Beantwoord

Wifi wegvalt vaak op KPN Box 12 - verbonden zonder IP adres!?

  • 25 May 2021
  • 29 reacties
  • 1238 keer bekeken

Badge

Hi allemaal,

Al maanden gebruik ik KPN Box 12 en Wifi op laptop, mobiel en tablet was lange tijd goed ingesteld. Het werkte allemaal goed tot een paar weken terug. Vaak krijg ik op apparaten de melding: kan IP-adres niet ophalen en iets later is apparaat weer verbonden. Wat ik zie is dat Wifi lampje op KPN Box 12, vaak knippert. Op mobiele apparaat zie ik dan: verbonden (geen internettoegang). Melding op tablet: Kan IP-adres niet ophalen of verbonden zonder internet.

Ik vraag me af waarom gebeurt dit want niet altijd is het geval dat als lampje knippert, dat Wifi dan niet werkt. Toch gebeurt het enorm vaak dat de Wifi verbinding wegvalt. Ongeacht de afstand, of die 2 meter, 5-7 meter op dezelfde woonniveau is, als ik voor de meterkast met opendeuren sta. Het is zeer willekeurig en vandaar is probleem moeilijk te achterhalen. Ook als ik sta achter gipswand, amper 1 meter van KPN Box 12 kan verbinding wegvallen.

Alle Wifi instellingen zijn nagelopen, volgens KPN website en is precies ingesteld zoals het hoort. Heb op forum naar oplossing gezocht, maar vaak zie ik soortgelijk Wifi probleem met Experia Box 10 en daarmee word ik niet wijzer. Door in te loggen met KPN ID en thuis Wifi verbeteren, dus zgn. Wifi Manager gebruiken helpt het niet. Met [Video Handleiding] KPN Box 12 Wifi Instellen wordt het niet beter. Alles is volgens KPN Box 12 Wifi Instellen, video op YouTube ingesteld.

Voor downwards/backwards compatibiliteit en doordat ik zelf geen mobiele apparaten met ax (Wifi6) heb op KPN Box 12 volgens KPN stap-voor-stap uitleg Apparaat kan niet verbinden met Wifi 6, Wifi6 uitgeschakeld. Dat houdt in dat in Advanced > 2.4 GHz > Advanced Configuration > Wireless Mode  > 802.11b+g+n, Bandwith Auto , Transmit Power 100% ingesteld staat. Voor 5GHz is ingesteld in Wireless Mode  > 802.11a+n+ac, Bandwith Auto , Transmit Power 100%. Zowel voor 2.4 en 5GHz is WNN - WiFi Multimedia ingeschakeld, beide radios zijn ingeschakeld, SSID's voor beide frquenties en channels zijn ingesteld op AUTO. In Wi-Fi 2.4GHz & 5GHz gedeelte alles is ingeschakeld, UP en SSID is visible (zichtbaar). MAC Filtering Mode op KNP Box 12 is ingesteld op Allow all. Er zijn geen rare tekens in SSID naam. Eigenlijk wordt door KPN standaard toegewezen SSID gebruikt.

Mijn vragen zijn:
1. Als Wifi lampje knippert is dan KPN Box bezig met overschakelen naar een ander kanaal of wat gebeurt het dan?
2. Wat kan de oorzaak zijn dat Wifi zo vaak uitvalt?
3. Zou het kunnen dat Wifi verbinding opzettelijk verstoord kan worden en hoe kan ik dat achterhalen?
4. Wat kan ik nog meer doen dan wat ik bovenstaand heb vermeld?

icon

Beste antwoord door QuestZaC1 15 June 2021, 12:46

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

29 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @QuestZaC1, regelmatig dus wegvallende wifi. Het apparaat kan geen ip ophalen. Hierbij heb je al veel geprobeerd, maar zonder succes. Ik heb zo niet direct het antwoord. Mijn vraag is wel, heb je het modem al eens gereset? Als het lampje knippert betekent dat de wifi gebruikt wordt. Opzettelijk verstoord, lijkt mij sterk, maar onopzettelijk kan natuurlijk wel. Het is een signaal dat door de lucht gaat dat verstoord kan worden door factoren waar jij en ik geen invloed op hebben. 

