Beantwoord

Wifi van Experiabox V9 internet valt steeds weg, nu ook met wifiversterkers

  • 14 November 2020
  • 74 reacties
  • 1121 keer bekeken

Reputatie 1

Beste klantenservice,

 

Vanaf 2015 hebben wij een alles-in-1 abonnement van KPN met een Experiabox (met glasvezel verbinding). Nooit problemen gehad maar vanaf dat ik continu thuis werk (sinds maart 2020) merkte ik dat het internet regelmatig uitviel (een paar keer per dag, af en toe een hupje zeg maar).

 

Laatste weken is is het echter zo storend dat ik hier nu post. Elke dag valt het internet een stuk of 30-50x weg. Soms duurt het zo lang dat ik de Experiabox reset (stroom er af). Ik heb het gevoel dat het apparaat aan het overlijden is en dat ik binnenkort helemaal geen internet meer heb.

 

Ander opmerkelijk punt, en een teken dat het internet niet goed werkt, is dat bij Netflix via de smart-tv (ook sinds de laatste paar weken), eerst het geluid uitvalt en het beeld doorloopt en daarna terug in het hoofdmenu niks meer geladen wordt.

 

Met de interactieve tv hebben we geen last van een slechte of uitvallende verbinding. 

 

Graag uw hulp!

 

Mvgr,
Erik Koster

 

 

 

icon

Beste antwoord door Thomas van KPN 16 November 2020, 16:17

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

74 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Goedenavond @Familie Koster, welkom! Dat is niet fijn dat het modem niet werkt. Heeft u dit al eens geprobeerd?

1. Start je Experia Box (modem) opnieuw op

Lees eerst deze beschrijving goed door (of maak er een foto van). Bij het herstarten van je modem valt ook je internetverbinding weg.

- Haal de stekker(s) van je modem uit het stopcontact.

- Wacht 10 seconden.

- Stop de stekker(s) van je modem weer in het stopcontact.

- Wacht 10 minuten tot je modem weer helemaal opgestart is.

- Controleer of het Internet/Online lampje knippert of groen brandt.

- Je modem is herstart.

Tip: gebruik onze Servicetools om zelf je televisie-, bellen- of internetproblemen op te lossen.

 

2. Reset je KPN Box (modem)

Wanneer je bij je modem een reset uitvoert, dan worden alle instellingen van het modem terug naar de fabrieksinstellingen gezet. Dat betekent dat al je persoonlijke wijzigingen in het modem verwijderd worden. Ook moeten je aangeloten producten (zoals een smart thermostaat) mogelijk opnieuw aansluiten.

Tip: lees eerst deze beschrijving goed door (of maak er een foto van). Bij het resetten van je modem valt ook je internetverbinding weg. Het resetten van je modem kan op twee manieren:

 

Gebruik de Servicetool Fabrieksinstellingen

Je kunt je KPN modem het makkelijkst resetten via de Servicetool Herstellen Fabrieksinstellingen Experia Box Modem. Dit werkt alleen als je thuis bent.

 

Handmatige reset van de KPN Experia Box V10 en V10a

- Steek een pen, een paperclip of ander puntig voorwerp in het gaatje ‘reset’. Je vindt het reset gaatje naast de stroomkabel, aan de zij- of achterkant van het modem.

- Houd deze een aantal seconden ingedrukt.

- Laat de pen of ander puntig voorwerp direct los als het 'Power' lampje rood gaat branden. De KPN Experia Box start nu opnieuw op en zal persoonlijke gegevens in de KPN Experia Box terugzetten. 

Laat de KPN Experia Box 30 minuten aanstaan en onderbreek de procedure niet! Na de reset moeten de lampjes ‘Power’, ‘Services’ en ‘Internet’ weer branden.

Weet je na de reset van de modem, je wifinaam en wachtwoord niet meer? Wijzig deze dan thuis via de 'Servicetool wifi naam en wachtwoord wijzigen'.

