Beantwoord

Wifi-gedoe: traag en wegvallend

  • 24 May 2021
  • 18 reacties
  • 172 keer bekeken

Beste forumleden!

Als nieuw forumlid bewandel ik vast niet de goede weg door alweer een topic te beginnen over een onderwerp dat al vele maken langs is gekomen, maar ik weet niet hoe ik anders geholpen kan worden.

Mijn probleem is een bekende: de laatste maanden is mijn wifi-verbinding in huis steeds trager geworden en wordt regelmatig onderbroken. Ben geen zeur en heb eerst echt alle verbetertips al vele malen uitgevoerd, maar het blijft behelpen en daarom nu toch maar naar dit forum. Werk uitsluitend thuis, dus snelle en stabiele wifi is onontbeerlijk.

Nergens in huis haal ik de 100mb/s download snelheid waar ik een abonnement op heb (en dus voor betaal). Ben al zeer lange tijd KPN-klant (en eigenlijk altijd naar tevredenheid), maar de laatste tijd … Daarom overweeg ik nu toch om over te stappen naar een andere provider, maar het liefst zou ik tot een goede oplossing komen. Wat zijn daartoe de eventuele mogelijkheden?

Verneem graag, waarvoor alvast mijn dank!

icon

Beste antwoord door Thomas van KPN 26 May 2021, 16:20

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

18 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @WouterToet, welkom op ons forum!
Een nieuw topic is hier zeker weten de juiste plek voor!
Goed wifi is tegenwoordig ontzettend belangrijk, ik kan me ook goed voorstellen dat je er van baalt dat dat nu niet goed werkt.
Had je onze online wifimanager al doorlopen? Waar komt die op uit? Als je daarmee niet in je volledige huis boven de 20Mbit/s uitkomt zou die ook een aantal oplossingen aan moeten dragen zoals bijvoorbeeld gratis wifiversterkers!

100Mbit/s via Wifi kunnen we helaas niet garanderen maar met bovenstaande moet je toch een heel eind in de buurt kunnen komen!

Had je overigens de onderstaande topic ook al bekeken?

 

Reputatie 7
Badge +20

Ik heb geen reactie meer van je gezien dus ga ik ervan uit dat je vraag is beantwoord. Anders hoor ik het graag!

Goede avond Thomas,

Excuses voor het uitblijven van mijn reactie (a.g.v. familieomstandigheden) en bij deze alsnog mijn dank voor je reactie!

Ik heb echt alle mogelijke oplossingen tot verbetering meerdere malen doorlopen, maar blijf vaak steken rond de 30Mbit/s. Zouden de door jou genoemde versterkers oplossing kunnen bieden?

Reputatie 7
Badge +20

Die zouden dan inderdaad een heel eind kunnen helpen. Ik kan ze zelf helaas niet gratis toesturen. Heb je nergens in huis minder dan 20Mbit/s?

Op de 3e woonlaag kom ik gemiddeld op 16,5 Mb/s downloadsnelheid uit en in mijn werkkamer (zojuist nog gemeten) 27,5 Mb/s.

Reputatie 7
Badge +20

Ah, dan zou je vanaf de derde woonlaag met de wifimanager op een gratis wifiversterker of wifimonteur uit moeten komen als je hem volledig doorloopt!

Beste Thomas,

Na jouw laatste berichtje probeer ik al tijden met de KPN-wifimanager een fatsoenlijke meting te doen, maar tot mijn grote ergernis loopt deze steeds vast met de mededeling dat ik geen verbinding met WIFI heb terwijl ik naast het modem sta en vol signaal heb. Blijft daarnaast dat mijn WIFI-verbinding nog regelmatig wegvalt en ik tijdelijk uit meetings wordt geknikkerd.

Ik ben echt al heel lang klant van KPN (voorheen ook middels Telfort en Planet) en wil dat graag blijven, maar … Kun je me niet gewoon een gratis set van twee van die draadloze super-WIFI-versterkers opsturen? Nieuwe klanten krijgen die gratis en ik zou daar als ‘oud gediende’ €149 voor moeten betalen. Vind ik persoonlijk niet helemaal fair en bovendien betaal ik nu al tijden voor een snelheid die ik dus nergens haal.