Badge

Ik ga het proberen, maar naar m.i. gaat dat niets uitmaken. Wetende dat router meerdere keren wegens werkzaamheden voor een paar uur uit moest en dan zekering van die stroomgroep terug schakelen zou in mijn optiek bijna hetzelfde zijn als resten, want dan gaat zelfs adapter van glasvezel aansluiting ook uit. Het komt op neer naar de scenario van de film: Skyscraper met Dwayne Johnson. Hoofdactrice (de vrouw van Dwayne) zei iets in de vorm van: ik heb hem herstart/gereset en dan happy ending. Als dat altijd zou helpen zou te makkelijk zijn, maar ik denk aan iets anders. Technisch is het een eitje om dat voor elkaar te doen. Ik laat je het weten over het resetten, maar in mijn optiek leven is zo, dat alles mag totdat je… wordt! Dat is bij wijze van spreken, je hebt het uiteraard niets mee te maken.

Reputatie 6
Badge +9

@QuestZaC1

Gebruikt U wifiversterkers ? Zo Ja welke ?

Toch maar eens de glasvezelkast uitzetten.

Daarna een harde reset van BOX12 door het reset knopje in te drukken aan de achterkant net zo lang tot het powerlampje rood wordt (dan loslaten).

Glasvezelkast aanzetten.

 

 

Badge

Ja 500/500 glasvezel, plus 1x Ubiquity AP LR die nu weggegooid geld blijkt te zijn op 1e verdieping. Ik laas iets van andere klanten dat het heeft te maken hoe KPN DHCP heeft ingericht en vandaar bij anderen iets van Ubiquity werkt het nooit goed bij KPN wat wel werkte bij Ziggo. Vreemd toch, terwijl in de laatste twee jaar wordt overal geschreven: vrije modem keuze. Als ik het heb goed begrepen zou KPN de DHCP server op de Box12 uitschakelbaar moeten maken, dan zou het kunnen helpen dat AP goed gaat werken.
Voor duidelijkheid dat staat wel los van mijn tijdelijk probleem want KNP Box 12 doet het niet zoals het zou moeten doen. Ik ga vannacht geadviseerd uitproberen.

Voor elke probleem is een oplossing, maar beide partijen moeten zich daarvoor inspannen, want in je eentje gaat het niet, als je van andere partij afhankelijk bent.

Reputatie 7
Badge +20

Je ervaart de problemen sinds de Ubiquity? Die heb je als router achter de Experia Box hangen? Heb je het topic over eigen router achter Experia Box al eens doorgenomen? Dit zou gewoon moeten werken. 

Maar DHCP op de 12 kun je niet uitzetten. Dat gaat voor zover ik weet ook niet aangepast worden. 

Badge

Je ervaart de problemen sinds de Ubiquity? Die heb je als router achter de Experia Box hangen? Heb je het topic over eigen router achter Experia Box al eens doorgenomen? Dit zou gewoon moeten werken. 

Maar DHCP op de 12 kun je niet uitzetten. Dat gaat voor zover ik weet ook niet aangepast worden. 

Heb zelf geen Ubiquity router achter de Experia, maar slechts een Ubiquity AP welke niet meer zo goed werkt achter KPN Box 12. Weet niet precies waarom. Zag dat sommige gebruikers schrijven iets over DHCP. Zelf ben ik er niet zo technisch. Kortom schrijven ze wat over uitschakelen van DHCP. Graag beantwoorden: Is dat zo omdat KPN Box 12 kan niet in Bridge mode gezet worden of dat de tv-ontvangers, Arris VIP5202 het beste werkt alleen achter de KPN Box?

Met alle respect, hoe klinkt dat: Een eigen modem zetten mag wel, maar bekijk het maar dat tv-ontvanger gaat goed werken. Moet ik aannemen dat vandaar de topic heet: eigen router achter Experia Box en niet Experia Box eruit knakken en lekker met eigen router aan de slag. Waarom zou dat niet kunnen en hoeveel gelukkige KPN-gebruikers kunnen daarover überhaupt schrijven? Moet ik dan concluderen dat dit ook de reden is waarom momenteel Ziggo aanvecht eigen router keuze?

