Beantwoord

Wifisnelheid veel minder dan wat monteur meette

  • 21 April 2019
  • 10 reacties
  • 355 keer bekeken

Hoe kan het dat mijn signaal ineens 150 Mbits minder is en dat het openenen van een website dramatisch lang duurt? Mijn Spotify-app vindt frustrerend vaak geen internet. Een speedtest via mijn mobiel gaf aan dat mijn downloadsnelheid absoluut niet meer hetzelfde is dan wat de monteur zag. Weliswaar was Spotify muziek aan het streamen (binnen via het modem en doorgezet naar de bekabelde MusicCast).



Drie dagen terug pastte een KPN-monteur mijn glazvezelmodem aan, zodat de Experiabox v10A wel ging werken. De router werd vrij in de woonkamer geplaatst. In mijn huis checkte hij op een aantal plaatsen het wifisignaal. Beneden 200 Mbits en op de 2e etage 70 Mbits. De kanalen voor 2.4GHz en 5GHz werden door de monteur goed uitgekozen.

Nadat hij vertrokken was heb ik zelf de naam en het wachtwoord voor beide kanalen aangepast via de KPN-website. Ook heb ik mijn printer en mijn Chromecast gekoppeld. De Yamaha MusicCast is via een kabel aan het modem gehangen. Daarna ben ik draadloos aan het werk gegaan op mijn Macbook Pro. Toen ervaarde ik helemaal niet dat mijn Wifisnelheid veel sneller is dan mijn vorige glasvezelnetwerk van 50 Mbits via een Fritzbox.

Ook mijn vrouw heeft ineens veel moeite met met internet op haar telefoon. Spotify werkt op haar telefoon eveneens niet naar wens. Ik dacht: zijn onze telefoons dan niet compatible met de 2.4GHz van de Experiabox (LG G4 Android 6.0), ze waren snel genoeg voor de Fritzbox? De speedtest gaf ander inzicht. Ik ben wel heel benieuwd wat het kan zijn.
icon

Beste antwoord door Onbereikbaar bij overstap 5 May 2019, 11:54

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

10 reacties

Hallo @Onbereikbaar bij overstap ,
het beste is de snelheid te meten met een computer bekabeld aangesloten op je modem en verder alle andere (draadloze) apparatuur uit.
Doe dan de test 3x achtereen met een tussenpose van ongeveer 30 seconden en neem dan het gemiddelde.
Haal je dan de afgesproken snelheid?
Draadloos snelheid meten is zinloos want dat is van teveel verschillende factoren afhankelijk zodat daar geen algemeen advies voor te geven is.
Eventueel kun je de wifi-tool gebruiken van KPN.
Dat klopt, Jan. Bekabeld haal ik een hele mooie snelheid van 250 up en 200 down via mijn oude Macbook. Zonder kabel, naast de wifi haal ik nog een mooie snelheid van 168 down. Iets verder in de kamer wordt het al 110 down. Mijn telefoon haalt deze waarde niet.

Mijn Android (6.0) lijkt niet snel te laden op de wifi van deze Experiabox v10A.
Als ik mijn mobiel koppel met de Experiabox v10 van mijn buurvrouw, dwars door een betonnen muur heen, dan bouwt Spotify op mijn mobiel ineens veel sneller op en reageert Chrome veel sneller. Dan vindt Ookla Speedtest op mijn mobiel ook veel sneller een server dichtbij en blijk ik met een snelheid van 18 Mbits toch veel beter te kunnen internetten. Dus internet met een oudere (en tragere) Experiabox werkt met mijn mobiel beter.

Gebruikt de Experiabox v10a een ander protocol, waardoor onze oudere Androids moeilijk deze bereiken? Onze iPad lijkt geen problemen te hebben.
Hoi @Onbereikbaar bij overstap . Allereerst bijzonder vervelend dat je deze problemen ervaart. Laten we samen proberen om dit op te lossen.
Begrijp ik nu goed dat de wifi snelheid op sommige apparaten goed is en op andere niet? Terwijl de afstand hetzelfde is? Kun je ook achterhalen met welke band betreffende apparaten verbonden zijn? (dus de 2,4 of de 5ghz band). Een handige tool hierbij kan de wifi analyzer zijn. Die is gratis te downloaden voor android.
Hi @Erwin_ Zowel mijn iPad als mijn Android (LG-H815) zitten op het door mij gekozen 2.4GHz kanaal. Ik kies op beiden handmatig een netwerk.

