Beantwoord

WIFI versterker of D-Link DIR886L router achter Experiabox V9

• 9 april 2015
  • 15 reacties
  • 2263 keer bekeken

Goedemiddag allemaal,

Vanwege behoefte aan hulp ben ik maar eens lid geworden van het forum.

De situatie in mijn huis is als volgt:

Glasvezel komt binnen in een hoek van ons huis, in diezelfde hoek staat de KPN Experiabox V9. Hierop heb ik enige maanden geleden een accesspoint op aangesloten (TP-Link WA801ND) die het wifi ging verzorgen; de wifi op de Experiabox heb ik toen uitgezet. Hierdoor was het Wifi bereik al een stuk beter, maar zeker nog niet top.

Nu heb ik op internet gezocht naar oplossingen, ook op dit forum en heb ik inmiddels 2 apparaten aangeschaft. Met 1 van de 2 apparaten wil ik het bereik en snelheid van de wifi verbeteren:

- Wifi versterker van KPN

- D-Link DIR868L Router

Graag jullie advies welke van de 2 ik het beste kan gebruiken (of een andere oplossing) waardoor het bereik en de snelheid van de wifi wordt verbeterd. En....hoe sluit ik de router aan op de Experiabox? Graag in 'Jip-en-Janneke-taal', aangezien ik geen expert ben.

Alvast dank!
GR Elwin

icon

Beste antwoord door Henk2304 9 april 2015, 15:03

In Jip-en-Janneketaal: de KPN WiFi Versterker. Maar die moet je dan bij voorkeur wel via een kabel op de ExperiaBox aansluiten en dan noemen we zo'n ding Access point (AP). Klaar!

Ik zou in dat geval ook de Wi-Fi van de ExperiaBox weer aanzetten. De EB en de Versterker (eigenlijk een misleidende naam) vullen elkaar dan aan.

Bij de router moet je ervoor zorgen dat je die wel ook als AP instelt (door hem in bridge mode te zetten, in de EB een DHCP-binding aan te brengen voor die router en het Wi-Fi SSID gelijk maken aan dat van de EB, maar wel een ander Wi-Fi-kanaal (tenminste 4 hoger of lager dan dat van de EB)). Helaas is dat niet in Jip-en-Janneketaal uit te leggen.

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
In Jip-en-Janneketaal: de KPN WiFi Versterker. Maar die moet je dan bij voorkeur wel via een kabel op de ExperiaBox aansluiten en dan noemen we zo'n ding Access point (AP). Klaar!

Ik zou in dat geval ook de Wi-Fi van de ExperiaBox weer aanzetten. De EB en de Versterker (eigenlijk een misleidende naam) vullen elkaar dan aan.

Bij de router moet je ervoor zorgen dat je die wel ook als AP instelt (door hem in bridge mode te zetten, in de EB een DHCP-binding aan te brengen voor die router en het Wi-Fi SSID gelijk maken aan dat van de EB, maar wel een ander Wi-Fi-kanaal (tenminste 4 hoger of lager dan dat van de EB)). Helaas is dat niet in Jip-en-Janneketaal uit te leggen.

Bedankt Henk.

Ik ga in eerste instantie dan maar proberen te werken met de KPN Wifi "versterker" (ofwel AP). 

Het plaatsen van de Router aan de Experiabox lijkt me iets teveel gedoe gezien mijn beperkte kennis. 

Zelf heb ik de Dir-868L als router achter mijn Experiabox V8. Met name om gebruik te maken van de 5Ghz functionaliteit. In mijn 2 onder 1 kap woning geeft dit in het hele huis een goed wifi bereik
Reputatie 7
Ik heb een Linksys EA6500 als bridge aan de EB gekoppeld maar met de kennis van nu had ik ook voor de KPN WiFi Versterker gekozen (is zeker € 60 goedkoper dan wat ik nu heb). Ik gebruik nu driekwart van de mogelijkheden van de Linksys niet (heb ik ook niet nodig), dus dat was uiteindelijk niet alleen goedkoper maar ook eenvoudiger geweest. Misschien verschijnt mijn Linksys nog eens op Marktplaats ...

Reputatie 1

Hoi Henk,

Even voor mij ter info, waarom moet je een DHCP binding aanmaken? En kan die ook gewoon via de WAN poort (Internet Poort) van de D-Link naar de EB worden aangesloten? Of is dit niet raadzaam?

Alvast bedankt!

Gr.,
René
Reputatie 7
Badge +30
Die DHCP Binding maak je aan op de Experiabox. De DLink sluit je met zijn WAN poort aan maar dan is het een router en wil je dus waarschijnlijk iets in de webinterface van de DLink aanpassen.
Reputatie 1
Die DHCP Binding maak je aan op de Experiabox. De DLink sluit je met zijn WAN poort aan maar dan is het een router en wil je dus waarschijnlijk iets in de webinterface van de DLink aanpassen.
Hoi Robin, bedankt voor je antwoord. Ja ik begreep WAAR ik de DHCP-binding moest maken, maar het WAAROM is me niet helemaal duidelijk. Heb dat nooit eerder gedaan met een andere router, dus wellicht heeft het een functie die beter is.

Ik wil hem in principe gebruiken als AP voor zowel WiFi als bekabeld op die Gigabit poorten, moet ik dan ook een DHCP-binding maken, en zo ja, nogmaals, waar is die voor?
Reputatie 7
Badge +30
Die DHCP Binding zorgt er voor dat je WAN poort altijd hetzelfde IP-adres krijgt. Erg makkelijk als je de webinterface wilt benaderen.
Reputatie 7
Als je services gaat hosten op apparaten die aangesloten zijn op jouw D-Link en je wilt deze kunnen benaderen vanaf Internet dan moet jouw D-Link op de Experia Box als DMZ Host ingesteld worden. Dan moet deze wel een IP adres hebben die niet wijzigt en daar is die DHCP binding dan voor.
Bij die services moet je bijvoorbeeld denken aan een camera of NAS.
Reputatie 7
Badge +30
Als je services gaat hosten op apparaten die aangesloten zijn op jouw D-Link en je wilt deze kunnen benaderen vanaf Internet dan moet jouw D-Link op de Experia Box als DMZ Host ingesteld worden. Dan moet deze wel een IP adres hebben die niet wijzigt en daar is die DHCP binding dan voor.
Behalve als die DLink als Bridge of AP wordt ingesteld vanuit de webinterface.
Reputatie 1
Thanks RobinFlikkema en WJB !
Reputatie 1
Behalve als die DLink als Bridge of AP wordt ingesteld vanuit de webinterface.

Dus als de D-Link als AP wordt ingesteld op de webinterface hoef ik GEEN DHCP-binding aan te maken?
Reputatie 7
Badge +30
Jawel dan ook maar als je hem als AP of Bridge instelt heb je geen DMZ nodig
Reputatie 1
Jawel dan ook maar als je hem als AP of Bridge instelt heb je geen DMZ nodig
Dank je wel, nu is het duidelijk!
Ik zal de D-Link dan eerst lokaal aan me laptop moeten knopen om de settings te maken anders krijg ik wellicht een IP-conflict? Of gewoon de Internet aansluiting D-Link op een poort van bestaande EB knopen en komt het ook goed?
Beste @EagleForce

Ik heb dezelfde vraag als jij. Ik heb de antwoorden, die waren heel leerzaam. Vraag die overblijft voor mij is: hoe krijg ik mijn Dlink 868L in bridge mode? Ik kan dat op internet niet gemakkelijk (in het Nederlands) of in de manual vinden. Zou je mij kunnen helpen?

Reageer