Beantwoord

WIFI thuis IP-adressen

  • 15 May 2021
  • 33 reacties
  • 338 keer bekeken

Reputatie 2

Hallo, ik heb sinds een maand KPN en heb de 500-snelheid. Mijn modem geeft DHCP-adressen uit, maar heeft blijkbaar moeite met mijn mobiel. De WIFI van mijn mobiel gaat steeds uit met de melding: “Kan IP-adres niet ophalen”. Hierdoor wordt de verbinding van mijn mobiel met het thuisnetwerk ook steeds verbroken, mat name met mijn receiver vind ik dat lastig. Is er een maximum aan IP-adressen wat het modem kan uitdelen? Ik neem aan dat het in een modern thuisnetwerk normaal is dat er een flink aantal apparaten aan het netwerk hangen. Wie kan me helpen?

Alvast bedankt!

 

icon

Beste antwoord door Marco3452BK 30 May 2021, 13:10

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

33 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Heeft u extra versterkers, repeaters of andere accespoints? 

Reputatie 2

Er hangen twee repeaters achter.. die geven geen IP-adressen uit..

Reputatie 7
Badge +11

Je geeft aan een flink aantal apparaten in je netwerk te hebben zitten. Hoe veel van die apparaten zijn middels Wifi direct via het modem aangesloten? Als je geen gebruik maakt van bijvoorbeeld access points om de load te verlagen dan kan dit inderdaad voor uitval zorgen. Technisch gezien moet je op het modem het hele subnet kunnen gebruiken (paar reserveringen daargelaten) maar als je dat allemaal op wifi doet dan heb je kans dat de chipset te veel moet rekenen en dan worden er apparaten uitgegooid.

 

De repeaters, zijn dat de ‘ouderwetse’ repeaters die een draadloos signaal oppakken en deze ook weer uitsturen?

 

Een goeie vriend van mij had ook een vergelijkbaar verhaal, die had in iedere kamer meerdere smart lights die allemaal een eigen IP-adres kregen van het modem naast de laptop, Nintendo Switch, chromecast en de vele mobieltjes in huis. Het resultaat was dat de wifi regelmatig of heel traag werd of compleet wegviel voor sommige apparaten. Toen maar een andere router geprobeerd achter het modem waar ik zelf nooit problemen mee heb gehad om te testen en daarmee gebeurde precies hetzelfde. Uiteindelijk toch maar twee access points neergezet en het probleem verdween als sneeuw voor de zon.

Reputatie 2

Sorry, repeaters zijn accesspoints.. en bekabeld..

Reputatie 7
Badge +11

Ah, in dat geval zou het probleem zoals ik hem voorlegde niet perse van toepassing hoeven zijn. Om hoeveel apparaten gaat het eigenlijk en wat voor merk en model access points zijn het?

Reputatie 2

De éne is een Netgear Noghthawk 7500, werkend als AP en de andere is een Ziggo AP welke ik over heb gehouden. Maar in het begin, de eerste paar weken had ik deze problemen niet. Hoeveel apparaten? Drie x TV, drie KPN-kastjes, drie Chromecast, TOON, HUE, receiver, NAS, twee PC's, twee mobiele telefoons..

Is er een maximum? Zou wel zwak zijn..

Reputatie 7
Badge +24

Ok, allemaal verschillend spul dus. Heeft u op elk WiFi punt een andere WiFi netwerknaam ingesteld?

Want als je WiFi punten van verschillende merken hebt, en je laat deze allemaal dezelfde naam uitzenden, dan kan dat conflicten opleveren.

Reputatie 2

Frappant dat ik dit probleem bij Ziggo niet had met dezelfde apparatuur en WIFI-naam. En met nog een extra AP als tester van deze. Nee, ik denk toch echt dat het apparaat wat de IP-adressen uitdeelt, de boosdoener is. Kpn-modem is als router het enige wat er is veranderd in mijn netwerk..

Reputatie 7
Badge +24

Als u niets uit wilt proberen, dan zult u er nooit achter komen of dat ook echt zo is. Met de huidige opstelling zal KPN geen actie ondernemen en blijft u met het probleem zitten.