Link naar eigen router achter Experia Box is 73 webpagina's lang. 7 jaar geleden was er nog niet Ubiquity UAP-AC-LR. Als iemand me de weg kan wijzen (middels een link) hoe Ubiquity AP precies in te stellen dan, much appreciated.

 

@QuestZaC1

Gebruikt U wifiversterkers ? Zo Ja welke ?

Toch maar eens de glasvezelkast uitzetten.

Daarna een harde reset van BOX12 door het reset knopje in te drukken aan de achterkant net zo lang tot het powerlampje rood wordt (dan loslaten).

Glasvezelkast aanzetten.

 

 


Uitgevoerd volgens instructie. Had hier en daar wat problemen en modem kwam in een herstart-loop. Dat gebeurde zelfs 2 keer. Uiteindelijk werkt het voor 90%.  Voor overige 10% moet ik zelf uitzoeken waarom het aanmelden op KPN Box 12 niet doet terwijl de hele IP-stack op de pc, gereset is of zou dat iets te makken hebben, doordat ook vaste verbinding aanwezig is? Meerdere apparaten hebben nu wel Wifi. De vraag die overblijft is: hoe lang gaat zo blijven?

Reputatie 7
Badge +20

Kun je eens wat foto's plaatsen van jouw instellingen? Mogelijk komen wij daar verder mee. Ook al ben ik er zelf niet zo bekend mee. Maar het moet wel werken, anders hadden we veel meer meldingen moeten krijgen. 

Badge

Kun je eens wat foto's plaatsen van jouw instellingen? 

Ga doen, maar daarvoor heb ik wat meer tijd nodig want andere dingen in het leven hebben voorrang.

 

Reputatie 7
Badge +20

We zien ze wel verschijnen.

Badge

Kun je eens wat foto's plaatsen van jouw instellingen? Mogelijk komen wij daar verder mee. Ook al ben ik er zelf niet zo bekend mee. Maar het moet wel werken, anders hadden we veel meer meldingen moeten krijgen. 

Zoals gevraagd hierbij schermafdrukken van mijn instellingen. Echter, ik vraag me volgende af:
1. Waar is de meting van mijn Wifi SSID bij 2.4GHz?
Hoe komt het dat KNP Box 12 deze niet weergeeft?

2. Hoe komt het dat oud SSID bij 5GHz zichtbaar is, terwijl die drie-vier dagen geleden hernoemd is, dus wordt niet meer gebruikt?

3. Kortom schrijven ze wat over uitschakelen van DHCP. Graag beantwoorden: Is dat zo omdat KPN Box 12 kan niet in Bridge mode gezet worden of dat de tv-ontvangers, Arris VIP5202 het beste werkt alleen achter de KPN Box? Vraag i eerder gesteld, maar heb geen reactie ontvangen.

4. Zou het kunnen dat Ubiquity AP op basis van eerste 4 karakters van MAC adres, die aangeven van welke fabikant apparaat afkomstig is, dat die hierdoor onbruikbaar is bij KPN? Ik begrijp niet dat wat ik zo vaak heb gedaan en bij Ziggo werkte, nu blijkt weggegooid geld te zijn. 

Als dit met Ubiquity toevalig heeft te maken met die DHCP, die op KPN Box 12 niet uitgeschakeld kan worden, dan vraag ik me af of de oprechte bedoelingen zijn tegen de KPN klanten, of is het de kwestie om meer van eigen spul te verkopen, omdat die wel werken (en die MAC adressen worden niet er-uit-gegooid. Dat is in mijn optiek echt simpel om door te voeren, want technisch elke provider beschikt over infrastructuur om dat te kunnen doen. Dit komt wegens eigen ervaringen met Ben uit het verleden en staat los van deze kwestie bij KPN. Wat Ben deed en vertel ik het aan iemand, dan doen de mensen of ze geen verstand van zaken hebben of ze niet begrijpen of ze willen dat niet accepteren en kijk recentelijk: je ontvangt sms en je mobiel doet het raar. Mijn soortgelijke ervaring was van 8-10 jaar geleden. Maar als ik keer op keer SMS van provider ontvang en toestel reboot en na 2jr contract partner overnemt mobiel en abo bij andere provider, dan doet het mobiel na zo veel tijd vlekkeloos goed. Hm, raar of niet?!) 

Van Ubiquity AP valt niets over instellingen te zetten, want die krijg ik niet aan de praat.