Wifi Analyzer toont het juiste door de monteur vrije kanaal met een signaalsterkte van -45dBm vlakbij de router. De parabolische kanaalgrafiek toont aan dat deze ook de sterkste is van alle omringende routers, die andere kanalen bezitten.

Ik heb nu mijn oude router aan een poort van de Experiabox gehangen, waarbij mijn verbinding met internet op mijn mobiel verbeterde. De opbouw van Spotify en het verbinden met apps gaat via mijn oude router beter en sneller. Deze staat ook op een vrij kanaal, maar de signaalsterkte van de wifi ligt zelfs iets lager dan de Experiabox.
Een extra toegangspunt zodat je 2 overlappende wifi signalen hebt zal zeker uitkomst brengen.
In onze woonkamer op de 1e verdieping heb ik redelijk wfi op 2,4 ghz de Experia v10 bevindt zich in de meterkast beneden. Door op de woonkamer een extra toegangs punt te plaatsen was het signaal en daarmee de snelheid normaal in mijn geval 50/60 gemeten via wifi met ern glasvezel abonnement.

Is de afstand tot een wifi toegangspunt meer dan 8 meter heeft een extra toegangspunt al meerwaarde is mijn ervaring zeker met 5ghz wat al minder ver reikt.

Op basis van diverse reacties lijkt de v10a eerder twee stappen terug dan een stap vooruit.
Puur gebaseerd op andermans ervaringen wellicht ervaar ik het zelf anders mocht ik er ooit een krijgen.
Ik wil zelf pas een andere Experia als deze wifi 6 dus 802.11 ax ondersteund zelfs al heb ik een 50Mb abonnement mij gaat het dan om de interne snelheden.
Is die oude router in jouw bezit? Of is dat een apparaat dat je weer moet inleveren? Het klinkt namelijk als de perfecte oplossing voor je issues, dus ik hoop op dat eerste! 🙂
Ik heb niks meer gehoord. Voorlopig ga ik er van uit dat het is opgelost. Zo niet, laat het weten en dan probeer ik je verder te helpen.
Hi @Erwin_ , ik heb geen pushbericht tav je feedback ontvangen, sorry. Ik heb mijn oude TP-Link (TD-WR841N) aan de Experiabox hangen en dat werkt op zich wel, maar dat is voor mij een tijdelijke oplossing. Het is namelijk niet fijn als ik vaak van wifiontvanger moet wisselen. Onze telefoons, Musicast en Chromecast zijn nu gekoppeld aan de wifi van de TP-Link (die minder wifibereik heeft dan de Experia). Onze iPad, laptop en printer zijn gekoppeld aan de Experia, omdat ze via de Experia beter bereik hebben.
Reputatie 7
Op basis van diverse reacties lijkt de v10a eerder twee stappen terug dan een stap vooruit.
Helemaal mee eens, de V10A is mijns inziens nog altijd een gedrocht van een apparaat en samen met de Experia WiFi's rampzalig voor een stabiel netwerk. Wat ben ik blij dat ik die apparaten niet hoef te gebruiken. Hoeveel voorbeelden ik wel niet ken waarbij alle problemen ik één klap verhoplen zijn door het vervangen van de V10A door een V10 of V9.
Harde taal, maar als je als organisatie dergelijke rotzooi op de markt zet terwijl je tijdens de pilot (Experia WiFi) duidelijke feedback terug gekregen hebt dat het apparaat nog niet productierijp was... 🤔

Saillant detail: Zowel de V10A en de Experia WiFi zijn van Arcadyan.
Uiteindelijk heb ik de V10A kunnen omwisselen voor de oudere V10. Al onze wifigerelateerde apparaten lijken prima met het wifisignaal van deze router om te kunnen gaan.

Het omwisselen ging niet makkelijk, omdat de eerste router die bij het PostNL-punt klaar lag ook een V10A was, die mij ook niet de oplossing leverde. Desalniettemin ben ik blij dat KPN alsnog de V10 snel heeft kunnen leveren. Dank daarvoor. En dank jullie allen voor het meedenken!