Vraag

Wifiversterker

• 14 juni 2017
  • 5 reacties
  • 364 keer bekeken

Ik heb een wifiversteker aangeschaft (van kpn) omdat ik beter bereik wil op zolder en buiten. Gisteren volgens gebruiksaanwijzing geïnstalleerd, we hebben een v10 en ik wil de versterker daar draadloos op aansluiten. Als ik draadloos gebruik brandt het lampje oranje, het 2,4ghz wordt dan vergroot. Ik heb ook gekeken hoe het gaat als ik de wifiversterker op de tvontvanger aansluit. In beide gevallen wordt het bereik en snelheid niet beter, ik heb speedtest gedaan. Hoe kan ik zien dat de wifiversterker gebruikt wordt door de telefoon of tablet? De versterker neemt dezelfde naam aan als de experiabox. Hoe kan ik dan zien of het werkt?

5 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Kan je iets toelichten over welk apparaat je gebruikt voor de test?

Het lampje wil je sowieso niet oranje hebben. En ik zou pleiten om hem aan te sluiten via de TV Ontvanger al is het alleen maar om de airtime van WiFi te verkleinen.

Kan je misschien de speedtest resultaten hier delen?
Reputatie 1
Ik heb 3 KPN WiFi versterkers/Acces Points in gebruik; elke verdieping eentje. Werkt prima. Het AP heeft ook extra LAN poorten, en kun je dus ook gebruiken als switch.
Als je een Android app installeert, zoals WiFi Analyzer, zie je je SSID meerdere keren terug. Dit zijn de verschillende bereiken. Zorg er wel voor dat je een ander WiFi kanaal gebruikt dan andere apparaten, zoals Experia Box of andere APs.
Op mijn APs zijn beide lampjes blauw. Zie je het AP terug in de ExperiaBox als DHCP client ?
Zonee, dan lijkt het erop dat het AP niet correct verbonden is.
Reputatie 1
Bertina,

De WiFi versterker zit met een kabel aan de ExperiaBox, of aan een (KPN) switch die direct op de ExperiaBox aangesloten is. Kan dus een lange draad zijn door de muren van het huis :-)
De TV Ontvanger zit dan met een kabel in de WiFi versterker.

Schematisch:

ExperiaBox --> WiFi Versterker --> TV Ontvanger en draadloos al je devices zoals tablets en telefoons

Zit je WiFi versterker 'goed' verbonden met de ExperiaBox:

Log in in de Experia
Ga naar Instellingen, dan naar DHCP Bindings en kijk of er iets instaat dat begint met "AP-"
Dan maakt de WiFi versterker verbinding met de ExperiaBox.

Is dit niet het geval, dan moet je ze 'kennis met elkaar laten maken'.
Zelf heb ik dit gedaan met een laptop (netwerkkabel in WiFi versterker en in netwerkpoort laptop) en dan de handleiding volgen; WPS lukte niet.

Als de ExperiaBox en de WiFi versterker kennis met elkaar hebben gemaakt, kun je ook in een browser naar het adres gaan dat de ExperiaBox je laat zien, zoals 192.168.2.191 (bijvoorbeeld) om instellingen van de WiFi versterker te bekijken.

Antwoord op Robin: ik heb mijn telefoon (huawei) en tablet (samsung A10) als test gebruikt. Het lampje wordt alleen maar oranje bij draadloos verbinden (zou paars moeten zijn) zelfs naast de experiabox. Als ik het aansluit op de tvontvanger zijn er 2 blauwe lampjes.
Speedtest, buiten zonder versterker tablet down 18 up 0,59, telefoon 7 up 10
Buiten versterker draadloos : tablet 4 down, up 8, telefoon 8 down en up 7
Boven zonder versterker 0
Met versterker op tvontvanger aangesloten down 9 up 6 telefoon, tablet down 12, up 10

Kopje koffie: heb jij de verstekers op alle verdiepingen aangesloten op de tvontvanger? Hoe kan ik de wifiversterker op een ander kanaal zetten? Ik weet wel hoe ik moet inloggen in de experiabox maar niet in de versterker.
Ik zie geen dhcp client? Zie foto

Dank je kopjekoffie. De wifiversterker heeft inmiddels "kennisgemaakt" met de experiabox. Alles werkt nu naar behoren!

Reageer