Beantwoord

Wifi signaal internetradio valt steeds weg na vervanging 10 jaar oude modem voor een box12

  • 6 February 2021
  • 23 reacties
  • 1670 keer bekeken

Reputatie 2

Sinds een aantal weken heb ik, ter vervanging van mijn 10 jaar oude Experiabox, een KPN BOX12.

Het werkt allemaal prima, behalve de internetradio (Pioneer  vTuner). Het Wifi signaal valt soms zó vaak weg dat de radio niet te gebruiken is.

 

De storingen zijn van verschillende aard. Het signaal valt soms uit, of blijft soms hangen.

Als het uitvalt moet ik de zender, waar ik naar luister (handmatig) opnieuw aanzetten.

Als het blijft hangen dan gaat de uitzending na enkele seconden weer verder op het punt waar het gestopt was. Maar soms gebeurt dat ook niet en springt de radio naar de volgende internetzender.

In al deze gevallen werkt de app op de telefoon niet meer en krijg ik een melding van een verbindingsfout. Zodra de radio weer speelt verdwijnt die foutmelding.

Wat ook regelmatig gebeurt is dat, als ik mijn pc uitzet (die met een kabel met de box12 verbonden is), het wifisignaal naar de radio pardoes uitvalt.

 

Het is allemaal erg vervelend en ik heb al alles geprobeerd om te achterhalen wat het is.

Ik heb de app opnieuw geïnstalleerd, de verbinding opnieuw opgezet en het programma “Verbeter je wifi” gedraaid, maar niets helpt.

Met de Experiabox heb ik nooit die problemen gehad. Weet iemand wat ik verder nog kan doen?

icon

Beste antwoord door PeterG 25 February 2021, 11:39

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

23 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Je had beter die v10 hunnen houden. De 12 heeft nog wat kinderziektes, het duurt misschien nog wel maanden voor dat die verholpen zijn.

Reputatie 2

Ik had geen V10. Ik had een Experiabox van 10 jaar oud (uit 2010).

Reputatie 2

Moderatie, Heeft u de topictitel gewijzigd? Ik had geen V10 modem. 

Reputatie 7
Badge +20

Goedemiddag, ik heb de titel alsnog even gecorrigeerd. Dat was even slordig. Excuses!
Ik begrijp dat je de wifimanager al doorlopen hebt, waar komt die precies uit? 
Gebruik je naast de experiabox nog andere netwerkapparatuur zoals wifiversterkers,repeaters,routers of switches? Of een Sonos Bridge?

Reputatie 2

Dag Thomas, 

de WiFi manager geeft in de woonkamer 98,5 aan en op de 2e verdieping 72,1 (op de 2e verdieping staat de pc echter bijna nooit aan).

Het modem hangt in de woonkamer, ca. 8 mtr. van de radio-receiver. 

Ik heb geen WiFi versterker, repeater, router, switch, of een Sonos Bridge.

 

Reputatie 7
Badge +20

Dat zijn uitstekende resultaten @Jeu-L.
Als het alleen op je radio wegvalt vermoed ik dat er iets niet helemaal goed zit in deze combinatie. Heb je ook iets van een typenummer van je Pioneer vtuner?

Wat al wel zou kunnen helpen is 5Ghz uitzetten op je experiabox. Zou je dat eens kunnen proberen?
In dit topic vind je hoe je inlogt en hoe je deze uitzet:
 

 

Reputatie 2

Hallo Thomas,

dank voor je antwoord. 

De resultaten zijn zeker goed. alles werkt ook prima, behalve de internetradio.

De afgelopen dagen heb ik proefondervindelijk vastgesteld dat de wifi van de radio vaak uitvalt als ik de andere apparaten die op de Box aangesloten zijn (mobieltje, tablet of bekabelde pc) aan- of uitschakel). Misschien zegt jou dat iets? 

 

Zojuist heb ik “Radio 5GHz en “SSID 5GHz” uitgezet (ik neem aan dat je dat bedoelt?). 

Ik zal dit een tijdje uitproberen om te zien of het helpt.

Over een paar dagen meld ik me. 

 

Reputatie 2

Hallo Thomas, 

nu ik het een weekje uitgeprobeerd  heb moet ik helaas constateren dat het niets geholpen heeft.