Hoop je me van dienst kunt / wilt zijn!

Reputatie 7
Badge +20

@WouterToet ik heb zelf die optie helaas niet maar kijk graag even met je mee naar de aansluiting!
Kun je je gegevens invullen in je profiel en hier een seintje geven als dat is gebeurd?

Beste Thomas,

Heb mijn profiel ingevuld; ben benieuwd naar het vervolg!

Reputatie 7
Badge +20

Bedankt voor je gegevens @WouterToet, ik heb even meegekeken maar volgens mijn systeem is de wifimanager meer dan een maand geleden voor het laatst volledig doorlopen dus kan ik de resultaten helaas niet meer zien.
Zou je het toch nog eens willen proberen? En eventueel je experiabox eens resetten of in ieder geval herstarten voor het doorlopen?

Beste Thomas,

Wederom dank voor je berichtje!

Je hebt helemaal gelijk dat het ongeveer een maand geleden is dat ik de gehele meting heb (kunnen) doorlopen, want nadien heb ik het vele malen geprobeerd maar blijft de WIFI-manager maar constateren dat ik niet verbonden ben met WIFI (terwijl dat wel zo is). Maakt niet uit op welk device k dit probeer, ik beland steeds in hetzelfde cirkeltje. Zojuist wederom het modem een reset gegeven, de app verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, maar zonder resultaat.

Wordt er eerlijk gezegd een beetje moedeloos van …

 

Beste Thomas,

Zojuist via een andere speedtest van KPN (https://kpn-itns.speedtestcustom.com/) met mijn Samsung A50 metingen gedaan en kom dan tot de volgende waarden:

Hal (naast modem): 8.3 d / 18.1 u

Woonkamer: 10.8 d / 16.1 u

Werkkamer 1 (1e etage): 10.0 d / 17.7 u

Werkkamer 2 (1e etage): 10.6 d / 18.1 u

Zolderkamer: 8.4d / 14.7 u

Zoals je ziet, zijn dit treurige waarden. Bovendien vind ik het bijzonder dat de downloadsnelheid overal lager is dan de uploadsnelheid.

Wat te doen?

Reputatie 7
Badge +20

Ah dat schiet niet op inderdaad, dat zijn geen snelheden om vrolijk van te worden. En als je hem vanaf een ander apparaat doorloopt? En via de browser in plaats van de app?

Vanmiddag rond 16.00 uur opnieuw metingen gedaan middels https://kpn-itns.speedtestcustom.com/ met behulp van mijn laptop en … op de ene plek een fractie hoger, op de andere een fractie lager: beeld is echter hetzelfde met als hoogste download snelheid 13.0 Mb/s en hoogste uploadsnelheid 17.3 Mb/s. Overigens zijn deze waarden alweer een stuk lager dan ik op 31 mei jl. heb gemeten en doorgegeven.

Is ook zeer veranderlijk, want zojuist (om 22.00 uur) nog even in mijn werkkamer gemeten en toen 20.2Mb/s download en 30.9Mb/s upload.

Wat is er toch aan de hand en belangrijker … hoe lossen we dit op?

Reputatie 7
Badge +20

Sorry, ik bedoelde de wifimanager. Kun je daarvan de website versie (niet de app) wél doorlopen? En anders vanaf een ander apparaat?
De speedtest resultaten be-amen wel dat je een langzame verbinding hebben maar zeggen niets over de oorzaak of oplossing.

Beste Thomas!

Ook via de website versie en op een ander device, beland ik in hetzelfde rondje: start WIFI-manager > niet verbonden met WIFI > andere plek > weer verbonden? >start WIFI-manager > niet verbonden met WIFI …

 

Reputatie 7
Badge +20

Ah dat is balen. Ik zal dit even voorleggen bij mijn collega's. Ik stuur je dadelijk een privébericht!