Beantwoord

Wifi verbinding Samsung A12 op Sagemcom F5359 instabiel

  • 13 September 2021
  • 16 reacties
  • 667 keer bekeken

Samsung A12 (nieuw toestel) verbinding valt vrijwel altijd weg sinds overstap naar KPN met F5359 router. Andere apparatuur op wifi werkt naar behoren. Samsung A12 heeft dit probleem niet met verbindingen derden (zoals voorheen mijn eigen Ziggo netwerk). Wat mij betreft is het feitelijk dat mijn nieuwe KPN netwerk en de telefoon samen niet renderen, alhoewel ik ogenschijnlijk uniek ben met deze kwestie.

Veranderen van 802.11 protocol biedt geen soelaas, notabene is 802.11ax backward compatible. Uiteraard heb ik het netwerk “vergeten” in de telefoon en een geheel nieuwe verbinding opgezet, wederom geen soelaas. Voorts valt er m.i. weinig verder te testen. Ik zou het betreuren als ik een separaat access point voor deze telefoon moet installeren, dat werkt wel technisch gezien. Telefoon vervangen lijkt me ook wrang temeer deze enkele weken oud is. Op dit moment wens ik niet zozeer een oplossing te vernemen, maar eerder de potentiele oorzaak. Ik zou het prijs stellen als ik in die richting suggesties mag vernemen.

icon

Beste antwoord door Erwin van KPN 15 September 2021, 13:02

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

16 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Ik zit dit toestel even te vergelijken met mijn Samsung A8. Die is veel ouder, en op bijna alle punten "slechter", behalve WiFi:

Rechts staat mijn A8, links de A12. Die A12 heeft volgens mij helemaal geen WiFi 5 GHz. 5 GHz is ac volgens mij. Dat heeft de A8, maar niet de A12. Lullig... 

En dat is ook meteen de verklaring waarom het niet werkt met de KPN Box. Dat ding wil de WiFi verbinding naar 5 GHz pushen, maar het toestel ondersteund dat niet.

Dat "pushen" naar 5 GHz, dat is iets wat de meeste andere apparatuur van KPN ook heeft. De WiFi versterkers bijvoorbeeld. En de Experiabox v10a. En dat kan niet uitgezet worden. De apparatuur van Ziggo zal dat niet hebben. Of in ieder geval niet zo agressief. 

Ik ben heel benieuwd wat een KPN medewerker hier op gaat reageren. Want het is een recent toestel. 

Beste Nick83 et al,

Klopt helemaal wat je zegt. Echter, zowel 2.4Ghz en 5Ghz hebben beiden “ac”. Ik weet dat ac zelf niet ondersteund wordt door de A12 en ondanks de backward compatibility heb ik 2.4Ghz bewust ook zelf terug naar b+g+n gezet. Maar ook dat pakt de A12 niet. Dus het toestel krijgt in die zin exact aangeboden waar het compatible mee zou moeten zijn. Zoals jij laat zien. Zondermeer verbindt de A12 naar 2.4Ghz, ongeacht dus wel 802.11 protocol dus hij wordt niet naar 5.0Ghz gepushed. De laatste kan ik niet missen omdat bijvoorbeeld mijn laptop, vlak bij de router, daar aanzienlijk van profiteert t.o.v. 2.4Ghz. Dus het blijft mij een raadsel. 

n.b. Het is inderdaad behoorlijk irritant (en gemeengoed daaromtrent) dat de basis 2.4 en 5 niet qua ssid gesplitst kunnen worden en dat de guest accounts niet onafhankelijk ingesteld kunnen worden (dus met unieke 802.11 protocollen) t.o.v. de basis ssid/bandbreedtes. Echter, heb ik die guest ssid's uiteraard wel gebruikt als test om mijn telefoon met 100% zekerheid aan 2.4Ghz te hangen door een unieke ssid voor guest 2.4Ghz. Geen oplossing echter.

 

Wellicht dat een FritzBox een oplossing biedt, maar 60 euro/jaar vind ik onbehoorlijk en is pure elitair protectionisme t.a.v. XS4ALL in eigendom van KPN in mijn ogen. Ik ben zeker wel teleurgesteld in de standaard modem/router besturing, cru na enkele dagen KPN gebruiker te zijn.

 

Reputatie 7
Badge +24

Als ik op de KPN Box de 5 GHz uit zet, zodat die dus alleen 2,4 GHz uit zend, dan kan mijn toestel ook de verbinding niet in stand houden. Want die KPN Box blijft naar 5 GHz pushen volgens mij. En dat zend die dan niet uit. Mijn toestel verbind wel, maar enige ogenblikken later is de verbinding weer verbroken.

Dat is bij het gastennetwerk net zo. Het werkt niet.

Hoi Nick,

 

Fijn dat je zo meedenkt, waardeer ik enorm.

