Beantwoord

WiFi wegval met WiFi versterker

• 18 oktober 2018
  • 16 reacties
  • 529 keer bekeken

Ben in het bezit van een Experiabox V10 en een WiFi versterker van KPN. Deze zijn geïnstalleerd door een monteur van KPN. Zodra er gebruik wordt gemaakt van het signaal van de WiFi versterker valt naar enige tijd het WiFi signaal weg. Dit gebeurt bij apparaten op Android en iOS. De monteur heeft het signaal getest op de plaatst waar deze wegvalt. Het probleem kwam toen niet naar boven omdat het signaal pas naar enige tijd wegvalt. Iemand een idee wat hiervan het probleem kan zijn? De WiFi versterker staat op zolder. Het wegvallen van de WiFi gebeurt in de slaapkamer een verdieping eronder. De experiabox staat op de beneden verdieping.
icon

Beste antwoord door Henk2304 5 november 2018, 14:46

Daarvoor is het juist de bedoeling dat je de netwerknamen van 2,4 en 5 GHz gelijk houdt. Dan kiest een apparaat (slimfoon ed.) zelf het signaal waarop de beste (snelste) verbinding mogelijk is. Op de WV kun je de opties beamforming en bandsteering aanzetten. Ik heb nog nooit een andere naam gekozen (ook niet nu ik er ook nog twee Experia WiFi's bij heb). Wel heb ik voor de 2,4 GHz band de kanalen vast gezet (1 (EW) beneden, 6 (EW) 1 ste verd., 11 WV 2de verd.). Voor de 5 GHz band heb ik de kanalen wel op auto laten staan omdat dan de kanalen van 100 en hoger ook gebruikt kunnen worden; noch op de WV noch op de EW zijn die handmatig in te stellen. Voor zowel 2,4 als 5 GHz heb ik de kanaalverbreding (40 MHz resp. 80 MHz) aangezet.
Bij mij werkt alles als een zonnetje.
N.B. Door gebruik van de EW's is de Wi-Fi op de V10 uitgeschakeld.
Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Hoi Erwin, welkom op het forum! Jammer dat dit niet gebeurde toen de monteur er nog was. Ik kan me voorstellen dat de 1e verdieping misschien een betere locatie is voor de versterker door de plaatsing van de antennes, maar de monteur zal dat hebben gecontroleerd. Is de versterker op zolder bekabeld aangesloten?
Hoi Erwin, welkom op het forum! Jammer dat dit niet gebeurde toen de monteur er nog was. Ik kan me voorstellen dat de 1e verdieping misschien een betere locatie is voor de versterker door de plaatsing van de antennes, maar de monteur zal dat hebben gecontroleerd. Is de versterker op zolder bekabeld aangesloten?
De versterker is bedraad aangesloten. Als ik inlog op de versterker heb ik het idee dat tijdens de WiFi wegval de versterker log files rapporteert. Helaas wist de monteur de betekenis niet van deze log files. Zie bijlage.
Reputatie 7
Badge +28
Het zegt me ook niet direct wat maar er wordt in ieder geval geswitched tussen kanaal 1 en 11. Het kanaal staat dan vermoedelijk op automatisch. In theorie moet dat het beste kanaal automatisch vinden, in de praktijk werkt het vaak beter zelf het beste kanaal te kiezen. Als de Android en Apple apparatuur 5Ghz WiFi ondersteunen is het ook een idee om de netwerknaam van het 5Ghz netwerk aan te passen. Maak vervolgens op die apparaten alleen verbinding met het 5Ghz netwerk.

Je kunt beide instellingen aanpassen via het AP Settings menu.
Hoi Joran,

Bedankt voor je reactie. De monteur van kpn heeft mij aangeraden om geen gebruik 5 Ghz netwerk en één netwerknaam te gebruiken.
Ik ga proberen wat de wifi vebinding doet als het kanaal vast staat op 11.
Reputatie 7
Badge +28
Ik ben benieuwd, heb je al een beetje kunnen testen? Ik zet wat vraagtekens bij het niet gebruiken van het 5Ghz netwerk, maar wellicht had de monteur een goede reden om dat af te raden.
Hoi Joran,

Opgelost, kanaal vast gezet, geen WiFi wegval meer😁
Als ik nu 5 GHz weer inschakel zal ik dan dezelfde netwerk naam gebruiken? Bedankt!!!!
Reputatie 4
Badge +6
@Erwinos72,

ik zou persoonlijk dezelfde netwerknaam gebruiken voor 5GHz met achter de netwerknaam de toevoeging _5GHz.