Het wifisignaal van de internetradio valt nog steeds met grote regelmaat uit, het modem blijft dan hangen en het lampje van wifi brandt permanent. Na een tijdje (tussen de 1 tot ca. 20 seconden) gaat de radio precies daar verder waar de uitzending stopte en gaat het lampje van de wifi weer knipperen.    

Soms komt het echter helemaal niet meer terug en reset ik het modem door even de stekker uit het stopcontact te trekken. Maar soms komt het zelfs voor dat het modem zichzelf reset.     

Na de herstart werkt de radio dan weer voor een onbepaalde tijd tot het weer uitvalt.

En zoals ik al eerder schreef krijg ik deze storing soms ook als ik andere apparaten, die aan de box gekoppeld zijn (2 telefoons, 1 tablet en 1 bekabelde pc)  bedien of alleen maar aanschakel.  

Er is toch duidelijk iets fout. Maar wat?

 

Het zou (...) kunnen zijn dat de (processor van de) internetradio moeite heeft met de wifi 6 van de BOX 12. Bij pc's / laptops helpt het dan om de BOX 12 terug te zetten naar wifi 4.
Zie hier:
forum.kpn.com/internet-9/wat-is-de-optimale-instelling-van-standaard-wifi-4-van-box-12-509038?postid=1076521#post1076521

Reputatie 2

Hallo Peter,

dank je wel voor jouw reactie. Op het gebied van modems ben ik een nul, dus ik ben blij met iedere suggestie. 

Ik heb 802.11b+g+n ingesteld en ga een paar dagen kijken of dat helpt. Ik laat het weten!

Ik laat het weten!

En?

Reputatie 2

Hallo Peter,

ik was van plan om vandaag te melden hoe het is afgelopen.

Helaas heeft het niet geholpen. Het werd zelfs erger. Uiteindelijk heb ik zondag alles weer terug gezet in de oorspronkelijke instelling (dus ook weer 5 GHz).

Sinds 2 dagen gaat het beter. De WiFi naar de tuner is  (maar) 1x uitgevallen. En het modem heeft zich 1x uit zichzelf gereset. Dat gebeurde toen ik aan het bellen was (vaste lijn). Alles viel uit en na 2 minuten deed alles het weer.

Het is dus niet goed en ik ga over een bekabeling nadenken. Maar dat wordt een moeilijke beslissing want dan moet ik weg bij KPN omdat een bekabeling vanaf het KPN modem niet mogelijk is. Daar moet ik dus héél goed over na gaan denken.

Nogmaals bedankt voor jouw inbreng.

@Thomas. Is het een idee om bij @Jeu-L de nieuwe Box 12 (toch) weer om te ruilen voor een V10.

Dat ie spontaan gaat resetten, nog wel tijdens een telefoongesprek, moet je niet willen. Bovendien ook weer problemen met wifi op één of meer apparaten (één in dit geval) is ook geen wereldnieuws meer bij de Box 12.

Reputatie 7
Badge +20

Ik wil zeker wel even meekijken in ieder geval! @Jeu-L Kun je je gegevens invullen in je profiel en hier een seintje geven als dat is gebeurd?

Reputatie 2

@Thomas Ik heb mijn profiel ingevuld.

Het modem is vanmiddag alweer een keer uit zichzelf herstart. Het gebeurde toen ik de pc aanzette.

Gisteren gebeurde het tijdens het telefoneren. De wifi met de radio viel uit en op dat moment viel de telefoon ook uit. Het modem had zichzelf uitgeschakeld en startte opnieuw op.

Het gebeurt dus steeds als ik het modem “aan het werk zet”.

@PeterG Ik heb nooit een V10 modem gehad. Het oude modem was precies 10 jaar oud, toen bestond het V10 nog niet. Volgens mij was het een V7 (op het plaatje links beneden / doorgestreept). 

https://uploads-eu-west-1.insided.com/kpn-nl/attachment/d9ace682-03b2-4d4e-ad4a-f7db8865a6b6.png

Reputatie 7
Badge +24

Heeft u een draadloze verbindingset aangesloten op de KPN Box? 