Ik ging ook op die manier net te werk, echter zette ik 5Ghz juist uit. Als dat gebeurt is dus zowel basis als guest plat op die bandbreedte (ook zoiets ...). Nu blijkt dat als ik verbind met guest (en unieke SSID) de verbinding stabiel is maar als ik met basis verbind de verbinding nog steeds instabiel is. Ik begrijp dat ECHT niet. Guest als optie dan maar zou geen issue zijn, is het niet dat ik juist mijn telefoon gebruik om met mijn NAS te communiceren en dat kan weer niet via guest, zelfs niet van buiten (extern ip) naar de NAS. Nog gekeken of ik via Android 2.4Ghz kan pushen, maar die optie is uiteraard niet ingebouwd omdat het toestel geen keuze heeft, dus geen optie. Maar je hebt wel gelijk, zodra 5Ghz aanstaat heeft dat invloed op de guest kant qua (in)stabiliteit. Ik ga nog uitzoeken of ik via een externe app mijn telefoon strikt naar 2.4Ghz kan pushen. Eigenlijk onzin, maar wie weet.

Wel opmerkelijk dat jij mijn condities dus kan simuleren, maar dan op 5Ghz. Dat vertelt mij dat dit zeer aannemelijk een modem issue is. Mooi mee in de aap gelogeerd.

Trouwens wel een tip (non-topic), mijn laptop push ik bewust naar 5Ghz als preffered bandwith in de adapter instelling. Dat voorkomt gezweef tussen 2.4 en 5Ghz ondanks dat de laptop op de exacte plaats staat (….), en nabij de router. Een telefoon die 2.4 en 5Ghz ondersteunt kan dit ook maar mogelijk niet even handig.

Hoi @Tinus J . Welkom op het forum.

Ik heb het hele verhaal met belangstelling gelezen. Ik merk dat je goed ingewijd bent in de materie en daarmee heb je alle input die ik potentieel kon geven al voor mijn voeten weggemaaid ;-)

Ik vermoed ook dat de manier waarop de box12 zijn wifi geregeld heeft, de communicatie met jouw telefoon in de weg zit. Helaas heb ik daar geen oplossing voor. Deze manier van ‘mesh’ wordt over alle experiaboxen uitgerold, dus een omruil heeft ook weinig nut.

Ik wil je niet op kosten jagen maar een relatief goedkoop accespoint met configuratiemogelijkheden zou je uit de brand moeten helpen .  Uiteraard had ik liever gezien dat alles gewoon out of the box op de KPN hardware had gedraaid maar dat zie ik, gezien alle inspanningen die je al gedaan hebt, niet meer zo zitten. 

Ik heb de KPN helpdesk gecontacteerd met dit euvel. Zij bevestigen vaker deze problemen te vernemen maar niet in die aard dat er een generieke oplossing voor wordt bedacht. Bijvoorbeeld in de modem software. De telefonische KPN helpdesk heeft niet de onwil maar niet de autorisatie om het modem door hun FritzBox te vervangen. Er is geadviseerd om een formele klacht in te dienen, dat heb ik zojuist gedaan met het voorstel dat er een Fritzbox, dus hier zonder extra 5eur/mnd, te verschaffen tenzij ze een werkende oplossing weten, ook prima. Ik wacht af en laat het wel weten. 

Reputatie 7
Badge +24

En... al wat gehoord?

Hoi Nick,

 

KPN klachtencommissie is bereidt helft van een nieuwe router te betalen tot 100 euro max. Enfin, akkoord gegaan en de Fritzbox voor 185 euro besteld elders, dezelfde als KPN in haar programma heeft. Ik laat nog wel weten of dit het probleem definitief oplost.

Reputatie 7
Badge +24

Ja, maar dat zal wel gaan, daar ben ik niet bang voor. De frisse box werkt wel 😉😄

Morgen installeer ik de nieuwe fritz... zondermeer beter vanwege de verschillende ssid's voor 2.4 en resp 5 ghz.

Reputatie 7
Badge +24

Morgen installeer ik de nieuwe fritz... zondermeer beter vanwege de verschillende ssid's voor 2.4 en resp 5 ghz.

En lukt het met de Fritzbox?

goedemorgen, ben benieuwd of er inmiddels een oplossing is.

Reputatie 7
Badge +24

goedemorgen, ben benieuwd of er inmiddels een oplossing is.

Een oplossing voor wat?

voor de samsung A12,  dhr Tinus had een fritzbox gekocht, om goede wifi te krijgen, of heeft kpn misschien nu inmiddels een oplossing

Reputatie 7
Badge +24

De KPN Box 12 heeft nu Extra WiFi. Daarmee kunt u een apart 2,4 Ghz WiFi netwerk maken.

 

nu nog uitvinden welke box wij hebben, en hoe het moet, want wat we nu hebben is echt niet leuk, kinderen en kleinkinderenm mopperen dat er geen reactie komt op hun berichtjes, dank u wel voor de reactie Nick83