Reputatie 2

Ik wil best wat uitproberen.. maar ik vind de conclusie dat het aan verschillende apparatuur ligt wat makkelijk gemaakt. Eerder heb ik juist het advies gekregen om alle drie dezelfde ssid te geven. Maar als ik met mijn telefoon op ML1 zit en mijn versterker zit op ML2, heb ik dan verbinding met mijn receiver? Of zit ik dan op een andere wifi?

Reputatie 2

Maar ik ben wel nieuwsgierig waarom de verbinding wordt verbroken met internet op mijn laptop en telefoon..  Is er een maximum aan ip-adressen wat je kunt/mag gebruiken?

Of aan vaste ip-adressen die je kunt gebruiken?

Reputatie 7
Badge +24

Gebruikt u vaste ip adressen? Toch niet vast ingesteld op het apparaat zelf?

Reputatie 2

Op het modem kun je apparaten een vast IP geven. Voor iets als een NAS of een receiver is dit prima. Maar is er een beperking dan in het aantal vaste ip-adressen? Zo niet, dan moet dat toch kunnen? Als dat niet kan, moet dat bekend zijn..

Reputatie 7
Badge +24

Op het modem kun je apparaten een vast IP geven. Voor iets als een NAS of een receiver is dit prima. Maar is er een beperking dan in het aantal vaste ip-adressen? Zo niet, dan moet dat toch kunnen? Als dat niet kan, moet dat bekend zijn..

Voor zover ik weet is er geen beperking. U heeft dus wel al uw apparaten op dhcp staan?

Reputatie 2

Op het modem kun je apparaten een vast IP geven. Voor iets als een NAS of een receiver is dit prima. Maar is er een beperking dan in het aantal vaste ip-adressen? Zo niet, dan moet dat toch kunnen? Als dat niet kan, moet dat bekend zijn..

Voor zover ik weet is er geen beperking. U heeft dus wel al uw apparaten op dhcp staan?

Ja. AP's delen geen IP uit, alleen het modem doet dat.

Reputatie 7
Badge +11

Er is in de Experiabox wel een beperking, zo kun je theoretisch gezien maximaal 252 apparaten aansluiten aangezien er zo veel vrije IP-adressen zijn, mogelijk zijn dit er een paar minder door andere vooraf ingestelde reserveringen. 192.168.2.253 is namelijk geblokkeerd voor de 4G Router van Sneller Internet Buitengebied. 192.168.2.254 is het modem en 192.168.2.255 is onbruikbaar.

 

Het aantal statische IP-adressen wat je in het modem kan instellen is dacht ik gelimiteerd op 10 of 15. 

Reputatie 2

Dan kan dat allemaal geen probleem zijn.  Ik ga het eens rustig in de gaten houden en één en ander proberen. In ieder geval bedankt voor de reacties, ik kom er op terug..

Groeten,

Marco

Reputatie 2

Op mijn laptop krijg ik een melding: WIFI heeft geen geldige IP-configuratie.

Ben aan het uitproberen, IPv4 adapter controleren..

Reputatie 2

Update: Ik heb alle WIFI en netwerkdrivers van mijn laptop afgegooid en opnieuw opgestart. Hiermee was ie waarschijnlijk alle oude instellingen kwijt en nu lijkt ie stabiel op het juiste netwerk te zitten.

Bedankt voor de adviezen!

Marco

Reputatie 2

Helaas, wifi is of weg, of aanwezig, maar zonder internet..

Reputatie 2

Denk dat ik het weet: de AP's volledig resetten en opnieuw instellen.. Morgen verder..

Reputatie 7
Badge +30

Ha @Marco3452BK, hoe staat het er nu voor?

Reputatie 2

Ik ga vandaag of morgen de AP's activeren. Zal melden wat de voortgang is...

Reputatie 2

Netgear R7500 als AP werkt niet. Wel WIFI, geen internet. Snap niet waarom ie blokkeert. Netwerkkabel naar Netgear, instellen als AP, maar geen internet.

Reputatie 7
Badge +30

Ik hoop dat @NHendriks hier iets over kan zeggen :sweat_smile: