Beantwoord

Wifi wegvalt vaak op KPN Box 12 - verbonden zonder IP adres!?

  • 25 May 2021
  • 29 reacties
  • 1238 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

29 reacties

Badge

Fijn dat er een monteur is geweest en dat die het modem vervangen heeft. Het werkt u allemaal goed begrijp ik? Verder zie ik geen verbrekrekingen meer in de lijn, dus dat is goed. Hou het nog wel even in de gaten, mocht het weer gebeuren, laat het dan weten. Verder zie ik dat je nog gebeld gaat worden, laat het even weten als dat is gedaan.

 

De meldingen over TR-069 zijn geen verbrekingen van de verbinding. TR-069 is een protocol waarmee KPN vanaf afstand instellingen in uw router controleert en zonodig aanpast.

Google maar eens op die term.

Toch ben ik terug naar af want het probleem is terug. Het aantal apparaten waarop ik Wifi zou kunnen gebruiken is >12. Echter dat doe ik niet, want merendeel apparaten heeft vaste verbinding via de kabel. Op twee na alle apparaten ondersteunen Wifi5 en Wifi6, maar Experia 10 ondersteunt Wifi6 niet. Wel is het zo, dat mobiele apparaten die Wifi6 ondersteunen draaien op Android v11 en dat zijn twee mobile apparaten plus één pc. Maar een mobiel met abonnement waarop veel apps plus diverse authenticatie apps geïnstalleerd zijn en ook tablet waarop relatief weinig apps zijn  geïnstalleerd (meestal geverifieerde apps om hardware te bedienen), beide draaien onder Android 10.

Samsung Tablet probleem = Kan IP-adres niet ophalen
Huawei mobiel probleem = Verbonden (geen internettoegang)
Bovenaan verschijnt in het rood: Geen internettoegang. Controleer de router of raadpleeg uw netwerk provider.

Status: verbonden
Signaalsterkte: Uitstekend
Linksnelheid: 270 Mbps
Frequentie: 5GHz

andere info:
Coderingstype: WPA2-Personal
Wifi+ = AAN (tussen wifi en mobiele data schakelen)
Wi-Fi Direct = ANN

Even WPS knop op de router indrukken, dan wordt er nog verbinding gemaakt en kort daarna zie ik: Verbonden (geen internettoegang)

 

 

Tot mijn ongenoegen blijkt dat andere nieuwe gsm's waarop Android 11 draait, wel beter met wifi omweg kunnen en terwijl Android 10 mobiel en tablet geen internet verbinding hebben, die twee hebben wel de wifi verbinding! Technisch gezien deze twee apparaten, qua specs en mogelijkheden behoren nog steeds tot de top en er zit nog garantie op.

Mijn vragen zijn:
1. Aangezien dat deze twee probleem apparaten (mobiel en tablet) op Android v10 draaien wat zou ik nog kunnen doen om van ellende met wegvallende wifi af te kunnen zijn?
KPN SuperWifi punten kunnen niet helpen aangezien dat apparaat zegt zelf:
signaalsterkte uitstekend terwijl ik op boven verdieping zit dit te typen.
2. Is er dan een Android app, iets soortgelijk met Netgear Insight (wat ik ook voor een aantal devices draai en betaal ervoor) maar aangevuld met netwerk snufjes zoals: hold-on of mendatory wifi network functie om mobiel apparaat te forceren, blijf bij deze en alleen deze wifi, wijzig nooit naar willekeurig mac adres zodat die instellingen hardcoded worden opgeslagen en kunnen nooit per toeval gewijzigd worden onder Android v10 en constant wifi in de gaten houdt en/of logs erover wegschrijft (liever naar de cloud)? Bijv. Netgear Insight doet veel meer en o.a. logt of apparaat is herstart, was power-down en of de verbinding is weggevallen en middels e-mails laat me erover op de hoogte, welke apparaat was dat, welke  gebeurtenis heeft plaatsgevonden en om welke tijdstip. Het punt is om de configuratie back-up te maken en die uit back-up bestand op apparaat zelf/via pc/de cloud naar Android 10 apparaat terug te kunnen schrijven om wifi verbinding te herstellen. Coïncidentie en het feit is dat alleen twee nieuwste gsm's met wifi6 erop maken gebruik van 5G bij KPN.

Badge

Vervolg:

Is er iemand die het onderstaande kan uitleggen? Ikzelf heb geen flauw idee hoe dit kan, terwijl mobiel verbonden was en wifi kort werkte, blijkt dat dezelfde mobiel toestel nog steeds verbonden is met “mijn SSID” en i.p.v. in 192.168.2 range te zijn, zie ik het dat het nog steeds verbonden is en van die netwerk met “mijn SSID” krijgt 192.168.178.11 adres? Het is “mijn SSID” want in mijn moedertaal heeft speciale betekenis, tenzij iemand mijn SSID met opzet kopieert. Dit gebeurt in Android v10 op mobiel toestel en Android v10 op Samsung tablet is qua instellingen nog kaler. Het slaat nergens op, ook qua signaalsterkte (slecht), juist omdat ik momenteel zit achter de pc die amper 2 (twee) meter van Experia 10 zit (begane grond) en boven, op de verdieping was signaalsterkte uitstekend achter grote open raam!

 

 

Badge

Sinds het vervangen van de router op 10 juni jl. heb ik niet echt tijd serieus genomen om dit te proberen maar was verkeerd bezig met onnodige dingen.

Gisterenavond vlak voor de voetbalwedstrijd rond 20:30 uur had ik mijn aha moment. Na het resetten, installeren van UniFi Controller, terugzetten van eerder gemaakt back-up van 6 juni, resetten van UniFi wachtwoord, aanpassen van bestaande configuratie, firmware update, provisioning, adopting, aanmaken van MAC-adressen lijst en importeren ervan kreeg ik in no-time werkend Ubiquity AP achter Experia 10! En dat alles gebeurde in 45 minuten!

Je kan Ubiquity AP in 20-30 minuten tijd aan de praat krijgen (zonder montage werk). Met wat extra werk voor zekerheid back-up van configuratie maken en e.a. zoals in mijn geval doen, neemt dat 45 minuten tijd en met fijn-tunnen ben je 60-75 minuten kwijt. Kind kan de was doen, zou ik zeggen. Ik was letterlijk flabbergasted! Het leek erop als dat iemand achter mijn schouder meekeek en me de weg wijst. Of dit komt doordat router vervangen is voor Experia 10 weet ik niet, maar aan KPN-router heb ik helemaal niet aangezeten. Tenslotte ben ik blij dat het alles werkt en wil KPN bedanken voor het routeromruil. Wat een opluchting! Op eigen kracht iets fixen is het meest bevredigend. Nog een Android app vinden voor het beheren van netwerkprofiel (schakel nooit naar een willekeurige MAC-adres) en de klus ik klaar.

Badge

Zoals geschreven was toch niet nodig naar een speciale app te zoeken om Wifi profielen te beheren. Alle belangrijke mobiele apparaten hebben recentelijk een update naar Android v11 ontvangen. Van merk tot merk is de juiste optie op andere plek te vinden, maar belangrijkste optie is onder Wifi aan te geven om toestel mac-adres te gebruiken. Vervolgens is belangrijk in de ontwikkelaarsopties volgende niet aan te zetten: Via wifi ondersteunde MAC-herschikking niet aanzetten (Als deze modus is ingeschakeld, kan het MAC-adres van dit apparaat elke keer wijzigen als het verbinding maakt met een netwerk waarvoor MAC-herschikking is ingeschakeld). Alle andere problemen zijn ook verdwenen. Voilá. Fixing als JW!