Vraag

Wifi geen connectie werk laptop door VPN & Printer setup faalt door MAC adres

  • 12 November 2020
  • 19 reacties
  • 245 keer bekeken

Goedemiddag.

Graag wil ik advies vragen omtrent onderstaand probleem

Donderdag avond 29 oktober heeft mijn Wifi-connectie het begeven.

Maandag 2 november is mijn oude modem Experia Box V9 vervangen door KPN met een nieuwe modem type Experia Box V10.  Met als resultaat dat de Wifi verbinding met mijn prive Desktop (Type Lenovo All-in On) is hersteld.

 

Echter twee problemen zijn niet opgelost:

1 Mijn laptop van werk (ondersteund 2.4Ghz) maakt geen connectie met het WiFi signaal van mijn modem. Mogelijk doordat de Wifi router de VPN connectie blokkeert.

2 A.g.v. de nieuwe Expedia Box moest opnieuw de Set-up / installatie van mijn printer (type Epson XP-412) uitgevoerd worden. Tijdens de Wifi installatie wizard werd de melding ontvangen dat de set up is mislukt omdat het MAC adresfilter niet OK is.

Zowel KPN Helpdesk almede Tech Support van mijn werkgever KLM kunnen mij niet verder helpen. Tevens heeft Helpdesk Epson mij ook niet kunnen helpen met mijn printer set up probleem.

Gaarne advies hoe op te lossen

Alvast heel veel dank.

Andre Jacobsen


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

19 reacties

Reputatie 7

1 Mijn laptop van werk (ondersteund 2.4Ghz) maakt geen connectie met het WiFi signaal van mijn modem. Mogelijk doordat de Wifi router de VPN connectie blokkeert.

Nee, dat zal niets met een VPN verbinding te maken hebben.

 

Zet 5GHz wifi eens uit op de V10, krijgen die laptop en printer dan wel verbinding?

Reputatie 7
Badge +24

Inloggen op die Experiabox kan via http://192.168.2.254. Eerste keer bij wachtwoord niets invullen. Lukt dat?

Zo ja, dan verder. Even zoeken bij de WiFi instellingen. Probeer daar het WiFi 5 GHz netwerk een andere naam te geven. Bij de v10 (zonder a) …

... kan dat als het goed is. Is de enige router van KPN waarop dat nog mogelijk is.

Heeft u versterkers? Lijkt me niet toch?

Probeer dan je printer wederom in te stellen. Op het 2,4 GHz netwerk uiteraard. Mogenlijk de Experiabox nog een keer herstarten. Kan volgens mij ook vanuit die webinterface. Niet resetten dus, gewoon normaal herstarten.

Dank voor reacties.

Helaas niets helpt.

Ik merk nu ook dat mijn internet verbinding met mijn huis desktop extreem traag is. 

Bijvoorbeeld inloggen op ING loopt verbinding vast.

Ruim een week geleden is mijn router vervangen en niets anders dan slechte / wegvallende verbindingen. Divers calls met KPN helpdesk lijden ook niet tot oplossing.  Ik ben geen specialist op pc gebied en vindt dit het onacceptabel dat verbindings probleem niet opgelost kan worden. Wordt er behoorlijk moedeloos van. 

Het enige alternatief dat ik nog kan bedenken is een 30 meter lange internet kabel kopen en deze dwars door de kamers aanleggen. Geen wenselijke situatie. 

Als er iemand is die nog een oplossing / advies weet, gaarne reactie.

Alvast dank

Andre Jascobsen

 

Reputatie 7
Badge +24

Als u 30 meter bij de Experiabox vandaan zit, dan is het geen wonder dat WiFi het niet doet...

Als u 30 meter bij de Experiabox vandaan zit, dan is het geen wonder dat WiFi het niet doet...

Nee. Mijn Pc en laptop staan zelfs boven de experia box. Alleen moet de kabel van 1e naar 2de verdieping door de woonkamer en het trappenhuis. Vandaar 30 meter. 

Overigens heeft tot voor 2 weken geleden alles nog goed gewerkt. Dus de oplossing is geen wenselijke situatie.

Reputatie 7
Badge +24

Gaatje boren door de vloer dan. Wat voor vloer is het? Beton of hout?

Beton. Maar dit is natuurlijk niet de oplossing.

Voorheen werkte alles, dan zou je toch mogen verwachten dat als een nieuwe router wordt geplaatst de specialisten in staat zijn om het probleem van slechte wifi verbinding op te lossen.  En niet als aan de ga-avanceerde instellingen iets moet worden ingesteld, men het dan opgeeft.

Reputatie 7
Badge +24

Ja. Een kabel leggen naar boven en daar een 2de WiFi toegangspunt plaatsen. Dat is wat specialisten er aan kunnen doen. Aan het huidige WiFi van de KPN Box valt helemaal niets aan te sleutelen. Het is wat het is. Bij sommige mensen is het een verbetering tegenover hun vorige box. Sommige gaan er op achteruit. Dat is nu 1maal zo. Daar valt niets aan te doen. Hoe WiFi ontvangen word, hoe sterk en stabiel het signaal is, daar is niets van te zeggen. Het is van veel factoren afhankelijk. Je kunt er op vooruit gaan en op achteruit gaan met een nieuwe box.