Komt er dan zo uit zien: jouwnetwerknaam_5GHz en dan is het het makkelijkste om hetzelfde wachtwoord te gebruiken welke je ook gebruikt voor de 2.4GHz verbinding.

Zodra je WiFi aanzet zul je ook het 5GHz netwerk vinden, vul je wachtwoord in en dan kun je altijd zelf kiezen of je met het 2.4GHz of 5GHz verbonden wenst te worden.

S6
Oke, ga ik proberen. Met de toepassing van een andere netwerk naam is het geen succes. Apparatuur schakelt niet automatisch over van 2,4 naar 5 GHz en andersom.
Reputatie 4
Badge +6
Oke, ga ik proberen. Met de toepassing van een andere netwerk naam is het geen succes. Apparatuur schakelt niet automatisch over van 2,4 naar 5 GHz en andersom.

Met een andere netwerknaam neem ik aan de toevoeging _5GHz?

Zoja, heb je wel op alle apparatuur het _5GHz netwerk handmatig toegevoegd? Dit moet je per apparaat instellen, anders gaat het nimmer werken...
Nee zonder de toevoeging _5ghz een compleet andere naam.
De toevoeging _5ghz ga ik nog proberen.
Kanaal WiFi versterker vast gezet. (staat op zolder)
zowel modem als versterker alleen op 2,4 GHz
zodra ik 5 GHz inschakel op het modem (beneden) schakelt deze niet automatisch over op 2,4 GHz bij minder bereik.
Weet iemand hier een oplossing voor? Het 2,4 GHz werkt perfect, overal bereik.
Daarvoor is het juist de bedoeling dat je de netwerknamen van 2,4 en 5 GHz gelijk houdt. Dan kiest een apparaat (slimfoon ed.) zelf het signaal waarop de beste (snelste) verbinding mogelijk is. Op de WV kun je de opties beamforming en bandsteering aanzetten. Ik heb nog nooit een andere naam gekozen (ook niet nu ik er ook nog twee Experia WiFi's bij heb). Wel heb ik voor de 2,4 GHz band de kanalen vast gezet (1 (EW) beneden, 6 (EW) 1 ste verd., 11 WV 2de verd.). Voor de 5 GHz band heb ik de kanalen wel op auto laten staan omdat dan de kanalen van 100 en hoger ook gebruikt kunnen worden; noch op de WV noch op de EW zijn die handmatig in te stellen. Voor zowel 2,4 als 5 GHz heb ik de kanaalverbreding (40 MHz resp. 80 MHz) aangezet.
Bij mij werkt alles als een zonnetje.
N.B. Door gebruik van de EW's is de Wi-Fi op de V10 uitgeschakeld.
Reputatie 7
Ik sluit mij helemaal aan bij @Henk2304.
De namen (SSID's) voor 2.4GHz en 5GHz hoor je eigenlijk gelijk aan elkaar te laten zijn, precies om dat wat Henk beschrijft, namelijk dat een apparaat dan automatisch zal verbinden met de best (snelst) mogelijke verbinding.
Bij ongelijke namen zal schakelen pas gebeuren als de verbinding verbroken wordt.
Het is wel zo dat niet alle mobiele apparaten even goed om gaan met bandsteering waardoor het soms best lang duurt voordat er geschakeld wordt of er pas van 5GHz naar 2.4GHz geschakeld wordt als de veldsterkte echt heel laag is geworden.
Een OnePlus 5T gaat hier bijvoorbeeld best goed mee om, terwijl bijvoorbeeld een Huawei MediaPad M3 veel meer tijd nodig heeft om te schakelen.
Overigens gebruiken wij thuis helemaal geen 2.4GHz wifi meer, behalve voor onze Foscam bewakingscamera's, de omvormer van de zonnepanelen en ons wifi gastnetwerk.
Bedankt voor het uitgebreide antwoord op mijn vraag.
Ik ga het proberen, laat het weten of dat het lukt met deze instellingen.
Nogmaals bedankt!!!
De benaming van 2,4 en 5 GHz gelijknamig gemaakt. Alles werkt nu perfect.
Berankt

Reageer