Beantwoord

Wifi op Box 12 los uitzetten terwijl SuperWifi aan blijft?

  • 1 July 2022
  • 10 reacties
  • 256 keer bekeken

Alles wat hierboven beschreven is heb ik ook last van sinds de update van het modem. Alles werkte helemaal perfect en zonder problemen totdat het modem de mesh joinde met die update. Is er inmiddels iets te doen zodat ik de modem wifi weer los uit kan schakelen van de superwifi punten?

 

Admin: eigen topic voor je vraag aangemaakt (origineel)

icon

Beste antwoord door BruisTablet 5 July 2022, 13:56

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

10 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Welkom op het forum @Flying Doucheman! Waarom wil je specifiek apparatuur niet met de Box 12 verbinden? Recht van bestaan voor Mesh is dat alles automatisch gaat en vanzelf met de beste bron verbonden wordt.

Kan je verder nog aangeven op welke softwareversie je hebt op de Box 12? Voor meer over de inhoud van de updates wil ik je aanraden ons Box 12 update topic te bekijken.  

Ik had altijd één wifi punt (A) naast m’n modem (M) en het glasvezel punt staan, en een superwifi punt (B) aan de andere kant van mijn appartement. Werkte feilloos, heel tevreden. Nooit gedoe met trage en wegvallende verbindingen. 

Sinds de update ging M meedoen in de mesh. Hier was ik mij overigens totaal niet bewust van, dus het duurde even voordat ik dit doorhad. Maar omdat A en B naast elkaar stonden ging het storen (vermoedelijk). Ik heb toen A compleet afgekoppeld en hierna werkte alles een beetje half-half. Punt B had geen goede verbinding meer met M, terwijl dit met A vanaf de zelfde plek nooit een probleem was. Ook heb ik tijdens video calls voor werk vaak last van een haperende verbinding.

Ik heb niet echt een goede plek om punt A toch nog als derde punt in het mesh netwerk op te nemen, maar ik heb er toch wat experimentjes mee gedaan; dit gaf wisselende resultaten (los van dat ik dit punt niet ergens midden in m’n huis kwijt kan/wil). De originele situatie was prima, daar had ik geen klachten, dus eigenlijk wil ik daar weer naar terug. Vandaar dat ik m’n modem wifi weer wilt uitschakelen.

Het kan natuurlijk zo zijn dat de haperende verbinding niet aan het wifi ligt maar aan het internet zelf. Ik zou dit eigenlijk eens bekabeld moeten testen. Ik heb in ieder geval het modem net gereset zodat ik de nieuwste firmware heb (528). Eens kijken of dit helpt...

Reputatie 7
Badge +8

Ik had altijd één wifi punt (A) naast m’n modem (M) en het glasvezel punt staan, en een superwifi punt (B) aan de andere kant van mijn appartement. Werkte feilloos, heel tevreden. Nooit gedoe met trage en wegvallende verbindingen. 

Sinds de update ging M meedoen in de mesh. Hier was ik mij overigens totaal niet bewust van, dus het duurde even voordat ik dit doorhad. Maar omdat A en B naast elkaar stonden ging het storen (vermoedelijk). Ik heb toen A compleet afgekoppeld en hierna werkte alles een beetje half-half. Punt B had geen goede verbinding meer met M, terwijl dit met A vanaf de zelfde plek nooit een probleem was. Ook heb ik tijdens video calls voor werk vaak last van een haperende verbinding.

Ik heb niet echt een goede plek om punt A toch nog als derde punt in het mesh netwerk op te nemen, maar ik heb er toch wat experimentjes mee gedaan; dit gaf wisselende resultaten (los van dat ik dit punt niet ergens midden in m’n huis kwijt kan/wil). De originele situatie was prima, daar had ik geen klachten, dus eigenlijk wil ik daar weer naar terug. Vandaar dat ik m’n modem wifi weer wilt uitschakelen.

Het kan natuurlijk zo zijn dat de haperende verbinding niet aan het wifi ligt maar aan het internet zelf. Ik zou dit eigenlijk eens bekabeld moeten testen. Ik heb in ieder geval het modem net gereset zodat ik de nieuwste firmware heb (528). Eens kijken of dit helpt...

Er is eerder gemeld dat die 528 versie ook weer om zou moeten kunnen gaan met het selectief uitzetten van de wifi op de v12 zonder dat de aangesloten superwifi punten uitgaan. Dan zou het mogelijk moeten zijn om alleen op de superwifipunten te draaien.

Ik heb het niet daadwerkelijk geprobeerd maar er is geen aparte (extra) instelling voor de wifi van het modem en/of de superwifi punten in de web interface. Ik heb wel het idee dat de boel wat stabieler is sinds 528.

Reputatie 7
Badge +24

Er is eerder gemeld dat die 528 versie ook weer om zou moeten kunnen gaan met het selectief uitzetten van de wifi op de v12 zonder dat de aangesloten superwifi punten uitgaan. Dan zou het mogelijk moeten zijn om alleen op de superwifipunten te draaien.

Ow ja? Dat heb ik nergens gelezen hoor. Heeft u daar een linkje van?

Reputatie 7
Badge +8

Ik heb het niet daadwerkelijk geprobeerd maar er is geen aparte (extra) instelling voor de wifi van het modem en/of de superwifi punten in de web interface. Ik heb wel het idee dat de boel wat stabieler is sinds 528.

Kwestie van proberen. Als met 528 de wifi knop gebruikt wordt op de V12 dan zou alleen de wifi op de V12 uit moeten gaan zonder commando naar de aangesloten superwifi,s. Dit was eerder wel het geval waardoor ook de wifi op de superwifi,s weggetrokken werd.

Die geluiden over stabiliteit waren misschien te vroeg, vandaag weer veel onderbrekingen tijdens videocalls voor werk 😥

Ik heb nu net de wifi disabled op het modem en de radio van de superwifi punten blijft inderdaad aan. Dus ik kan bevestigen dat die feature werkt 🥳 Nu maar weer even een tijdje aankijken of de verbinding stabiel blijft #fingerscrossed

Reputatie 7
Badge +17

@Flying Doucheman we zijn ondertussen een weekje verder. Hoe gaat het met de verbinding? Werkt alles nu zoals het hoort? 

Als dat niet het geval is zou je dan nog willen vermelden op welke softwareversie de SuperWifi draait?

Hi! Goede herinnering! De wifi werkt weer zoals vanouds dus ik ben eigenlijk wel tevreden. Ik word ook niet meer uit mijn videocalls gegooid...

Reputatie 7
Badge +17

@Flying Doucheman yes! Goed om te horen. Bedankt voor de update en een fijn weekend. 🙂