Laat u het nog even weten of het verschil heeft gemaakt?

Reputatie 1

Hoi @fame29,

Bedankt voor de snelle reactie!

Ik heb stap 1 al vaak uitgevoerd, alle lampjes zijn na een herstart van de modem en Experia Box altijd weer groen.  Zie foto’s hieronder.

 

Ik heb stap 2 zojuist uitgevoerd. Via de remote servicetool uit de link in uw bericht. Ik zal u later laten weten of de verbinding / het internet nu stabieler is geworden.

 

Stap 3 is niet van toepassing want ik zit nog op een v9 Experia Box.

 

Mvgr,
Erik Koster

 

 

Badge +19

Heb je het glasvezelkastje al een keer 2 minuten van de stroom gehaald?

Reputatie 7
Badge +21

Hoi @Familie Koster. Welkom op het KPN Forum! Ik kan mij voorstellen dat het erg vervelend is wanneer de verbinding steeds wegvalt. Ik heb zojuist jouw verbinding doorgemeten. Er is vandaag 1 verbrekende verbinding geconstateerd door onze systemen. Klopt dat? 

Heb je het glasvezelkastje al een keer 2 minuten van de stroom gehaald?

Heb je dit al gedaan?

Reputatie 1

Hoi @Familie Koster. Welkom op het KPN Forum! Ik kan mij voorstellen dat het erg vervelend is wanneer de verbinding steeds wegvalt. Ik heb zojuist jouw verbinding doorgemeten. Er is vandaag 1 verbrekende verbinding geconstateerd door onze systemen. Klopt dat? 

Heb je het glasvezelkastje al een keer 2 minuten van de stroom gehaald?

Heb je dit al gedaan?

Hoi Vikash,

 

@Vikash 

We zijn niet heel veel thuis geweest vanmiddag.  Maar we hebben de verbinding sinds de reset minimaal 5x zien weggevallen. Die ene keer die jullie hebben geconstateerd zou de reset via de servicetool kunnen zijn geweest?

 

Met vriendelijke groet,

Erik Koster

Reputatie 1

@Joep1965 ,

 

Hoi Joep,

 

Nee maar ik ga dat nu doen.

 

Met vriendelijke groeten,

Erik Koster

Reputatie 7
Badge +30

Goedemorgen @Familie Koster. Ervaar je ook een verbetering sinds het 2 minuten stroomloos maken van het glasvezelkastje? 

Reputatie 1

@Erik_ @Vikash  @Joep1965 

 

Hoi Erik,

Gisteren heb ik de glasvezel en Experiabox 15 minuten van het stroom af gehad. Sindsdien is het niet beter geworden maar juist veel slechter.

 

Gisteravond iets van 5x connectie kwijt maar vandaag had ik echt zeer slecht internet en ook voortdurend de verbinding weg: ik gebruik remote desktop en dat werkte beroerd omdat (achteraf) bleek dat ik nog maar tussen de 0 en max 9 mbps heb. Voorheen was dat tussen de 25 en 55 mbps (met de kpn glasvezel speedtest)

 

Ik denk dat de fabrieksinstellingen (remote servicetool) ‘iets’ heeft gewijzigd waardoor ik nu dit probleem erbij heb?

 

Deze sitautie is onwerkbaar voor mij, zo kan ik niet thuiswerken. Graag z.s.m. hulp!

 

Mvgr,
Erik Koster

Reputatie 7
Badge +14

Nou, in dit geval zou ie toch een nieuwe modem moeten krijgen? Dit is niet te doen! Over servicetools weet ik niet veel.

Reputatie 7
Badge +20

We ruilen een experiabox alleen om als deze aantoonbaar defect is of we zeker weten dat daar de oorzaak in zit. Op dit moment is dat nog niet niet zeker.