 

Ik heb nooit een V10 modem gehad.

Ik zie me dat ook nergens beweren. Maar je huidige Box 12 weer om te ruilen en nu dan voor een V10. Hoop dat het zo duidelijk(er) is.

Reputatie 2

@Nick83 Nee dat heb ik niet. Ik heb ook geen versterkers o.i.d. .

@PeterG O sorry, dan heb ik het verkeerd begrepen. 

Reputatie 7
Badge +20

@Jeu-L  helaas kan ik de V7 niet meer nabestellen, dit modem zijn we namelijk aan het uitfaseren omdat ze wat verouderd zijn.
Ik heb ook de lijn nog even uitgelezen en de verbinding lijkt niet helemaal goed te zijn tussen ons en de experiabox.
Kun je toelichten (eventueel met foto's) hoe je experiabox aangesloten zit op de KPN aansluiting in de muur?
Als hier een monteur voor nodig is. Wanneer zou je die dan het liefst langs hebben de komende dagen?

Reputatie 2

Update:

Dit is dag 5 dat de radio zonder ook maar één hapering de gehele dag speelt. Ook is het modem niet meer uitgevallen (uit zichzelf herstart). Ik denk dus dat ik wel kan zeggen dat alles nu stabiel is.

Het is echter niet zo dat dit komt omdat de hierboven beschreven problemen met de Wifi opgelost zijn, maar omdat ik (noodgedwongen) de radio met een kabel op het modem heb aangesloten (een behoorlijke klus die bijna 2 dagen in beslag heeft genomen).

Ik had van dit modem meer verwacht en zeker geen onoplosbare problemen met Wifi. Tegenwoordig kan immers alles draadloos, zo wordt ons overal beloofd, maar als puntje bij paaltje komt blijkt dat de zoveelste loze kreet uit de reclamewereld te zijn. Jammer.

Hoe dan ook, ik ben dolblij dat ik het op heb kunnen lossen en wil iedereen bedanken voor het meedenken! 

 

Reputatie 7
Badge +24

Update:

Dit is dag 5 dat de radio zonder ook maar één hapering de gehele dag speelt. Ook is het modem niet meer uitgevallen (uit zichzelf herstart). Ik denk dus dat ik wel kan zeggen dat alles nu stabiel is.

Het is echter niet zo dat dit komt omdat de hierboven beschreven problemen met de Wifi opgelost zijn, maar omdat ik (noodgedwongen) de radio met een kabel op het modem heb aangesloten (een behoorlijke klus die bijna 2 dagen in beslag heeft genomen).

Ik had van dit modem meer verwacht en zeker geen onoplosbare problemen met Wifi. Tegenwoordig kan immers alles draadloos, zo wordt ons overal beloofd

Dat word denk ik helemaal niet beloofd. Dat is wat men er zelf van maakt.

En dan nog: alles draadloos betekend niet dat alles in het hele huis een goede snelle stabiele verbinding zal hebben vanuit 1 kastje beneden in de meterkast/woonkamer.

Kabels door het huis heen zijn nog steeds noodzakelijk om verspreid door het huis enkele WiFi toegangspunten aan te sluiten.

Reputatie 2

@Nick83 

Ik hoef geen WiFi toegangspunten in het hele huis. Daar heb ik het niet over gehad.

Ik wil alleen dat de radio, die in de woonkamer een paar meter van het modem verwijderd is en die 5 jaar lang probleemloos op de WiFi van het oude modem heeft gespeeld, dat ook op het nieuwe modem doet. Ik denk dat dit toch echt niet teveel gevraagd is.

En wat die reclames over WiFi betreffen: die beloven heel veel, hier en daar heet het zelfs “Super WiFi” en dan mag je als klant toch op z’n minst verwachten dat het bij het oude blijft en niet dat de WiFi aanzienlijk slechter wordt.

Maar schijnbaar interpreteer ik dat verkeerd en maak ik, om uw woorden te gebruiken, er zelf iets van.

Reputatie 7
Badge +24

@Ju.bos Die "Super WiFi" zijn nu juist die WiFi toegangspunten die u niet wilt.

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/1363412/2-kpn-superwifi-puntenstartpakket/?pageCount=1&pos=290