Beantwoord

WiFi wisselt tussen "Bij Modem" en "Woonkamer" WiFi punten met netwerkonderbrekingen

  • 6 July 2020
  • 13 reacties
  • 377 keer bekeken

Goedemorgen, 

 

Sinds 01-07-2020 ben ik klant bij KPN, ik heb een Experia Box v12 (zwart) en twee SuperWifi punten ontvangen. Nu heb ik de installatie doorlopen en naar mijn idee is dat goed gegaan, echter ervaar ik het volgende probleem:

  • Mijn woning bestaat uit twee panden, gescheiden door een dikke muur, met doorgang via een deuropening tussen de twee ruimten.
  • Experia box en Wifi punt 1 (“bij Modem”) staan in één ruimte, Wifi punt is met kabel aangesloten aan het modem en neemt de WiFi functie hiervan over, zoals in de handleiding staat. 
  • WiFi punt 2 (“Woonkamer”) staat in de andere ruimte, hemelsbreed op een meter of 5 afstand van het modem en eerste Wifi punt. 
  • Als ik op mijn bank zit in de woonkamer (ruimte 2) en gebruik maak van mijn Nintendo Switch schakelt de verbinding over van Wifi punt 1 naar 2 en weer terug. Ik zit dan binnen het bereik van beide Wifi punten, en zie in de KPN app dat er inderdaad het ene moment verbinding is met punt 1, en op het andere moment met punt 2. Dit zou naar mijn idee naadloos moeten gaan en geen (korte) onderbrekingen van het netwerk moeten opleveren. Helaas is Fortnite een game die erg gevoelig blijkt te zijn voor deze netwerk wissels en word ik op het moment dat er overgeschakeld wordt terug gestuurd naar het beginscherm, waardoor ik geen fatsoenlijk potje kan spelen. 

Via de wifimanager kan ik niet echt aangeven wat mijn woonsituatie is, omdat dit nogal een uitzonderlijke indeling betreft. Beide Wifipunten werken,  geven ook geen foutmeldingen via de lampjes en voor zover ik begrijp is een groen continu brandend lampje een teken dat de verbinding goed is. 

 

Mijn vraag is eigenlijk, wat kan ik doen om óf te zorgen dat de verbinding aan 1 punt gekoppeld wordt, zonder deze overschakelmomenten, óf te zorgen dat de verbinding naadloos (mesh) overgenomen wordt, zonder onderbrekingen.

icon

Beste antwoord door Erwin van KPN 9 July 2020, 13:47

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

13 reacties

Aanvulling: In de woonkamer verliest mijn LG smart TV steeds de verbinding met het “Woonkamer” Wifi punt. Ik moet dan via de netwerkinstellingen opnieuw de beschikbare verbindingen weergeven, waar dan mijn KPN netwerk met een uitstekend signaal netjes tussen staat. Ik verbind vervolgens en alles werkt weer een tijdje. Laten we zeggen met tussenpozen van 1-2 uur. 

 

Bij een meting via de KPN app worden er geen fouten gevonden, ook de downloadsnelheid is prima in orde. 

Reputatie 7
Badge +24

Staat de wifi op de KPN Box 12 echt uit? Want deze word bij dit model niet automatisch uitgeschakeld denk ik.

Hoi Nick, 

 

Ik vermoed van niet, ik heb net via de chat contact gehad met een KPN medewerker en sindsdien staat het lampje op de Box 12 bij Wifi uit. Zou het zo simpel zijn?

Helaas, 

Zojuist schakelde mijn Nintendo Switch weer van het ene naar het andere netwerk, ondanks dat de Wifi op de Box 12 nu uit staat. Nadat de chat werd verbroken, mogelijk omdat mijn internet gereset werd, heb ik niets meer vernomen van deze medewerker. 

 

Wel kreeg ik een mail, met het advies een Wifi versterker aan te schaffen… 

 

Niet heel erg tevreden met deze eerste ervaring met de support afdeling jammer genoeg. 

 

Mijn probleem is dus niet dat ik ergens geen bereik heb, maar dat ik op een plek zit tussen 2 wifi punten in, die allebei zoveel bereik hebben dat ze de verbinding van elkaar over pakken. 

 

Een wifi versterker lijkt me niet de oplossing. 

Voor mijn beeldvorming, ik kan volgens mij eerdere comments niet editen, Als er sprake is van een “Mesh netwerk” tussen de twee SuperWifi punten, zou ik toch virtueel 1 netwerk moeten hebben? 

 

Is er iets aan te passen, waar dan ook, in een instelling, zodat ik geen netwerkwisselingen meer ervaar, waardoor mijn online game sessie disconnect en er geen “changes in network connectivity” meer worden waargenomen? 

