Vraag

WiFi wéér traag !

• 8 december 2018
  • 1 reactie
  • 82 keer bekeken

Enige tijd geleden een speedtest gedaan, had bijna 30 Mbps terwijl ik voor 100 Mbps betaal, al is die snelheid vast niet haalbaar maar ik vond 30 Mbps toch echt te weinig, via de KPN site een meting gedaan en alles werd opnieuw ingesteld maar de snelheid bleef heel laag en ik zou een gratis Wifi versterker van KPN krijgen .
Na ontvangst en installatie had ik zo'n 85 Mbps en daar deed ik het voor, helaas merkte ik enige tijd later dat het weer trager werd en vanmorgen opnieuw een meting gedaan via de site en inderdaad was de snelheid weer 30 Mbps waarna alles wéér opnieuw werd ingesteld maar helaas veranderde de snelheid niet en KPN raadde me een monteur aan wat me 50 euro gaat kosten .
Gaat mooi niet gebeuren want gezien de trage wifi heb ik jaren te veel betaald, nu besloten dat ik bij de volgende prijsverhoging mijn tv en vaste lijn de deur uit doe en overstap naar een andere provider voor alleen internet !
Na zo'n 40 jaar KPN klant te zijn geweest zag ik ze de groeten 🙌

Gegroet

Harry .

1 reactie

Reputatie 7
Badge +27
Dag Harry, welkom op het forum! Jammer dat je overweegt over te stappen.

Als je een abonnement hebt via glasvezel betaal je inderdaad voor 100Mb/s. Bij een DSL verbinding is dat tót 100Mb/s, afhankelijk van de afstand tot de centrale. Voor WiFi geven we geen garantie op de snelheid die je gaat halen. Het probleem met WiFi is dat het door de lucht gaat. Net als vele andere draadloze signalen van buren. Elk obstakel tussen de Experia Box en de ontvanger (een laptop of smartphone bijvoorbeeld) zorgt voor een verslechtering van het signaal. Om die reden kunnen we hier geen garantie op geven, we weten niet bij voorbaat hoe goed draadloos internet bij iemand gaat werken.

Als je de speedtest bekabeld uitvoert en dan structureel een lagere snelheid haalt dan 100Mb/s (glasvezel) of de verwachte snelheid (DSL), dan doen we er alles aan dit probleem te verhelpen. Als we het probleem niet kunnen verhelpen kan het contract ontbonden worden of kunnen we er met een compensatie uitkomen. Gelukkig gebeurt dat niet erg vaak.

We zien ook dat veel klachten over de snelheid te maken hebben met draadloos internet. Om die reden is de WiFi tool gemaakt, waarvan je de gratis Experia WiFi hebt gekregen. Jammer dat dit geen structurele oplossing bleek te zijn! De Experia WiFi zendt met twee netwerken uit, op 2,4Ghz en 5Ghz. De eerste, 2,4Ghz, is een netwerk dat al vele jaren wordt gebruikt. Elke draadloze router of modem zendt uit op 2,4Ghz. Om deze reden is het erg druk in dit frequentiegebied waardoor signalen van buren steeds meer storen op jouw netwerk. Je kunt dit vergelijken met FM-radio waarbij er meerdere zendende partijen zijn op dezelfde frequentie. Je kunt dan de oorspronkelijke uitzending bijna niet meer horen. Deze storing wordt interferentie genoemd. Om storing van buren te verminderen is de 2,4Ghz band onderverdeeld in 13 kanalen. Het 5Ghz netwerk heeft veel meer ruimte dan het 2,4Ghz netwerk. Het voordeel hiervan is dat je minder last hebt van netwerken van buren. Het nadeel is dat het signaal minder ver draagt. Het is veel gevoeliger voor obstakels als muren en vloeren.

Los van deze uitleg waarom WiFi instabiel kan werken gaan we kijken of we het signaal kunnen verbeteren. Maak je gebruik van één of twee Experia WiFi's? Kun je aangeven welke lampjes daar op branden?

Reageer