Beantwoord

Wifi verstoort door Apple Airport

  • 26 May 2019
  • 8 reacties
  • 284 keer bekeken

Goeiedag, ik heb een andere thread al eerder gelezen maar ik snap niet wat wij nu moeten doen. Wanneer mijn moeder op haar kamer de tv ontvanger aanzet, wordt de wifi in het hele huis verstoord, wij hebben een apple airport boven en een apple capsule beneden, we hebben de experia box v10, de stekker die zorgt voor internet die in de WAN poort zit kleurt half oranje wanneer de tv ontvanger word aangezet, wat kunnen wij kopen/doen om dit te veranderen?

Admin: titel aangepast i.v.m. vindbaarheid
icon

Beste antwoord door Ward_ 26 May 2019, 21:27

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +10
Zo te horen is de TV decoder aangesloten op de Apple airport. Dat zorgt ervoor dat de signalen die de decoder krijgt (de TV multicast streams heten die) bij alle apparaten terechtkomen die op de Airport aangesloten zitten. Dus ook de wifi functie van die Airport. Die kan daar niet mee overweg en dat geeft de genoemde problemen.
Oplossingen:
TV decoder met een aparte kabel aansluiten op de Experiabox. Dus een tweede kabel trekken vermoed ik.

Of een switch plaatsen tussen je Experiabox en de Airport die ervoor zorgt dat alleen de decoder die multicast signalen krijgt. Dat heet IGMP en zit niet op elke switch of router. En dus ook niet op jouw Airport voor zover ik kan achterhalen. Het loont wel de moeite om het menu van de Airport in te duiken en te zoeken naar "IGMP snooping". Dat zou aan moeten staan.
Maar als het er niet op zit:
Die switch is bij KPN in de webshop te koop voor 29 euro, de Netgear GS105E.
https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/511342/switch-netgear-gs105e/
Zo te horen is de TV decoder aangesloten op de Apple airport. Dat zorgt ervoor dat de signalen die de decoder krijgt (de TV multicast streams heten die) bij alle apparaten terechtkomen die op de Airport aangesloten zitten. Dus ook de wifi functie van die Airport. Die kan daar niet mee overweg en dat geeft de genoemde problemen.
Oplossingen:
TV decoder met een aparte kabel aansluiten op de Experiabox. Dus een tweede kabel trekken vermoed ik.

Of een switch plaatsen tussen je Experiabox en de Airport die ervoor zorgt dat alleen de decoder die multicast signalen krijgt. Dat heet IGMP en zit niet op elke switch of router. En dus ook niet op jouw Airport voor zover ik kan achterhalen. Het loont wel de moeite om het menu van de Airport in te duiken en te zoeken naar "IGMP snooping". Dat zou aan moeten staan.
Maar als het er niet op zit:
Die switch is bij KPN in de webshop te koop voor 29 euro, de Netgear GS105E.
https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/511342/switch-netgear-gs105e/



Bedankt! gaan we proberen ik laat weten of het probleem is verholpen 🙂 .
Reputatie 7
Badge +10
@NickRook Ik zie dat ik het beter had kunnen omschrijven. De betreffende switch dient boven bij de Airport te komen. Deze switch sluit je aan met de huidige UTP kabel die vanuit beneden komt (vanuit de Experiabox). De Airport sluit je dan aan op op die switch met een nieuwe UTP kabel en de TV decoder kan je dan ook met een UTP kabel aansluiten op dezelfde switch.
Dit zou er voor moeten zorgen dat de Airport gewoon zijn internetsignaal blijft krijgen maar niet de multicast streams die in hetzelfde signaal zitten verpakt. Die worden alleen naar de decoder gestuurd.
@NickRook Ik zie dat ik het beter had kunnen omschrijven. De betreffende switch dient boven bij de Airport te komen. Deze switch sluit je aan met de huidige UTP kabel die vanuit beneden komt (vanuit de Experiabox). De Airport sluit je dan aan op op die switch met een nieuwe UTP kabel en de TV decoder kan je dan ook met een UTP kabel aansluiten op dezelfde switch.
Dit zou er voor moeten zorgen dat de Airport gewoon zijn internetsignaal blijft krijgen maar niet de multicast streams die in hetzelfde signaal zitten verpakt. Die worden alleen naar de decoder gestuurd.


Top, ik heb hem besteld, als ik het goed begrijp moet ik dus de kabel die vanuit de experia box die boven komt in de switch stoppen, en de tv ontvanger kabel die nu in de apple airport zit ook in de nieuwe switch en in de apple airport een nieuwe kabel doen en deze ook verbinden met de switch?
Reputatie 7
Badge +10

@NickRookTop, ik heb hem besteld, als ik het goed begrijp moet ik dus de kabel die vanuit de experia box die boven komt in de switch stoppen, en de tv ontvanger kabel die nu in de apple airport zit ook in de nieuwe switch en in de apple airport een nieuwe kabel doen en deze ook verbinden met de switch?



Klopt als een bus!
Reputatie 7
Hé @NickRook, welkom op de KPN community, leuk dat je hier een vraag stelt. Ik heb niks toe te voegen aan het goede advies van Ward, bedankt voor je hulp! Voor als je interesse hebt in wat naslag werk: De juiste switch?! Toverwoord IGMP Snooping Ik ben wel erg benieuwd naar de bevindingen met de nieuwe switch, laat het weten? 🙂
Wij hebben nu ongeveer een week en een paar dagen de switch, en tot nu toe geen enkele problemen meer gehad! Heel erg bedankt voor het advies @Ward_ !
Reputatie 7
Badge +10
Wij hebben nu ongeveer een week en een paar dagen de switch, en tot nu toe geen enkele problemen meer gehad! Heel erg bedankt voor het advies @Ward_ !

Graag gedaan! Het is niet altijd op afstand te voorspellen of het de goede oplossing is voor een probleem, maar hier gelukkig wel dus.

Reageer