Hulp is hard nodig om antwoorden op 4tal vragen te krijgen.

 

Reputatie 7
Badge +24

Zijn de Ubiquity AP's bekabeld aangesloten? Heeft u al eens andere kabels geprobeerd?

Laat de Ubiquity AP's een andere netwerknaam uitzenden dan de KPN Box of zet het WiFi van de KPN Box uit. Dezelfde netwerknaam kan conflicten veroorzaken. Vaak zat gaat het goed, maar bij u loopt iets niet lekker, dus aanpassen.

Werkt internet op bekabeld aangesloten apparaten wel goed?

Reputatie 7
Badge +24

De KPN Box kan niet in bridge modus gezet worden. En DHCP kan niet uitgeschakeld worden. De tv ontvangers moeten direct op de KPN Box aangesloten zijn. Bekabeld. Bridge modus of uitschakelen van dhcp gaat u ook niet helpen.

Als ik een tip mag geven: blijf bij je probleem en begin niet over zaken die er niet toe doen. Geen ervaringen uit het verleden en geen complot theorieën. 

Badge

Zijn de Ubiquity AP's bekabeld aangesloten? Heeft u al eens andere kabels geprobeerd?

Laat de Ubiquity AP's een andere netwerknaam uitzenden dan de KPN Box of zet het WiFi van de KPN Box uit. Dezelfde netwerknaam kan conflicten veroorzaken. Vaak zat gaat het goed, maar bij u loopt iets niet lekker, dus aanpassen.

Werkt internet op bekabeld aangesloten apparaten wel goed?

De KPN Box kan niet in bridge modus gezet worden. En DHCP kan niet uitgeschakeld worden. De tv ontvangers moeten direct op de KPN Box aangesloten zijn. Bekabeld. Bridge modus of uitschakelen van dhcp gaat u ook niet helpen.

Als ik een tip mag geven: blijf bij je probleem en begin niet over zaken die er niet toe doen. Geen ervaringen uit het verleden en geen complot theorieën. 


Beste Nick83,

Om te reageren op meerdere adviezen en/of daarnaar te refereren moet ik punctueel zijn:
1.    Gisteren probeerde ik andere kabels op Ubiquity. Echter, ik kom niet uit. Voorheen was kabel direct aangesloten op KPN Box 12 en dan op PoE adapter en vanuit adapter kabel naar bovenverdieping, naar AP. In plaats daarvan is kabel aangesloten geweest op een switch en dan naar PoE adapter. Door veel software updates, namelijk Controller software die op PC wordt geïnstalleerd zie ik niet meer op AP een e.a. aan te passen en DHCP op AP te activeren. Als er gebruikers zijn die dit voor elkaar hebben geregeld, zou ik zeer appreciëren om deze keer mij te helpen door een link te krijgen, waar men over de oplossing schrijft. 

2.    Als je schrijft om een andere netwerknaam te uitzenden, hoe schakelt dan mijn mobiel/tablet (Android apparaten) zelf zonder mijn interactie tussen bovenverdieping en begane grond. Hoe regel ik dat dan? Onder Windows, dus laptops is dit makkelijk genoeg voor leken en technisch onderlegde mensen, maar geldt dat ook voor bijv. je partner of kinderen.

3.    Internet op bekabeld aangesloten apparaten werkt gewoon goed.

4.    Woorden verspillen over DHCP op KPN Box 12 is nutteloos. Ik word niet verholpen met iets wat ik al goed weet maar wel met antwoorden op gestelde vragen. Nie persoonlijk bedoeld, maar als je op zoveel reacties hebt geschreven en trofeeën verzameld, wat raad je me aan en kan forum en KPN voor mij betekenen als je probeert na te denken en reactie geven op mijn schrijven van 17 uur geleden, namelijk vraag 1 en 2.

Dat er op het moment van signaal-meting geen apparaten 2.4GHz gebruiken is geen reden dat KPN Box 12 geen meting kan weergeven van eigen zendvermogen ofwel de antenne. Dat is zeker niet het geval bij veel apparaten en routers van elk ander merk. Dus wat is je antwoord daarop? 
En wat is je reactie dat oude SSID wordt door KPN Box 12 weergegeven (om mezelf te corrigeren, meer dan een week geleden is SSID hernoemd)?

