Beantwoord

WiFi valt weg op de V10

  • 26 July 2021
  • 28 reacties
  • 353 keer bekeken

Reputatie 1

Sinds een ruime week valt de wifi continu even weg op het modem. Op verzoek heb ik de wifi manager gedraaid, echter zonder resultaat. Na een herstart werkt het weer even. Om vervolgens weer in het zelfde riedeltje te vallen.
Inmiddels heb ik een aantal keer contact gehad met KPN maar zonder resultaat.

Op de begane grond als ik 1,5 meter naast het modem zit, valt de verbinding nog steeds weg.
Mijn access point (Engenius) die op de eerste etage staat (Buitenwifi) blijft de verbinding stabiel.
Door KPN wordt alleen maar Monteur geroepen, terwijl monteur eigenlijk zonde van de tijd zou zijn. 

Januari is het modem al vervangen (Toen deed de 5GHz antenne niets meer) en de FTU vertoonde problemen (door monteur vervangen).
 
Ondertussen is het volgende ondernomen:

  • Wifi Manager doorlopen (meermaals)
  • Factory reset
  • disable ipv6 
  • gast account ingeperkt / uitgeschakeld
  • wifi 5ghz aparte ssid
  • Overigen apparatuur uitgeschakeld / losgekoppeld (incl ander SSID op modem)
  • Telefonisch contact gehad met KPN meermaals → Geen oplossing!
  • Alle apparaten hebben er last van
  • Eigen wifi blijft stabiel - waarom KPN modem niet?

 Ook gecheckt qua speed wat er gebeurd, beide voorbeelden van de zelfde locatie. Met screenshots heb je natuurlijk dat het momentopnames zijn, echter is dit continu. 

KPN Modem
Access Point buiten

 


 

Ondertussen ben ik er een beetje klaar mee. En zit er niet op te wachten om wederom een monteur op de stoep te hebben (Ik beperk de contacten). 

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 24 August 2021, 13:34

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

28 reacties

Reputatie 7
Badge +10

Die PHY rate op 30 down is wel heel erg. Alsof je te ver weg staat. Maar dat is niet zo want de up 585.

Hmm :thinking:

Reputatie 7
Badge +10

Hoe zien de kanalen eruit? Word je weggedrukt door een buurman?

Reputatie 1

Kanalen zijn het probleem niet. Wat dat betreft rustig ivm hoekwoning. Dichtstbijzijnde zit op -79DBm. 

Reputatie 1

Helaas nog geen reactie van KPN. Ben wel toe aan een oplossing.

Mijn vrouw wordt er ondertussen ook gek van met online cursussen ..

Reputatie 7
Badge +24

Mijn vrouw wordt er ondertussen ook gek van met online cursussen ..

Leg dan gewoon ff tijdenlijk een kabeltje naar de pc of laptop. Dan kan ze in ieder geval gewoon door.

Reputatie 1

Mijn vrouw wordt er ondertussen ook gek van met online cursussen ..

Leg dan gewoon ff tijdenlijk een kabeltje naar de pc of laptop. Dan kan ze in ieder geval gewoon door.

Helaas is dat geen mogelijkheid. Laptop heeft 1) geen eth adapter . 2) kater vindt kabels leuk ...

Reputatie 7
Badge +30

Hallo @Stephan B., welkom! Wat kwam er nu precies uit de Wifi Manager? Ik zie dat je de Wifi advies tool doorlopen hebt en dat die je naar de verbetertool geloodst heeft. Het wordt me alleen nog niet helemaal duidelijk of je die doorlopen hebt en wat daar dan uit kwam. Je geeft aan dat de V10 en de FTU al vervangen zijn, dus ik neig in dat geval ook naar een monteur. Op afstand wordt het zo lastig om te vertellen waar het aan ligt namelijk. Mocht je wel willen dat we nog verder met je meedenken, kan je dan eens uitleggen hoe jouw netwerk opgebouwd is vanaf de V10? Welke apparaten heb je aangesloten? Je zou nog eens kunnen proberen om alles te ontkoppelen en dan één voor één weer aansluiten. Na elk apparaat kan je dan eens kijken hoe alles werkt/of je wat opvalt. 

