Beantwoord

Wifi Experia Box V10 schakelt naar kanaal 36

  • 23 January 2020
  • 41 reacties
  • 613 keer bekeken

Ik heb hetzelfde probleem. Ik heb echter bewust gekozen (zie plaatje van ZTE scherm) voor de kanalen in de 100 reeks. Echter regelmatig wordt automatisch overgeschakeld naar kanaal 36. Zodra kanaal 36 actief is, gaat de Tx rate enorm variëren, tot zo laag als 6bps ! Hoe kan ik zorgen dat alleen de door mij geselecteerde reeks kanalen wordt gebruikt?

 

*Admin: afgesplitst en een eigen topic voor vraag


 

 

icon

Beste antwoord door Vikash van KPN 8 July 2020, 14:18

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

41 reacties

Reputatie 7

Hoe kan ik zorgen dat alleen de door mij geselecteerde reeks kanalen wordt gebruikt?

Dat gaat met zowel de V10 als de V10a niet lukken.

Blijkbaar is het KPN na anderhalf jaar nog steeds niet gelukt om dat vervelende terugschakelen naar kanaal 36 t/m 48 te verhelpen.

Ik verwacht dan ook niet dat dit ooit nog verholpen gaat worden, wetende dat KPN de V10 al op een zijspoor gezet heeft.

Is dit probleem wel opgelost mb het gebruik van een andere modem/router?
Ofwel weet je of KPN een andere mogen/router levert die dit probleem niet heeft?

Reputatie 7

KPN levert alleen de Experia Box.

De V10 heeft dit probleem sowieso en ik weet niet of de V10a dit probleem ook heeft.

Ik gebruik al ruim een jaar geen Experia Box meer omdat ik deze vervangen heb door een EdgeRouter Lite 3 en daarbij EDIMAX CAP1200 wifi accesspoints gebruik.

Persoonlijk zou ik er voor kiezen om de wifi van de V10 volledig uit te schakelen en een TP-Link EAP245 aan te schaffen.

Ok, bedankt voor je antwoorden en de tip, ik ga ermee aan de slag!
Fijne avond nog
gr. Fred

Toch nog een klein vraagje: Hoe sluit ik de TP-Link aan op de V10?

Reputatie 7

Met een netwerkkabel.

De netwerkkabel snap ik :-). Maar van de V10 LAN of WAN aansluiting en naar welke aansluiting van de TP-Link?

 

kabel van V10 LAN naar wat in de handleiding van de TP-Link staat

 

Ok bedankt

Ik heb een soortgelijk probleem.

Experiabox V10: 5GHz kanalen setting zoals in plaatje hieronder:
 

Scenario:

Meerdere Apparaten koppelen (correct) via kanaal 100
Op willekeurig moment, meermaals per dag, valt wifi verbinding weg
Dan blijkt ineens dat (bijv mijn laptop) via kanaal 36 verbonden is, Tx snelheid bijna 0, met als gevolg dat wifi verbinding niet meer werkt. Dit gebeurt bij meerdere via wifi aangesloten apparaten.

Alleen opnieuw opstarten modem helpt, helaas maar tijdelijk. 

 

Hoe op te lossen?

 

Admin: bericht verplaatst naar je eerdere topic over hetzelfde

Reputatie 7

Dan heeft de V10 een andere wifi zender gedetecteerd en schakelt hij, als braafste jongetje van de klas" naar kanaal 36. Dit is voor mij, lang geleden, één van de redenen geweest om de wifi van de V10 uit te zetten en goede wifi accesspoints te gaan gebruiken.

Ik heb een soortgelijk probleem.

Experiabox V10: 5GHz kanalen setting zoals in plaatje hieronder:
 

Scenario:

Meerdere Apparaten koppelen (correct) via kanaal 100
Op willekeurig moment, meermaals per dag, valt wifi verbinding weg
Dan blijkt ineens dat (bijv mijn laptop) via kanaal 36 verbonden is, Tx snelheid bijna 0, met als gevolg dat wifi verbinding niet meer werkt. Dit gebeurt bij meerdere via wifi aangesloten apparaten.

Alleen opnieuw opstarten modem helpt, helaas maar tijdelijk. 

 

Hoe op te lossen?

 

Admin: bericht verplaatst naar je eerdere topic over hetzelfde

Bericht verplaatsen ok, maar heb je ook een oplossing voor mij?