Je raadt me aan bij de topic te blijven, dus een adequaat antwoord op de in topic gestelde vragen is iets wat ik minstens verwacht. To the point graag blijven a.u.b.


 

Reputatie 7
Badge +24

Gisteren probeerde ik andere kabels op Ubiquity. Echter, ik kom niet uit. Voorheen was kabel direct aangesloten op KPN Box 12 en dan op PoE adapter en vanuit adapter kabel naar bovenverdieping, naar AP.

Let er op dat je bij de PoE adapter de kabel niet verwisseld. De ene poort op de adapter moet naar de AP leiden, de andere poort naar de KPN Box of switch. Op de AP's brand als het goed is een rode of blauwe ring. Dacht ik. Toch?

In plaats daarvan is kabel aangesloten geweest op een switch en dan naar PoE adapter. Door veel software updates, namelijk Controller software die op PC wordt geïnstalleerd zie ik niet meer op AP een e.a. aan te passen en DHCP op AP te activeren.

De AP's resetten? Heeft u dat al eens geprobeerd? 

Als er gebruikers zijn die dit voor elkaar hebben geregeld, zou ik zeer appreciëren om deze keer mij te helpen door een link te krijgen, waar men over de oplossing schrijft. 

2.    Als je schrijft om een andere netwerknaam te uitzenden, hoe schakelt dan mijn mobiel/tablet (Android apparaten) zelf zonder mijn interactie tussen bovenverdieping en begane grond. Hoe regel ik dat dan? Onder Windows, dus laptops is dit makkelijk genoeg voor leken en technisch onderlegde mensen, maar geldt dat ook voor bijv. je partner of kinderen.

Dat moet handmatig. Soms. Vaak schakeld het apparaat zelf wel over, soms niet. Nu ook soms niet. En dat is precies het probleem: nu kun je daar handmatig niets aan bijsturen. Door verschillende namen te gebruiken kun je zelf overschakelen op het andere netwerk.

3.    Internet op bekabeld aangesloten apparaten werkt gewoon goed.

Mooi 👍

4.    Woorden verspillen over DHCP op KPN Box 12 is nutteloos. Ik word niet verholpen met iets wat ik al goed weet maar wel met antwoorden op gestelde vragen. Nie persoonlijk bedoeld, maar als je op zoveel reacties hebt geschreven en trofeeën verzameld, wat raad je me aan en kan forum en KPN voor mij betekenen als je probeert na te denken en reactie geven op mijn schrijven van 17 uur geleden, namelijk vraag 1 en 2.

Dat er op het moment van signaal-meting geen apparaten 2.4GHz gebruiken is geen reden dat KPN Box 12 geen meting kan weergeven van eigen zendvermogen ofwel de antenne. Dat is zeker niet het geval bij veel apparaten en routers van elk ander merk. Dus wat is je antwoord daarop?

Ik weet niet hoe dat onderdeel van de KPN Box werkt. U bent ook de eerste die er hier op het forum over begint denk ik. En ik denk dat het ook niet bijdraagt aan de oplossing van uw probleem.

En wat is je reactie dat oude SSID wordt door KPN Box 12 weergegeven (om mezelf te corrigeren, meer dan een week geleden is SSID hernoemd)?

Je raadt me aan bij de topic te blijven, dus een adequaat antwoord op de in topic gestelde vragen is iets wat ik minstens verwacht. To the point graag blijven a.u.b.

Uw wifi netwerknaam en wachtwoord staan bij KPN opgeslagen. Als de KPN Box nieuw geplaatst word, of gereset word, dan gaat hij bij eerste keer opstarten online bij KPN deze netwerknaam en wachtwoord ophalen. Deze worden dan ingesteld. 

Badge

Als er gebruikers zijn die dit voor elkaar hebben geregeld, zou ik zeer appreciëren om deze keer mij te helpen door een link te krijgen, waar men over de oplossing schrijft. 

 

Zoals gevraagd, heb je hiervoor een link? 

Gisteren probeerde ik andere kabels op Ubiquity. Echter, ik kom niet uit. Voorheen was kabel direct aangesloten op KPN Box 12 en dan op PoE adapter en vanuit adapter kabel naar bovenverdieping, naar AP.