Reputatie 1

Hoi @Marcia_ ; de tool heeft eea aangepast. Maar daarna (na herstart) werkt het weer even, dat is elke keer zo. Dus eigenlijk is er na verloop van tijd geen verschil merkbaar.

Dus als ik de tool na herstart zou draaien, worden er geen problemen opgemerkt.
Ene keer duurt het een uurtje, andere keer halve dag. 

Reputatie 7
Badge +30

Je geeft aan dat de V10 en de FTU al vervangen zijn, dus ik neig in dat geval ook naar een monteur. Op afstand wordt het zo lastig om te vertellen waar het aan ligt namelijk. Mocht je wel willen dat we nog verder met je meedenken, kan je dan eens uitleggen hoe jouw netwerk opgebouwd is vanaf de V10? Welke apparaten heb je aangesloten? Je zou nog eens kunnen proberen om alles te ontkoppelen en dan één voor één weer aansluiten. Na elk apparaat kan je dan eens kijken hoe alles werkt/of je wat opvalt. 

Dan is dit van toepassing!

Reputatie 7
Badge +10

Ik vind dit ook een vreemde. Waar hangt die v10, meterkast? Is daar iets veranderd? Wat gebeurt er als je die acces point op de plek van v10 plaatst?

Hoi,

 

ik lees dat je ook een V10A heb. Hier valt ineens, na uitrol van de nieuwe firmware, de modem regelmatig uit en tracht de modem de wlan monitoring op te starten terwijl ik de WiFi heb uitstaan. Kort samengevat… eerst dienen echt problemen met de nieuwe firmware goed worden verholpen en te worden getest alvorens een nieuwe firmware wordt geïnstalleerd.

helaas is dit niet het geval en moeten weer wachten op een flawless firmware.

 

met vriendelijke groet,

 

jacco

Reputatie 7
Badge +10

Hoi,

 

ik lees dat je ook een V10A heb. Hier valt ineens, na uitrol van de nieuwe firmware, de modem regelmatig uit en tracht de modem de wlan monitoring op te starten terwijl ik de WiFi heb uitstaan. Kort samengevat… eerst dienen echt problemen met de nieuwe firmware goed worden verholpen en te worden getest alvorens een nieuwe firmware wordt geïnstalleerd.

helaas is dit niet het geval en moeten weer wachten op een flawless firmware.

 

met vriendelijke groet,

 

jacco

Een v10 is geen v10a. 

"Wifi valt weg op de V10"

Reputatie 1

Ik vind dit ook een vreemde. Waar hangt die v10, meterkast? Is daar iets veranderd? Wat gebeurt er als je die acces point op de plek van v10 plaatst?

In de woonkamer, achter een hoekkast (hout); 30 cm van de ftu.

Ap op zelfde locatie getest en geen probs. Meterkast zit aan de andere kant van de woonkamer. 

Blijft vreemd dat na een herstart de v10 (niet de A) paar uur goed blijft werken.

Primary of secondary config? (Zit hier wss niet in). 

Reputatie 1

Ftu - modem

[1] - switch-netgear unmanaged - kpn-tv/tv/ps4/5 

[2] - slaapkamer - switch-netgear unmaged - AP / KPN TV / extra kabel andere kamer * down

[3] zolder - tplink router - dhcp uit/switch config - 2x pc 1x printer

[4] - tado usb - ontvanger voor verwarming

 

Dat is vwb bekabeld, dan nog de diverse wifi apparaten.(telefoons / tablets / aantal smart devices).

Reputatie 7
Badge +30

Dank voor de info, @Stephan B.. Marcia is nu vrij, dus ik pak dit over. Wat een gekke situatie. Het feit dat het zo ineens slechter werd, wijst wel op een verandering ergens die negatief van invloed is. Kan je iets bedenken dat er in of om je huis/thuisnetwerk is veranderd rond de tijd dat de problemen begonnen? Updates op een van je apparaten misschien, of meubels verplaatst, anything.

 

Wat voor soortsmart devices zijn het die je verder in gebruik hebt (merk/type)?

