Beantwoord

WiFi drama

• 4 januari 2018
  • 12 reacties
  • 427 keer bekeken

Reputatie 1
Hallo,
Kan iemand hier mij helpen om het wifi signaal te verbeteren? Ik heb een experia V9 box in de woonkamer staan. Vaak heb ik geen of slecht bereik met de wifi. Ik ben dan wel verbonden met de wifi, maar geen internet.
Op de Wifi analyser zie ik ontzettend veel signalen staan. Iemand een idee hoe ik dit kan verbeteren?
icon

Beste antwoord door joss1965 5 januari 2018, 08:14

De WiFi versterker plaats je op de plek waar je het signaal nodig hebt, in dit geval zou de woonkamer een optie kunnen zijn of anders een strategische plek waar je ook bereik in de rest van het huis hebt. Kenmerk van de 5,0 GHz frequentie is dat het bereik kleiner is, waardoor je aan de ene kant niet of nauwelijks last van de buren hebt en ook niet van allerlei andere apparatuur (want die zitten op de 2,4 GHz). Aan de andere kant heb je binnenshuis ook minder bereik, zodat je voor een eventuele bovenverdieping nog een tweede versterker nodig zou kunnen hebben (bedraad aan te sluiten).
Voordeel van genoemde versterker is dat je hem ook als switch kunt inzetten (hij heeft 4 extra poorten).
Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +10
Je kunt de verbetertool proberen https://www.kpn.com/service/internet/snelheid-verbeteren/verbeter-wifi.htm om te kijken of er tussen de vele signalen een bruikbaar kanaal zit. Een meer structurele oplossing zou een WiFi versterker zijn die op de 5,0 GHz frequentie uitzendt, zoals deze https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/132208/wifi-versterker-dualband/?utm_source=intern&utm_medium=link&utm_campaign=wifiservice. Voordeel daarvan is dat je een sterker signaal hebt met een korter bereik, waardoor je minder last zult hebben van stoorzenders.
Reputatie 1
Bedankt voor je reactie. Servicetool heb ik al geprobeerd, maar dat heeft weinig effect gebracht.
Is zo'n versterker een goede oplossing? Plaats je die dan ook in de woonkamer? Heeft dat nog invloed op de snelheid? Of is een router achter de experiabox een beter idee?
Reputatie 7
Badge +10
De WiFi versterker plaats je op de plek waar je het signaal nodig hebt, in dit geval zou de woonkamer een optie kunnen zijn of anders een strategische plek waar je ook bereik in de rest van het huis hebt. Kenmerk van de 5,0 GHz frequentie is dat het bereik kleiner is, waardoor je aan de ene kant niet of nauwelijks last van de buren hebt en ook niet van allerlei andere apparatuur (want die zitten op de 2,4 GHz). Aan de andere kant heb je binnenshuis ook minder bereik, zodat je voor een eventuele bovenverdieping nog een tweede versterker nodig zou kunnen hebben (bedraad aan te sluiten).
Voordeel van genoemde versterker is dat je hem ook als switch kunt inzetten (hij heeft 4 extra poorten).
Reputatie 7
Of is een router achter de experiabox een beter idee?Nee, doorgaans niet. Als je de WiFi Versteker als access point (dus via een kabel) aansluit (zoals je met een router ook zou doen) is dat de beste oplossing. Een router is alleen zinvol als je specifieke netwerkfuncties wilt gebruiken die niet via de EB beschikbaar zijn. Voor alleen Wi-Fi (en een 4-tal extra LAN-poorten) is de WiFi Versterker een uitstekende keuze. Ik heb er eentje op de tweede verdieping zodat ik nu overal in huis een goede Wi-Fi-spreiding heb.
Reputatie 1
Bedankt voor jullie reacties.