Let er op dat je bij de PoE adapter de kabel niet verwisseld. De ene poort op de adapter moet naar de AP leiden, de andere poort naar de KPN Box of switch. Op de AP's brand als het goed is een rode of blauwe ring. Dacht ik. Toch?

Ik denk dat foto zegt zelf, want ik haal niet appels door peren.

 

In plaats daarvan is kabel aangesloten geweest op een switch en dan naar PoE adapter. Door veel software updates, namelijk Controller software die op PC wordt geïnstalleerd zie ik niet meer op AP een e.a. aan te passen en DHCP op AP te activeren.

De AP's resetten? Heeft u dat al eens geprobeerd? 

Lang niet meer gedaan sinds overstap naar KPN. Ga ik proberen, maar bij Ubiquity is een reset niet een simpel reset zoals resseten van pc BIOS of KNP Box 12 resetten. Je begint dan niet - from scratch en dat is juist een probleem.

Dat moet handmatig. Soms. Vaak schakeld het apparaat zelf wel over, soms niet. Nu ook soms niet. En dat is precies het probleem: nu kun je daar handmatig niets aan bijsturen. Door verschillende namen te gebruiken kun je zelf overschakelen op het andere netwerk.

Met alle respect, wat hier voorgesteld is alles behalve simpel Wifi gebruik. Het helpt echt niet.
Wie gebruikt Wifi op deze manier tegenwoordig en wat is de voordeel ervan? 

 

Ik weet niet hoe dat onderdeel van de KPN Box werkt. U bent ook de eerste die er hier op het forum over begint denk ik. En ik denk dat het ook niet bijdraagt aan de oplossing van uw probleem.

Ik zie in je profiel, als Expert dat je ook KPN Box 12 zelf gebruikt. Had je bijv. dit niet even op je Box 12 kunnen nagaan en waarom denk je dat dit nagaan zou niet bijdragen aan de oplossing van mijn probleem want KNP Box 12 doet niet zoals de hardware van andere merken doet?

De redenering is juist analogisch. Als je bij troubleshooting begint bij een kleiner probleem dan zou dat naar m.i. later tot een ommezwaai kunnen leiden dat je bij een groter probleem vanzelfsprekend tot logische verklaring komt.

Een inzicht is alleen waardevol als het gekoppeld kan worden aan de behoefte en last but not least:
Hoe zou ik bijv. kunnen groeien als ik niet meer weet wat ik niet weet en telkens uitga van wat ik wel weet?

Uw wifi netwerknaam en wachtwoord staan bij KPN opgeslagen. Als de KPN Box nieuw geplaatst word, of gereset word, dan gaat hij bij eerste keer opstarten online bij KPN deze netwerknaam en wachtwoord ophalen. Deze worden dan ingesteld. 

Dit was me al duidelijk toen ik 8 dagen geleden KPN Box 12 heb gereset. Dit had je door moeten hebben.

Wat ik op basis van je reactie en bovenstaand kan resumeren: alles beantwoord leidt niet tot een optimaal en simpel gebruik van Wifi, wat anno 2021 wel vlekkeloos moet zijn. Het maakt voor mij niets makklijker. Wel vind ik het jammer dat nu alles in mijn geval lijkt afhankelijk te zijn van je goedschikse kant, want een ander gebruiker gaat zich niet bemoeien (of niet durven zijn stem te uitbrengen) gezien het aantal je racties.

Dat gezegd hebbende lijkt er op als dat kans op een oplossing en vlot werkende Wifi nog steeds klein is. Alleen het aantal bekijkers/lezers groeit, zonder concreet oplossing op goed functionerend KPN Box 12 en Wifi binnen de woning. Is dit echt alles? 

Zoals eerder geschreven voor elke probleem is een oplossing, maar beide partijen moeten zich daarvoor inspannen, want in mijn eentje gaat het niet lukken als ik telkens van andere partij afhankelijk ben. 

Reputatie 7
Badge +20

Waar loop je nu nog precies tegenaan dan? Want je kan toch gewoon de wifi op de 12 uitzetten en de Ubiquity gebruiken voor de wifi. Deze sluit je bekabeld aan op de 12. Dan zou het naar mijn inziens gewoon goed moeten werken mits goed ingesteld. Zie ook het topic eigen router achter experia box.

