Beantwoord

WiFi. Experiabox v12 vs Fritz!box 4040

  • 20 June 2021
  • 18 reacties
  • 874 keer bekeken

Reputatie 5
Badge +3

Bij ons is afgelopen vrijdag de monteur geweest en heeft bij ons de glasvezel geactiveerd, en hij heeft getest of het werkte. Dit was allemaal geen probleem en hij was na 10 minuten weer weg.

Toen hij weg was ben ik verder gegaan om alles weer aan te sluiten zoals het was, en heb de experiabox v12 los gekoppeld en onze eigen fritzbox 4040 aangesloten. Het aansluiten leverde geen problemen op en met 30sec was alles online via de fritzbox.

Het gekke is dat ik met de fritzbox niet boven de 400 uit kom en met de experiabox wel, we hebben een 500/500 glasvezel hussel abbo. Ik heb al wat dingen veranderd in de instellingen van de fritzbox, wat ik kon bedenken wat het zou kunnen zijn, zoals ipv6 op ipv4 gezet maar wat ik ook probeer niks helpt.

Iemand misschien een idee wat het zou kunnen zijn.

Fritzbox 4040
Experiabox v12

 

icon

Beste antwoord door Basdekruijf 22 June 2021, 19:37

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

18 reacties

Ik zie een WiFi symbool, de fritzbox 4040 is niet de snelste met wifi, misschien kan die niet beter, maar ik zie 2 testen, ene bijna 400 en de andere er overheen, waar komt die 300 dan vandaan, test je die op de 2.4 band, die gaat niet boven de 400.

Reputatie 5
Badge +3

Ja mijn fout de bovenste screenshot is de fritzbox en de onderste is de experiabox v12, de 4040 zou op 5ghz op ac 866 moeten kunnen halen. Ik heb het even aangepast.

Nu staat de fritz niet bekend om zijn hele snelle wifi met de 4040, ze zijn wel stabiel te noemen, denk dat je de 500 niet gaat halen, het is van meerdere factoren afhankelijk namelijk.

De 4040 haalt op de 5Ghz band 866, maar heb je daar ook verbinding mee, als ze beide dezelfde naam hebben heb je kans dat die op de 2.4 verbonden is.

Zitten er veel stoorzenders in de buurt van andere wifi netwerken, daar kan de modernere box 12 met wifi ax natuurlijk veel beter mee omgaan dan de verouderde 4040, het blijft natuurlijk een Volkswagen met een Ferrari vergelijken, waarbij opgemerkt dat de Ferrari wel wat storings gevoeliger is dan de Volkswagen.:wink:

 

En in de instellingen moet je weinig veranderen, gewoon het KPN profiel instellen en laten gaan, traint zichzelf in, hooguit wat eigen wifi namen invoeren en wachtwoorden, en zorgen dat de laatste Fritz OS 7.27 er op staat.

Reputatie 5
Badge +3

De netwerk namen zijn gescheiden ik ben een groot voorstander van gescheiden netwerk namen, dus ik weet wel zeker dat er verbinding is met 5ghz. Veel stoorzenders zitten er op de 5ghz hier niet in de buurt, maar ik denk idd dat je wel eens gelijk kan gaan hebben dat de 500 met fritz lastig gaat worden.

Ik heb overigens niet zo heel veel veranderd om te testen en ook wat ik geprobeerd heb gelijk weer terug gezet, dus het standaard kpn profiel is nog intact hier. En uiteraard staat het nieuwste fritz os hier op de 4040.

Reputatie 7
Badge +9

Als je op het modem ingelogd ben, wat staat er onder Internet - Toegangsgegevens voor waarde ingevuld bij verbindingsinstellingen…?

Reputatie 5
Badge +3

Als je op het modem ingelogd ben, wat staat er onder Internet - Toegangsgegevens voor waarde ingevuld bij verbindingsinstellingen…?

 

Reputatie 7
Badge +9

Heb je de mogelijkheid om onder KPN nog te kunnen kiezen voor het glasvezel profiel

 

 

Reputatie 5
Badge +3

@Speedmaster nee dat zie ik niet staan ik heb wel dit staan.

 

 

Reputatie 7
Badge +9

Je kijkt nu bij Overview en niet bij Internet - Account information.

Loop de wizard even opnieuw door, Internettoegang instellen en kijk daar of je specifiek KPN Glasvezel kan kiezen:

 

 

Reputatie 5
Badge +3

@Speedmaster dat zie ik niet staan bij wizards ik kijk er even verder naar als onze dochter klaar is met disney, anders ga ik ruzie krijgen denk ik met haar 😉

Dit is het enige wat er staat.

 

Effe bij het kopje “internet” kijken, maar volgens mij zit je al op het glasvezel profiel, dat staat in je screenshot.,😉😉

Reputatie 5
Badge +3

Effe bij het kopje “internet” kijken, maar volgens mij zit je al op het glasvezel profiel, dat staat in je screenshot.,😉😉

Daar staat kpn en inderdaad bij overview staat kpn glasvezel.

Reputatie 5
Badge +3

Onder tussen de 4040 vervangen voor de 7590 en de snelheid is nu goed, lag dus idd aan de 4040.

Nu morgen nog even wat dingetjes instellen op de 7590, en we kunnen er voorlopig weer tegen aan.

Kijk, goede upgrade, ga je geen spijt van krijgen, de 7590 is een goed routertje @Basdekruijf        :wink:

Reputatie 5
Badge +3

Zeker een goede router @Doornekamp33 tot nu toe geen spijt van

Mag ik vragen hoe je de Fritz4040 aan de praat hebt gekregen?

Toen ik hem net had aangesloten, deed hij het prima. Maar na korte tijd (half uur ofzo), vond hij de WAN verbinding niet meer.

Ik heb van alles geprobeerd, uiteraard ook de Firmware update (staat nu 7.27 op), maar ik krijg gewoon geen WAN verbinding.

Moet je wel of niet IPv6 aan hebben? Met de standaard KPN instellingen (ingeprogrammeerd) doet hij het niet.

Ik heb overigens Hussel Glasvezel, 100 mbit. Dus de snelheid is voor mij minder van belang.

bedankt.

Reputatie 5
Badge +3

Enige wat ik heb gedaan is het kpn profiel gekozen bij internet, en toen werkte de 4040.

 

Hallo. ik probeer de Fritz box 4040 op de hier beschreven manieren ook in te stellen maar dat werkt niet bij die van ons.

Zelfs de ipv6 kan ik niet aan de praat krijgen.

ik heb wel eens gelezen dat er 2 versies zijn uitgebracht.