Ik heb nog even teruggelezen, je noemt dat de TV niet wegvalt, dat is voor mij een indicatie dat er iets tussen je experiabox en andere apparaten fout gaat. Kun je ook toelichten hoe je je netwerk ingericht hebt? Hoe zitten de apparaten verbonden op je experiabox? Gebruik je nog switches, slimme speakers of wifiversterkers?

Reputatie 7
Badge +14

We ruilen een experiabox alleen om als deze aantoonbaar defect is of we zeker weten dat daar de oorzaak in zit. Op dit moment is dat nog niet niet zeker.

Ik heb nog even teruggelezen, je noemt dat de TV niet wegvalt, dat is voor mij een indicatie dat er iets tussen je experiabox en andere apparaten fout gaat. Kun je ook toelichten hoe je je netwerk ingericht hebt? Hoe zitten de apparaten verbonden op je experiabox? Gebruik je nog switches, slimme speakers of wifiversterkers?

@Thomas dat is wel slim bedacht! Daar weet ik dan weer te weinig van!

Reputatie 1

Hoi @Thomas 

Dit is precies zoals het gaat; ik heb steeds meer last van een slechte verbinding (wordt steeds erger) en nu ook van traag internet. In al die tijd is er thuis niks gewijzigd.

 

Nee we doen niks geks. Ik gebruik alleen de wifi en de interactieve tv zoals een normale 'domme gebruiker’. 

 

We hebben alleen 2 smart tv's. Voor de rest 1 desktop, 3 laptops, 3 smart phones en 1 ipad. En ze hebben allemaal last van een wegvallende verbinding. En de lampjes op de Experiabox zijn groen en de glasvezel 2x groen en 1x oranje. 

 

Netflix loopt vast inderdaad => in die zin dat het geluid wegvalt, maar het beeld loopt gewoon door totdat ik het uitzet en dan in het hoofdmenu zie dat er niks meer wordt geladen. Dat vond ik ook bijzonder. Ik dacht zelf dat Netflix flink buffert en dat daarom het beeld doorloopt?

 

Mvgr,
Erik Koster

 

 

 

Reputatie 7
Badge +20

Dan vermoed ik dat niet zozeer je verbinding wegvalt maar je wifiverbinding. Ik begrijp dat je de wifimanager dus al eens doorlopen hebt maar deze het probleem alleen erger maakt?
Ik wil je toch vragen hem nog eens (een paar keer) volledig te doorlopen. Als deze tool het niet lukt je wifi overal snel en stabiel te krijgen biedt hij zelf ook een aantal oplossingen.

Reputatie 1

Hoi @Thomas 

 

Zojuist uitgevoerd. Ik haal gemiddeld 4mbps. Ze hebben verbeteringen doorgevoerd maar het is nu niet beter. Dit heeft niet geholpen. Ze raden een officiele Wifi versterker aan maar ik heb net ook naast de modem. Op 50cm afstand is ook 4mbps gemeten; dat kan dus nooit de oplossing zijn.

 

Met vriendelijke groeten,

Erik Koster

Reputatie 7
Badge +20

Als je daar de gratis Experia Wifi's kunt bestellen wil ik je eigenlijk aanraden dat ook te doen. Deze vervangen het wifi van je huidige modem en gebruiken ook 5ghz. Dat zou dit hele probleem op kunnen lossen.


(edit: spelling)

Reputatie 1

Hoi  @Thomas 

 

Ik heb de gratis (bekabelde) wifi vesterkers besteld. Ik hoop dat dit helpt.

 

Overigens heb ik net op mijn telefoon en op mijn laptop en ook desktop de speedtest gedaan en kwam ik bij alle drie op tegen de 30 mbps download. Eerder op de dag had ik op mijn telefoon en mijn laptop de hele dag door steeds 2 of 4 of 6 mbps download (met dezelfde apparaten). Ook een aantal keer met de wifi manager.

 

Enig idee hoe dat kan? 

 

Met vriendelijke groeten,
Erik Koster

Reputatie 7
Badge +14

Hoi  @Thomas 

 

Ik heb de gratis (bekabelde) wifi vesterkers besteld. Ik hoop dat dit helpt.