Badge

Waar loop je nu nog precies tegenaan dan? Want je kan toch gewoon de wifi op de 12 uitzetten en de Ubiquity gebruiken voor de wifi. Deze sluit je bekabeld aan op de 12. Dan zou het naar mijn inziens gewoon goed moeten werken mits goed ingesteld. Zie ook het topic eigen router achter experia box.


Als ik slecht een AP achter KPN Box 12 wil hebben waarom moet ik naar het topic eigen router achter Experia box kijken? Dat was mijn eerste, oorspronkelijke plan.

Voor duidelijkheid wil ik solide en niet wegvallende wifi op 2 woonniveaus hebben. 

Heb je nooit een Ubiquity AP gehad? Hoewel resetten ervan easy peasy is of je middels PuTTy of Windows Linux Subsystem handmatig en SSH-verbinding met met AP maakt verder wil ik AP extra aanpassen: hoe wijzig ik permanent standaard IP-adres van AP van 192.168.1.20 naar een IP-adres dat eindigt bijv. op 192.168.2.99 of 199 of 249. In welke universum na het resetten apparaat krijgt een 192.168.2.254 IP-adres? Dat IP eindigt op 254 is prima en weet ik waarom, maar kun je merken opnoemen die standaard na het resetten naar 192.168.2.xxx range teruggaan? En vervolgens dat DHCP kan niet uit. Dat zijn veel te veel: “coïncidenties”

De klanten zijn meer dan ongelukkig te noemen en dat is nogal zacht uitgedrukt. Iedereen zou moeten furies zijn.

Kortom was ik bezig met routeren onder Linux en onder Windows om permanent IP van Ubiquity AP te wijzigen naar ander IP-adres die valt onder KPN-range. Dat moet ik voor elkaar krijgen en dat maakt me ongelukkig. Van Linux weet ik niet veel, alleen weet ik dat op AP in bepaalde mappen config (cfg) bestand moet aangepast worden en hoe kom ik erbij, is de vraag?

Veel klanten hebben zeker een router en AP overgehouden (bezitten) die werkend was in opstelling bij vorige provider. Ik ook en dan maar niet een simpele router.

Vandaar is voor iedereen verstandig KPN-wifi uit te schakelen en dat was ik al paar dagen van plan, dus de oorspronkelijke plan wordt gewijzigd. Ook als ik dat doe, moet ik AP toch in de juiste range van KPN zien te krijgen. Met permanent IP-adres en daar zit de crux. Ik heb geen ideeën of suggesties als oplossing A.U.B. nodig maar een concreet antwoord ongeacht of ik daarna 3 dagen werktijd nodig heb, maar dat het dan voor 110% werkt. Zoals eerder geschreven: een inzicht of reactie is alleen waardevol als het gekoppeld kan worden aan de behoefte.

Badge

Waar loop je nu nog precies tegenaan dan? Want je kan toch gewoon de wifi op de 12 uitzetten en de Ubiquity gebruiken voor de wifi. Deze sluit je bekabeld aan op de 12. Dan zou het naar mijn inziens gewoon goed moeten werken mits goed ingesteld. Zie ook het topic eigen router achter experia box.

 

De KPN Box kan niet in bridge modus gezet worden. En DHCP kan niet uitgeschakeld worden. De tv ontvangers moeten direct op de KPN Box aangesloten zijn. Bekabeld. Bridge modus of uitschakelen van dhcp gaat u ook niet helpen.

Als ik een tip mag geven: blijf bij je probleem en begin niet over zaken die er niet toe doen. Geen ervaringen uit het verleden en geen complot theorieën. 

Opnieuw werkt het wifi niet, met hetzelfde probleem en foutmeldingen toen ik deze topic startte! Ik ben terug naar af en wat moet ik nu met zo een KPN Box 12 waarop wifi wegvalt? Zin om dit eens en voor altijd op te lossen, want ik betaal ervoor en het werkt alweer niet! Aan AP sleutelen in welke dan ook combinatie of scenario is zinloos als het wifi op KPN Box 12 telkens wegvalt. Moet KPN Box 12 vervangen worden, zodat er eentje komt die eigen signaalvermogen kan meten en niet oude SSID weergeven (die allang niet meer gebruikt wordt)?

