle reactie! is er een manier om hetgeen wat je beschrijft ook te checken of ergens informatie over te verkrijgen? De informatie voorziening vanuit kpn schiet namelijk vreselijk te kort op meerdere punten.
Reputatie 7
Badge +30
Voor zo ver ik weet heeft KPN geen details over de interne werking van hun Experiaboxen. Daarnaast kan ik begrijpen dat KPN dit soort details niet posts omdat dit voor veel klanten verwarrend zou zijn.

Wel zijn de Accesspoints bij veel combo-apparaten gewoon aangesloten op de switch, en daarom waarschijnlijk ook bij de Experiabox.

Daarnaast, de switch van de EB levert Ethernet (over twisted copper) en de WAN van de Asus doet dit ook. Je kan er dus van uit gaan dat die verbinding 802.3ab is en niet 802.11-nogwat en ik zou me dan ook niet druk maken of "over de asus 2.4 of 5ghz" krijgt want het antwoord is: geen een van beide.

Reageer