Voor de duidelijkheid: in de woonkamer een wifi versterker aansluiten (bedraad) aan de experiabox en dan zal voor de boeven verdieping nog een wifi versterker moeten komen. Heb boven geen bedrading. Kan dit ook via een devolo powerline adapters? Dit heb ik nu ook. Dacht die geen 5ghz ondersteunen... Hoe biven zorgdragen voor goede internet verbinding?
Reputatie 7
Je kunt inderdaad een WiFi Versterker aansluiten op een DVS (Devolo). Lees daarvoor dit topic ook eens door. Met name het stukje over de Cockpit en de secure key. Maar bedenk wel: een vaste kabel is doorgaans eigenlijk altijd beter.
Ik heb bij familie ook zo'n opstelling en die zijn er tevreden mee; ze hebben er ook nog een ontvanger op aangesloten.. De Wifi Versterker zorgt voor 5 GHz, en dat wordt niet beïnvloed door de DVS.
Reputatie 1
Bedankt voor de info. Ik ga er mee aan de slag.
Reputatie 1
Inmiddels al een tijd verder en een wifi versterker via KPN aangeschaft. Beneden overal goed bereik, maar zodra ik op de eerste verdieping ben is de wifi al weg. Zowel op 5 Ghz helemaal en op 2.4 GHz met 1 streepje af en toe.
Experiabox staat in de meterkast en de versterker in de woonkamer. Deze is via draad gekoppeld aan elkaar.
Ik heb de Wifi tuner gebruikt, maar meten lukt boven niet, omdat de Wifi al wegvalt. En dan heb ik nog een zolder waar helemaal geen bereik is. Wifi tot in alle hoekjes en gaatjes gaat er bij mij niet in dus.
Hoe kan dit opgelost worden?
Reputatie 7
Badge +21
Goedenavond Jeffah, bedankt voor je terugkoppeling! Wat jammer dat het nu alsnog op de 1e verdieping niet goed werkt. Inmiddels hebben we een nieuwe tool ontwikkelt, waarbij je kan aangeven hoe jouw huis eruit ziet en op welke plekken jouw WiFi beter moet. Deze tool meet dan vervolgens of er verbetering kan plaatsvinden en komt met een gepaste oplossing! Hier vind je de KPN WiFi Tuner!.
Reputatie 1
Bedankt Susan voor je bericht, maar als je mijn bericht goed hebt gelezen dan lees je dat ik die heb gebruikt. Maar als je geen wifi boven hebt dan is het lastig om de wifi tuner te gebruiken omdat je dan geen verbinding hebt.
Reputatie 7
Badge +21
Excuses, ik ging uit van de oude WiFi optimalisatietool. Uiteindelijk kom je met de WiFi Tuner uit bij stap 2, als je boven helemaal geen WiFi hebt dan kan je tot de plek gaan waar je wél WiFi hebt. Stap 2 zijn de oplossingen die worden gegeven door de tool, bijvoorbeeld een Experia WiFi, of een bezoek van de monteur misschien.

Stap 2: de oplossing van de Tuner uitvoeren
De Wifi Tuner heeft bijna 100 verschillende uitkomsten. Daarvan kunnen er 1 of meerdere dé oplossing voor jouw situatie zijn. Dit kunnen tips zijn, of nieuwe hardware zoals een andere Experia box of een wifi versterker. Heb je hardware als oplossing? Dan krijg je de apparatuur om in jouw huis alles uit je wifi te halen. Nadat je de apparatuur met onze installatie app hebt geïnstalleerd, meet je nog een keer.

Stap 3: goed of niet?
Als het goed is, heb je nu overal in je huis goede wifi. Woehoe! Lukt het toch niet? Dan lossen wij je wifi-probleem op. Bel (0800-0402) of chat dan met onze experts die je kunnen helpen met de oplossing. Als dat niet voldoende is, sturen we een monteur om je te helpen. Samen gaan we door totdat de wifi overal in jouw huis optimaal is!
Reputatie 1
Paar keer geprobeerd, maar ineens verspringt wifi naar 4G. Dus signaal kwijt en kan je weer opnieuw beginnen. Geen zin meer aan. Heb nog 2 maanden contract dus zit het nog wel even uit.

Reageer