Coïncidentie of consequentie?! Wat zou in dit geval zijn is de vraag maar wel blijft bizar dat juist optreedt na mijn schrijven van gisteren? Consequences, hm...

Badge

Wat er ook mag zijn heb ik alle gegevens over mezelf verwijderd, ook de NAW gegevens en ook mijn klantnummer. Alles was zichtbar! Als je eenmaal gebruikersnaam hebt waarom moeten NAW gegevens zichtbaar zijn terwijl bij merendeel van invoervelden (Privé) vermeld staat?

Reputatie 7
Badge +20

Ik zie dat je hier contact over hebt gehad. Er staat een ticket open voor de technische dienst. Mijn collega heeft je al een keer geprobeerd te bellen, maar kreeg je helaas niet te pakken en heeft je daarop een sms en een mail verstuurd met een telefoonnummer en code. ik wil je vragen die te bellen zodat je rechtstreeks bij de technische dienst uitkomt voor verder onderzoek. 

 

Badge

Status update:

Na monteursbezoek vandaag Wifi werkt voorlopig goed. Echter, ervoor zijn bezoek, alleen op 8 juni jl. zijn 55 onderbrekingen in de verbinding door KPN geregistreerd! Dit is verder niet aangepakt en onderzocht hoewel het betekent dat er veel meer aan de hand was. KPN Box 12 is voor Experia 10 vervangen, die onderstaande meldingen (onderbrekingen in de verbinding) niet meer op deze manier registreert. 

Door de monteur was toegezegd dat hij een e. a. (zoals de poort en/of netwerkkaart) in de centrale (verderop) zou nakijken waardoor veel ppp onderbrekingen plaatsvinden en hij me daarover zou terugbellen, maar dat is niet gebeurd. 

 

 

Reputatie 7
Badge +24

De meldingen over TR-069 zijn geen verbrekingen van de verbinding. TR-069 is een protocol waarmee KPN vanaf afstand instellingen in uw router controleert en zonodig aanpast.

Google maar eens op die term.

Badge

De meldingen over TR-069 zijn geen verbrekingen van de verbinding. TR-069 is een protocol waarmee KPN vanaf afstand instellingen in uw router controleert en zonodig aanpast.

Google maar eens op die term.


Wat er ook mag zijn, die KPN Box 12 was overvol alleen met de foutmeldingen. Als KPN zelf aangeeft dat er 55 onderbrekingen in de verbinding, in slechts 24 uur zijn geweest en verder niet onderzocht is, is absoluut onaanvaardbaar en niet goed te praten. Waarschijnlijk was er nog meer gaande, want de echte waarheid krijg je nooit te horen. Vandaar geen gehoor ofwel terugkoppeling van de monteur.

Als je alles weet dan leg me uit waarvoor staat die VLAN54 die volgens de monteur hoort het niet in mijn configuratie te staan. VLAN54, daarover belde monteur 3 keer naar zijn collega's. Iedereen is met VLAN4, VLAN6 en VLAN7 bekend, dus dat a.u.b. in je reactie overslaan. VLAN44 is Telfort en dan hebben ze nog VLAN10 en VLAN12 genoemd. Maar over VLAN54 wist niemand het antwoord te geven of was dat AIVD? :laughing:

Reputatie 7
Badge +20

Fijn dat er een monteur is geweest en dat die het modem vervangen heeft. Het werkt u allemaal goed begrijp ik? Verder zie ik geen verbrekrekingen meer in de lijn, dus dat is goed. Hou het nog wel even in de gaten, mocht het weer gebeuren, laat het dan weten. Verder zie ik dat je nog gebeld gaat worden, laat het even weten als dat is gedaan.

Reputatie 7
Badge +24

De meldingen over TR-069 zijn geen verbrekingen van de verbinding. TR-069 is een protocol waarmee KPN vanaf afstand instellingen in uw router controleert en zonodig aanpast.

Google maar eens op die term.

Wat er ook mag zijn, die KPN Box 12 was overvol alleen met de foutmeldingen. 

Ik heb ze ook in mijn logs staan:

Er is helemaal niets fout aan. Je ziet ze ook alleen als je de Severity op "Info" zet. Het is ter informatie, niets fout aan.