 

Edit: ik zie dat ik beperkt de tijd heb om toch te editen, excuus voor de dubbelpost. Is het mogelijk om de wifipunten opnieuw te configureren/af te stemmen met elkaar? Het kan zomaar zijn dat ik iets verkeerd heb gedaan bij het installeren natuurlijk...

Reputatie 7
Badge +24

Kennelijk werkt dat bij u niet goed. Je kunt proberen in te loggen op de SuperWiFï's met ip http://192.168.2.151. Dan zie je een overzicht van je wifipunten en hoe ze gekoppeld zijn.

Het kan zijn dat da niet lukt. Dan hebben de SuperWiFï's een ander ip gekregen. Dan moet u inloggen op de KPN Box om daar te achterhalen in de lijst met aangesloten apparaten welk ip de SuperWiFï's wel gekregen hebben.

Hoi Nick, 

 

Het inloggen op http://192.168.2.151/ gaat, ik zie nu dat mijn Wifi punten allebei een eigen IP-adres hebben, de eerste heeft 192.168.2.151 en de tweede (losse, Woonkamer) heeft 192.168.2.5 

Ik neem aan dat dit klopt en dat ze niet allebei hetzelfde IP-adres moeten krijgen? 

Als ik naar de Status > overzicht pagina ga zie ik:

 

KPN BOX[=]-------------O bij modem

                                        |

                                        |_O Woonkamer Good Connection

 

met daarbij alle verbonden apparaten. Is een screenshot hiervan handig?

 

EDIT:  Ik zie nu dat alle apparaten op het Woonkamer Wifi punt op 2,4 ghz zitten en de meeste apparaten op bij Modem op 5Ghz, 1 uitgezonderd. Is dit een teken dat het bereik niet goed genoeg is om op 5GHZ te connecten? Het apparaat dat op het eerste wifi punt op 2,4 GHZ connect is een TV op de slaapkamer, recht boven het modem wifi punt.

Reputatie 7
Badge +24

WiFi punt woonkamer is draadloos verbonden? Niet bekabeld? Ik heb dat volgens mij is een ander topic wel eens meer gezien dat apparaten op een draadloos verbonden SuperWiFi niet via 5 GHz connecten. Je hebt geen mogelijkheid om deze 2de SuperWiFï ook bekabeld aan te sluiten? Al was het maar bij wijze van test tijdelijk. Wel interessant om te weten of het daarmee opgelost zou zijn.

Inderdaad, draadloos verbonden.

 

Ik zie dat mijn Nintendo Switch als onbekend apparaat op het Woonkamer netwerk verbonden is, nu wel op 5GHZ. Ook als ik van de ene ruimte naar de andere loop, neemt mij iPhone het netwerk over, ook dan wordt er netjes een 5GHZ verbinding gemaakt met het Woonkamer wifipunt. Dat lijkt dus niet het probleem te zijn. 

 

 

Hoi @RamonHijlkema . Welkom op het forum.

Lastig, lastig. Hoe is de stabiliteit als je die 2e wifi versterker tijdelijk even loskoppelt? Heb je dan snelheid genoeg in die andere ruimte. Dan is het misschien het overwegen waard om die 2e versterker elders te plaatsen. Zodat je niet telkens dat geswitch krijgt. 

Hoi @Erwin_ de reden dat ik voor SuperWifi heb gekozen is omdat ik bij mijn vorige provider met 1 modem niet genoeg bereik had in mijn huiskamer. Onderstaand een simpele situatieschets. Het zijn 2 samengevoegde woningen, waarbij er in het midden een muur aanwezig is. Als ik op de bank zit, bovenin de tekening zeg maar, wisselt de verbinding tussen de wifi 1 en 2 punten. Ik vermoed dat als ik de wifi punten nog verder uit elkaar zet, de verbinding in de woonkamer minder zal worden.

 

Is het niet zo dat ik niets zou moeten merken van deze overschakelingen? Of is er een mogelijkheid om een voorkeurs punt op te geven, waarmee de apparatuur standaard zou moeten verbinden?

 

Edit:  Zojuist even getest zonder het tweede wifipunt, en het lijkt er op dat het signaal sterk genoeg is op de plek waar dat punt staat. Ik ga even wat schuiven, maar ben toch nog even benieuwd of het “overspringen” op te lossen is, of dat het zonder korte onderbrekingen zou moeten werken.

 

Als je op een punt zit waar het aldoor van de ene naar de andere flipt, is dat geen gunstige situatie. Het verschilt denk ik ook nog per apparaat hoe goed zij hier mee omgaan. Bij een switch waar je een game op speelt lijkt dit dus geen ideale situatie. Zo te lezen heb je voldoende signaal van één versterker op die plek. Ik hoop dat, door plaatsing van die 2e versterker op een andere plek dat de zaak hiermee stabiel wordt. Zo niet, laat het weten. 

Ik heb niks meer gehoord en ga er van uit dat je voldoende informatie hebt. Mocht je toch nog vragen hebben, stel ze gerust.