Reputatie 1

Hoi @Erik_; er is niets gewijzigd. Het begon op 15-07. Geen aandacht aan besteed gezien ik op locatie werkte en herstart van het modem het weer werkte.
Gekke is wel dat er die dag ook werkzaamheden zijn geweest in de buurt (volgens sms - toeval?).

smart-devices zijn enkel besturing voor verlichting (niet heel spannend). Deze zitten op 2.4GHz en werken feilloos (probleem bevindt zich ook echt op de 5GHz).

Verder is er niets veranderd, qua meubels, bekabeling oid. En de kat kan hier ook niet komen (en buiten de spinnen geen andere bekende huisdieren) :) 

Vanmorgen was het probleem in ieder geval nog steeds aanwezig - herstart lost het tijdelijk op - dat is ook waardoor de wifi manager er ook niets mee kan.

Reputatie 7
Badge +30

Dank voor je reactie, @Stephan B.. Hmmm. Ik zou niet verwachten dat hier op netwerkniveau wat aan de hand is. Want dat zou betekenen dat het op je hele verbinding invloed heeft. En dan zou je ook onderbreking moeten merken in de overige (bekabeld) aangesloten apparaten.

Zie je ook dingen veranderen qua lampjes als de wifi wegvalt?

 

Het zou kunnen zijn dat er toch wat met deze V10 aan de hand is. Je geeft aan dat hij in januari vervangen is, als hij het tot afgelopen maand goed heeft gewerkt en dan ineens niet meer, dan zou het kunnen zijn dat er toch ineens iets met de wifi module/antenne aan de hand is. Ik zou dan toch graag deze V10 vervangen, gewoon voor de zekerheid, lijkt je dat wat? 

Reputatie 1

Zie je ook dingen veranderen qua lampjes als de wifi wegvalt?

 


Niet qua lampjes op het modem in ieder geval. 
 

Het zou kunnen zijn dat er toch wat met deze V10 aan de hand is. Je geeft aan dat hij in januari vervangen is, als hij het tot afgelopen maand goed heeft gewerkt en dan ineens niet meer, dan zou het kunnen zijn dat er toch ineens iets met de wifi module/antenne aan de hand is. Ik zou dan toch graag deze V10 vervangen, gewoon voor de zekerheid, lijkt je dat wat? 


Lijkt mij prima. Geen v10a in ieder geval (ivm 3 ports interface). Neem aan dat het gewoon de v10 wordt?

Sidenote: V12 is ook geschikt, zo te zien qua interface en ben voorstander van wpa3 - ivm het werk waar ik in de data van veteranen zit. Of komt WPA3 toevallig nog in de toekomst op de v10?​​

Reputatie 1

Even een reactie dat dit bericht nog niet wordt vergeten @Erik_  :innocent:

Reputatie 7
Badge +30

@Stephan B. heb gekeken of het lukte om de V10 te vervangen, maar daar zitten wat haken en ogen aan omdat het systeem niet direct herkent dat er wat aan de hand is dat een modemwissel vereist. Dus ik ga daar morgen even een collega bij betrekken.

 

@Cevje, jij hebt een V10A, en het kan zijn dat daar na de update inderdaad wat dingen anders zijn waardoor je deze issuses ervaart. Maar omdat het dus om een andere Experia Box gaat, en een andere oorzaak heeft, heb ik je bericht (plus de reacties) afgesplitst naar een eigen topic. Dan kunnen we daar verder kijken naar jouw situatie. 

 

Reputatie 1

Hi @Erik_ benieuwd of er nog een update is op de situatie? :-)

Reputatie 7
Badge +30

Oei, sorry, @Stephan B., dit is me ontschoten :pensive:

Ik heb de relevante collega een mail gestuurd, hij is morgen aanwezig. Met een beetje geluk kan dit dan geregeld worden. Anders kom ik er maandag verder bij je op terug. 

Reputatie 7
Badge +30

Als het goed is, @Stephan B., heb je inmiddels bericht gekregen dat je vanaf gistermiddag een nieuwe Experia Box kon ophalen bij het servicepunt. Heb je dat al kunnen doen? 

Reputatie 1

Hoi @Erik_ ; dat is inmiddels gelukt en ook aangesloten.

Eigenlijk weet ik vrijdag pas of dat het echt is opgelost (ivm thuiswerken).

Reputatie 7
Badge +30

Wachten we dat even af :) Goed dat je hem in ieder geval al wel in huis en aangesloten hebt.