@wjb, bedankt voor je reactie. 
@ admin, heb je oplossing voor mij? Ik verwacht dat KPN een oplossing levert, zonder dat ik kosten voor andere apparatuur moet maken 

Reputatie 7
Badge +21

Hoi @Freddie99. Ik zie dat jouw bericht is verplaats naar dit eerdere topic. Eerder in dit topic vroeg je hoe je de TP-Link access point moest aansluiten op jouw ExperiaBox? Heb je dit apparaat er inmiddels tussenuit gehaald of nooit er tussen gehad? Ik zou je in eerste instantie adviseren om de WiFi Manager te doorlopen. Als daar dan uit naar voren komt dat je WiFi niet toereikend is, dan ontvang je gratis Experia WiFi's. Wellicht verhelpt dat het probleem.

TP links niet in gebruik. 
Wifimanager test werkend wifi dat is hier niet relevant. wifi is ok totdat router besluit over te schakelen naar kanaal 36, en is wifi snelheid zo goed als 0 cq werkt niet. 

 

Reputatie 7
Badge +24

De hogere kanalen mogen alleen gebruikt worden als ze niet door iets anders gebruikt worden. Als ze vrij zijn dus. Als de Experiabox detecteert dat de kanalen door iets gebruikt worden, dan stopt hij en gaat hij terug naar de lagere kanalen. Daarom kun je de instelling beter op auto laten staan. Op de meeste wifi apparatuur van KPN kun je de hogere kanalen niet eens instellen.

Reputatie 7

Als de Experiabox detecteert dat de kanalen door iets gebruikt worden, dan stopt hij en gaat hij terug naar de lagere kanalen.

En de Experia Boxen zijn roomser dan de Paus waardoor ze altijd wijken voor elke andere wifi zender in de buurt. 

 

Daarom kun je de instelling beter op auto laten staan.

Dat heeft geen zin want dan schakelt hij toch wel terug naar kanaal 36.

 

Op de meeste wifi apparatuur van KPN kun je de hogere kanalen niet eens instellen.

Op de V12 kan je het kanaal gewoon instellen...

...en volgens mij is dat ook het geval op de Experia WiFi's en "super*WiFi's.

Ja idd als er dan terug wordt geschakeld naar kanaal 36 heb ik nog steeds hetzelfde probleem, nauwelijks  6bps ofwel geen verbinding. 
 

begrijp ik goed dat V12 het probleem

oplost?  Zo ja hoe kom ik aan een V12 ?

Reputatie 7
Badge +24

begrijp ik goed dat V12 het probleem

oplost?  Zo ja hoe kom ik aan een V12 ?

Waar begrijpt u dat uit? Ook de 12 zal terug schakelen. Dat is namelijk wettelijk verplicht.

Reputatie 7
Badge +24

Experia WiFi's / SuperWiFï's:

 

Omdat er staat: 

Op de V12 kan je het kanaal gewoon instellen…

Als de V12 wel een werkend kanaal 36 oplevert dan is het ook goed. Kanaal 36 op de V10 werkt (hier) dus niet. 
Blijft mijn vraag, hoe ik aan V12 kom?

Reputatie 7

Waar begrijpt u dat uit? Ook de 12 zal terug schakelen. Dat is namelijk wettelijk verplicht.

Die wettelijke verplichting is er alleen als een radarsignaal gedetecteerd wordt, niet als er een andere wifi zender op hetzelfde kanaal gedetecteerd worden en daar zit hem nu net de crux, de V10 schakelt ook naar kanaal 36 zodra hij een andere wifi zender detecteert.

Mijn EDIMAX CAP1200's (ook DFS gecertificeerd) schakelen nooit terug naar kanaal 36 terwijl de V10 dat on de haverklap deed.

 

@wjb, je verhaal klinkt idd logisch. 
Ik vraag me af of de V12 dan ook zo werkt zoals je beschrijft en zoals het zou moeten

@kpn:

Kan iemand van KPN bevestigen dat ook de V12 werkt zoals wjb beschrijft en zo ja mij dan voor mij een V12 regelen?

Reputatie 7

@wjb, je verhaal klinkt idd logisch. 
Ik vraag me af of de V12 dan ook zo werkt zoals je beschrijft en zoals het zou moeten

De V12 laat zich in ieder geval niet wegdrukken door andere wifi zenders op hetzelfde kanaal.

 

Hopelijk REAGEERT iemand van KPN nu dan snel!

PS de helpdesk kon me niet helpen en verwees me naar dit forum..

@wjb: bedankt voor je analyse en antwoorden!