Beantwoord

Wifi-mesh router

• 26 september 2017
  • 17 reacties
  • 4849 keer bekeken

Ik ben ontevreden over de wifi kwaliteit in het huis en daarom overweeg ik een wifi-mesh router aan te schaffen (Netgear Orbit, Linksys Velop of TP-Link Deco). Heeft iemand daar ervaring mee? Is het makkelijk om aan te sluiten?
icon

Beste antwoord door RobinFlikkema 26 september 2017, 18:53

T meestal makkelijk aan te sluiten. Maar, is dit echt wat je wilt? Dat weet ik niet. T is relatief duur. Ik weet niet of je ergens een netwerkkabel hebt of ergens KPN iTV kijkt, want anders ben je veel beter en goedkoper uit door daar een Accesspoint te plaatsen zoals die van KPN maar je kan eventueel ook een kopen die niet van KPN is (alhoewel je dan meer betaald voor dezelfde specificaties)

Kan je aangeven wat je bedoelt met WiFi kwaliteit? Gaat het dan om snelheid of bereik?
Welke Experiabox gebruik je?

Robin
Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 7
Zo'n Google Mesh router wordt bekabeld op de Experia Box aangesloten en daarmee zijn alle achterliggende verbindingen (bekabeld en via wifi) voor de Experia Box gewoon bekabelde verbindingen.
Ik overweeg Google wifi aan te schaffen. Op dit moment heb ik op de begane grond de Experiabox (v10 geloof ik) en daarop bedraad een interactieve tv en ook nog bedraad een KPN versterker (die niet veel bijdraagt, je kunt er naast zitten en nog een zwak signaal krijgen). Twee andere interactieve tv's op de eerste en tweede verdieping heb ik via power adapters (van KPN) aangesloten. Om wifi op de tweede verdieping en in het achterhuis op orde te krijgen heb ik daar power adapters van TP-Link. Het werkt allemaal wel maar de wifi hapert regelmatig via de TP Link adapters. Mijn vraag is nu als ik voor wifi op Google wifi overschakel, hoe dan de samenwerking met de Experiabox gaat lopen. Ik lees online dat je Google wifi niet op een andere router kan aansluiten, dus hoe doe ik dat dan?
Ik heb een mesh netwerk van Velop, ( 4ap's) Wifi is perfect in heel het huis. 1e interactieve ontvanger in de woonkamer van KPN werkt goed, mijn 2e ontvanger heb ik bedraad aan mijn Velop ap boven in de slaapkamer aangesloten. TV kijken gaat prima, echter het interactieve werkt: kan niet pauzeren, terugkijken of opnames bekijken (zie ze wel staan) Nieuwste software geupdate. Kastje ook al om laten ruilen bij KPN maar krijg het niet aan de praat. Iemand de oplossing ????
Reputatie 7
Ik overweeg Google wifi aan te schaffen...Mijn advies ... niet doen, weggegooid geld, gewoon op elke verdieping een KPN WiFi "versterker", veel goedkoper en succes verzekerd.

...en ook nog bedraad een KPN versterker (die niet veel bijdraagt, je kunt er naast zitten en nog een zwak signaal krijgen)...Dat is absoluut niet zoals de werking van een KPN WiFi "versterker" zou moeten zijn. De KPN WiFi "versterker" behoort een zeer krachtig wifi signaal te hebben en dat is onze ervaring ook. Kan je een de app Wifi Analyzer op een Android telefoon of tablet plaatsen en het aantal dBm's meten in de buurt van jouw KPN WiFi "versterker".
Hoeveel dBm meet je op 2.4GHz en op 5GHz?

...Twee andere interactieve tv's op de eerste en tweede verdieping heb ik via power adapters (van KPN) aangesloten. Om wifi op de tweede verdieping en in het achterhuis op orde te krijgen heb ik daar power adapters van TP-Link...Het is niet verstandig om twee separate powerlines over jouw lichtnet te laten lopen en in ieder geval moeten deze dan van verschillende security keys voorzien zijn om te voorkomen dat ze elkaar gaan storen. Dat zou best wel eens de oorzaak kunnen zijn van die haperende wifi.
Mijn advies: Probeer naar elke verdieping een netwerkkabel te trekken en sluit daar een KPN WiFi "versterker" op aan.

