Vraag

Wifi Unify acces points op V10a niet optimaal

  • 22 August 2021
  • 1 reactie
  • 152 keer bekeken

Beste forumleden,

Recent ben ik verhuisd naar een woning met twee verdiepingen. Helaas geen glasvezel (nog), maar wel mijn KPN Experia Box (10a) meeverhuisd naar het nieuwe adres (nu via koper, 100mbit zou dus haalbaar moeten zijn). De Experia Box is geplaatst in de meterkast op de benedenverdieping en was mijn enige wifi-bron.

Omdat ik al had verwacht dat het wifi-signaal op sommige op de bovenverdieping de wifi niet best zou zijn wanneer je je verder van de meterkast (op de benedenverieping) zou begeven, had ik tijdens de verbouwing al een u/utp cat 6 kabel getrokken naar een kast op de bovenverdieping.

Gisteren ontving ik per post mijn twee Unifi Wifi 6 Lite accesspoints en een Unifi 8-poorts switch (Unifi Switch 8 PoE) met 4 normale poorten en 4 PoE-poorten om de aangesloten accesspoints van stroom te voorzien (op de bovenverdieping heeft het AP geen mogelijkheid voor stroom, vandaar ook de Unifi AP met PoE).

De switch heb ik aangesloten op een poort van de Experia Box, al mijn ‘bekabelde apparatuur’ op de switch en ook de twee AP’s op twee PoE uitgangen van de switch. Een van de AP’s heb ik naast de Experia Box gehangen in de meterkast (zodat ik eventueel de wifi van de Experia Box kan uitschakelen en twee AP gebruik van zelfde makelij) en de andere boven in de kast. Qua instellingen op de Experia Box of op de switch heb ik nog niets veranderd (bridge, dhcp, etc). Op AP heb ik wel gebruik gemaakt van de optie voor een 2,5 en 5 frequentie, voor eventueel apparaten die de 5 niet ondersteunen.

Op de een of andere manier blijft het signaal van de Experia Box -ook op de bovenverdieping stabieler en sterker (rijkt ook verder tot in de tuin). Eenmaal verbonden via de wifi van de Unifi AP, lijkt het ‘verbinden’ en oproepen van sites wel sneller te gaan, maar met een speedtest blijft de wifi van de Experia Box superieur, zelfs op de bovenverdieping (68 mbit download). Dat was niet wat ik had gehoopt met nu twee bekabelde AP’s op beide verdiepingen in plaats van één Experia Box (benden in de meterkast).

 

Wat adviseren jullie, kan het wifi bereik, onder meer op de bovenverdieping vergroot en de download snelheid via de twee Unifi AP’s (samen eigen, dezelfde ssid, nu 34mbit download, volledig bereik) verhoogd worden t.o.v. de Experia wifi (eigen ssid), zodat deze mogelijk uit kan?


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

1 reactie

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @NewUBuser, welkom hier. De wifi kan dus beter heb je he besloten om acces points aan te schaffen. Alleen die kan beter. Heb je al eens getest door de wifi van de v10a uit te zetten? En je geeft aan dat de punten in de meterkast en boven in de kast staan. Kun je deze niet in het open zetten, dus in de kamers, bijvoorbeeld die uit de meterkast in de woonkamer en boven ook in de kamer of overloop. Zo zijn er al minder storingsbronnen. Ik ben benieuwd.