Welkom op het

KPN Forum

Recent online
Vraag

wifi bereik vergroten

Reputatie 1
  • Deelnemer
  • 6 reacties
Ik heb onlangs een WiFi versterker gekocht.
Een apparaatje dat het signaal van mijn huidige WiFi-verbinding vergroot, sneller en stabieler maakt, zo zegt KPN.
Ik heb de versterker bedraad aangesloten op de Experia Box v9 en correct geïnstalleerd.
Hij staat nu op de tweede verdieping. Experia Box op de begane grond.
WiFi-verbinding is sneller alleen het Wifi-bereik is niet vergroot.
Hoe kan ik dat wel bereiken?

Admin: topic naar juiste categorie verplaatst

22 Reacties

Reputatie 6
Badge +9
Waar heb je nu nog onvoldoende bereik? Klopt het dat je nu snel WiFi hebt op de begane grond en de 2e verdieping? Heb je op de 2e verdieping nu sneller WiFi dan beneden?
Reputatie 1
Dag joss1965,

Antwoorden op je vragen:
Vraag 1: ondertussen voldoende bereik, zowel boven als beneden.
Vraag 2: nee, snelheid op de begane grond is nu aanmerkelijk lager.
Vraag 3: ja, net getest.
Reputatie 6
Badge +9
Dat komt doordat de WiFi versterker 5,0 GHz ondersteunt en de Experia V9 niet.
Reputatie 1
Joss1965, welke downloadsnelheid vind jij acceptabel op de begane grond?
Reputatie 6
Badge +9
De belangrijkste vraag is of de snelheid voldoende is voor de apparaten die beneden van de WiFi gebruik maken. Bij voorkeur ligt de snelheid zo dicht mogelijk bij de bereikbare snelheid op jouw adres cq. de snelheid die je van KPN afneemt, maar zeker op de 2,4 GHz band is dat van talloze factoren afhankelijk. Heb je de servicetool van KPN gebruikt? https://www.kpn.com/service/internet/snelheid-verbeteren/servicetool-verbeter-je-wifi-snelheid.htm
Reputatie 6
Badge +26
HJ57 schreef:

(...), welke downloadsnelheid vind jij acceptabel op de begane grond?

Afhankelijk van de isolatie en te snelheid die je bekabeld kan halen.

Zelf verwacht ik op een goed apparaat (5Ghz, 802.11ac) met alleen een simpele vloer tussen het accesspoint en het eindapparaat nog wel de 100Mbit/s

Robin
Reputatie 1
Joss1965, ik heb, op jouw aangeven, de servicetool gebruikt (Experia Box in fabrieksinstelling! ?)
Ondertussen weer terug bij af. Bereik 2e verdieping weer matig.
Reputatie 6
Badge +9
Welke snelheden meet je nu op de begane grond (Experia V9), op de tweede verdieping (Wifi versterker) en tussenin op de eerste verdieping? Op welk apparaat meet je de snelheid?
Reputatie 1
Begane grond 73,2 Mb/s down en 4,0 Mb/s up.
1e Verdieping 17,5 Mb/s down en 3,3 Mb/s up.
2e Verdieping 94,3 Mb/s down en 4,0 Mb/s up.
Gemeten met 'n laptop.
Reputatie 6
Badge +26
Wat voor laptop is dit?
Reputatie 1
HP (i3)
Reputatie 1
Hallo joss1965.
Ik weet niet wie er aan de knoppen zit bij KPN, maar graag zou ik de situatie terug hebben van vóór het gebruik van de servicetool. Toen had ik nog voldoende bereik, zowel boven als beneden.
Wifi-snelheid was toen boven goed, beneden wat minder.
Wie of wat helpt mij verder? Kan ik zelf een geschikte actie verrichten?
Reputatie 6
Badge +9
Waarschijnlijk kan een van de internetexperts onder de mede-forumleden, zoals @RobinFlikkema of wjb je weer op het juiste pad helpen. Welke snelheden had je voor het gebruik van de servicetool? Kun je met een app zoals WiFi Analyzer je signaalsterkte meten (op 2,4 GHz en 5 GHz, op verschillende verdiepingen) en die op dit forum delen?
Reputatie 6
Badge +26
De servicetool veranderd alleen het kanaal, die kan je zelf aanpassen in de Experiabox.
Reputatie 5
Badge +10
Goedenavond HJ57,

Het is soms nog even zoeken naar de beste instellingen om op alle verdiepingen een goede draadloze snelheid en bereik te krijgen. Als je de Wi-Fi versterker bekabeld op de Experia Box hebt aangesloten, dan moet je een heel eind kunnen komen. Het meest effectieve is dan om eens aanpassingen te doen in het kanaal van je signaal, zoals Robin aangeeft.

Dit kun je doen voor je Experia Box en ook voor je Wi-Fi versterker. Ik raad je aan om dit handmatig te doen. Voor je Experia Box lees je hier hoe je dat aanpast: http://k.pn/JvJnOk (service tool of handmatig). Voor je versterker doe je dat via deze instructie: http://k.pn/aVt1H9 Probeer bij beide signalen meerdere kanalen uit om te zien of de draadloze verbinding verbeterd. Een speedtest is dan ook handig om voortgang te zien. Je Wi-Fi versterker heeft 2 signalen, die je beide kunt aanpassen bij 'Draadloos kanaal'.

Ik hoor graag of er straks voortgang te melden is!
Reputatie 1
[quote=HJ57]Ik heb onlangs een WiFi versterker gekocht.
Een apparaatje dat het signaal van mijn huidige WiFi-verbinding vergroot, sneller en stabieler maakt, zo zegt KPN.
Ik heb de versterker bedraad aangesloten op de Experia Box v9 en correct geïnstalleerd.
Hij staat nu op de tweede verdieping. Experia Box op de begane grond.
WiFi-verbinding is sneller alleen het Wifi-bereik is niet vergroot.
Hoe kan ik dat wel bereiken?

[i]Admin: topic naar juiste categorie verplaatst[/
Reputatie 1
Het is beter om een extender aan te schaffen, een dual band geschikt voor 2.4 als 5 mghz, beste is er een van Netgear, verbinden zeer eenvoudig door middel van WPS knop, lees de gebruiksaanwijzing van Netgear. mocht je er een aan schaffen, Je zult zien dat he Wifi bereik en sterkte aanzienlijk verbetert, heb bv op mijn mobiel een wifi sterkte bij 5 mhz 585 mb. constant en dat op de 2e verdieping.
Reputatie 6
Badge +26
JDD schreef:

Het is beter om een extender aan te schaffen, een dual band geschikt voor 2.4 als 5 mghz, beste is er een van Netgear, verbinden zeer eenvoudig door middel van WPS knop, lees de gebruiksaanwijzing van Netgear. mocht je er een aan schaffen, Je zult zien dat he Wifi bereik en sterkte aanzienlijk verbetert, heb bv op mijn mobiel een wifi sterkte bij 5 mhz 585 mb. constant en dat op de 2e verdieping.

Je kan veel beter voor een Accesspoint gaan, zoals ik eerder noemde en TS ook gedaan heeft.
Reputatie 1
Ieder zijn eigen oplossing , maar een wifi versterker , versterkt naar verlengd niet..
Reputatie 6
Badge +26
JDD schreef:

Ieder zijn eigen oplossing , maar een wifi versterker , versterkt naar verlengd niet..

Jawel. Dit is een Accesspoint die toevallig de naam "Versterker" draagt. Dat betekent dat je die overal kan plaatsen en daar dienst doet als een zender.

Het idee is het zelfde als een repeater, maar met 1 verschil er komt een bekabeld signaal binnen waardoor de snelheid en stabiliteit is bijna alle gevallen beter is.

Je kan het accesspoint ook naast de Experiabox zetten, maar dat is niet handig. Netzoals dat je een repeater niet direct naast de Experiabox inplugt.
Reputatie 1
Dat klopt, de repeater instellen naast de experiabox , dmv de WPS knop, dan op de gewenste plaats in het stopcontact, zo heb ik dat ook gedaan met mijn Netgear Nighthawk EX7300 Wifi Repeater, en het werkt perfect.
Reputatie 4
Badge +1
Ben het eens met Robin, dat een repeater niet ideaal is. Een repeater zal namelijk altijd invloed hebben op de bandbreedte (uiteindelijk maximale snelheid) van je WiFi. Dit was trouwens niet eens de oorspronkelijke vraag. Ik heb begrepen dat de versterker na het draaien van de servicetool mindere snelheid geeft dan eerst. Het is nu van belang dat je op zoek gaat naar een kanaal dat vrij is. Er zij diverse apps op de telefoon verkrijgbaar die laten zien hoe druk het is op de WiFi kanalen. Daarmee kan je de juiste kanalen instellen op de experiabox en de versterker. Ik had gelezen dat burhan een goede uitleg gegeven had hoe je dat doet. Is dat nog gelukt?

Reageer