 

Overigens heb ik net op mijn telefoon en op mijn laptop en ook desktop de speedtest gedaan en kwam ik bij alle drie op tegen de 30 mbps download. Eerder op de dag had ik op mijn telefoon en mijn laptop de hele dag door steeds 2 of 4 of 6 mbps download (met dezelfde apparaten). Ook een aantal keer met de wifi manager.

 

Enig idee hoe dat kan? 

 

Met vriendelijke groeten,
Erik Koster

Denk dat daar een bottleneck heeft gezeten. Weet het niet zeker, maar het klinkt wel zo.

Reputatie 1

Hoi @fame29 

 

De kabels komen morgen pas. :smiley:

 

Met vriendelijke groeten,

Erik Koster

Reputatie 7
Badge +14

Dat las ik inderdaad, hopelijk lost dat uw probleem op met de verbinding! Ben benieuwd!

Reputatie 1

@Thomas @fame29 @Vikash @Joep1965 @Erik_ 

Ik heb inmiddels de versterkers 2 dagen in gebruik. 1 naast de Experiabox in de meterkast en 1 op de 1e verdieping op de slaapkamer waar ook een utp kabel zit. Het internet is nu razendsnel. Op zolder haal ik ook 80 mpbs en er is bijna geen uitval meer. De oplossing heeft dus geholpen.

 

Conclusie is dat de Wifi die uit de Experiabox komt zeer zwak en onstabiel was/is maar dat de verstekers dit probleem omzeilen zoals @Thomas al verwachtte. 

 

Iedereen bedankt voor hulp en adviezen,

Erik Koster

 

Reputatie 7
Badge +14

Fijn dat het geholpen heeft @Familie Koster! Als u nog eens hulp nodig heeft, weet u ons te vinden!

Reputatie 1

Beste lezer,

 

Ik had een tijd terug last van alsmaar erger wordend ‘wegvallend’ internet gehad. Zie de link hieronder naar dat topic. (*admin: samengevoegd)

 

Ik ben toen goed geholpen hier en er is toen van alles geprobeerd. Uiteindelijk heb ik toen maar bedraad superwifi besteld en dat leek het wegvallen aardig in te dammen.

Het is nooit echt weg geweest maar ik ben nu op een punt om opnieuw hier te posten want nu wederom gaat het echt niet meer. Vooral tijdens teams meetings (thuiswerken) en als de kinderen games spelen glitcht de Wifi voortdurend. Ik heb hier echt last van en de router en wifi versterkers aan/uit zetten helpt niet.

 

Zie hieronder (mogelijk?) het glitchen tijdens de KPN speedtest. Voor en na de speedtest haperde de wifi ook. 

Graag jullie advies.

 

Mvgr,

Erik Koster

 

*admin: afbeelding bijgeknipt​​

*admin: samengevoegd met je bestaande topic

Reputatie 7
Badge +24

Sluit de laptop of pc eens bekabeld aan. Is het dan nog steeds zo?

Reputatie 1

@Nick83 dat was ik al van plan inderdaad: om dat eens een (werk-)dag te proberen. Ik heb een utp kabel die lang genoeg is.

 

Overigens heb ik de Wifi manager gedraaid en die heeft een kanaalwissel uitgevoerd. Duurde even voordat de superwifi versterkers dat door hadden. Voordat ze weer werkten knipperden ze eerst eventje groen en daarna bleven alle lampjes uit… De verbinding lijkt beter qua KPN speedtest resultaten. Over de stabiliteit kan ik niks zeggen. Het haperende internet is nooit stuctureel geweest maar soort van met vlagen van lage en hoge intensiteit van uitval.

Reputatie 7
Badge +24

Heeft u ook een draadloos DECT telefoon set in huis? Dat stoort soms op WiFi. Dus als het even kan: zet het basisstation ver weg van de SuperWiFi's.