Reputatie 7
Badge +17

Welkom op het forum @Andre Jacobsen. Het is inderdaad niet de bedoeling dat dingen slechter worden na het installeren van nieuwe apparatuur. Wat ik wel met @Nick83 eens ben is dat op dit moment de afstand de meest waarschijnlijke oorzaak is. Gezien het een laptop betreft is dit aardig makkelijk te testen. Werken alle diensten (naast de printer) wel gewoon als je met de laptop in de buurt van het modem bent? Kun je daarnaast je gegevens invullen in je profiel en hier een seintje geven als dat is gebeurd? Dan ga ik even uitsluiten dat er toch iets met de verbinding naar het huis aan de hand is. 

Laptop dicht bij het modem plaatsen (2 meter afstand) werkt ook niet.  Is al diverse keren geprobeerd.  

De directe afstand tussen laptop en modem bedraagt ongeveer 6 meter.  Er zit alleen een verdieping tussen (modem 1e verdieping en laptop. desktop 2de verdieping).  Ondat de kabel fysiek door het trappenhuis moet heb ik 30 meter nodig.  Dit is dus niet de fysieke afstand tussen modem en laptop.

Mijn mobiel en desktop werken wel, hoewel ik het internet trager vindt dan voorheen.

En tot voor 4 weken terug werkte alles nog prima.

 Andre

Reputatie 7
Badge +17

Gezien de mobiel en de desktop zelf wel werken vermoed ik dat het in de laptop zou kunnen liggen. Ik zie dat er ook al contact met IT van de werkgever is geweest. Heb je enig idee welke stappen die hebben uitgevoerd of wat ze hebben uitgesloten? Ook vroeg ik me nog af of het als het met de internetkabel is aangesloten nog steeds niet goed werkt. Daarnaast kan het ook nuttig zijn om voor de zekerheid de wifi manager te doorlopen.

mijn wekgever heeft de laptop helemaal nagelopen incl laatste updates, en daar zou het niet aan liggen.

Ik denk nog steeds dat mijn WifI router moeite heeft met connectie van VPN.

Met een kabel lukt het wel.

De Wifi manager ga ik volgende week doorlopen. Heb dit weekend mij desktop hard nodig en nu werkt alles nog 

Reputatie 7

Installeer eens de app WiFi Analyzer op een Android telefoon of tablet en meet de veldsterkte van zowel 2.4GHz als 5GHz wifi op de plek waar je de laptop hebt staan.

Hoeveel dBm meet je?

Wifi anaylzer geinstaleerd.  Geen idee hoe ik de gegevens moet interpreteren. Op de verticale as kom ik op -60 voor kanaal 11 bij 2.4Ghz.  Bij 5 Ghz op -65 voor de verticale as. 

De wifi manager is niet relevant.  Ik heb wifi maar op mijn desktop is hij alleen onstabiel.  Krijg vaak de melding VPN dat er geen wifi verbinding gemaakt kan worden, en dan enige tijd later weer wel.  Verder is met wifi het internet traag maar met de kabel weer snel. 

Gaarne verder advies! 

Reputatie 7

Wifi anaylzer geinstaleerd.  Geen idee hoe ik de gegevens moet interpreteren. Op de verticale as kom ik op -60 voor kanaal 11 bij 2.4Ghz.  Bij 5 Ghz op -65 voor de verticale as. 

Het zijn geen enorm goede waarden maar an sich moet daar nog best een acceptabele wifi verbinding mee op te zetten zijn.

Wifi anaylzer geinstaleerd.  Geen idee hoe ik de gegevens moet interpreteren. Op de verticale as kom ik op -60 voor kanaal 11 bij 2.4Ghz.  Bij 5 Ghz op -65 voor de verticale as. 

Het zijn geen enorm goede warden maar an sich moet daar nog best een acceptabele wifi verbinding mee op te zetten zijn.

Ik vind de kwaliteit van mijn wifi verbinding on acceptabel.

Reputatie 7
Badge +17

@Andre Jacobsen ik heb al een tijdje niks gehoord. Is de vraag ondertussen beantwoord of speelt het probleem nog steeds?

@Andre Jacobsen ik heb al een tijdje niks gehoord. Is de vraag ondertussen beantwoord of speelt het probleem nog steeds?

Nee het probleem is nog steeds niet opgelost. Al een paar weken niet. Waardeloos wifi contact. Valt steeds uit,. traag internet. Dit experimenteren gaat hem niet worden. Dit kost me teveel moeite en tijd. Wil gewoon goed en snel werkend internet en betaal daarvoor best wel een hoge maand premie.. 

 Ik ben voornemens om het een en ander aan te sluiten met een kabel.  Niet de meest wenselijke oplossing, maar wel het enige dat schijnt te werken.