Ook ik heb op deze manier overal in mijn woning (en tuin) perfecte wifi waarbij snelheden zoals hieronder gehaald worden.

Reputatie 7
Ik zou niet weten waarom Google WiFi niet zou werken achter een Experia Box.

Ook ik dacht dat een kabel trekken naar de 2e verdieping zo goed als onmogelijk was, totdat ik de speling zag tussen de standbuis van de verwarming en de betonnen vloer.
Problem solved. ☺
Reputatie 7
Dat is ook heel logisch als de mesh systemen in router-mode gebruikt worden. Een TV ontvanger kan namelijk niet op een tweede router als de Experia Box aangesloten worden, dat in inherent aan de gebruikte IGMP multicasting techniek.

Als je dat mesh systeem in accesspoint-mode kunt plaatsen dan heb je meer kans dat het werkt al is de kans op haperingen significant groter.
Reputatie 7
Badge +30
T meestal makkelijk aan te sluiten. Maar, is dit echt wat je wilt? Dat weet ik niet. T is relatief duur. Ik weet niet of je ergens een netwerkkabel hebt of ergens KPN iTV kijkt, want anders ben je veel beter en goedkoper uit door daar een Accesspoint te plaatsen zoals die van KPN maar je kan eventueel ook een kopen die niet van KPN is (alhoewel je dan meer betaald voor dezelfde specificaties)

Kan je aangeven wat je bedoelt met WiFi kwaliteit? Gaat het dan om snelheid of bereik?
Welke Experiabox gebruik je?

Robin
Reputatie 7
Badge +30
Hello,

I assume that you want to create more coverage for your WiFi network.

Since you've posted this in a topic about Mesh WiFi, I'm going to assume that you've looked into this. Mesh works in most cases better than repeater. Technically it it almost the same. But generally the "repeater"-label gets put on devices that are lesh advanced that devices that are called "Mesh".

I would only use Mesh devices when pulling a new network cable is hard or impossible. This is because the Mesh devices use a wireless backhaul that is almost always worse than a network cable. The other part of a Mesh device is a generic Accesspoint.

This means that if you can pull a network cable to the attic ("zolder") or somewhere else without WiFi coverage and place an Accesspoint there, you'd be better off. If this isn't possible you could look in to Mesh devices but they're generally more expensive.
If you have a KPN set-top-box you could use the network cable going into that, and place a "KPN WiFi Versterker" in between.

Your post doesn't really have a specific question so if you need any help or more information please ask! Also, if you need help installing the repeater please tell what the problem with it is.

Robin
Reputatie 7
Badge +30
Heeft waarschijnlijk te maken met dat de Google WiFi routeert en daardoor IGMP niet goed werkt.
Reputatie 7
Badge +22
Hoi Patrick, welkom op het forum! Goede vraag. 🙂 Google WiFi is helemaal draadloos toch? Ik denk eerlijk gezegd dat een tv-ontvanger daarachter dan niet gaan werken.

Bij onze WiFi Versterker is het namelijk ook zo dat als deze draadloos is verbonden met de Experia Box er geen tv-ontvanger op de Versterker kan worden aangesloten.
Google Wifi routeert inderdaad (eigen DHCP server dus 'double NAT') en ondersteunt momenteel geen IGMP:

https://productforums.google.com/forum/#!topic/googlewifi/QsbUJ_itQMo
@RobinFlikkema
I have tried a repeater but that does not work for me. I have a normal row house, so ground floor plus two others. I have horrible wifi in one bedroom and almost none in the zolder.
Dank je wjb voor je adviezen. Ik begrijp je wel, maar wil toch graag ook een antwoord op mijn vraag naar de mogelijkheid om Google WiFi te installeren in mijn situatie. Kabels trekken lukt in mijn situatie echt niet en Android apparaten heb ik helaas ook niet.
Wij hebben google wifi points aangeschaft en nu is onze wifi ontvangst in huis zeer verbeterd. Ben niet zo onder de indruk van de afstand die ze halen maar dit kan met onze dikke muren te maken hebben. Wij hebben ook KPN interactieve tv met 2 ontvangers. De 1e ontvanger zit aan de experiabox dus die doet het (uiteraard) nog. De 2e ontvanger willen we in de slaapkamer (eind weg van de experiabox) plaatsen en dachten deze dus bekabeld aan 1 van de wifi points te hangen. Helaas werkt dit toch niet, ontvanger geeft foutcode want kan software niet downloaden. Ik heb t vermoeden dat de 2e ontvanger toch niet de experiabox kan bereiken oid. Als ik deze 2e ontvanger even tijdelijk aan de experiabox hang om de software te downloaden, en vervolgens weer alsnog aan een google wifi point in de slaapkamer dan kan ik wel op die tv Netflix en NPO 1-2-3 GOS ontvangen (dus internet) maar niet de ‘gewone’ kanalen. Ik concludeer daaruit dat deze 2e ontvanger niet goed door de experiabox kan worden aangestuurd. Als ik mijn laptop bedraad aan dit google wifi point hang heb ik ook internet dus t google wifi device werkt maar de 2e kpn ontvanger in combi daarmee dus niet. Als iemand n tip heeft hoe dit te verhelpen hoor ik dit graag.
het heeft te maken met IGMP. Het is mij ook niet gelukt, de tv's heb ik direct op de experiabox aangesloten de rest via een swich achter de Google WiFI.

Ik zou heel graag interactieve tv achter de Google Wifi hebben. Iemand een idee hoe dit wel mogelijk is?
Heb sinds twee dagen de Linksys Velop (3 nodes (kastjes op verschillende kamers) dual-band sytem. Kon een 'goedkoop' setje kopen op iBood (149 euro). Aansluiten gaat supersimpel (wel wat traag allemaal, maar het werkt ECHT heel makkelijk). Heb nu in hele huis (bungalow met lange gang) perfect draadloos internet. 1 node bedraad aangesloten op de Experia box, de andere twee draadloos verdeeld over de woning.
Aanrader!
Wij hebben google wifi points aangeschaft en nu is onze wifi ontvangst in huis zeer verbeterd. Ben niet zo onder de indruk van de afstand die ze halen maar dit kan met onze dikke muren te maken hebben. Wij hebben ook KPN interactieve tv met 2 ontvangers. De 1e ontvanger zit aan de experiabox dus die doet het (uiteraard) nog. De 2e ontvanger willen we in de slaapkamer (eind weg van de experiabox) plaatsen en dachten deze dus bekabeld aan 1 van de wifi points te hangen. Helaas werkt dit toch niet, ontvanger geeft foutcode want kan software niet downloaden. Ik heb t vermoeden dat de 2e ontvanger toch niet de experiabox kan bereiken oid. Als ik deze 2e ontvanger even tijdelijk aan de experiabox hang om de software te downloaden, en vervolgens weer alsnog aan een google wifi point in de slaapkamer dan kan ik wel op die tv Netflix en NPO 1-2-3 GOS ontvangen (dus internet) maar niet de ‘gewone’ kanalen. Ik concludeer daaruit dat deze 2e ontvanger niet goed door de experiabox kan worden aangestuurd. Als ik mijn laptop bedraad aan dit google wifi point hang heb ik ook internet dus t google wifi device werkt maar de 2e kpn ontvanger in combi daarmee dus niet. Als iemand n tip heeft hoe dit te verhelpen hoor ik dit graag.

Heb ik ook geprobeerd met de Linksys Velop iMesh, zelfde probleem, lukte dus ook niet. . Heb nu de tweede ontvanger (net als de eerste ontvanger) bedraad rechtstreeks aangesloten op de Experiabox, werkt wel perfect!

Reageer